Keuring haflingerruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MilouNigel

Keuring haflingerruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 16:48

Hallo allemaal,

Ik heb een paar vraagjes wat betreft de haflingerkeuringen.
Ik ben in het bezit van een 2,5 jarige haflingerruin, die opgenomen is in het veulenboek.

Nou heb ik gehoord dat, wanneer hij 3 wordt, uit het veulenboek wordt geschreven. Hij zou dan opnieuw gekeurd moeten worden voor het stamboek. Nu heb ik geen enkele ervaring op het gebied van haflingerkeuringen. Hoe moet hij worden aangemeld? Welke kosten zijn hieraan verbonden? Mag hij ook als 4-jarige naar de keuring? Wat zijn de eisen die er worden gesteld aan het voorbrengen? Welke eisen worden er gesteld aan het paard (bijv. vacht, sokken, baard?). Zijn er bepaalde voorschriften voor het hoofdstel dat hij om moet?
Ik heb in een ander (oud) topic gelezen dat hij eerst voor stamboekopname gekeurd moet worden en daarna pas voor een premie, klopt dit? Hij heeft momenteel een paspoort en een bewijs van inschrijving.

Verdere informatie is van harte welkom, hoe meer ik weet, hoe beter.
Ik kijk uit naar de reacties.

Groetjes Milou

Lyonesse

Re: Keuring haflingerruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:06

Nee hoor, hij wordt niet uit het veulenboek gezet, dat is onzin. Je kunt hem als 3 jarige laten keuren voor het hoofdstamboek, maar dat hoef je niet te doen.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 17:08

Okeej, dan is het me verkeerd uitgelegd. Is het niet beter om voor het hoofdstamboek te gaan? Kan hij ook met zijn veulenpapier voor een premie gaan?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:20

Nee, hij moet eerst opgenomen worden in het stamboek voordat je mee mag doen aan de premiekeuring. De keuring kost je maar 10 euro, dus daar zal het niet om gaan ;) Wel om het werk dat er vooraf gaat aan de keuring qua bespiering en conditie. Om je aan te melden moet je het formulier dat je automatisch van het kvth krijgt invullen en terug sturen (je moet wel lid zijn, anders krijg je geen formulier) Op laten nemen in het stamboek mag op elke leeftijd vanaf 3 jaar. De voorbrenger moet in het wit, hoe het verder moet kun je vragen in het keuringstopic ;) Officieel worden haflingers niet getoiletteerd, maar in de praktijk gebeurd dat dus wel, dus sokjes eraf, oren en baard netjes. Hoofdstel mag je helemaal zelf weten. :)

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 17:36

Okeej bedankt voor de uitleg. Het is al een stuk duidelijker. Ik heb ook al gekeken in het centrale topic maar dat was best groot en onoverzichtelijk dus ik denk maak een apart topic. Maar ik ga toch nog eens terug kijken.

Heel erg bedankt!!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:40

Lyonesse schreef:
(je moet wel lid zijn, anders krijg je geen formulier)

Bedenk wel dat dat lidmaatschap niet gratis is! Je moet een jaar lid zijn van het stamboek en dat kost ook 50 euro (!!!!) voor een heel jaar. En als je haf in het stamboek wordt opgenomen, aangetekend je stamboekpapieren opsturen en dan krijg je een nieuwe en ook daar zitten weer kosten aan verbonden!

Wij hebben onze ruin ook op 2,5 jarige leeftijd gekocht. Lid geworden van het KVTH. Naar de stamboek- en premiekeuring en daarna direct daarna het lidmaatschap weer opgezegd, aangezien een ruin foktechnisch niets toevoegt en zeker als je western rijdt (zoals IK) een lidmaatschap van het KVTH helemaal geen toegevoegde waarde heeft.

Al met al kan het kostenplaatje om je ruin in het stamboek op te laten nemen dus aardig oplopen.

Als ik weer een haf zou kopen met alleen veulenstamboek zou ik de riedel niet meer doorlopen (tenzij het een merrie is, maar die kans is klein want ik ben geen merrie-mens :P ) want je ruin wordt er echt niet meer waard van.

Succes!

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 09:37

Ik heb er goed over nagedacht en hier en daar nog wat nagevraagd maar waar ik in feite op neer kom is wat Buitenzorg zegt. Het is een ruin en het heeft voor hem geen toegevoegde waarde. Ik kan me wel alle drukte van de keuring op mijn nek halen maar uiteindelijk maakt het weinig uit. Dus ik denk dat ik hem gewoon op mijn naam laat zetten en dat het daarbij blijft.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:23

Ik heb hetzelde, vind het ook leuk maar er zitten bij dit stamboek idd best behoorlijk wat kosten aan verbonden en dat is jammer!

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 16:13

Ja, het is flink wat werk. Het voorbereiden en trailer/vervoer regelen. Dan nog zorgen dat alle papieren op orde zijn! Is wel veel werk voor een keuring die eigenlijk weinig toevoegd. Is jammer. Ik was graag een keer gegaan met mijn haf.