HELP Manen dunnen uit!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sfietje

HELP Manen dunnen uit!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 22:40

Hallo,

Ik heb een toffe haflinger van 4jaar en ik heb een vraagje in verband met zijn manen.

In het begin toen ik hem had had hij enorm dikke manen, ik waste zijn manen ook elke week met zwitsal babyshampoo en kamde ze achteraf goed en voorzichtig uit met ontwarringspray.

Toen had hij mooi volle dikke manen.

Maar toen heb ik hem verzet van stal omdat hij dan dichter bij mijn huis kon staan.

Hij staat dus in de wei en speelt graag met leeftijdsgenootjes en met het veulentje dat op stal staat.

MAAR doordat er in mijn nieuwe stal geen binnen douche is en juist een kraantje met een lance buiten heb ik zijn manen niet meer gewassen.

Daardoor denk ik zijn zijn manen enorm verdunt.
Vanboven aan de haarwortels is het nog altijd een dikke pak maar naar onder toe verfijnt het enorm.

Ook is het haar dichter aan zijn hoofd korter dan in het midden van zijn hals, door te spelen met zijn leeftijdgenootjes en te ravotten in de wei.

Ik maak mij gewoon een beetje zorgen over de dunheid van zijn manen.

En ik vroeg mij af of jullie geen middel of truc of supplement weten dat ik kan doen om zijn manen dikker te maken?

Groetjes

pantuf

Re: HELP Manen dunnen uit!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 05:49

Ik denk dat je het bij zijn weide genootjes moet zoeken, ik heb precies hetzelfde met mijn haf.
Heeft nu ook een stuk dunnere en kortere manen door mijn andere haf.
Ik vind soms gewoon hele plukken van het spelen (zie het namelijk gebeuren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:39

Je moet juist niet teveel wassen ;)

En ik denk ook eerder dat het van de weidegenoojes komt idd.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:44

Je moet juist niet teveel wassen..............Hierdoor verwen je de manen. Dus niet meer wassen, groeit van eigens weer dikker.....Anders gewoon een (vliegen)deken met halsstuk aandoen, heb je ook geen last meer dat anderen hem kaal vreten.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:46

heb je hem een deken op gehad met hals???
Daar door kunnnen de manen ook dunner worden

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:47

JuravelOX schreef:
heb je hem een deken op gehad met hals???
Daar door kunnnen de manen ook dunner worden

Echt niet......Bij mijn haf groeien onder een deken met hals zijn manen als bloemkool!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:49

Klopt :j , mjn haf staat onder een eczeemdeken en daar groeit het beter dan zonder :)

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 11:04

Dank u allemaal voor de reacties,

Jullie hebben het allemaal over een vliegendeken maar waar ik een beetje bang voor ben is dat hij hem zou vast rollen met dat deken in de wei (dat hebben ze me dus wijsgemaakt dat je dan meer kans hebt omdat het gaas is enzo en als ze dan op een stok rollen dit in het deken kan komen vast te zitten ) of dat zijn weidegenootjes het vliegendeken eens onder handen zullen nemen en er dus ook niet te veel zou over van blijven :p

Kan natuurlijk ook een mythe zijn van dat deken dat ik mij weer heb laten wijsmaken :p

Alle reacties zijn welkom :)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:40

Een eczeemdeken gaat prima hoor, die blijven goed zitten, hier hebben ze ze dag en nacht om aangezien het hier heel erg is met de vliegen/eczeem en schuren. Gewoon vlechten in de manen doen en 1 keer per week eruit halen en een dag los en dan weer nieuwe erin. Niet teveel doorkammen dan (liefst helemaal niet) want dan haal je alle haren eruit).

