Manenverlies door exceemdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Manenverlies door exceemdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 16:53

Ok, ik zal hier even de situatie uitleggen :).

Mara is mijn 11jarige haflinger, die een lichte vorm van zomerexceem heeft. Toen ik haar in november 2009 kocht, had ze een stuk uit d'r manen doordat ze was gaan schuren met knotjes in. Nu is deze pluk toch al zo'n 10cm lang. In het begin van de lente begon ze af en toe te schuren en zag ik schuurplekken op d'r hals, maar nog geen manenverlies. Het exceemdeken was aan een buikriem stuk, maar dat heb ik er dan zo snel mogelijk opgelegd.

Ik smeer al sinds eind februari elke week een 2tal keren een anti-schuurproduct van Leovet dat erg goed werkt (de manen groeien ook erg snel!), maar nu zie ik dat als ik door haar manen borstel dat ze er erg veel verliest.
Ze heeft geen schuurplekken meer en doet het ook helemaal niet meer (denk ik, ik ben er niet 24/7 natuurlijk), maar de manen komen los. Haar manen zijn al erg uitgedund, maar wel gelijkmatig.
Kan dit gewoon de ruif zijn? Of ligt het aan het deken? En kan ik er iets aan doen? Het is dus niet dat ze plukken verdwijnen, maar die mooie dikke bos wordt nu wel een stuk dunner :').

Alvast bedankt!

Alet

Re: Manenverlies door exceemdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:43

Waarschijnlijk zal ze toch nog wel ergens aan jeuken. Staat ze samen of alleen? Ik denk niet dat de eczeemdeken de oorzaak is van het manenverlies.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:46

Het kan wel door het deken komen, als ze het 24 uur per dag opheeft? Ik merk het zelf ook, zo'n deken ademt niet altijd genoeg (dat kan ook bijna niet wil het ongedierte-vrij zijn) maar daardoor verstikken de manen ook. En dan vallen ze dus uit. Maargoed, dat is in ieder geval minder vervelend voor het paard dan de jeuk en het kapotschuren ervan...
Ik geloof niet dat je er iets aan kunt doen helaas.

Editje nog @ Alet: Bij schuren breken de manen af, dan vallen ze niet uit.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:51

Helemaal waar! Ik had nog helemaal niet aan verstikken gedacht.
Mijn merrie staat samen met een andere merrie in de wei en zij kroelen nogal veel samen. Daar had zij ondanks de deken ook manenverlies door.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:56

kan inderdaad komen door verstikken :j
je kunt het niet voorkomen, maar door de manen goed uit te borstelen zorg je wel dat het haar zo min mogelijk verstikt.
Al die losse haren kunnen er namelijk voor zorgen dat er een soort "dreads" ontstaan en zo verstikt de boel nog meer

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 19:59

Ze staat met mijn jaarling op de wei, maar ik denk niet dat deze 2 veel kroelen samen :). Het zal waarschijnlijk verstikking zijn dan, want ze heeft het inderdaad 24/24 op!
Dan is het gewoon jammer dat haar mooie bos verandert in een mager stukje manen. Ze heeft er zelf ook duidelijk geen last van.
Bedankt om mee te denken!
En oh god, waar haal ik het om 'exceem' de schrijven... :o

Amy_leftover: Dus elke dag eens goed uitborstelen dan?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:05

Heeft ze hem echt elke dag nodig?
Amber heeft heel licht eczeem, de deken hoeft meestal pas alleen in augustus en september op. Mijn vorige IJslander had ook eczeem (en de 2 daarvoor ook) als het flink waaide kon zij de deken ook wel eens een dagje afhouden. Ik weet niet of je in de gelegenheid bent om hem op of af te doen al naar gelang het weer?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 20:12

Ze heeft hem wel elke dag nodig dat het zeg maar droog is en geen wind is. Ik ben er elke avond, dus kan wel een dag op voorhand het deken afdoen, misschien is dat een optie als het toch echt gaat regenen de volgende dag? Maar ze schuurt wel vanaf dat de zon schijnt, gaat ze aan de zijkant van mijn schuilstal schuren en dat valt op (de stal is gegalvaniseerd en geeft zilverkleur af door het oxideren, dus er is dan een plek van Mara's manen grijs ipv wit...).
Ze schuurt wel nooit aan haar staart of rest van haar lichaam en zie haar niet echt jeuk hebben behalve op dagen dat er veel vliegen zijn (ik heb hier op bokt al paarden zien voorbijkomen die echt schuren op de grond). Maar omdat ze altijd zeggen: de jeuk vóór zijn, ligt het deken er dus preventief op, maar dat blijkt nu dus ook niet zo goed voor haar mooie bos manen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:27

Tja het blijft lastig hè, dat eczeem... Op één of andere manier heb ik al 4 paarden (gehad) met eczeem, het is altijd zo sneu voor ze die jeuk. Dan kun je inderdaad beter een wat dunnere bos manen hebben dan een paard met jeuk.

edit: typo ;)
Laatst bijgewerkt door Alet op 31-05-10 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 21:00

Inderdaad, het is lastig. Ik neem het er graag bij, heb haar ook gekocht zelfs al wist ik dat ze het had, maar een paard zonder zou nog leuker zijn. Ik vind ze altijd zo zielig als ze last heeft van de vliegen :(:) !

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:01

Hier ook een haf die haar manen verliest door het verstikken onder de eczeemdeken. Wanneer ik de deken afdoe hangt deze gewoon vol met lange maanharen, niet normaal meer. Bij mijn vorige eczeemdeken had ik er geen last van, die was ook iets dunner van materiaal. Ik bekijk het nu een beetje per dag. Wat echt enorm helpt is de paarden pas eind van de ochtend buiten te zetten en vroeg in de avond weer binnen. Hierdoor lopen ze de meeste muggenzwermen mis.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 22:12

Probleem is dat de paarden sowieso 24/7 buiten staan, ik heb wel een schuilstal, maar die heeft geen deur...

Wat voor eczeemdeken had je vroeger dan? Ik heb nu een Rambo van Horseware (een beige met groene riemen, weet niet wat voor model het is).

Echt zo jammer van de mooie bos manen!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:41

ja balen heh, ik had eerst een pagony deken, heb nu de eczeemdeken van Epple Jack, deze is dus iets dikker

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 22:49

Mmmh... Ze kosten ook weer zoveel geld, dus een nieuw deken aanschaffen ga ik niet doen aangezien het echt een degelijk deken is. Helaas pindakaas dus? Dikt wel weer aan in de winter...

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:31

mijn merrie had ondanks haar exeemdeken ook zo maar haar manen los
natuurlijk helemaal verdrietig omdat het in de winter zo goed ging
en nu heb ik ze gevlochten en nergens geen las meer van
om de 2a 3 dagen vlecht ik het weer op nieuw

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:00

Heb ik ook geprobeert, maar dit helpt bij mijn paard ook niet, valt even goed uit. Helaas

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:00

das dan echt vervelend dan zijn mijn tips ook op
sorry

succes

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:05

Ik heb vlechten onder de deken anders verdwijnen mijn pony haar manen alsnog als sneeuw voor de zon. En anders wel vreemd dat de manen verdwijnen.