paard of pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 20:52

Bij de verzekering maken ze een onderscheid tussen paarden en pony's. Nu vroeg ik mij af welk van de 2 een haflinger nu is?
Ik heb een merrie die (niet officiëel gemeten) 1m46 is, en een jaarling, die uiteraard nog lang geen 1m48 is, maar waarschijnlijk wel groter zal worden dan dat.
Heb ik nu 2 pony's? of 2 paarden? Of 1 paard en 1 pony? of nog wat anders?
Ik kan er even niet meer aan uit...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:02

Jullie hebben geen epony's he? In dat geval heb je een paard. Haflingers zijn sowieso paarden, behalve als ze op stokmaat ingedeeld worden, maar dat is bij jullie ook paard :)
Edit: Ik zie dat 1 merrie 1.46 is, dus ik denk dat dat 1 pony en 1 paard gaan worden.

anvt_xx

Re: paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:05

je hebt 2 pony's, haflingers behoren tot de E-pony's en je jaarling is nog te klein om een paard te noemen, ze zal wel een paard worden denk ik

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:07

In belgie hebben ze geen E ;)

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:55

In mijn verzekering staat paarden, al komt dat ook wel doordat ik vroeger ook nog grote paarden had. Maar ze vroegen er de naam van het ras bij, dus misschien kan je er ook wel bijvoegen dat het om Haflingers gaat (kunnen ze bij de verzekering zelf eens nadenken of een haf nou een pony of paard is - wat mij betreft is het een paard).

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:04

het ras haflinger is een paard ondanks de grote, maar de verzekering zal wel een stokmaat aanhouden, en dan zal de ene onder pony vallen en de ander wel paard worden.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:30

Een D-pony loopt tot de 1.48m dus je hebt sowieso die merrie van 1.46 als een D-pony. Andere zullen ze ook wel op D-pony zetten en als hij is uitgegroeid op paard, als hij/zij hoger dan 1.48m gemeten wordt. :)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 01:27

Laat er gewoon paardachtige in zetten. Als je "haflinger" laat opnemen, kunnen ze er nog over vallen, mocht er iets niet in orde zijn met de stamboekpapieren.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 10:47

Moeten ze dan 'officieel' gemeten worden daarvoor?
Ik heb me laten vertellen dat pony's gewoon mee onder de familiale verzekering vallen, maar dat je voor paarden een aparte verzekering moet afsluiten. Ik kan ze inderdaad als paardachtige onder een aparte verzekering zetten, maar als 1 van de 2 (of allebei) mee onder de familiale kan,is dat uiteraard een pak goedkoper. Niet dat ik op een euro ga kijken om mijn verzekering in orde te krijgen, maar als het goedkoper (en legaal uiteraard) kan, zie ik niet in waarom ik meer geld zou moeten uitgeven...
Mijn verzekeringsagent wist er ook niet meteen een antwoord op, hij ging het navragen en opzoeken, maar ik weet niet hoe lang ik op antwoord zal moeten wachten langs die kant.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:51

guanacotje schreef:
Moeten ze dan 'officieel' gemeten worden daarvoor?

Ik zou zeggen van wel. Anders kan er nog discussie ontstaan... 't Is niet dat een meting door een officiele meter van de KBRSF veel kost. Laat hen dan wel bevestigen dat zij akkoord gaan met die meting.

Het is misschien allemaal ingewikkeld, maar hoe beter je je toedekt, hoe minder kans op gezever als er iets gebeurt.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 13:36

naam mijn weten vallen haflinger onder de paarden...

net zoals fjorden, arabiers, friezen.

als je wilt starten en onder de 18 bent, wordt je ingedeeld afhankelijk de stokmaat, wat Stravero al zei.

in België heb je idd geen E-pony. je valt dan onder de paarden (denk ik)

voor de verzekering heb ik niet hoeven meten. en dat een pony onder de familie verzekering valt...?
nog niet meegemaakt. werk zelf bij een verzekeringsmaatschappij.

wel is het zo als je meer dan 10 grote dieren bezit. (koeien, schapen, paarden/pony e.d) wat er dan gebeurt is dat je meer premie betaald.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 13:39

