Wat voeren jullie je Haf ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Wat voeren jullie je Haf ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 02:31

Hoi,

ik was benieuwd wat jullie je Haflingers voeren ! Welk merk, hoeveel, hoe vaak per dag, staat ie op stal of in de wei, hoe reageert je paard erop...
Mijn paard krijgt muesli van Pavo Nature's Best, Summerfit koeken en Pavo Daily Plus luzerne. Als supplement krijgt hij Vitamine E + Selenium voor zijn spieren bijgevoerd om te zorgen dat hij minder gauw stijf is, en hij krijgt ook altijd wortels bij zijn voer, en soms een appeltje. In de stal ligt stro, maar dat eet hij niet op.

Mijn Haf krijgt als ie s'zomers (van mei tot okt. ong.) 24/7 op de wei loopt alleen voer als hij gereden heeft, agz hij op de wei genoeg kan eten. Dan krijgt hij meestal een halve Summerfit koek en een handje muesli (Pavo Nature's Best).

Als hij s'winters (van ong. okt. tot eind feb.) overdag op de wei loopt en s'nachts op stal staat, krijgt hij s'morgens en s'avonds kuil, per keer ong. 3 kilo.
Ochtend : ¼ muesli, halve pavo koek, half schepje supplement, ¾ schep luzerne en ong. 2 volle handen wortels, soms een appeltje.
Avond : ¼ muesli, ¾ schep luzerne en ong. 2 volle handen wortels, soms een appeltje.

In de maanden maart en april hebben we geen weidegang, wel kunnen we ze in de paddock zetten. Dan krijgt hij hetzelfde ochtend en avond voer als hij anders in de winter krijgt, alleen krijgt hij ong. 4 kilo kuil per keer en s'middags een plak hooi zodat hij zich niet verveelt op stal.

Mijn paard reageert heel goed op dit voer, ik merk dat hij het erg lekker vindt en dat het ook niet te suikerrijk is, en hij krijgt door de koeken en het supplement ook de vitaminen en mineralen binnen die hij nodig heeft. De appels en wortels zijn natuurlijk gewoon voor lekker, maar ik merk niet dat hij daar dikker van wordt. Hij heeft vrijwel nooit diarree en hij is nooit ziek.

Wat voeren jullie je Haf ? Ik ben benieuwd !

Groetjes Anne-Sophie

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 02:46

ik ben niet zo van krachtvoer of anders gezegt, fasthfood. Al geraden wat ik geef? inderdaad 24/7 weidegang 's winters extra hooi :)

Pien28

Re: Wat voeren jullie je Haf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 08:24

Weidegang,dus gras.
In de winter aangevuld met hooi, en 's avonds mix van wortels,schep reform kruiden muesli van Havens, en een schepje compleet voedings supplement.
Soms een appeltje na het werk.

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 08:35

Mijn pony staat swinters van ongeveer 9 uur tot 5 op de wei, en krijgt sochtends 1 schep sport brokken en savonds 1 schep sportbrokken. daarnaast krijgen ze sochtends op de wei hooi, ze staan met 9 en krijgen flink wat hooi.

Ze krijgt die sportbrokken omdat ze die echt nodig heeft. Ze loopt zowiezo om de dag, ik train haar op M2 dressuur en Z springen. Verder loopt ze bijna elk weekend wedstrijd.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 08:53

Shania krijgt sinds kort 2 handjes muesli, dut omdat ik haar medicatie bij moet voeren..
Verder weidegang en goed hooi..

Ninthe en Willy krijgen 2 handjes Pavo Liga, weidegang en goed hooi..

Van t zomer krijgen ze geen krachtvoer meer, dan gaan ze 24/7 op t land en halen ze genoeg uit het gras..

marguerite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 08:58

Mike krijgt 1 kilo per dag Masters basisbrok en half schep Pavo muesli[haver en suikervrij]met Pavo vitimine E en 1 appel per dag en penen en dan 3 x per dag plak hooi en van mij nog extra kuilgras

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:09

Weidegang, onbeperkt hooi als hij alleen in de bak kan (nu 2 maanden om het gras bij te laten kopen).
En na het werken krijgt hij 200-400gr Kruidenmuesli zonder haver van Hippostar met wat peen en appel.
Hij doet het hier heel goed op.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:42

hier staat ze overdag op de wei en s'avonds op stal.
ze krijgt s'ochtends alleen kuil/hooi van de staleigenaar
en s'middags krijgt ze een kwart schep muesli zonder haver van subli of havens en weer huil of hooi
het hooi wegen ze hier op stal niet af dus weet niet precies hoeveel het is.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:27

1,5 kg sportbrok per dag en 2x per dag kuil. Ook in de zomer omdat hij wel buiten staat, maar niet in het volle gras ivm gevoeligheid voor hoefbevangenheid. In de winter krijgt hij ook nog peen bijgevoerd en soms nog een handje muesli na het werk. In de winter staat hij een paar uur per dag op de wei.

Ik train hem 4x per week redelijk fanatiek (1x een uur springles, verder veel galopwerk). Hij doet het op dit dieet goed :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:02

Nu met de strenge vorst staat die op stal. (normaal nooit) Hij krijgt sochtend en savonds hooi. savonds en sochtends is het zelfde qua brok: halve kilo sportbrok (pavo all sports, ivb magnesium verhouding/ lijnzaad) en halve kilo pavo natures best musli. Beetje wei in de winter en hij vind het lekker ;) .

Normaal in de winter in de paddock met hooi en ongeveer zelfde voer na het rijden.

