Welke hengst voor deze Haflingermerrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Danique1990

Welke hengst voor deze Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 16:01

Hallo,

Wij zijn opzoek naar een leuke (haflinger) hengst voor onze haflinger merrie.
Ze heeft al 4 veulens gehad, allemaal 1e premie op de veulenkeuring. Maar als 3jarige waren het allemaal monsters. Zo dominant en moeilijk zadelmak te krijgen.

Onze merrie is zelf ook echt een pittige dame dus ik denk dat we nu goed op het karakter van de hengst moeten letten.

Afbeelding

We hebben wel wat wensen:

- lieve hengst/ goed karakter.
- veel behang
- liever een modern type
- ruime gangen, en dan vooral veel ruimte in het voorbeen.
- goede sperma qualiteit.
- moet vooral grote veulens vererven

Wie o wie, weet een leuke passende hengst voor onze merrie?

Anoniem

Re: Welke hengst voor deze Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:24

Windspiel? Ken enkel grote nakomelingen van hem. Stuk voor stuk braaf, met zadelmak maken opstappen en weg rijden, goed bewegen. Ideale dieren.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:29

EHK -> HA

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 08:39

http://www.hethaflingerforum.nl/stamboe ... gstenkeuze
Op het haflingerforum staat een mooie uitleg waarop te letten bij een keuze van een haflingerhengst.

Het haflingerstamboek is een klein stamboek: je moet goed kijken naar de diverse lijnen dat je niet inteelt. Het hangt dus ook veel af van de lijnen waaruit jouw merrie voortkomt. 2 februari is de hengstenkeuring in Den Bosch, misschien een goed moment om een aantal hengsten van dichtbij te bekijken.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:10

Ben benieuwd naar Vader, moedersvader en schofthoogte van je merrie. Ook van welke hengst ze eerder veulens heeft gehad.
Lukt het je om een standfoto te plaatsen?

Zoals Janouk ook zegt is het belangrijk te kijken naar niet alleen het plaatje, maar ook naar de lijnen.
Hierbij is voor je merrie vast een fijne passende hengst te vinden. :)

wolfg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:52

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 22:38

jesme schreef:
Ben benieuwd naar Vader, moedersvader en schofthoogte van je merrie. Ook van welke hengst ze eerder veulens heeft gehad.
Lukt het je om een standfoto te plaatsen?

Zoals Janouk ook zegt is het belangrijk te kijken naar niet alleen het plaatje, maar ook naar de lijnen.
Hierbij is voor je merrie vast een fijne passende hengst te vinden. :)

Ik zal morgen kijken of ik een foto kan vinden, en of mijn moeder weet van welke vaders ze al veulens heeft gehad.
De vader van Linda is Were-divan de Vrijthof.
schofthoogte is 1.41m

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:59

Tsja het is geen garantie dat je dr dan een veulen uitkrijgt die wel makkelijk is..
Ik heb hier paarden staan van de hengsten Allacher Nassau Wallenstein en Stakkato.
de Stakkato kan ik nog weinig over zeggen, die wordt 1 en staat in de opfok maar is wel onwijs lief.

De Allacher was zo vreselijk makkelijk met inrijden, zo vreselijk lief en toch pittig.

De nassau was ook heel makkelijk en iets minder pittig, lekkere goedsul en ze loopt super onder het zadel (Pas paar maandjes onder het zadel)
We hebben nog een nassauveulen staan en die is ook erg lief

De Wallenstein is nu 2 maar een vriendelijker paard heb ik nog nooit gehad dus dat wordt opstappen en wegrijden..

De hengsten ken ik allemaal persoonlijk en goed en het zijn fijne hengsten met een goed karakter.
De nakomelingen ook.
Maar het geeft natuurlijk geen garantie omdat de merrie ook wat te vertellen heeft.

Van welke hengsten heeft ze veulens gehad?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:03

Were-di van de vrijthof is de vader van de vader van mijn haf :)

Nou een W gaat 'm dus maar niet worden lijkt me :Y) zelf wil ik met mijn haf nog een veulen van Allacher :j Mijn is trouwens echt een 'goedzak' maar ik heb geen flauw idee wat ze op 3 jarige leeftijd was.

Maargoed, kijk eens op http://www.haflinger.nl is de haflingerhengstenhouderij van hans van de berg :j daar staat oa. Allacher :j Wallenstein is nu verkocht, maar kun je via hun ook nog euh gebruiken, maar dat raad ik je ten zeerste af gezien dat dus ook uit een W lijn is. En zij hebben goede/bekende hengsten :j heb ze met eigen ogen ook gezien trouwens zeker een aanrader :j

edit: zie nu dat ook al iemand anders de link naar hun site had gegeven :o

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:01

Standing Ovation is goed aan de maat (1,54) heeft een super schoft en kan lopen als een trein! Wellicht de overweging waard.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:04

Wij hebben een nakomeling van Allacher en het is een dikke lieverd! Fijn karakter, gaat geen probleem worden met inrijden denk ik.

Bianca90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:50

Allacher is zeker een aanrader!
Mijn paardje is een zoon van Allacher, hij is nu 3.
Super makkelijk in te rijden en eerlijk onder het zadel, zonder sloom of vervelend te doen. Loopt soepel en goed negeeflijk. Het is een grote en brede haf geworden, mooi koppie en mooie manen (al zeg ik t zelf haha ;)) Ik zie nu dus al veel terug van zijn paps!
Succes! :)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:26

Maartje1990 schreef:
Were-di van de vrijthof is de vader van de vader van mijn haf :)

Nou een W gaat 'm dus maar niet worden lijkt me :Y)

Were-di komt uit een totaal andere stam dan de meeste hedendaagse W-lijners die veelal op Winterstein terug gaan. Je kunt dus ongeveer alles kiezen wat bij je opkomt, gezien de klassieke bloedvoering van de merrie. Wat is de afstamming van haar moeder?

Persoonlijk zou ik voor een ranke, grote hengst kiezen met een goede achterhand. Dat laatste zeg ik erbij omdat die klassieke nederlandse haflingers al eens een iets te hellend kruis hebben en dat ook doorgeven. Standing Ovation heeft daar ook last van en daarom he ik hem niet gebruikt. Hij kan naturlijk wel heel goed marcheren...

Het zal denk ik niet meevallen om uit deze merrie in één generatie een modern veulen te fokken, maar ik zou het niet opgeven. Heb je goede standfoto's van deze merrie?

Aanstaande dinsdag is het hengstenkeuring; altijd leuk om ideeën op te doen voor de volgende hengstenkeuze.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:38

abel past er zeker bij is een erg mooie goed fokkende hengst.
super karakter eingelijk alles wat je zoekt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:42

neem eens contact op met rosamuskee op bokt, zij heeft een aantal interessante hengsten staan die bij mijn weten maat,behang en karakter doorfokken!

Arthis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:51

Allacher
heb zelf dan een zoon van hem
nu 4 jaar
zelf ingereden super braaf en rustig alleen beetje sterk en pittig
maar heeft zeer mooie ruime gangen en is bijna 1.50

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:35

ik heb goede ervaringen met een Allacher.. lekker koel in het
hoofd, en zeker goede hengst.

De meeste Wallenstein hebben nog wel een pittig karakter hoor!