Manen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

willytske

Manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 11:41

Hee,
hebben jullie misschien ervaring met het afsnijden van de dooie puntjes van de manen?
Gaat het hierdoor weer harder groeien of niet?
Mijn haffie heeft wel een mooie dikke bos manen maar niet erg lang, maar er zijn ook veel mensen die zeggen dat de dooie puntjes eraf halen niet helpt. (dan zou het zonde zijn als ik het wel deed!)

PureSylk

Re: Manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:31

Het eraf halen van dooie punten helpt niet echt om snel langere manen te krijgen, maar wel om meteen een vollere bos te krijgen. Wat wel helpt om de manen te laten groeien en dooie punten te verminderen is vlechten.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:21

het is ook genetisch bepaald

Want van vlechten worden ze echter niet alltijd langer. Heb ik ervaring mee. Mijn hafje heeft ook een mooie bos manen, allleen ook geen lange manen. Terwijl vele nakomelingen van star (mijne is er 1 van) mooie lange manen heeft. Die van mij heeft ze echter dan moederskant geerf (helaas :P).

Ook heb ik een keer de dode puntjes eraf gehaald. De manen groeide wel weer aan, Maar worden niet langer zoals ik graag wil het stopte gewoon weer met groeien. Maarja mag niet klagen

fleurxdonut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:37

Mijn misschien toekomstige pony (haflinger) heeft super lange manen! en daar word zeg maar niks bijzonders mee gedaan,
wel geborstelt natuurlijk! maar verder niks

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:39

Haar groeit vanaf de haarwortel, dus bovenaan. Dode punten weghalen laat het haar niet harder groeien, maar inderdaad wel een vollere bos krijgen.

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 18:31

PureSylk schreef:
Het eraf halen van dooie punten helpt niet echt om snel langere manen te krijgen, maar wel om meteen een vollere bos te krijgen. Wat wel helpt om de manen te laten groeien en dooie punten te verminderen is vlechten.

en dan bedoel je een paar dikke loss vlechten? hoelang laat je die zitten dan?

Henie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:07

Een stukje afknippen kan geen kwaad. Als het haar splijt, splijt het naar boven en word het dus korter. Het gaat er dus niet harder van groeien maar het word uiteindelijk wel langer ;) omdat je de dode puntjes eraf haalt.
Net als bij mensen :D

De solocomb is een uitvinding. Heb ik bij de paardendrogist gekocht, wel aan de prijs maar het haar is niet recht na het knippen en dus mooier ;)

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 09:44

maar ik dacht, kun je ze niet trekken? alleen het onderste puntje wat dood is, dan lijkt het ook minder recht en je haalt ook meteen het dooie haar eruit.. of is dit geen goed idee?

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:31

willytske schreef:
PureSylk schreef:

en dan bedoel je een paar dikke loss vlechten? hoelang laat je die zitten dan?

Een hengstevlecht of losse vlechten maakt niet zoveel uit. Het gaat erom dat het haar goed vast zit, zodat het niet blijft hangen achter struikjes en bijvoorbeeld als je paard schuurt, op die manier verlies je minder haar en groeit het dus in principe ook verder door. Hoewel het inderdaad ook genetisch bepaald is hoe ver dan wel.
Opnieuw vlechten doe je dus zodra er plukken uit de vlecht steken enzo, het moet er netjes uit blijven zien.

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:31

willytske schreef:
maar ik dacht, kun je ze niet trekken? alleen het onderste puntje wat dood is, dan lijkt het ook minder recht en je haalt ook meteen het dooie haar eruit.. of is dit geen goed idee?

nee niet doen hoor! :o
dan trek je stukken er mee uit enzo...
en ik ben zowieso al geen voorstander van manen trekken :+

niron_amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:41

Ik knip de manen een klein beetje in zodat het niet 1 recht stuk is.. Ik heb me haf nou pas 3 maanden en kam het regel matig gewoon uit en was het 1 keer per week.. het is nou al ge groeit. Ik ben zelf geen voorstander van om het in te vlechten al hoe wel je de manen dan mee behoud maar mijn haf is een dondersteen in de wei en als ik het dus vlecht (hengstenvlecht of gewoon vlechtjes ) dan zijn er elke keer happen uit..