Haflinger wat loom/sloom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lennek

Haflinger wat loom/sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 20:46

Sorry als het hier niet goed staat.:)

Ik heb een hele liefe haflinger merrie van nu 4,5 jaar.
Het is een schat van een pony ik heb haar vanaf dat ze 1 jaar is en zelf haar alles geleerd.
Ook heb ik haar dat ze 3 jaar was beleerd en zijn we nu nog steeds lekker bezig.
Nou is het probleem als ik haar bijvoorbeeld uit de wei pak loopt ze zo moeizaam mee, ik moet om de schuur heen lopen en ze staat alleen samen met mijn andere haflinger op de wei. Ook als ik met beide haflingers even een stukje over de weg loopt moet ik haar bijna mee sleuren terwijl mijn andere haflinger lekker voorwaarts en met de oortjes naar voren mee loopt.
Soms krijg ik het idee dat ze er totaal geen plezier in heeft als ik wat met haar doe, en eigelijk weet ik ook niet meer wat ik ermee moet.
Ook ik krijg hier steeds minder plezier mee terwijl me andere haflinger altijd even spontaan mee doet.

Maar het gekke is als ik met haar naar menles ben, loopt ze super lekker door steeds lekker voorwaarts en moet haar soms zelfs inhouden.
Ook met optuigen en aftuigen is ze veel sneller spontaner dan thuis. Terwijl ik haar thuis ook heel voorwaarts probeer te rijden.
Ook heb ik met haar mee in een dressuur les gereden maar doordat ze zo moeizaam kan zijn ook met rijden niet allert zal maar zeggen.

In mei hebben we haar laten dekken dus rond december zal het rijden minder worden.

Ik heb niet het idee dat ze ziek is of ergens last van heeft eigelijk heeft ze dit altijd wel gehad. Maar de laatste tijd merk ik dat ik er steeds meer moeite mee heb om haar dan weer mee te nemen naar stal terwijl ze zich zowat weer laat meesleuren ook al probeer ik het nog zo leuk te maken en soms heb ik haar wel eens een tik gegeven van kom op loop nou tog eens even door en dan loopt ze wel even door maar zakt ze gauw weer af.

Ik vind het zo moeilijk ik weet niet meer wat ik moet doen, want ondanks dat is het tog nog een schat.
Maar tog merk ik dat de band met me andere haflinger een stuk sterker is dan met haar.

Eigelijk aan julie nu de vraag wat zouden julie doen in mijn geval, en zijn er ook andere haflingers die wat sloom/ moeizaam zijn?

Marieke_K

Re: Haflinger wat loom/sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:30

Die van mij sjokt ook altijd achter me aan richting stal, maar zo is hij gewoon. Als hij eenmaal aan het werk is, gaat het prima, maar de weg naar stal kan moeizaam gaan..

Soms helpt het wel eens om ze een weekje vakantie te geven, daar knapt die van mij altijd wel goed van op (ik ben soms iets te fanatiek met trainen en dan wordt het hem een beetje te veel). Of misschien accepteren dat ze gewoon zo is? Ze zijn allemaal anders en ze is misschien wat 'dromerige'?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:09

Jim sjokt ook vanuit de wei achter me aan. Niet vooruit te branden :D
Met poetsen en opzadelen staat hij vaak op rust.
Naar d ebak toe sjokt hij ook.
Maar zit ik eenmaal in het zadel is hij ontzettend voorwaarts en werklustig.

Afwisseling is bij hem heel belangrijk. Elke dag werken wordt hij ook gedemotiveerd van. Dus ik rij in principe om de dag en soms eens 2 dagen achter elkaar. De andere dagen laat ik hem op de wei staan, longeer ik hem, ga ik eens buiten wandelen, laat ik hem vrij springen, pruts ik wat met vrijheidsdressuur.

Zolang hij plezier toont met bezig zijn en zo relaxt is zie ik geen probleem. Zodra hij wegloopt van me in de wei of nukkig reageert is er iets aan de hand.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:02

Sommige merries worden sloom/slomer als ze drachtig zijn.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 18:17

Dankje voor julie reactie's.
Het helpt ook als ik haar 2 dagen niet pak, dan is ze ook wat actiever maar dan zie ik haar al gewoon weer wat dikker worden en ik vind het juist zo leuk om ze een beetje te trainen zal maar zeggen. Maar net zoals wat je zegt Marieke_k moet ik het gewoon accepteren, maar soms lukt dat gewoon niet.

Gister ben ik weet naar les geweest en was ze weer hartstikke actief geweest, bijna 2 uur gelopen. Daar had ik het nog even aan me les gever gevraagt, hij had als tip gezegt; Als ik wat met haar wat wil gaan doen een kwartiertje van de voren alvast pakken en dan wat lekkers geven al is het maar een appeltje of handje biks. En dat steeds herhalen dan weet ze dat het ''leuk'' is bij de stal. :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:35

Bijna 2 uur gelopen, ze is nu 4 jaar en ze is ook nog drachtig? Denk dat je iets te veel van haar vraagt. Als je om de dag gaat rijden en haar lijn in de gaten houdt door wat minder te voeren / in schralere wei denk ik dat je een stuk vrolijker dier krijgt. Met rijden / voor de kar kun je tot een maand of 2 3 voordat het veulen komt rustig doorgaan hoor (rustig ;)

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 21:19

Het is inderdaat wel wat lang, dit is ook niet gebruikelijk hoor en we stapte veel. :)
Oke, dankje voor de tip.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:37

Weet je wat het is, je zit er wel op, ze moet steeds bewegen, ze is dus wel steeds bezig. Het is ook best wel warm de laatste dagen, dus ze hebben dan ook wat meer moeite met alles. En dan ook nog drachtig. Daar zie je nog niet veel van, maar de eerste maanden kost wel heel veel energie (ga maar na bij mensen, die zijn de 1e 3 maanden ook niet op hun best :+ ).
Het is nog best een jong dier en het is zonde als ze geen zin meer heeft in het werk omdat je haar zo af en toe wellicht wat overvraagt. Probeer maar eens om de dag, kijken hoe ze dan is. Succes!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:01

2 uur gelopen voor een 4 jarige? Dat is echt veel te veel. Zeker als ze drachtig is.
Ook al stap je veel, 2 uur is gewoon teveel. Zo'n jong paard heeft nog niet genoeg spierkracht om zoveel te werken. Daarbij is het ook nog moeilijk om in hun hoofd te verwerken.

Ter vergelijking, ik rij Jim (net 5) 4x per week 30-45 minuten.
Een half jaar geleden was dat nog 20-30 minuten. Omdat hij er fysiek en psychisch nog helemaal niet aan toe was. En dat was meer dan genoeg.
Ik voerde ook anders om te voorkomen dat hij dik werd. Wel genoeg voedingsstoffen en mineralen, maar geen dikmakers.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:30

Twee uur rijden is te lang voor zo'n jong ding :) Ook al stap je, toch moeten ze bewegen, evenwicht houden, nadenken etc.

Die van mij heeft echt wel tijd nodig om het eea te verwerken, vandaar ook de regelmatige vakantie en 2 dagen vrij per week.

Die van mij loopt 5x per week en niet langer dan een half uur / 45 minuten. Als ie dan nog niet los is, dan kan ik beter afstappen want dan wordt het niets meer. Lang rijden is niet perse goed (mits je traint voor endurance etc. maar dan nog, niet voor een dressuur/recreatie/spring pony).

Geef je pony eens een week vakantie (wel voerschema op aanpassen), gewoon een week echt niets doen, alleen maar de wei op. Doet echt wonderen :)