In de zomer 24/7 weidegang en verander dan eigenlijk niet veel in zijn voer.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:05

Agrobs vollwert pellets. Marstall Vito en ongeveer 3/4 baal hooi per dag.

Het gras op het land stelt nu niets meer voor.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:08

4 keer kuil en een halve kilo sortbrok per dag.
Na het werk een halve klo muesli en in de winter peen.
We trainen 5 dagen in de week.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:53

3x per dag 1/4 sportbrok, zodra hij in training staat gaat dit misschien veranderen.
3x per dag voordroog (behoorlijk veel) en vaak wat penen, appels of 3 handjes muesli... dat is verschillend per dag.

In de zomer staat hij op het land en in de winter zo gemiddeld 2 uur in de paddock.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:57

mijn haf krijgt momenteel 1/2 merrie brok 1/4 meergranen mix met haver een handje luzerne wortel en een appel! verder veel heeel veel hooi en dagelijks weidegang :D

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:48

Mijn haflinger heeft dit jaar ook in de winter buiten gestaat en kreeg alleen onbeperkt kuil gevoerd. Zodra ik verhuis met der naar winter op stal krijg ze 3 keer per dag een flinke berg kuil en 3 x een kwart voerschep pavo nature's best musli + worteltjes. En in de zomer enkelt na het rijden wat voer.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:30

Onze haf staat -als hij in training staat- 1 kg coolmix (van Havens) per dag. Vanwege een extreem trage stofwisseling mag hij geen bix. 1 Kg is ruim voldoende voor het werk wat hij krijgt (rijdt wedstrijden). Daarnaast uiteraard voldoende kuil.

Renates85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:22

Mijn haflinger merrie stond op een halve kilo 's ochtend en 's avonds bix. (dus in totaal een kilo per dag)
Maar sinds een aantal weken wordt er meer getraind en staat ze op een kilo 's ochtends en een kilo 's avonds en krijgt ze dus 2 kilo bix per dag.
Verder krijgt ze 4 keer per dag hooi. (grote porties)
Bijna dagelijks krijgt ze een aantal winterpeen en een appeltje

En 1 keer in de week wat slobber van pavo!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:24

overdags staan ze op de wei,s'morgens en s'avonds een plakje hooi. en alleen na het werk een handje brok.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:25

2 keer per dag veel voordroog en 3 keer per dag brokken. Bij elkaar ongeveen 1 kg.
Verder nog 1 keer na het rijden wat slobber.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:11

die van mij krijgt

gehele jaar door halve schep biks, halve schep muslie van pavo daily plus.(behalve als die vrij heeft, dan krijgt hij dat niet). Dagelijks een pavo summer koek, en 1 appel en wat wortels.

en 2x per dag kuil. als die op het weiland staat krijgt die smiddags ook kuil en smorgens niet

sofie1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:54

in de winter onbeperkt hooi, en als we gereden hebben, zo'n 5 x per week een schep slobber.

in de zomer smorgens een plak hooi, smiddags wei, savonds een plak hooi en als we gereden hebben een halve schep slobber.

Vervallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:12

Mijn verzorg krijgt
iedere morgen/avond 1Schep zemelen, hooi.
In de winter voor wat extra een klein schepje zeewier.
voor de rest niks.
(eigenlijk wel veel te weinig toch?)

Voor de rest staat hij vaak in het weiland en word s'avonds binnen gehaald door de boer en staat hij op stal.

Vaak staat hij gewoon de heledag op stal, omdat veel verzorgers aan het werk zijn de hele dag en verder ook nog kinderen hebben.

Vraagje tussen door, de boer geeft hem altijd wortels en brood maar,
Hij krijgt ook nog is Aardappelen, komkommer.
Bloembollen had hij vorig wat van gegeven.

Ik heb wel is van banaan, manderijne gehoord maar dit?

Is dit allemaal niet slecht voor hem? Het wordt niet elke dag gegeven maar alsnog.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:57

Marleen_ schreef:
3x per dag 1/4 sportbrok, zodra hij in training staat gaat dit misschien veranderen.
3x per dag voordroog (behoorlijk veel) en vaak wat penen, appels of 3 handjes muesli... dat is verschillend per dag.

In de zomer staat hij op het land en in de winter zo gemiddeld 2 uur in de paddock.

Sinds vandaag heb ik zijn voerschema veranderd ipv 3x 1/4 sportbrok krijgt hij nu 3x 1/4 pavo nature best muesli en daarnaast 1 pavo summerfit koek met wat wortels of appels...
En 3x daags voordroog.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:08

2x Daags zeer ruim hooi, een handje biks en verder veel wortels en appels.

3 Weken geleden is ze haar veulen verloren en heeft ze een poosje zonder biks gedaan. Ze leek toen veel gezonder te ogen dan als ze wel biks krijgt. Vandaar dat ik de normale portie van 1/2 kilo biks standaard naar een handje biks heb teruggeschroefd. De reden dat ze evengoed biks krijgt, is omdat ze anders "overgeslagen" wordt als alle paarden gevoerd worden.

In de zomer staat ze op het land en krijgt ze hooguit een keer een appeltje of wortel extra, verder alleen gras. ;)

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:24

op stal (winter)

totaal 3/4 schep pavo nature best van pavo.
3x per dag kuil
na het rijden (4x inde week) 1/4 graan van subli.
verder niets.

zomers

halve schep pavo nature best over de hele dag
2x kuil de rest gras.
voor de rest niets. ook geen graan meer.