Haflinger vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Haflinger vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 18:57

Hallo,

Onze lieve Stella is echt een braaf schatje.
2 punten zijn minder fijn.

a. staat niet stil met opzadelen, vind borstelen irritant en heeft lichte singelnijd. Ze kan zelfs happen.
b. tijdens het rijden (met echt onervaren ruiter) gaat ze weigeren. Ik denk dat dit komt doordat ze nu zonder beslag staat en dus gevoelig blijft aan haar voetjes, maar dit is al 2 weken zo. Ook kan het omdat ze een heel slechte conditie heeft, of is het toch uitproberen?

Ideeen wat het kan zijn, wat we er aan moeten doen?

Marloes

Re: Haflinger vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:02

Ik zou het opzadelen&poetsen gewoon vaak "oefenen" rustig opbouwen. Sanne vond het borstelen ook niet fijn, vooral omdat ze het niet gewend was. Eerst was ze het na 5 minuten al zat, ik heb het steeds wat verder uitgebreid, en nu staat ze rustig een half uur te genieten van een poetsbeurt :)
En wat het happen betreft, zo veel mogelijk negeren. Als ze echt gericht/raak gaat bijten, wel duidelijk maken dat het niet de bedoeling is (klein tikje op de neus/boze stem opzetten).

En het rijden, ik denk dat het gewoon uitproberen is. Haflingers kunnen dat nogal goed. Gewoon eerst zorgen dat jij er goed op kan rijden. Je kan ook proberen voorzichtig andere ruiters erop te zetten als je het zelf met haar goed op een rijtje hebt, bij Sanne was het vooral onzekerheid, ze wist niet zo goed waar ze aan toe was. Misschien dat het werkt om haar dan eerste even aan de longe te zetten als er een nieuwe ruiter op zit? Longeren kent ze, weet ze waar ze aan toe is, en jij hebt nog een beetje controle.

Succes! :)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:07

RT-P >> HA

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:10

het ligt er niet aan omdat ze haflinger is hoor :+

maar het kan wezen omdat ze te zacht aan word gepakt en niet op der plek word gezet!

zonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:13

Dat happen als ze dat doet tijdens het singelen kan dat daardoor komen dat doet mistral ook dan knabelt ze aan haar bit en hapt maar niet echt bijten ofzo.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 20:14

Zonne, nog een keer? Ik begrijp het niet.

zonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:17

Nou als Stella tijdens het aan singelen hapt kan dat betekenen dat ze dat niet prettig vind. Dan knabelt ze op haar bit ( of niet) en hapt.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:26

Zie in je profiel dat stella al 16 jaar is. Het bijten met aansingel is dat van de laatste tijd ? Dan kan er misschien ook wel een wondje zitten! Zadel past dat nog goed?
En niet willen lopen met een andere ruiter ach ja, ken het probleem heb ook een haflinger :D
Ik loop gewoon mee als er iemand anders op gaat. leuk voor de ruiter die er even op wil en anders liggen ze gelijk weer in het zand :o

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 10:50

Geen idee wat Stella voorheen heeft gedaan. Zadel is een boomloze, dus past. Een nieuw zadel.
Ik schat uitproberen, het is een vrouw hé? Die hebben altijd krengerige trekjes, whahaha

Mijndario_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:49

Ik zou eerst controleren of beide punten geen medische oorzaak hebben.
Zo niet, dan hard aanpakken. Consequent zijn, laten zien wie de baas is.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:35

Dat opzadelen en poetsen moet je met alle rust gaan doen, veel praten dat het paard zich comfortabel gaat voelen. Als je gaat aansingelen niet meteen aantrekken maar héél rustig steeds iets strakker dat het paard eraan kan wennen. Die van mij heeft heel even gedaan en heb het haar elke keer héél langzaam opgezadeld, en nu is ze super braaf.

Met het rijden, denk dat het gewoon uitproberen is. Mijn haffie doet het elke keer weer met een nieuwe ruiter en ik vind het dan gewoon zaak van de ruiter om de pony aan te pakken, want dat uitproberen krijg je er zelf niet uit aangezien ze bij jou wel braaf is.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:01

1Boefje schreef:
Geen idee wat Stella voorheen heeft gedaan. Zadel is een boomloze, dus past. Een nieuw zadel.
Ik schat uitproberen, het is een vrouw hé? Die hebben altijd krengerige trekjes, whahaha

Boomloos past ook niet altijd, er kan een te smalle pommel in zitten of te breed!
Boomloos kan ook te lang zijn , wat je met haflingers vaak heb door hun korte rug.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:54

Mijndario_ schreef:
Ik zou eerst controleren of beide punten geen medische oorzaak hebben.
Zo niet, dan hard aanpakken. Consequent zijn, laten zien wie de baas is.

:D Weleens een haflinger gereden, en laten zien wie de baas was :D

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:13

Als je pony dat gheeft kun je niks gaan doen. Of je kunt er aan gaan werken en dat ze dat dan over een tijdje wel gaat doen. Daar bedoel ik mee dat je het vaak gaat oefenen. En dat je mischien eens eventjes vraagt aan de hoefsmid wat het nou zou kunnen zijn met het gevoelige lopen van de pony. Mischien heeft dat wel ergens mee te maken de pony kan het in iedergeval niet zo maar hebben.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 22:32

Vandaag ging het heel goed met Stella. Ze was al iets rustiger, kwam mede omdat mijn Cis erbij stond. Ook met rijden was ze beter voorwaards. Op paadjes met steentjes nog altijd gevoelig!
En die brokkelhoeven :n daar is met dit weer echt niks anders aan te doen dan ze in nat zetten wel? Alleen dat kan niet in de weide waar ze nu staan........