Haflinger verkopen, iemand die mij kan helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daantje

Haflinger verkopen, iemand die mij kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 14:50

Hallo allemaal,

Ik zat even met een aantal vraagjes met betrekking tot het verkopen van mijn pony.

1. Wat kan ik als eigenaar voor eisen stellen voor de toekomstige koper?
Een paar kleine voorbeelden die ik belangrijk vind maar waarvan ik niet zeker weet of ik er ook wat over tezeggen heb:
- Genoeg weidegang en losgooi mogelijkheden.
- Buitenrijd mogelijkheden
- Goede stalling

2. Als je een contract opstelt wat zou er dan allemaal in moeten komen testaan?
Is hier een standaard formulier voor of moet je die helemaal naar eigen wensen indelen?

3. Contact met de koper mag ik dat eisen? Mag ik eisen dat ze mij op de hoogte houden hoe het met haar gaat?
En mag ik eisen dat als ze haar gaan verkopen ik de eerste keus heb?
En mag ik dan eventueel verbieden dat als ze haar verkopen dat ze niet naar een manege/handelaar gaat?
Kwa proeftijd zou je hier ook aan kunnen doen? Of gewoon een aantal keer op de stal rijden en doen waar ze staat?

4. Nou dan nu nog de vraag welke vraagprijs goed zou zijn voor mijn paardje.
Ik hoef er niet veel voor tehebben zolang ik maar weet dat ze een goed huisje krijgt.

Eerst maar even wat info over haar.
Haflinger
Merrie
in april 10 jaar oud.
1.46m

Afstamming vader amigo hfk 188
Moeder sianne van hooger smilde.
Opa van moeder is bajaan

Ze is opgenomen in het stamboek met 72,5 punt.
Een L dresuur proefje gaat haar goed af.
Ze kan springen, buitenrijden en is verkeersmak.

Nou ze is optijd ingeent, hoefsmid, wormenkuur en ze is gechipt.

Volgens mij was dat wel genoeg info toch?
Hier nog een aantal fotos :)

Dit is haar vader:
http://i34.photobucket.com/albums/d132/ ... ppie-1.jpg

Afbeelding
Afbeelding

Springen:
http://i34.photobucket.com/albums/d132/ ... G_2627.jpg

Is er hier iemand misschien die mij zou kunnen helpen/tips kan geven :)

Groetjes danielle

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:53

Ik zat even met een aantal vraagjes met betrekking tot het verkopen van mijn pony.

Een paar kleine voorbeelden die ik belangrijk vind maar waarvan ik niet zeker weet of ik er ook wat over tezeggen heb:
- Goede stalling

in princiepe geen ene, verkocht is verkocht en heb jij geen zeggenschap meer over je pony/paard

Is hier een standaard formulier voor of moet je die helemaal naar eigen wensen indelen?
staan verschillende contracten op bokt, maar aan een contract heb je juridisch gezien geen zak. Enige wat je moet maken is een verkoop overeenkomst voor de kopers, zodat ze bewijs hebben voor het paard te hebben betaald

3. Contact met de koper mag ik dat eisen? Mag ik eisen dat ze mij op de hoogte houden hoe het met haar gaat?
En mag ik dan eventueel verbieden dat als ze haar verkopen dat ze niet naar een manege/handelaar gaat?
Kwa proeftijd zou je hier ook aan kunnen doen? Of gewoon een aantal keer op de stal rijden en doen waar ze staat?
je hebt niks te eissen, je kan hoogstens vragen of ze dat doen

Ik hoef er niet veel voor tehebben zolang ik maar weet dat ze een goed huisje krijgt.

Madeliefjes

Re: Haflinger verkopen, iemand die mij kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:57

Ik ben bang dat je niet zoveel te eisen hebt. Je moet geluk hebben als ze het willen doen. Helaas. Het is moeilijk om je paardje los te laten maar dit soort dingen eisen gaat je niet lukken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:58

Ik heb mijn paard ook niet aan de eerste de beste verkocht, aan de mensen waar ik het beste gevoel bij had ben ik wel wat met de prijs gezakt
Ik ben gaan kijken bij hun en we hebben nu nog steeds contact met elkaar
maar eissen kan je niet
je kan natuurlijk wel in je advertentie zetten, goed tehuis gezocht, weidegang een pre, maar of het ook gebeurd, tja, dat is op hoop van zegen eigenlijk

je verkoopt je paard en dan verspeel je alle zeggenschap op het paard
dan zou verleasen mss een optie zijn
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 27-02-10 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:59

