Eigenwijze hafligner wat te doen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luna_19

Eigenwijze hafligner wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 19:47

Ik ben vorige week op vakantie geweest....en nu ben ik sidns maandag terug.

Nu ben ik dinsdag naar mijn paard toe geweets en wilde ik haar afspuiten en trok ze zich gewoon weg en los....
Dit doet ze vaker als ik met haar aan het lopen ben of gewoon ga wassen dat ze zich omdraaid en weg loopt :(.

Weet iemand misschien raad wat ik hier mee moet doen???
of tips hoe ik het kan afleren...

Nou ik hoor het wel... Zou wel fijn zijn als ik wel wat tips zou kunnen krijgen :D.

Groetjes larissa

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:50

Consequent zijn :) Ho is ho, en blijven staan is blijven staan. Dus lostrekken: is opnieuw vastzetten. Vaak proberen ze het 1 of 2 keer, maar als ze weten wat de bedoeling is dan werken ze ook wel mee. Dit kost tijd en je moet iedere dag dezelfde regels stellen en handhaven.

Paarden kunnen redelijk eigenzinnig zijn, maar door consequent te zijn leren ze snel genoeg wat wel of niet kan. Zolang ze niet bang is van het water gewoon weer vast zetten en opnieuw beginnen.
Laatst bijgewerkt door Marieke_K op 14-07-10 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

mecc_myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:51

hihi ik heb ook een vz haflinger en die deed dat ook eerst
nu heb ik der laatst bij de sproeier gezet in de bak en overal kwam het water dus ze kwam er niet tussen uit en toen eerst was ze wat aan het rennen en opeens was het goed en bleef ze fijn staan xd maarja als je dit niet heb
zou ik anders aan een poetsplaats vast bindne of iemand laten vast houden en dan proberen gewoon van onder na boven of met spons erbij kan ook nog al eens helpen
als je nog vragen hebt pb me maar ;)

luna_19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 21:02

hallo dames ;)

Ze vind het dus helemaal niet erg om gewassen te worden alleen als we bij der buik komen iets minder prettig.

Voor de rest is het alleen maar dwars zijn om weg te lopen, weet daarom bij mijzelf ook geen raad meer.

Wat jij zij Marieke over consequent zijn is een goeie, maar ze is 9 helpt dat dan nog steeds, lijkt mij dat paarden wel dingen nog kunnen aan leren maar niet snel afleren. Dus hoop dat het gaat lukken.

ik ga het proberen, hopen dat het lukt :D

thnks voor de reactie's ;)

Roosch

Re: Eigenwijze hafligner wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:07

Haflinger en eigenwijs.. wat raar, dat heb ik nou nooit eerder gehoord. :D :D

Consequent zijn helpt inderdaad. :j Paarden leren snel.
Als zij iets doet wat niet mag, corrigeren en opnieuw proberen.
Met afspuiten desnoods hulp vragen, iemand die het paard vasthoudt, iemand die met de slang aanprutst.
Rustig beginnen bij de voetjes, maar ze moet wel blijven staan.
Zo langzamerhand opbouwen en dan zal ze vast merken dat het niet eng is.

Succes.

mecc_myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:10

ja meestal lukt dat nog wel want mijne is 16 en heb ik ook nog dingen afgeleerd en aan geleerd dus komt wel goed en rustig op bouwen conseguent maar ook rustig aan ;)
succes

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:29

Echt duidelijk zijn. Die van mij is ook 9 en heb er vanmorgen weer achteraan gekund omdat ze elke veilige knoop los trekt(ze ik kan haar niet anders vastzetten voor het geval er een tractor langskomt). Gelukkig gaat ze er niet echt vandoor.

Soms vraag ik me af waarom ik ook alweer een Haflinger wou :+

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:32

Njaa een haflinger of niet.. ze neemt gewoon een loopje met je!
Deed ze dit ook al voor je op vakantie ging?
Wie heeft haar in de tussentijd verzorgt? Was ze daar ook lastig?
Denk dat het gewoon een dominantie probleem is.. dus consequent zijn :) En misschien heeft ze zich afgelopen week 'verveeld' en heeft ze te veel energie om normaal te luisteren.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:19

luna_19 schreef:
hallo dames ;)

Wat jij zij Marieke over consequent zijn is een goeie, maar ze is 9 helpt dat dan nog steeds, lijkt mij dat paarden wel dingen nog kunnen aan leren maar niet snel afleren. Dus hoop dat het gaat lukken.

Die van mij is 17 en leert nog iedere dag :) Ze zijn nooit te oud om te leren en paarden vinden het juist fijn als er duidelijk aangegeven wordt wat de grenzen zijn. Iedere dag hetzelfde herhalen, en als ze niet luistert of meewerkt net zo lang blijven herhalen tot het wel goed gaat. Ik heb vandaag die van mij ook 4x terug gezet op de spuitplaats omdat ik nog niet had gezegd dat hij van zijn plek mocht komen en hij al wel een stap verzettte. 5e keer bleef hij wel netjes wachten.

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:24

niet boos worden.. helpt niet zonder haar aankijken of iets te zeggen weer vast zetten en doen of het totaal niet interessant is wat ze uithaalt gewoon met je rug naar de toe staan en met boog om er heen lopen als je der pakt
bij goed gedrag lekker appeltje geven en belonen met stem..
ze doen alles voor eten dus daar kun je handig gebruik van maken..
succes

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:34

Mijn Haf bedacht ook dat ze elke keer als ik borstelde of haar wastte ze kon gaan hangen aan het halster en zo alles kapot kon trekken.

Nu heb ik een keer een binnenband tussen halster en touw geknupt. Toen kon ze trekken wat ze wou maar kwam ze niet los. Zo kreeg ze snel genoeg door dat het geen zin had ;)

2x met binnenband vast gezet en het probleem is nu volledig voorbij!