Vraagje over hengstenkeuring 2010

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissBambi

Vraagje over hengstenkeuring 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 18:03

Aangezien wij totaal geen verstand hebben van haflingers hebben wij een mailtje weg gedaan naar iemand die dit wel heeft. Met foto's/filmpjes e.d. van onze haflingerhengst.
Wij wilden deze graag naar de keuring brengen in 2010.

Nou blijkt echter dat zijn vader (arko van 't leefdaalhof) is afgekeurd op zijn afstammelingen.
Betekent dit dat wij dus onze hengst uberhaupt niet naar de keuring kunnen brengen?

elvara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:44

Dat de vader van jouw hengst is afgekeurd betekend niet automatisch dat jouw hengst ook afgekeurd gaat worden. Het kan zijn dat jij een afstammeling hebt die veel beter is dan de andere afstammelingen.
Het is wel verstandig om van te voren informatie in te winnen bij mensen die goed bekend zijn in de haflingerfokkerij om alvast in te schatten wat je kansen zijn.
Misschien kun je wat foto's hier plaatsen van jouw hengst?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 18:49

http://www.youtube.com/results?search_q ... type=&aq=f

hier zijn filmpjes te vinden van Aron

En dit waren de beoordelingen van een kenner:

Qua afstamming is de hengst na mijn inziens niet heel interessant. Vader Arko van 't leefdalhof is afgekeurd op afstammelingen en ook de moeder van jullie hengst is geen echte keuringstopper.
het exterieur van Aron oogt netjes maar zou wat meer paard mogen zijn en wat meer rek hebben in z'n lichaam. De bewegingen daarintegen zij wel overtuigend het voorbeen wordt nu al genoeg weggezet en ook het achterbeen buigt mooi en treedt goed door. met wat training wordt dit allemaal nog beter natuurlijk.

En dit is zijn afstamming ;): http://img15.imageshack.us/i/afstamming ... eboer.jpg/

SuSEQ

Re: Vraagje over hengstenkeuring 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:16

Als jouw Aron verwekt is tijdens de goedkeuringstermijn van Arko, dan heeft hij volle papieren en kunnen ze hem daarvoor niet weigeren. Of hij hoog zal scoren is natuurlijk maar de vraag, want zijn vader is afgekeurd en dat sleep je toch mee...

Afgezien van het feit dat hij te zwaar staat, zijn er geen echt slechte punten op te merken aan zijn exterieur. Wel vind ik zijn hals wat lengte missen en een vrij zware hoofd-hals aanzet hebben. Voorts heeft hij een licht hellend kruis waar ik persoonlijk iets meer volume zou willen in zien. Misschien verbetert dat nog met training. De schouder zou er m.i. ook wat schuiner in mogen liggen. Zoals jouw kennis zegt, zijn zijn gangen wel goed: hij maakt veel ruimte en er zit wel wat schwung in.

Persoonlijk denk ik niet dat hij ggk zou worden, maar je kunt het altijd eens proberen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 19:32

dat weet ik dus niet. Waar zou ik kunnen vinden of hij toen ''verwerkt'' is zoals je zo mooi zegt :=

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 20:11

De KVTH kan je vertellen van wanneer tot wanneer Arko ggk was en of je hengst toegelaten is tot de HK.

Maar eigenlijk is het simpel: heb je een paspoort waar ook zijn afstamming in staat, dan is het goed. Heb je geen afstamming vermeld staan in zijn paspoort, dan is het niet goed.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 20:15

Het staat vermeld in zijn paspoort :j dus dan weet ik eigenlijk al voldoende? Had straks al geprobeerd het KVTH proberen te bellen, maar die namen al niet meer op :n

wat ik dan alleen wel vreemd vind is dat arko van 2000 is en Aron van 2007, en dan zou Arko na 4 jaar dus nog afgekeurd zijn op zijn afstammelingen?

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:31

Ja want pas in het 4e jaar na goedkeuring moet een hengst afstammelingen laten zien en kan hij alsnog afgekeurd worden.

elvara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 09:56

De opmerkingen die Suseq aangeeft, daar kan ik haar gelijk in geven.
Qua exterieur mag hij wat moderner gebouwd zijn en met name schouder en kruis mogen mooier gevormd zijn. Daarentegen loopt hij super!
In combinatie met de afstamming geef ik hem ook niet veel kans om goedgekeurd te worden.
Maar als jij het leuk vind om hem door de jury te laten beoordelen en zo'n keuring een keer mee te maken dan kun je dit best doen.
Het ligt er aan met welk doel je naar de keuring toe wilt gaan.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 16:03

ja idd.

Nou het voornaamste doel is toch wel echt lekker met die pony bezig te zijn, zodat mijn vriend heb beter leert kennen voordat er dalijk mee gereden gaat worden over ong. een jaar.

Dit is voornamelijk voor mijn vriend heel belangrijk :j. als hij het goed zal doen is het alleen maar meegenomen ;)