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:34

@ Henrieke, een exceemdeken is niet nodig omdat het paard geen exceem heeft. ;)

Maar een vliegendeken blijft bij mij gewoon heel hoor Sfietje.....Ook als er een keertje een hap wordt genomen.. ;) En hoe kan je paard op een paal gaan liggen?? Hebben jullie palen in de wei liggen? ;) Ik zou het gewoon een keer proberen. :)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:37

Als je een losse hengstenvlecht maakt, en dat gewoon iedere dag opnieuw doet dan kan je zijn manen ook sparen. Ik ken een meisje met een Fries die manen tot zijn knieën heeft en die heeft ze altijd ingevlochten.

Wel opletten dat hij niet gaat schuren. Vaak wassen is ook absoluut niet goed. Je haalt dan steeds de beschermingslaag eraf waardoor de manen veel breekbaarder worden.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:39

_Sigrid_ schreef:
Als je een losse hengstenvlecht maakt, en dat gewoon iedere dag opnieuw doet dan kan je zijn manen ook sparen. Ik ken een meisje met een Fries die manen tot zijn knieën heeft en die heeft ze altijd ingevlochten.

Wel opletten dat hij niet gaat schuren. Vaak wassen is ook absoluut niet goed. Je haalt dan steeds de beschermingslaag eraf waardoor de manen veel breekbaarder worden.

Alleen moet je ze dan niet iedere dag uit gaan kammen. Je kunt beter losse vlechten maken die je 1½ tot 2 weken gewoon laat zitten. :)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:43

Nee, niet kammen inderdaad, gewoon even de vingers erdoor. Je kan ze ook langer laten zitten inderdaad. Alleen bij sommige paarden gaat het dan irriteren. Dus dan kan het beter even loshalen, vuil eruit en dan opnieuw vlechten.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 23:54

Hallo allemaal, kwil jullie allemaal bedanken voor de reacties.

Kheb vndaag even de vuile plekken uit zijn staart gewassen en zijn staart ingevlochten en ook een hengstenvlecht in zijn manen gedaan.

En morgen rij ik even met mijn autotje naar de paardenwinkel achter een vliegendekentje.

Khoop dat de hengstenvlecht blijft zitten want ik ben daar geen natuurtalent in en de manen dicht bij zijn oren zijn een heel stuk korter dan in het midden.

Kben eens benieuwd voor morgen of het erin blijft...

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:26

ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn haf. weidegenootjes vinden het heerlijk om even aan de manen te knabbelen. ik maak een stuk of 7 lange dikke vlechten en laat ze er gemiddeld 2 weken in zitten. werkt heel goed.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 19:45

Hallo,

Ik ben gisteren een vliegendeken gaan halen voor hem maar ik zit met een probleem:

Als ik de 3 riemen aan de hals dicht doe heeft hij moeite met zijn hals te buigen om gras te eten.
Aan de maat kan het niet liggen want het is 185cm en zijn regendeken is ook die maat en past perfect.
Ik denk zelf als ik een maat groter koop dat het te groot gaat zijn want het is nu al wat aan de grote kant.

Ook is er dus aan de bovenkant een riempje om het te bevestigen aan het halster.
Maar weet niemand anders iets om het te bevestigen dat hij geen halster moet aanhebben.
Ze hebben bij ons nooit een halster aan in de wei en in het stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:23

welke deken heb je ?

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 16:04

Een simpel vliegendeken met nek aan maat 185

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 01:08

Ik zit dus met een nieuw probleem, het deken is toch niet wat ik vervan verwacht had.
Want het blijft enkel op zijn plaats zitten als ik het met het lusje bevestig aan het halster en de drie riemen aan de hals goed dicht doe
MAAR als de riemen dicht zijn kan mijn paard niet meer eten
EN met halster de wei in is ook niet zo een goed idee want hij krijgt wrijfplekken en wondjes aan de kaken van het halster

pffff

ik heb nu het korte haar in dotjes gedraaid en de rest in een hengstevlecht en niet meer bevestigd aan het halster en maar 1 riempje goed dicht gedaan namelijk het onderste

eens kijken hoe ik hem morgen op de wei ga vinden