welke singel tegen schuiven zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SDE

welke singel tegen schuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 10:15

Ik heb 1 jaar geleden voor mijn haf een JC Saphir aangeschaft met daarbij een neopreen singel. Is heel zacht materiaal, dus ik vind het een fijne singel.
Maar afgelopen winter kreeg mijn haf op zijn rug net achter zijn schoft aan iedere zijde van de ruggengraat witte haren ter grootte van een kleine hand.
Ik heb er direct de zadelmaker laten bijkomen en die heeft het zadel vooraan bijgevuld. Klaar is Kees.
Nu had ik gehoord van iemand dat die plekken niet per sé komen door een slecht zittend zadel, maar door een schuivend zadel. Dat zou je kunnen zien als de plekken steeds weg zijn na het ruiven/na de winter. En inderdaad, de plekken waren verdwenen dit jaar na het ruiven. En inderdaad, na de les stel ik vast dat mijn singel ongeveer 3 cm naar achteren is geschoven. Maar misschien is dit normaal, ik heb er wel een intensieve les of een buitenrit van 3 uur opzitten dan.

Maar ik zie nu dat er opnieuw enkele witte haartjes tevoorschijn komen op zijn rug.
Dus de vraag, welke singel laat mijn zadel niet schuiven?
Sowieso zal ik op zoek gaan naar een andere zadelmaker voor een nazicht. Maar ik denk niet dat het aan het zadel ligt, maar aan de singel.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:17

het klinkt eerder of het zadel niet past!!

Ik zou een andere zadelmaker laten komen voor een 2de mening

markies

Re: welke singel tegen schuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:19

Een andere singel is geen oplossing voor een schuivend zadel. Als een zadel schuift past het zadel niet goed dus een andere zadelmaker zal zowieso al een begin zijn.

Succes!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:19

Banaansingel, of een anatomische singel.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:20

als je zadel schuift komt het inderdaad niet door je singel! Dan is je zadel gewoon niet goed opgevuld!

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:20

dan schuif je zadel ook naar achteren.
maar je zou eventueel ook een voortuig kunnen nemen zodat het zadel een singel niet mer naar achteren kunnen schuiven.
zoals deze :
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:23

Laat nog maar eens een andere zadelmaker komen.. Een passend zadel schuift niet.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:24

Ik zou inderdaad ook een andere zadelmaker laten komen.

Wel appart, meestal (als het zadel schuift) schuift het bij paarden als haflingers/fjorden juist naar voren, doordat ze weinig tot geen schoft hebben.
Zou het niet kunnen dat je met opzadelen je zadel te ver naar voren legt? (gebeurt heeel veel, moet echt achter de schouder liggen) En dat hij dan tijdens het rijden goed gaat liggen?
Ik denk gewoon even mee hoor!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:28

Ik denk ook dat je zadel gewoon niet zo goed past en daardoor schuift. Dan kan je er wel een voortuig aan hangen, maar persoonlijk ben ik daar geen fan van. Het zadel schuift omdat het niet goed ligt op de plek waar je hem hebben wilt. Als je hem dan door een voortuig dwingt om toch op die plek te blijven liggen, terwijl het zadel bijvoorbeeld knelt, is dat echt niet fijn voor je paard.

Wat ook zou kunnen, als je paard een dikke buik heeft, dat je singel door de beweging naar voren schuift en je zadel daarom schuift. Dit kan je wel oplossen met een banaansingel.

Ik zou gewoon nog eens een zadelpasser laten kijken, en persoonlijk zou ik een andere nemen als die van de vorige keer. Gewoon eens kijken wat die zegt. Die kan je ook een andere singel aanraden. Mijn zadelpasser kijkt eerst hoe het zadel ligt, past hem indien mogelijk gelijk aan, dan moet ik rijden, en dan kijkt ze weer, net zo lang tot alles perfect ligt. Ze heeft mij toen ook een andere singel aangeraden.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 10:29

Sowieso komt er een andere zadelmaker, ik moet alleen nog op zoek, ze zijn hier nogal dun gezaaid.
Diegene die normaal komt, heeft een onuitgesproken reputatie. Iedereen raadt hem aan. Hij is DE zadelmaker.
Maar hij heeft blijkbaar nog niet ontdekt hoe lastig bolle haflingerruggen kunnen zijn.

Bedankt voor de snelle reacties. Ik dacht dat half Nederland nog met een kater in haar bed zou liggen met de overwinning tegen Brazilië gisteren :D .

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:31

Hihi ik wou dat ik nog in bed kon liggen joh :') Helaas moet ik gewoon werken..

Heel verstandig in ieder geval, fijn om te horen dat je er echt mee bezig bent om het passend te krijgen. Ik weet hoe lastig die ruggen zijn, het valt vaak niet mee om een zadel passend te krijgen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:32

hahaha, jaaaaa, gewonnen, wat een wedstrijd he?

Ik laat zelf altijd hulsebos komen, die heeft mijn zadel ook pas gemaakt.
Ik heb er nog verschillende anderen naar laten kijken waaronder de ostheopaat.
Ik krijg nog steeds slechts de bevestiging dat het erg goed ligt :D

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:37

zorro schreef:
Ik denk ook dat je zadel gewoon niet zo goed past en daardoor schuift. Dan kan je er wel een voortuig aan hangen, maar persoonlijk ben ik daar geen fan van. Het zadel schuift omdat het niet goed ligt op de plek waar je hem hebben wilt. Als je hem dan door een voortuig dwingt om toch op die plek te blijven liggen, terwijl het zadel bijvoorbeeld knelt, is dat echt niet fijn voor je paard.

Wat ook zou kunnen, als je paard een dikke buik heeft, dat je singel door de beweging naar voren schuift en je zadel daarom schuift. Dit kan je wel oplossen met een banaansingel.

Ik zou gewoon nog eens een zadelpasser laten kijken, en persoonlijk zou ik een andere nemen als die van de vorige keer. Gewoon eens kijken wat die zegt. Die kan je ook een andere singel aanraden. Mijn zadelpasser kijkt eerst hoe het zadel ligt, past hem indien mogelijk gelijk aan, dan moet ik rijden, en dan kijkt ze weer, net zo lang tot alles perfect ligt. Ze heeft mij toen ook een andere singel aangeraden.

nou ja bij hangt hij er ook alleen maar aan voor het mooie hoor ....
mijn zadels passen goed.
maar ik ben het wel met je eens maar mocht ze nu iets willen hebben om het op te losse dan zou ze een voortuig kunnen nemen. ;)
maar het beste is toch wel om een zadelmaker te laten komen ..