Rijden op een haflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosanna1990

Rijden op een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 20:17

Hallo,

ik vroeg me af of jullie ook zo'n moeite hebben met jullie houding op een haflinger.
Op kwpn'ers heb ik geen moeite om mijn tenen naar benen te houden maar als ik op me hafjes rij dan lukt het gewoon niet.
Heb al veel geprobeerd, touwtjes aan de singel kan niet, zijn me beugels namelijk te lang voor.
Ben beniewd wat jullie ervaring is met een haflinger rijden.

Roosje911

Re: Rijden op een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:18

ik heb goede ervaringen met rijden op een haflinger
maar sinds dat ik op een kwpn ruin rij, kan ik niet meer in de tact van mijn haf komen

Milou_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:19

Ik heb er geen last van, ik ga alleen wel heel erg naar voren zitten.
Misschien komt het omdat ze wat kleiner zijn en je er niet zo goed met je benen bij kan, dat je zo op die manier gaat aansporen?

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 20:21

Misschien ben ik ook wel iets te perfectionistisch.
Op wedstrijd krijg ik wel vaak een 7 op me houding, maar vind me houding zelf gewoon niet mooi.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:22

mischien omdat ze iets vorser gebouwd zijn?

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 20:25

hmm,

ik heb 2 haflingers en de forsere kan ik juist beter opzitten dan de luxe.
Denk mssn ook omdat ik dan breder zitten en dus dichter bij de buik.
Mijn luxe haflinger vind ik gewoon echt moeilijk.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:29

Ik vind me houding wel beter sinds ik op me KWPN rijd, maar denk dat dat ook door de lessen komt. Weet ook niet hoe ik nu rijd op me haflingers. Beide kan ik nu niet rijden. (Ene krijgt pas de 20e een zadel en de andere heeft waarschijnlijk HKO)

Maar toen ik ze nog reed zat ik wel veel meer voorover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:38

Ik heb er geen problemen mee :) rijd 2 halfingers , een fjord en een hannoveraan en kan op allemaal goed zitten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:39

Wel een aparte stelling. Waarom zou je anders op een Haflinger zitten dan op een KWPN.
Ik heb er anders geen last. Ik zou ook niet weten waarom, want dat moet dan toch vanuit jezelf komen.

Misschien heb je het gevoel dat je je haflinger meer moet drijven en krijg je minder reactie op het been dan je verwacht. Betekent dat je meer moet trainen om je haflinger actief aan het been te krijgen.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 20:56

Het heeft echt niks met haar tempo of iets dergelijks te maken. Ze loopt goed en heeft een sterk achterbeen gebruik. Ik wil gewoon graag nog iets netter zitten.
En ik heb die vergelijking gedaan omdat een haflinger kleiner is. Als ik op een groter paard zit is het gewoon makkelijker.
En het gaat hier alleen over de tenen, die draai ik na verloop van tijd naar buiten.

En goed zitten lukt wel, ik zit ontspannen en ik drijf niet onnodig, krijg van me instructrice ook wel te horen dat ik echt stukken verbeterd ben in mijn houding, maar ik wil dan denk ik toch het perfecte.
Misschien stel ik wel te hoge eisen aan mezelf aangezien edward gal zijn tenen ook niet naar voren heeft staan.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:03

Nou ja het kan een combi zijn...

Ik rij nu op mijn haflinger op een wintec zadel... Ik wordt achterin het zadel gedrukt en me benen worden naar buiten geduwd.

Op de dravers rijd ik op een stubben zadel en op de dravers zit ik kaarsrecht met mijn benen netjes.

Voor mijn haffie komt binnenkort een nieuw zadel en ik hoop dat dit wat veranderd. Wel vind ik mijn haf een stuk lekkerder zitten dan de dravers! <3

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:16

Vind juist haflingers comfortabel zitten. :)
Maar drijf je met je kuiten of met je hakken?

