Drukke haf aankopen of laten staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_Levi

Drukke haf aankopen of laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:30

Ik ben bezig met de aankoop van een 2e pony.
Afgelopen week een supermooie haf bekeken,
(Merrie, 10 jaar, M1 + 8, superlief en oogde heel betrouwbaar).
De haf had ruim anderhalve week in de wei stil gestaan en was dus erg druk met rijden.
Ook toen we naar de bak liepen (aan de hand) was de merrie erg druk en liep te dribbelen, ze wilde graag weer aan de slag.
Zelf wil ik graag recreatief met de merrie gaan rijden (dus lekker buitenritten) maar ook wil ik gaan starten.
Ik rijd zelf op L-niveau maar ben nooit officiëel gestart.

Mijn planning om te rijden/longeren is als volgt (doe ik nu ook met mn 22 jarige haf)
zaterdag
zondag
dinsdagavond
woensdagmiddag
donderdagavond
vrijdagmiddag

Betekent dus dat m'n hafje(s) maandag een rustdag hebben, vaak ga ik nog wel even een buitenritje doen, maar ook alleen in de zomermaanden.
Nu is mijn vraag, denken jullie dat de pony rustiger wordt naarmate er vaker wat mee gedaan wordt?
Volgens de verkoper was ze nu wel extreem druk, maargoed ik weet het nooit zo met verkopers.
Het kan natuurlijk dat de pony ook wel eens een week stil staat door de weersomstandigheden, maar over het algemeen is er toch minimaal wel 2 keer per week te rijden of longeren.
De pony is nog niet aangekocht omdat ik twijfel over bovenstaande,
Ik hoor graag jullie mening!

[ Edit; de pony staat ruim 3 uur rijden (250 km) bij ons vandaan! ]
Laatst bijgewerkt door Martine_Levi op 17-05-10 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MyrtheJ

Re: Drukke haf aankopen of laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:32

Kun je hem niet een maand op proef nemen om te kijken of hij rustiger wordt? Ik denk het haast wel hoor.... Als het echt is dat ie graag aan het werk wil.

Komt hij bij jou ook lekker in de wei te staan, zomer en winter, dan zou ik me er niet al te veel zorgen om maken!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:33

Ik zou nog een paar keer gaan kijken. Mischien had ze gewoon een gekke bui. Mijn Haflinger is ook vaak niet vooruit te branden, en vorige week had in ineens mijn handen vol aan haar. Ga nog eens langs, kan nooit kwaad, je hoeft ook nog niet direct te beslissen.

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:36

Ja, of aan de verkoper vragen de Haf zelf een paar dagen achter elkaar te laten lopen en dan terug komen. Spreek dan wel af dat je die dag hem zelf wil zadelen bv, i.i.g. zodat ze hem niet alvast een half uur of zo hebben gelongeerd of gereden en hij alleen daar moe van is. Dat was bij mijn paard en toen ik hem thuis had, had ik een soort stuiterbal gekocht!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:37

@ MyrtheJ:
Dat zou ik inderdaad kunnen overwegen, heb ik nog niet aan gedacht!
Nadeel is wel dat we ruim 3 uur onderweg zijn voor we bij de pony zijn, en dus ook ruim 3 uur om weer naar huis te rijden. :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:37

Met je edit erbij: Je kan er natuurlijk op gokken. Als ze in de wei staat kan ze goed bijtrekken en tot rust komen, maar het kan ook zo zijn dat je echt met haar om moet leren gaan. Het is een risico maar als je denkt een wat heftiger paardje aan te kunnen... Waarom niet?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:39

@Galley:
Ja dat zou inderdaad het beste zijn, helaas staat ze niet om de hoek ;)
En om nou iedere week 6 uur in de auto te zitten om een uurtje te rijden..
Ze staat nu ook in een weitje, ik denk zelf dat ze wel bij zal trekken.
Maarja, wat je zegt. Het blijft een risico!
Ik denk het zelf wel aan te kunnen, ik bedenk me net dat 10 jaar geleden mijn haf ook een ramp om te rijden was! :o

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:41

@MireilleSmit:
Ja daarom vind ik het wel fijn dat ze haar nu anderhalve week stil hebben laten staan, ik weet nu in ieder geval hoe ze dan reageert!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:41

@TS: ik bedoelde eigenlijk gewoon om haar bij jou thuis op proef te zetten :) Snap dat het te ver is om steeds te gaan kijken!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:52

@MyrtheJ:
ik begreep het ;) maar om dan gelijk in mn achterhoofd te houden dat het niks wordt.. ;)
(ik weet het, niet doen, positief denken! hahaha!)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:14

Iemand anders nog tips?

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:19

Als ze je verders wel erg aanspreekt en je ziet het wel zitten....ze heeft M1 gelopen dus dan is ze wel te hanteren, anders haalt ze die winstpunten niet lijkt me. En anders verkoop je ze toch gewoon weer?

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:22

Mijn haf kwam toevallig op mijn pad, maar die was zo druk. Was ook echt geen pretje om mee te rijden met de trailer, ze ramde alles in elkaar. Ook aan de hand was het vreselijk. Als ze hengstig was sprong ze overal bovenop. EN het is toch echt een merrie. Zovaak gedacht, weg dat beest. Buitenritten waren echt geen pretjes.

