haflinger met dreads

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linites

haflinger met dreads

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 14:17

Sjelle

Re: haflinger met dreads

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:48

geloof me hebben heel veel hafjes hoor.
Zelf heb ik ook een nordseetje en zij heeft het momenteel ook het verdwijnt weer als de manen langer worden.
Heeft niks met de vader ( paard heeft ook een moeder he )te maken maar met het haarstructuur!

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:51

Heeft dat niet gewoon te maken met hoe vaak je de manen kamt?
Bij de meeste dieren is het zo dat haar gaat dreaden als het niet (vaak) gekamd wordt en langer wordt.
Ik neem aan dat dat bij Haflingers niet anders is?
Stel dat je het (bij wijze van spreken) elke dag helemaal zou uitkammen, zou ze dat niet hebben.

Overigens vind ik het wel leuk staan. :D

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:00

Wolder heeft ze ook aan de onderkant van zijn manen, omdat zijn manen heel erg dik zijn, vergeet je dat wel eens te borstelen. En de haarstructuur geeft ze dan inderdaad. Goldy krijgt ze niet, maar die heeft een heel andere haarstructuur.

Dit is van een tijdje terug ;)

Bovenkant manen gewoon krulletjes/golfjes:
http://img244.imageshack.us/img244/6382/dreads01yg5.png
Driekwart naar de andere kant gedaan, dan heb je dreads
http://img371.imageshack.us/img371/8585/dreads03fg4.png

Wolder is van Wallenstein, maar daar ligt het niet aan ;) Ligt gewoon aan de structuur. De ene persoon krijgt ook sneller klitten dan de ander.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:37

Candy had het ook toen ze 3 -4 jaar was, vooral dan de maantop. Het is er intussen bijna uitgegroeid. Op haar hals heeft ze gewoon rechte manen. Ik kam of was haar manen haast nooit, hoogstens een paar keer per jaar.
Onze ruin vroeger had wat golfjes in zijn manen, het zal van haf tot haf wel verschillen.
Wel een leuk beeld overigens, die dreadlocks :+

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:12

mijne had het ook u de manen langer zijn verdwijnt het langzaam

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:20

Heeft de mijne ook. Ik vind het alleen niet zo fijn en bijzonder als jij ,maar juist hoog tijd om ze te wassen of door te kammen := . Als je dat te lang laat zitten gaan ze vervilten en hou je geen manen meer over. Maar ja , smaken verschillen gelukkig !

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:21

Weten we hier eigenlijk wel wat dreads zijn?

haflinger4me schreef:
Heeft de mijne ook. Ik vind het alleen niet zo fijn en bijzonder als jij ,maar juist hoog tijd om ze te wassen of door te kammen := . Als je dat te lang laat zitten gaan ze vervilten en hou je geen manen meer over. Maar ja , smaken verschillen gelukkig !

Dreads zíjn vervilte strengen haar.

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:32

haaii die van mij heeft ze ook alleen met anti klit en goed wassen gaat het er voor een paar uurtjes uit

linites

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 10:00

ik kam ze ook vaak uit, maar ze komen steeds terug.. :P

@ Sjelle: haarstructuur is genetisch bepaald, dus het heeft wel degelijk met de vader/moeder te maken. Als de vader een dominant gen draagt voor deze haarstructuur en de moeder een recessief gen voor stijl haar dan krijgt de nakomeling de haarstructuur van de vader.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:15

Maar dat kan ook aan moeders kant liggen! dat die het dominante gen draagt. Vaak word er altijd naar de vader gekeken terwijl dit niet zo hoeft te zijn.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:17

trouwens volgens mij is jouwe een nordsee x wallenstein net als die van mij klopt dat..... ik herken de foto van dit paard.
Laatst bijgewerkt door Sjelle op 13-08-09 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cindy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:21

die van mij heeft het niet maar ik vind het mega stoer

linites

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 12:12

ja dat klopt hoor kan aan beide ouders liggen natuurlijk, er word idd. vaak naar de vader gekeken maar de moeder bepaald ook 50% dat vergeten veel idd.
en idd een nordseexwallenstein

Karlijnlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 07:21

Hi hi gelukkig heeft mijn haf dit niet =)

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:08

De haflinger naast die van mij heeft ook draeds :j
Mijn *klopt af* gelukkig niet!

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:57

Afbeelding

die van mij heeft ze. hij is van wallenstein. maar ik moet zeggen dat ik hetzelf erg mooi en komisch vind.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 23:40

Ik heb een haflinger van atlantic en die heeft ook 'barbiehaar', het is golvend (ja, ook als ik het bijhoud).

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 23:53

Dinniej schreef:
Weten we hier eigenlijk wel wat dreads zijn?

haflinger4me schreef:

Dreads zíjn vervilte strengen haar.

Ja hoor Dinniej , weet best dat dreads vervilte strengen haar zijn. Bedoel alleen dat als je ze er snel uithaalt het nog wel te doen is om het uit te pluizen. Als je ze langer laat zitten lukt het niet meer om ze zonder dat alle haren afbreken uit elkaar te halen en hou je dus weinig manen meer over.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 07:17

Die van mij heeft het ook, vaak uitkammen en ze gaan en blijven er wel uit. Ik vindt het lastig en hou het dus ook goed bij.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:28

Ook dat is niet waar.
Normaal valt er per dag een aantal haren uit, maar omdat er dreads zitten gebeurt dat niet. De haren die normaal zouden uitvallen, blijven in de dreads zitten. Zo komt het ook dat dreads naarmate ze ouder worden steeds dikker worden.
Als je oudere dreads uitkamt, komt er dus wel heel veel haar uit, maar er blijft ook nog een normale hoeveelheid over, omdat je alleen haar uitkamt dat normaal gesproken uitgevallen zou zijn.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:29

Dinniej schreef:
Ook dat is niet waar.
Normaal valt er per dag een aantal haren uit, maar omdat er dreads zitten gebeurt dat niet. De haren die normaal zouden uitvallen, blijven in de dreads zitten. Zo komt het ook dat dreads naarmate ze ouder worden steeds dikker worden.
Als je oudere dreads uitkamt, komt er dus wel heel veel haar uit, maar er blijft ook nog een normale hoeveelheid over, omdat je alleen haar uitkamt dat normaal gesproken uitgevallen zou zijn.

Klopt, is bij mensen ook. :)

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:31

Haha, zo weet ik het dan ook. :P
Ik heb zelf dreads.

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:31

Ik vind het eigenlijk wel erg leuk en mooi :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:51

Hmmm volgens mij is het zo, dat bij bepaalde haflingers de haren de neiging hebben om in kleine gedraaide strengen te gaan hangen. Als je ze dan niet geregeld borstelt, wast etc dan gaan ze heel snel vervilten tot dreads.
Op de tweede foto van de TS leken het geen dreads maar meer die gedraaide strengetjes.

Mijn haflinger ( Wallenstein ) haar manen gaan ook snel in van die gedraaide strengen vallen, maar ik verzorg ze veel en pluis ze uit /borstel ze om de dag. Dat is genoeg om ze gewoon te houden