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:26

Ik heb op mijn forse haflinger een betere houding dan op mijn luxere haflingers. Denk inderdaad dat je meer naar voren gaat zitten om te drijven, ik zit ook snel naar voren. Op mijn grote forse haflinger zit ik juist hardstikke netjes

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:10

ik vind mijn haflinger zelf lekker zitten, maar hij gooit wel hoog op en dat is niet voor iedereen even goed uit te zitten.
wel rijd ik altijd eerst mijn haf en daarna mijn kwpn-er, van een kleinere gangen naar grotere gangen is makkelijker dan andersom

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 12:36

Ik drijf met mijn kuiten, ik zit niet voorover, dit is juist mijn sterke punt in mijn houding, ik kan heel rechtop zitten.
Een haflinger die hoog op gooit is voor mij ook geen probleem heb heel veel tuigers getraind, mijn probleem is dat mijn benen lang zijn en ik moeite heb met mijn tenen naar binnen draaien.
Mijn haf loopt lekker ontspannen en is goed aan het been dus ik heb het in dit topic niet over de pony, want die loopt correct, en zoals ik al vaker heb gezegt, ik wil gewooon richting het perfecte, krijg opo wedstrijd ook gewoon een 6 of 7 op mijn houding.

@doei: dit klopt helemaal, heb ook een nieuw zadel gekocht, hierin zit ik heel recht en mijn benen kan ik erg lang doen, alleen die tenen naar binnen.

Heb het idee dat er niet helemaal gesnapt wordt wat ik bedoel.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:59

als je tenen uitsteken, dan sluit je je knieen niet goed aan.
probeer je knieen maar eens meer naar binnen te draaien als je op je paardje zit, dan gaan je tenen ook mee naar binnen

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 13:49

nijland schreef:
als je tenen uitsteken, dan sluit je je knieen niet goed aan.
probeer je knieen maar eens meer naar binnen te draaien als je op je paardje zit, dan gaan je tenen ook mee naar binnen

Dankje voor de tip.
Ben hier hard mee aan het trainen en het gaat al wel iets beter, alleen krijg soms wel erg veel pijn in de knie omdat ik een knieblessure heb.
Heb trouwens ook het probleem dat ik mijn linkervoet wel naar binnen kan draaien en houden en mijn rechtervoet niet de hele tijd.

moniqueXO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:30

Ik heb nergens last van. Maar als hij niet aanspringt in galop, of heel hard gaat draven ga ik wel hobbelen en dan schuiven je beugels wel enzo.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:37

op mijn haflinger heb ik het juist gemakkelijker om goed te blijven zitten :D
op mijn andere pony (welsh x gelderstuigpaard) gaat het juist allemaal een stukje moeilijker.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 15:59

ik heb eindelijk mijn gouden tip gekregen, alleen wordt hard oefenen want heb vandaag erg veel pijn in de knie:(

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:41

Ik heb er ook geen problemen mee :j

Poeselgato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:15

Ik heb zelf ook dat als ik op de haflinger op de manege rij
dat mijn houding niet geweldig is.
Maar als ik op een ander paard zit, dan is mijn houding ineens
iets beter, het ligt meer aan kleine dingen.
Het is ookweer niet, dat het er ineens heel anders uit ziet

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:15

mijn houding is soweiso niet om van naar huis te schijven, maar op mijn haf had ik er in het begin meer last van dat ik slechter zat.
ik voelde me net zo'n beginner.
nu ik aan haar gewend ben heb ik dit helemaal niet meer zo

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:56

Ik heb er in het begin ook erg last van gehad.
Maar inmiddels heb ik een nette houding en kan ik juist op andere paarden minder netjes zitten :+

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:05

Rosanna1990 schreef:
ik heb eindelijk mijn gouden tip gekregen, alleen wordt hard oefenen want heb vandaag erg veel pijn in de knie:(

Welke tip heb je gekregen dan?