Chagerijnige haf!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_coquette_

Chagerijnige haf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 11:46

Hoi,

Wat die pony mankeert de laaste tijd weet ik niet, wel weet ik dat ze ontzettend chagerijnig is!

Ze komt elke dag een uur of 3 buiten samen met haar vriendje (wat het ook bijna niet meer is), ze word elke dag gereden.
Komt 3 dagen in de week 5 uur buiten.
Ik rijd haar elke dag een uurtje en als ik op stal ben is haar box deur open zodat ze gewoon naar buiten kan kijken enz.
Maar de laatste tijd is ze gewoon niet te genieten!
Heb haar al een vitamine spuit gegeven en ong. 3 weken geleden is de tandarts nog geweest.
Ook krijgt ze gewoon elke 2 maanden een wormen kuur!
Het zadel ligt ook nog gewoon goed want daar heb ik ook maar naar laten kijken door de zadelmaker.
Het is een haflinger merrie van 5 jaar oud.

Heeft iemand een idee? wat het mischien kan zijn?

Groetjes Anke en chagerijnige krok :P
Laatst bijgewerkt door _coquette_ op 26-11-09 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:47

Sorry maar ik vind 3 uur per dag naar buiten echt veeeel te weinig!!!
Niet zo gek dat ze soms chagrijnig is!!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:50

mijn haflinger heeft het ook, en die komt 14 uur tot 16 uur per dag buiten, ze is gewend om 9 maanden in het jaar 24/7 buiten te staan, en dat maakt haar ook chagrijnig ;) De reden waarom ik haar met dit weer 's nachts op stal zet ik omdat ze de oudste merrie aanvalt en dat paardje maakt met deze hoeveelheid modder geen schijn van kans tegen een aanval...

*edit: fullcontinu hooi of voordroog is een must dezer dagen!
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 26-11-09 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Re: Chagerijnige haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:53

Heb je dr al eens een weekje vakantie gegeven? Dat helpt bij die van mij goed als ie een beetje uit zijn hum is. Iedere dag werken (en hetzelfde werk) is geestdodend voor mens en dier. Afwisseling in werk (longeren, buiten rijden, springen, dressuur) is belangrijk en gewoon zo nu en dan een paar dagen alleen maar de wei op :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:55

Krijgt ze wel genoeg hooi?

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:56

@ Wereld: Tja, 3 uurtjes buiten is misschien niet geweldig, maar in deze tijd van het jaar en onder deze weersomstandigheden, is het soms gewoon niet anders!

Maar van die box-deur, snap ik niet helemaal? Staat ze de overige uren dan in een stal zonder buiten te kunnen kijken? MIsschien kan je zoeken naar een open bovendeur? Krijgt ze de uren dat ze op stal staat genoeg ruwvoer (is ze zich misschien aan het vervelen?)

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 12:02

Britty schreef:
@ Wereld: Tja, 3 uurtjes buiten is misschien niet geweldig, maar in deze tijd van het jaar en onder deze weersomstandigheden, is het soms gewoon niet anders!

Maar van die box-deur, snap ik niet helemaal? Staat ze de overige uren dan in een stal zonder buiten te kunnen kijken? MIsschien kan je zoeken naar een open bovendeur? Krijgt ze de uren dat ze op stal staat genoeg ruwvoer (is ze zich misschien aan het vervelen?)

Ze hebben gewoon een stal met aan de zijkant tralies. maar als ik er overdag ben en haar deur is dicht gaat ze naar de buurman lopen meppen. dus dan zet ik haar deur open met en touwtje er voor.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:02

nou lekker dier... :P

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:07

Misschien een idee om een speelbal(joybal,equibal) in dr box te leggen? Mischien dat ze daar mee 'speelt' en wat vrolijker wordt? Best moeilijk dit..

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 12:08

Antoiinette schreef:
Misschien een idee om een speelbal(joybal,equibal) in dr box te leggen? Mischien dat ze daar mee 'speelt' en wat vrolijker wordt? Best moeilijk dit..

Ze had een joybal maar daar doet ze niks mee.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:08

Hoe is ze in het rijden en in de omgang met jou?

Misschien is ze "gewoon" aan het puberen en stelt ze zich daarom dominant op naar andere paarden. Is er misschien onlangs wat veranderd in de kudde?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 12:10

Marieke_K schreef:
Heb je dr al eens een weekje vakantie gegeven? Dat helpt bij die van mij goed als ie een beetje uit zijn hum is. Iedere dag werken (en hetzelfde werk) is geestdodend voor mens en dier. Afwisseling in werk (longeren, buiten rijden, springen, dressuur) is belangrijk en gewoon zo nu en dan een paar dagen alleen maar de wei op :)

Ze heeft elke week 1a2 dagen vrij. We gaan ong 3x per week naar buiten en de rest doen we VD en dressuur en springen.
Vakantie is niet helemaal haar ding, daar word ze super druk van.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 12:11

Britty schreef:
Hoe is ze in het rijden en in de omgang met jou?

