Boomloos op Haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Boomloos op Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 14:08

Ik lees hier overal met de zoekfunctie dat mensen zeggen "ach neem een boomloos, dit past altijd" maar dat klopt toch helemaal niet?
Ik heb hier nu een Hafje, heel slank gebouwd en heel compact en de boomloos past wel op zich maar is te lang... Komt voorbij de 18de wervel (kissing spines) enz???

Dus dan past het toch niet?

anne_bento

Re: Boomloos op Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:19

Je hebt ook korte boomloos zadels. Ik rij ook boomloos op mijn haflinger met korte ronde rug. Als mijn zadel een boomzadel was, was hij net te lang, maar aangezien hij boomloos is en ik zelf met mijn gewicht niet bij de laatste rib in de buurt kom is er geen probleem.
niet alle boomloze zadels passen altijd op iedere pony maar er is altijd wel een boomloos te vinden die past, en het voordeel is dat je niet je hele zadel hoeft te laten aanpassen zodra ze wat veranderen kwa bespiering.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 14:25

Ik heb een maat 1 (de kleinste dus in die tijd) en die is dus echt te lang...
Kleiner dan dat kan ik niet vrees ik?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:26

Hangt van het soort zadel af, je hebt natuurlijk veel verschillende boomloze zadels, de 1 valt langer als de ander. Welke heb je?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 14:31

Nen Barefoot Cheyenne limited edition purple rain

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:34

Stel anders je vraag even in dit topic:

[HK] Waarom wel of geen boomloos zadel ?

Of even verder zoeken op bokt. ik heb er zelf ook niet veel verstand van, maar weet dat er ook veel kortere modellen zijn van boomloze zadels, mijne valt bijvoorbeeld al korter dan de barefoot cheyenne geloof ik

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:39

Heb je toevallig een foto?

Zoals anne_bento al zei: een boomloos zadel verdeelt de druk niet helemaal gelijk van begin tot einde van het zadel, maar het grote drukpunt zit daar waar jij met je kont en bovenbenen zit. In principe mag een zadel dus best iets langer vallen dan een boomzadel, op dat 'te lange' stuk ligt toch geen druk.
Maar, als het zadel té lang wordt dan worden de bewegingen weer beperkt omdat een paardenrug toch flexibel blijft en goed moet kunnen meedraaien en krommen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:45

Je hebt ook Barefoot Cheyenne's maat 0, die zijn nog korter..
Ik ben ook wel benieuwd naar een foto..

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 14:51

Hij ligt waarschijnlijk iets téveel naar voren denk ik maar hij lag er dan ook volkomen los op, zonder iets, gewoon om eens te zien wat het gaf...

Het voorste deel van het zadel kan niet over haar schoft, sluit niet aan, zakt dus niet naar beneden omdat ze te breed is blijkbaar en een bredere pommel zal echt noodzakelijk zijn maar ik wou eerst weten of hij niet te lang is anders is die brede pommel nutteloos om aan te schaffen hé ...

Let wel: het is wel nog splinternieuw, nooit gebruikt, vers aangekocht en heeft nog nooit een paard van dicht gezien... Het is dus ook nog helemaal niet soepel en geeft ook niet mee, neemt ook nog geen vorm aan of niets...

Zou het kunnen dat door de bredere pommel het zadel lager zal liggen en dat dan een verschil uitmaken in lengte tov het paard? Ik bedoel dan, beter passen en misschien toch niet te lang zijn dan?

Let ook: ze is nog maar 2 jaar maar wou eens zien hoe ze zou reageren op een zadeltje... Zadel wordt nu weer niet meer gebruikt tot ze over de 3 jaar is en ingereden kan worden... Maar ik denk niet dat ze in een jaar en paar maanden nu nog zal langer worden van rug?
Misschien wel breder worden en nog wat groeien maar langer worden heb ik mijn twijfels bij?

Bedankt alvast voor jullie raad!

Hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:05

Die lengte is prima :)
Je moet alleen zorgen dat je niet op het achterboogje gaat zitten/leunen, maar echt in het midden van het zadel.
En hij moet iets verder naar achteren, zodat de schouder vrij ligt. Maar misschien kantelt ie vanzelf al een beetje als je aansingelt, zodat ie ook al wat minder op de schouder ligt.
De breedte van de pommel is vanaf de foto niet te zien, je zou hem eventueel eens eruit kunnen halen en los op je paard zetten, dan kun je kijken hoe hij aansluit, als het dan al duidelijk te klein is moet je een bredere aanschaffen.

De lengte is in ieder geval geen probleem.
Die van mij is nog iets langer (maar ligt ook wat verder naar achteren, dus uiteindelijk ongeveer hetzelfde)
Afbeelding

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:09

Ik denk inderdaad ook dat de lengte prima is!

Ik heb hetzelfde zadel als jij hebt op mijn paardje.
Afbeelding
Kan je de lengte een beetje vergelijken.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:13

Zoals al gezegd is, de lengte is inderdaad prima zo hoor :) zolang je zelf niet helemaal achterop het zadel zit.
Zou als ik jou was nog lang geen bredere pommel aanschaffen, ze gaat kwa bouw misschien nog wel veel veranderen voor je erop gaat, neem aan dat je pas echt gaat rijden vanaf 4 jaar? In 2 jaar veranderen ze nog een hoop!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:47

Te zien aan je singelriemen ligt hij zeker ver genoeg naar achter.
En je zit zowiezo toch nooit helemaal achteraan op de rand dus kan je geen kwaad doen.
Leuke kleur vind ik, past mooi bij je paardje :9

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:53

Het blijft soms moeilijk hoor om een goed passend zadel te vinden, zelfs bij een boomloos zadel!
Ook ik twijfel over het zadel dat we net getest hebben, singel schuift steeds weer naar voren, maar zadel lag wel stevig, een mt 2 bf cherokee:

Afbeelding