Lynn_Nikita schreef:

- Goede stalling

in princiepe geen ene, verkocht is verkocht en heb jij geen zeggenschap meer over je pony/paard

staan verschillende contracten op bokt, maar aan een contract heb je juridisch gezien geen zak. Enige wat je moet maken is een verkoop overeenkomst voor de kopers, zodat ze bewijs hebben voor het paard te hebben betaald

Je kan wel degelijk in het contract zetten dat de pony niet doorverkocht mag worden, maar altijd bij jou terug moet komen. Als jij de pony dan niet terug wil nemen kan de nieuwe eigenaar ook gewoon aan manege's en handelaren verkopen. ff offtopic, waarom verkoop je je haf?

Proeftijd kan ook, dan is je pony alleen tijdens de proeftijd nog van jou(anders kan de koper altijd nog zeggen ik hou d'r toch, blijft ie tijdens de proeftijd van jou kan je je haf elk moment weer terughalen)
Laatst bijgewerkt door amillia op 27-02-10 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:01

Als je zoveel eisen hebt waarom dan verkopen?
Verkocht = verkocht. Ik zou er niet op zitten te wachten wanneer iemand mij ging vertellen aan wie ik mijn pony wel of niet zou mogen verkopen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:01

amillia schreef:
Lynn_Nikita schreef:

- Goede stalling

Je kan wel degelijk in het contract zetten dat de pony niet doorverkocht mag worden, maar altijd bij jou terug moet komen. Als jij de pony dan niet terug wil nemen kan de nieuwe eigenaar ook gewoon aan manege's en handelaren verkopen. ff offtopic, waarom verkoop je je haf?

als je je contract niet bij een notaris laat vastleggen heb je er geen zak aan en mogen hun doen met de pony wat ze willen
tegen welk bedrag leg je dat trouwens vast?
zelfde als waar die voor verkocht is?
en wat als het paard in tussentijd zo gebleseerd raakt dat paard niks meer waard is, of juist ineens ZZ loopt ( bij wijze van) en hem willen verkopen, wat dan? Moet dat dan ook tegen de """inkoopsprijs?'

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:04

wil jij je pony eigenlijk wel verkopen? er zijn zoveel eissen, dat de kopers er vanaf kunnen schrikken...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:06

maschke schreef:
wil jij je pony eigenlijk wel verkopen? er zijn zoveel eissen, dat de kopers er vanaf kunnen schrikken...

Wanneer ik naar een pony zou gaan kijken, en iemand komt met zulke eisen op papier aanzetten zou ik gelijk opzoek gaan naar een andere pony..

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 15:10

Jeetje ik geloof dat dit niet zo een goed idee was :=

Ik vraag gewoon om tips, dat is alles waar ik om vraag :)
Ben ik dan echt de enige paardeneigenaar die het wat interesseert of haar paard goed terechtkomt?
Helaas ben ik niet meer in staat om goed voor haar tezorgen en doe ik haar daarom weg.
Het doet mij echt verschrikkelijk zeer om haar weg tedoen, het allerliefste houd ik haar maar ik weet dat dat geen optie meer is.
Dus op de vraag wil je je pony eigenlijk wel verkopen is dus duidelijk nee :)

Maar mag ik daarom niet gaan zoeken naar het allerbeste voor mijn pony?
Ik ben gewoon een beetje aan het rond kijken wat mijn mogelijkheden zijn, voor mij is verleasen geen optie.

Dus hierbij ik vraag alleen maar om tips! :)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:16

Lobke_ schreef:

Ben ik dan echt de enige paardeneigenaar die het wat interesseert of haar paard goed terechtkomt?
Helaas ben ik niet meer in staat om goed voor haar tezorgen en doe ik haar daarom weg.
Het doet mij echt verschrikkelijk zeer om haar weg tedoen, het allerliefste houd ik haar maar ik weet dat dat geen optie meer is.

Ik ben gewoon een beetje aan het rond kijken wat mijn mogelijkheden zijn, voor mij is verleasen geen optie.

Ik snap je insteek wel, maar je topic komt over alsof je ondanks de verkoop nog steeds 'grip' op haar wilt hebben?!

Tuurlijk wil je een fijne plek, dat wil iedereen.............., maar met 'eisen' jaag je verkopers weg.

