Hoe denkt jury over littekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

megahaf

Hoe denkt jury over littekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 14:13

Pech van de dag: toen ik deze morgen naar m'n hafjes ging kijken of alles nog in orde was na het onweer van vannacht, ontdekte ik bij Candy een diepe snee in haar achterbeen. Omdat ik vermoedde dat er naald en draad aan te pas zou komen, heb ik meteen de dierenarts gebeld (nu ja, ik heb er 3 moeten bellen; de 3de kon vrijwel meteen komen, vond ik toch wel belangrijk als er draadjes in moeten). Op zich valt het allemaal wel mee, de snee zit aan de zijkant, mooi verticaal, en er zijn geen pezen geraakt. Maar het zou waarschijnlijk wel een litteken blijven. En voorlopig moeten de haffies op stal (samen uit, samen thuis), minimum 3 dagen stalrust en 14 dagen niet werken zodat de wond niet opengaat. Morgen komt de da terug met nog een inspuiting en vieze poedertjes (zal alvast een pot honing aanschaffen :P ).
Nu dacht ik binnen 2 maand nog eens mee te doen aan de plaatselijke haflingerkeuring, tijdens de jaarmarkt in onze gemeente. Gewoon voor de lol en ook omdat we vorig jaar gewonnen hebben, het is gewoon een leuke dorpssfeer en geen keuring van het stamboek zelf. Maar ik vroeg me af hoeveel punten de jury aftrekt voor een litteken? Stel dat je een keuringspaard hebt, wordt het dan afgekeurd, of verlies je gewoon een paar punten op exterieur?
Tja, al bij al ben ik wel blij dat het niet erger is, maar 't is toch flink balen. Waarom overkomt dit soort dingen altijd het beste paard van de stal...

elvara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:56

Zulke dingen gebeuren jammer genoeg vaak bij de beste paarden.
Maar laten we hopen dat het goed hersteld, en dat ze er straks niks geen last meer van heeft.
Voor een litteken krijg je geen minpunten op het exterieur, alhoewel je soms ook hele grote/ ontsierende littekens hebt waar je toch naar gaat kijken. Als ze met beweging nog last heeft van de wond, dan zou ik ze niet mee nemen naar de keuring, je krijgt dan op beweging opmerkingen.
Wacht dus eerst maar even af hoe het hersteld, als dat goed gaat lekker mee doen aan de keuring!

megahaf

Re: Hoe denkt jury over littekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 15:38

Eigenlijk wel logisch dat je er geen minpunten voor krijgt, het is niet aangeboren en ongelukken kunnen altijd gebeuren. En het doet ook niks af aan de fokkwaliteiten.

Herfterhoeve

Re: Hoe denkt jury over littekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:28

Nee hoor! Heb zelf afgelopen keuring ook geen minpunten gehad terwijl mn merrie een flink lelijk litteken boven een van haar achterhoefjes heeft!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:24

Ik denk niet dat er wat van gezegd word, met onderlinge wedstrijden(wel emt prof. jury) is er nog nooit wat gezegd van mijn haf haar witte knieen.
Ben een keer met haar gevallen op de weg waardoor haar knieen nu wit zijn, het valt op maar blijkbaar vinden ze het niet storend:).