Ligt er ook aan om wat voor verzekering het gaat he? :) Mijn haf valt WA onder mijn WA verzekering en onder de WA via mijn ruiterbewijs. Toen ik mijn hengst ook nog had, stond die op naam van mijn opa en viel onder zijn WA verzekering. Je kunt er hier namelijk maar 1 paard/pony bij inzetten. Gaat het om een ziektekostenverzekering, is het een ander verhaal.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 13:44

Hangt van de verzekering af. Wij hebben onze famiale bij KBC en daar vallen enkel pony's onder. Voor de paarden hebben wij dan bij KBC een aparte verzekering BA voor paarden, dat gaat van 1 tot 3 paarden.
Op een gegeven moment hadden wij echter vier paarden, dus beginnen rondhoren. Bij ING valt alles onder de familiale (stuk goedkoper dus) maar mag je er maar maximum vijf hebben (wij hadden er op dat moment zes). Door omstandigheden is er toen één pony en één paard weg gegaan zodat we terug "in orde" waren ;)
Mijn vriendin gaf me toen de tip om bij Ethias te gaan http://www.ethias.be/nl/prd/D5PR012/Par ... aarden.htm
daar zou het aantal of de stokmaat geen rol spelen.
Ik moet me daar binnenkort toch eens in verdiepen want één van onze merries is drachtig, dus gaan we weer naar vier paarden en met twee kleine shetters erbij zitten we boven de vijf die voor ING mogelijk zijn ;)

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:11

Lyonesse schreef:
Ligt er ook aan om wat voor verzekering het gaat he? :) Mijn haf valt WA onder mijn WA verzekering en onder de WA via mijn ruiterbewijs. Toen ik mijn hengst ook nog had, stond die op naam van mijn opa en viel onder zijn WA verzekering. Je kunt er hier namelijk maar 1 paard/pony bij inzetten. Gaat het om een ziektekostenverzekering, is het een ander verhaal.

WA verzekering klopt idd.

alleen dacht ik dat het hier om een ziektekosten verzekering ging.. misschien heb ik het verkeerd begrepen.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:13

Balte schreef:
Hangt van de verzekering af. Wij hebben onze famiale bij KBC en daar vallen enkel pony's onder. Voor de paarden hebben wij dan bij KBC een aparte verzekering BA voor paarden, dat gaat van 1 tot 3 paarden.
Op een gegeven moment hadden wij echter vier paarden, dus beginnen rondhoren. Bij ING valt alles onder de familiale (stuk goedkoper dus) maar mag je er maar maximum vijf hebben (wij hadden er op dat moment zes). Door omstandigheden is er toen één pony en één paard weg gegaan zodat we terug "in orde" waren ;)
Mijn vriendin gaf me toen de tip om bij Ethias te gaan http://www.ethias.be/nl/prd/D5PR012/Par ... aarden.htm
daar zou het aantal of de stokmaat geen rol spelen.
Ik moet me daar binnenkort toch eens in verdiepen want één van onze merries is drachtig, dus gaan we weer naar vier paarden en met twee kleine shetters erbij zitten we boven de vijf die voor ING mogelijk zijn ;)

volgens mij is het zo dat je 7 of 8 paarden/ pony's mag hebben voor hobbymatig.
ga je eroverheen dan wordt je als bedrijf gezien.

je krijgt dat te maken met mestafvoer, milieu heffingen e.d.
je moet dan alles gaan bijhouden

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:39

Ik spreek over België he ;)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 00:09

Wat verzekering betreft: ik wil in orde zijn als mijn paard bijvooreeld een schop uitdeelt aan mijn verzorgster ofzo.
Uiteraard ga ik er van uit dat mijn paarden normaalgezien 'betrouwbaar' zijn, maar je weet nooit natuurlijk :)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 01:17

Burgerlijke aansprakelijkheid, dus... (wat in Nederland als "WA" aangeduid wordt)

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:15

1shaantje1 schreef:
haflingers behoren tot de E-pony's

Dat slaat nergens op, niet elke haflinger heeft een E-maat

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:13

paard..

heeft de kracht van een paard volgens onze verzekering.

emmaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:40

hoi, mijn moeder-merrie is 1.46 en dus pony maar mijn zoon-ruin is 1.58 en word gerekend onder paard. om dat met de verzekering in orde te krijgen is een ongelofelijk gezeur.