Haflinger kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keell_Hors3

Haflinger kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 09:20

Ik ben te groot geworden voor mijn shet, dsu heb ik die te koop gezet ;)
Nu heb ik een super leuke haflinger hier gezien op bokt ([EA-TK-PP] Knappe haflinger (2 jaar) zoekt nieuw baasje)
Maar misschien wordt hij al iemand anders verkocht, dus ik moet snel zijn.
Van mijn moeder mag het, maar mijn vader is de enige die problemen maakt erover.+
En aangezien ik nu tijdelijk bij hem woon :(
Hoe kan ik mijn vader overhalen?
Hij zegt zelf dat ik een grotere pony moest zoeken, en hij hoeft niet meer te betalen dan dat hij nu doet. dus ik zie geen enkele reden wrm niet.
Hebben jullie tips? voordat deze sgat van een pony weg is.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:23

hoe oud ben je?
want besef je wel dat haflingers ook niet de makkelijkste wezentjes zijn, en deze moet ook nog ingereden worden, en alle andere dingen leren.
dus ga er vanuit dat je het eerste jaar er in ieder geval nog niet op kan rijden.
daarna moet je maar zien hoe het gaat, en dingen als springen kan je dan eerst ook nog wel vergeten

edit: lees net ook in de advertentie dat het een hengst is, hartstikke leuk.
maar dat maakt ze bepaald niet makkelijker als je het niet gewent bent!

Keell_Hors3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 09:27

siskeh schreef:
hoe oud ben je?
want besef je wel dat haflingers ook niet de makkelijkste wezentjes zijn, en deze moet ook nog ingereden worden, en alle andere dingen leren.
dus ga er vanuit dat je het eerste jaar er in ieder geval nog niet op kan rijden.
daarna moet je maar zien hoe het gaat, en dingen als springen kan je dan eerst ook nog wel vergeten

14, bijna 15 ;)
en dara heb ik allemala al overna gedacht, het rijden vind ik in dit opzicht nog niet eens zo belangrijk ;0 en alles rustig opbouwen.

siskeh

Re: Haflinger kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:29

dan vind ik je nog wel erg jong voor een tweejarige hengst hoor...

maar wat zijn je vaders argumenten?
en hoe ga je het bijhouden als je 1 a 1,5 jaar niet kan rijden?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:31

Ik ben het met Siskeh eens. Er zijn zat andere haflingers, die net zo leuk zijn. Ik zou voor een iets ouder paardje gaan. Misschien is dat wel het bezwaar van je vader, dat hij het diertje te jong vind.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:32

Ik zou heel goed nadenken over een Haf.
Ze zijn stronteigenwijs, zitten vrij lang in de pubertijd.
Dit kan ertoe leiden dat je denkt na een jaar.. ik kap ermee want ik lig meer zand te happen dan dat ik erop zit.

Besef ook heel goed dat Haffies pas vanaf een jaar of 4 een beetje puppy af zijn.
Het is verstandig om Haffies rond 4 pas zadelmak te maken en dan in te rijden..
Ik zou dan liever op zoek gaan naar een brave haf van een jaartje of 10.. die hebben het ergste al gehad.

bezin eer je begin.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:33

Ik kreeg ook een 2jarige haflinger (merrie) toen ik 14 was. Heb haar nog steeds en ik heb tot nu toe alleen nog maar ontzettend veel geleerd en bovendien lol van haar gehad. Ze is moeilijker dan mijn tweejarige haflingerhengst ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:38

@alexx: het kan idd ook helemaal geen probleem zijn!
ik heb op mn 18e een 3-jarige net ruin gekregen, ben helemaal gelukkig met hem!
maar ik kan hem nu pas in gaan rijden, en de komende jaren kan ik ook nog niet erg intensief gaan rijden!

maar ik heb zelf wel zoiets van, kijk uit waar je mee bezig bent!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:23

ja dat is waar; er zitten twee dingen aanvast:
enerzijds doe je ervaring op met elkaar, dus je zult ongetwijfelt veel fouten maken (dat had ik ook natuurlijk)
anderszijds krijg je daardoor wel echt een topband! Ik ken onze haf echt door en door en dat is echt heel leuk :)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:40

Ik zou zeker als 14/15 jarige geen 2-jarige hengst kopen, maar dat is mijn mening. ;)

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:53

oei, ik had op mijn 8e een haflingerhengst en ook nog zelf beleerd op mijn 12e :oo
Maar goed, ik had goede begeleiding en het is een schat van een beest, heb hem nu nog steeds. (hij is nu 13 en heb een enorme band met hem.. 2 handen op 1 buik)

Maar goed.. Als je goede begeleiding krijgt zie ik het probleem niet zo. Maar heb zo het idee dat je vader er niet achter staat en dan zou ik het niet doen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:56

het probleem is dat het echt twee kanten uitkan.

1e optie is dat het helemaal ge-wel-dig gaat, en dat je echt een prachtige band met het diertje krijgt.

2e optie is dat het ongeveer je dood kan worden....
en dat je dat "monster" zal vervloeken.

beide gevallen leer je er veel van, maar of het altijd goed is...

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:05

daarom zeg ik ook, alleen doen als je goede begeleiding krijgt
Mijn ouders stonden volle 100% achter mij,chielpen mij en ik kreeg goed les, mijn zus was ouder en hielp me, anders had het ook een fiasco geworden denk ik ;)
En haar vader staat er net achter, en dan zou ik het gewoon niet doen als ik haar was.

(en macho was met 4 jaar een enorme draak, moest elke dag weer een gevecht aangaan, echt niet leuk puberende haflingers)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:01

Ik kreeg op mijn 16e een hengstveulen uit mijn merrie. Als 2 jarige hengst gooide ik hem op de hengstenwei omdat je er nog niets mee kunt en het beest in een gelijkwaardige kudde hoort voor de opvoeding. Ik vind je vader zeer verstandig :j Koop een merrie of een ruin die ouder is. Hoe groot ben je?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:19

Ik ga mij hier verder niet in mengen omdat ik de verkopende partij ben en dus een gekleurde mening hebt ;) .

Wil nog wel even wat toevoegen:

Arie is nog hengst maar zal geruind worden als hij bij haar komt.

De TS heeft dit gepost onder een SA omdat ze een ban heeft dus ik denk niet dat er nog reactie komt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:29

Ah, degene die haar shet overal wilde ruilen :D In dit geval lijkt het me nog meer geen slim plan := Maar ik neem aan dat jij dat wel persoonlijk zult gaan beoordelen :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:11

Yep, het is ook nog niet rond hoor.

Heb afgesproken dat ze het thuis overlegt en haar ouders mij laat bellen. Dan beoordeel ik de boel.

Ga niet een paard verkopen aan iemand waarvan ik denk dat ze er alleen voor komt te staan qua zorg/kosten enz.

Hoop dus voor haar dat het allemaal gaat lukken en dat haar ouders er achter staan. Fijn plekje kan ze zowiezo wel bieden dus dat zit wel goed.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:48

Hier een slotje wegens de ban van de TS ivm een schaduwaccount.