haflinger merrie laten dekken door een friese hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

haflinger merrie laten dekken door een friese hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 17:12

dat lijkt me nou echt een mooie combi.....
zijn er mensen op bokt die een combi van aan haf en een fries hebben?
ik ben benieuwd hoe die er uit zou gaan zien en of het een beetje een veilige mix is.

Wietsje92

Re: haflinger merrie laten dekken door een friese hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:13

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 19:18

inderdaad, er staan ook een paar hele mooie bij zeg!
mijn hafje is 11 jaar en heeft nog nooit een veulentje gehad, ik zit zomaar wat te bedenken hoor om haar eens een keer door een fries te laten dekken.
ik wil dan zelf het veulen houden om later als het groot is te laten inrijden en daarna zelf te rijden...
maar meer als dagdromen is het nog niet hoor!

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:32

haha dromen moet je houden toch! Er staan zeker mooie bij vind het een mooie kruising!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 22:08

is er op bokt al wel een topic dat vertelt waar je allemaal rekening mee moet houden en wat er allemaal bij komt kijken?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:14

Hier heb je al een topic hierover en als je eens zoekt op "'haflinger fries kruising" dan vind je tal van andere topics die er iets mee te maken hebben. Er zijn wel een paar van die kruisingen op bokt, met fototopics, dus ga eens kijken...

Mijn advies: koop er een. Er zijn mooie frieslingers, maar er zijn ook minder mooie en je weet dat maar als ze uitgegroeid zijn... Als je er zelf eentje fokt, weet je niet wat eruit gaat komen.

VHUoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:23

Ik zou niet weten waarom je een haflinger zou willen kruisen met een fries? Dan zou ik eerder kiezen voor een ras dat er tussen in ligt als bijvoorbeeld een Fell pony. En er dan gewoon een kopen, ik bedoel niet kruisen. Vind het zonde.
Wat trekt je zo in een haflinger en wat in een Fries? Kijk wat je het meeste trekt en kies dan dat ras (het totaal). Wat hiervoor ook al werd geschreven je weet nooit hoe het uitpakt en het gaat niet alleen om uiterlijk maar ook om karakter. Haflingers zijn wat dat betreft toch wel erg bijzonder, ze zijn altijd vrolijk, willen altijd aan de slag (met wat precies is soms onduidelijk :+ ) en ze hebben echt humor. Friezen zijn toch anders, veel 'serieuzer', vind ik dan hoor.
Maar goed, ik hou dus meer van Haflingers :o ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:31

justdiesel schreef:
inderdaad, er staan ook een paar hele mooie bij zeg!
mijn hafje is 11 jaar en heeft nog nooit een veulentje gehad, ik zit zomaar wat te bedenken hoor om haar eens een keer door een fries te laten dekken.
ik wil dan zelf het veulen houden om later als het groot is te laten inrijden en daarna zelf te rijden...
maar meer als dagdromen is het nog niet hoor!

Als de merrie nog nooit een veulen heeft gahad "mag" de hengst hooguit 10 cm grooter zijn. Omdat anders het veulen te gropot word om er uit te werken...

En waarom wil je voor die combo gaan... er zijn al genoeg papierloose paarden. koop er dan gewoon een van die combo en fok een veulentje met je merrie van een goedgekeurde (bij de KVTH) haflingerhengst...

maar ga niet zomaar combo's maken omdat dat nou zo leuk is... dan hou je het ras niet in stand en komt bijde rassen ten negatieve...

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 16:38

daar heb je ook gelijk in, ik dagdroom ook alleen maar hoor....
en al zou ik het ooit willen gaan doen dan gaat daar eerst een hoor onderzoek ed aan vooraf....
ik ben nu zelf niet eens geschikt in een veulentje fokken, eerst maar eens de nodige kennis leren

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:21

hou het dan lekker bij dagdroomen. en als je zo graag een veulen wil.
en als je echte een veulen wil ga dan in vredesnaam voor een haflingerhengst die is gekeurd hij de kvth en NIET bij het ES, want dat is geen stamboek... daar keuren ze zelfs ezels goed..

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:48

vriend van mij heeft hier een veulen van lopen nu ongeveer 2,5 maand oud! ga binnen kort eens bewonderen ben ook heel erg benieuwt na deze combi!
als ik de kans krijg en er aan denk zal ik foto's maken

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:39

ik heb wel een paar plaatjes gezien, kwijl kwijl, zat er een tussen een zo goed als zwarte haf maar wel met de lange witte manen, als ik een garantie van meer dan 70 % zou hebben dat zoiets er uit zo komen laat ik men merrie vandaag nog dekken, hahaha. :=
ik droom al jaren van zo een paard dat zwart is en met witte lange manen en staart. :wow:

zou het ook enkel puur voor mezelf doen, een kruissing fokken voor de lol snap ik ook niet houd het dan inderdaad raszuiver, maar als het enkel voor jezelf is zie ik het probleem niet.
maar helaas de meeste hafjexfries die ik gezien heb zijn allemaal gewoon zwart, geen witte manen helaas... ;(

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 20:45

VOlgens mij moet je als je er 'iets' uit wilt krijgen met witte manen het geluk hebben dat er ergens in de stamboom iets met (koolzwart)zilverappel zit of zoiets. Die hebben namelijk ook bruin met witte manen. Of gewoon een donkere fuchs kopen :9