Verkocht = verkocht en dan mag je 'hopen' dat de eigenaren jou op de hoogte willen houden. 'Geef je haar weg' dan wordt het een ander verhaal, maar volgens mij was dit niet je insteek.

Je kunt ook boven in je prijsklasse gaan zitten, dan heb je wellicht ook een ander kopende partij dan wanneer jij je haf voor €1000 verkoopt?

Succes!

Vind het een leuk paardje!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:18

Naar mijn idee vis je handelaren er zo tussenuit. Vraagprijs (te) hoog leggen, en wanneer gelijk vraagt of er wat aan de prijs te doen is kun je er ook vanuit gaan dat dit een handelaar is.
Verder kijk ik altijd via bijv. hyves met wat voor potentiele koper ik te maken heb. Voelt het via de mails/telefoon al niet goed zoiezo niet doen.
En verder, ik ga af op mijn gevoel. Voelt het niet goed gaat hij niet weg. Voelt het super ben ik bereid in prijs te zakken :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:19

Lobke_ schreef:

Tuurlijk wil iedereen dat zijn paardje goed verzorgd word, veel buiten komt en met zachte hand gereden word
je hebt het alleen steeds over: wat kan ik eissen, nou niks....
dat is het hele probleem
verkocht is verkocht, en natuurlijk kan je zelf vaak wel zien of voelen ( en zelfs daar kun je je in vergissen) of diegene die komt kijken erbij past of absoluut niet, maar je hebt helaas vrij weinig te zeggen over je pony als die eenmaal verkocht is

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 15:24

Bedankt voor alle tips :)

Ik wil het ook niet overbrengen alsof het over eisen gaat, maar ik dacht zo snappen jullie een beetje beter wat ik bedoel maar dat komt duidelijk verkeerd over :)

Zoiezo gaat ze absoluut niet naar iemand waar ik geen goed gevoel bij heb, al doe ik er 3 jaar over om haar teverkopen :)

Dan nog de vraag wat zou ik ong voor haar moeten vragen? :)

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:26

ik denk dat iedereen graag wilt dat zijn of haar paard een fijn nieuw baasje heeft...

alleen zijn alle 'contracten' niet rechtsgeldig, simpelweg omdat de verkoper niet het recht heeft om dat de koper om te leggen. zoals al eerder gezegd: verkocht=verkocht. Er zal ook geen notaris kunnen zijn die dit wel juridisch kan vastleggen, ook niet dat ze altijd jou de pony moeten terug verkopen mochten ze 'm niet meer willen...

Ik vind je eisen redelijk normaal, ik zou er als koper niet van afschrikken. Alleen contact houden, ik begrijp dat van jou kant volkomen, maar als koper zou ik daar niet echt meteen zin in hebben...

Uiteraard zijn er dingen die je kunt doen zodat jouw paardje hopelijk goed terecht komt:
er bij zetten dat weidegang gewenst is, dat je graag contact zou willen houden etc. Als er een koper is raad ik je aan om de stal te gaan bekijken en natuurlijk een goede inschatting te maken wat voor mensen het zijn.

sterkte in elk geval!

ps ik vind trouwens vraagprijs te hoog leggen niet effectief. Als ik een paard zou bekijken moet die wel in m'n budget passen ( dus komen potentiele kopers misschien niet eens kijken) en ook ik zou altijd vragen of er iets van de prijs af kan, maar ben gewoon een particulier en geen handelaar 8-)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:28

ik vind dit beetje dubbel
je wilt je paard verkopen maar nog wel bepalen hoe ze behandeld word,.. dat gaat niet. als je dat wilt moet je dr niet verkopen.
als je dit zo zou willen zou ik er voor kiezen om je pony te verhuren / uit te besteden / in de lease hoe je t ook wilt noemen, dan is ze nog wel van jou en kun jij bepalen waar en hoe en wat en ook zo terug halen naar jou als t je niet bevalt.

maar waarom wil je dr verkopen als ik vragen mag?

EDIT: heb net even alles gelezen en kan nog maar één ding zeggen:
ik denk dat je pony verhuren ontzettend goed bij jou zal passen, zo hoef je er zelf niet meer naar om te kijken maar heb je er nog wel enige grip op.
Laatst bijgewerkt door newmom op 27-02-10 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:29

ik zit niet heel erg thuis in de haflingers, maar ik zou de vraagrpijs op 2000/2250 euro doen.