Misschien is ze "gewoon" aan het puberen en stelt ze zich daarom dominant op naar andere paarden. Is er misschien onlangs wat veranderd in de kudde?

Tegen mij doet ze ook wel eens een beetje chago maar niet extreem. Ze kan ook gewoon super lief zijn enz. Met rijden is ze super braaf. Ze loopt echt lekker!
Laatst bijgewerkt door _coquette_ op 26-11-09 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 12:12

JaneJansen schreef:
Krijgt ze wel genoeg hooi?

Ze krijgt 2x op een dag hooi, waar ze tot aan de middag mee kan doen. Ze staat op stro en kan daar ook aan knabbelen. Als ik er ben en haar hooi is op geef ik haar altijd nog wat eten er bij.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:13

Op Agradi.nl heb je zo'n snack o ball te koop. Weet niet of je die kent? Daar doe je brok in. Het is een bal met allemaal kleine gaatjes erin, en als ze dan met de bal rolt, valt er een brokje uit, zo blijven ze uren bezig :), voor mijn paardje heeft het in ieder geval goed geholpen :D

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 12:16

Mallow schreef:
Op Agradi.nl heb je zo'n snack o ball te koop. Weet niet of je die kent? Daar doe je brok in. Het is een bal met allemaal kleine gaatjes erin, en als ze dan met de bal rolt, valt er een brokje uit, zo blijven ze uren bezig :), voor mijn paardje heeft het in ieder geval goed geholpen :D

Okee zal ik is kijken. Voor eten doet ze namelijk alles!!!

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:19

wanneer is ze begonnen met chaggie doen?
Heb je wat veranderd ander voer?
hoe oud is ze is ze misschien hengstig (rare tijd maar kan wel)
Nieuwe stal situatie? andere tijden van voeren?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 12:21

Sjelle schreef:
wanneer is ze begonnen met chaggie doen?
Heb je wat veranderd ander voer?
hoe oud is ze is ze misschien hengstig (rare tijd maar kan wel)
Nieuwe stal situatie? andere tijden van voeren?

Ze is sinds een paar weken chago, ik ben niet verandert voer of voertijden.
Wel is ze de laatste tijd maar 1 dag hengstig.

Ow wacht, ik heb wel mais toegevoegd en ander merk slobber.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:25

nou misschien door de mais teveel energie? kan ze haar ei niet kwijt omdat ze toch meer binnen staat.
Hengstigheid van 1 dag kan beetje hormonen schommeling zijn.

Kijk het aan als ze straks weer langer naar buiten kan wat ze dan doet en ik zou mais misschien even stopzetten!?

en kijk eens wat in je slobber zit?!

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:25

ze is vier zie ik?! tanden waren helemaal goed?
Ze zou dan nog een keer gewisseld moeten zijn!?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 12:26

Sjelle schreef:
ze is vier zie ik?! tanden waren helemaal goed?
Ze zou dan nog een keer gewisseld moeten zijn!?

Ze is 5 jaar, en de tandarts zei dat ze een net gebit had, met goede afslijting, hij heeft alleen wat haken weg gehaald.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 12:28

Sjelle schreef:
nou misschien door de mais teveel energie? kan ze haar ei niet kwijt omdat ze toch meer binnen staat.
Hengstigheid van 1 dag kan beetje hormonen schommeling zijn.

Kijk het aan als ze straks weer langer naar buiten kan wat ze dan doet en ik zou mais misschien even stopzetten!?

en kijk eens wat in je slobber zit?!

okee... Ja ik vind die 1 dag hengstig heid ook een beetje appart. Ze is dat ook niet overdreven hengstig maar ze is het wel!
En ik zou niet weten wat ik zou moeten voeren ipv. mais.. Ze kan niet op veel biks staan (pavo liga) omdat ze anders veel te druk word. Maar daar blijft ze natuurlijk niet echt dik van.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:29

Nature's best van Pavo :D

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 12:31

Mallow schreef:
Nature's best van Pavo :D

Hihi die heb ik ook. Geeft een beetje nature's best en liga van pavo.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:32

Ipv mais kun je (meer) goed hooi voeren. Dat is veelzijdig, volwaardig en bevat vezels (buikvulling)
Haffies zijn vaak heel sensibele dieren, dus er hoeft niet veel te veranderen/gebeuren om het humeur te bederven.
Is ze wel goed los in haar lijf? Het kan natuurlijk zijn dat ze pijn heeft of stijf is. Als ze een 'groeischeut' heeft, kan het ook een reden zijn voor wat extra spierpijn oid. (ze groeien tot hun 7e)
Er kan ook iets aan de hand zijn met haar hormoonhuishouding. Dat kun je navragen bij de DA.