Dierenartsadvies; Ze is druk door zomerexceem.
Homeopatisch advies: Hormonen helemaal in de knoop, en te veel afvalstoffen in haar lichaam. Nu zijn we al jaren bezig met kruiden en druppels voeren, maar ze is nu wel ECHT rustig en ze schuurt niet.

Ik hoop voor jou dat het rustiger word, wanneer ze meer aan het werk gaat, en dat dit niet hetzelfde geval is.

Mijn advies; neem op proef ;)

Edit: ook kan het een kwestie zijn van een heeele slechte opvoeding, waar mijne dus ook last van had. Meer voeding als opvoeding was echt het geval. Misschien dat het daardoor ook beter kan worden ;)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:28

Ik zou zeker nog een keer gaan kijken. Je koopt toch een pony om daar lekker mee aan de slag te kunnen en niet om weer door te verkopen. 1 keer kijken is niet zo heel veel, ook al staat ie een eind uit de buurt. Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:16

Mijn haflinger was ook druk. Maar stond op teveel brok en weinig buiten.
Nu staat hij 24/7 buiten, geen brok. En het is een heel ander paard. Nog wel wakker, maar niet oncontroleerbaar druk.

Zeker nog een keer (of 2, of 3) gaan kijken, vragen hoe lang ze buiten staat op een dag, wat ze te eten krijgt.
Zeker er niet voor laten staan na 1x rijden als ze je verder wel aanspreekt.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 21:19

@ amanda,
ze staat 24/7 buiten in een blubberwei. Wordt niet bijgevoerd volgens mij, alleen met hooi of kuil.

Pff ik ben zo blij dat eigenlijk iedereen zegt dat ik dit zeker niet moet laten lopen..
Was ik ook zeker niet van plan, maar bevestiging is altijd fijn! :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:31

Haha, zeker als je twijfelt. :j
Hoe moeilijk ook: volg je gevoel. Als je wel een klik met haar hebt dan is ze de moeite waard. Dat drukke komt dan wel goed als ze weer aan het werk mag.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:18

Je geeft je eigen paard (en toekomstige) in ieder geval genoeg beweging, daar zal het zeker niet aan liggen. Die van ons heeft ook d'r dagen de ene supersloom en braaf en de andere zo heet als een kanon (ik denk dat het voorjaar is ;)) Op proef vind ik wel een goed plan, uberhaupt als je een paardje wil kopen trouwens, ook al woon je dan ver weg dan kun je altijd nog terug. De opmerking hierboven van 'dan verkoop je gewoon weer' vind ik een beetje dom.. Heb je trouwens helemaal geen wedstrijdambitie??

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:21

Hoe wil je de pony gaan houden straks?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 08:31

@Zidore:
Ja ik wil juist met haar gaan starten, mn andere haf is daar niet geschikt voor, vandaar dat ik op zoek was naar een haf met wat meer ervaring. M1 lijkt me voldoende om mee te beginnen ;)

@TurdusMerula:
De pony komt 24/7 buiten te staan in een paddock met inloopstal. In de zomermaanden zal ze voornamelijk in de wei staan.

sunshine244

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:45

Ik zou zelf zeggen: als je gevoel zegt dat het goed zit,dan moet je er gewoon voor gaan.
Ze krijgt straks elke dag beweging(alleen s'maandags niet) en dat word het vanzelf minder.Of het is gewoon een haf met veel energie.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:38

MartineC1711 schreef:
@Zidore:
Ja ik wil juist met haar gaan starten, mn andere haf is daar niet geschikt voor, vandaar dat ik op zoek was naar een haf met wat meer ervaring. M1 lijkt me voldoende om mee te beginnen ;)

Dan is al die energie juist mooi! Dan kun je er veel uithalen. Ik zou zeker nog een x gaan kijken (ook al is het een takke-eind) als de rest allemaal goed is dan is dit paardje wel de moeite waard.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:41

Hoe lang staat het paard al op die stal? Mijn Haflinger werd compleet gek toen ze moest verhuizen, ookal hoefde ze niet eens op de trailer en verhuisden haar grote maatjes mee. Ze kan soms gewoon erg stressen en het heeft 3/4 maand geduurd voordat ze weer de oude was.

In die eerste paar maanden was ze ook helemaal gek. Er zijn aardig wat touwen en halsters gesneuveld als ik haar vast zette, ze rende terug naar de wei als ik haar ophaalde en met het rijden in de bak werd ik getrakteerd op een rodeo...
En dat terwijl mevrouw normaal gesproken liever lui dan moe is...

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:45

Mijn fjord die wordt ook heel druk van een hele week stil staan, ligt gewoon aan het karakter van het paard.
Ik denk dat die haflinger die jij op het oog hebt, lekker aan het werk moet gaan en dat het dan echt wel over gaat en zoals er al gezegt wordt, neem hem anders een maandje op proef?
Succes!!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 10:58

@Eilleen333:
Ze staat in de wei ;) zie 1e bericht.

@Dnieze:
Staat jouw fjord een week stil op stal of een week stil in de wei?