-mooie merrie ( fokwaarde ) + papieren
-geen officiele sportprestaties
-niet de jongste meer

waar dacht je zelf aan?

trouwens misschien een goed idee om d'r in het taxatietopic te plaatsen, ook al vind ik daar de prijzen die genoemd worden niet altijd even realistisch, maar je kan er een goed gemiddelde van nemen denk ik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:32

ik vind jouw vp aan hoge kant
ik zou eerder 1500.- tot 1750.- vragen

er is nog nooit mee gedekt of wel?

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:34

ja dat dacht ik zelf ook al, maar wil niemand beledigen :o en zoals ik al zei; zit niet echt in de haflingerprijzen...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:35

charlottelot schreef:
ps ik vind trouwens vraagprijs te hoog leggen niet effectief. Als ik een paard zou bekijken moet die wel in m'n budget passen ( dus komen potentiele kopers misschien niet eens kijken) en ook ik zou altijd vragen of er iets van de prijs af kan, maar ben gewoon een particulier en geen handelaar 8-)

Ik neem aan dat dat van de vraagprijs niet gelijk je 1e vraag is aan de telefoon? Ik had pas een handelaar aan de telefoon die gelijk vroeg of er wat van de prijs af kon. Toen ik vroeg of hij een handelaar was werd dat inderdaad bevestigd.

Heb ook mailtjes gehad van particulieren die vroegen of er wat van de prijs af kon. Maar die vertelde er ook gelijk bij waar hij terecht zou komen en wat er mee gedaan wordt.

Ik zelf ben momenteel op zoek naar een pony en wanneer de vraagprijs in mijn ogen te hoog is vraag ik ook of er wat af kan, en stuur ik gelijk waar de pony terecht zou komen.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:35

ook ik zou 1500 vragen max...
vind t niet bijster bijzonder (niet negatief bedoeld) maar weet bijna zeker dat je dr voor boven de 1500 niet kwijt raakt.
denk dat je uiteindelijk toch bij de 1300 in de buurt komt.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 15:37

Snap dat het lastig is hoor taxeren, ik zelf zou het ook helemaal niet weten. :)

Ze is inderdaad nog nooit gedekt.

Newmom mag ik vragen hoe dat zou werken? :)
Het idee klinkt opzich wel okee, maar ik heb gewoon geen geld meer om haar te onderhouden.
Kan ik dit wel van iemand vragen om haar helemaal tebetalen maar wel zelf de touwtjes in handen tenemen? :)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:40

Ik zou de vraagprijs op 2000,- leggen. Heb in je profiel gespiekt en denk dat jouw pony best een leuke proef zou kunnen lopen (sorry heb de enorme lappen tekst niet gelezen :P )

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 15:42

DeSa schreef:
Ik zou de vraagprijs op 2000,- leggen. Heb in je profiel gespiekt en denk dat jouw pony best een leuke proef zou kunnen lopen (sorry heb de enorme lappen tekst niet gelezen :P )

_O- Nee ik ben niet zo goed in korte teksten schrijven :')
Ik persoonlijk ben niet geweldig in rijden, en kan ook net aan wijken.
Bij mijn bijrijdster doet ze het echter geweldig, ze heeft meegedaan met de haflingerwedstrijd hier in hoofddorp.
Ze heeft toen dacht ik L2 proefje gedaan en is eerste geworden met goede punten wat echt heel goed ging.
Hun saampjes zijn veel verder met trainen dan dat ik ben/kan :)

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:45

Ten eerste: wat jammer dat je je hafje weg gaat doen!

Nu even als reactie op je vraag. Mijn haflinger heb ik gekocht met een soortgelijk contract. De verkoper (ik was dus de koper) had een contract gemaakt, waarin voorwaarden m.b.t. de verzorging van de haflinger vermeld stonden. Maar er stond ook in, dat zij als eerste recht had om de pony terug te kopen. In de praktijk is het contact echter na anderhalf jaar verwaterd. Ik heb haar nog wel eens foto's gestuurd (ik was natuurlijk apetrots op mijn haflinger, dus ik vond het geen probleem om haar een paar stoere foto's te sturen), maar daar heb ik nooit geen reactie meer op gekregen.
Ik had trouwens ook een contract opgesteld, die zij ondertekend heeft. Dit was puur een verkoopscontract. Volgens de rechtswinkel in Leiden, zijn deze contracten wel degelijk geldig. Zelfs een mondelinge overeenkomst is wettelijk gezien geldig. Dus het lijkt me niet waar dat een verkoopscontract door een notaris ondertekend dient te zijn.
Nou veel succes ermee!