De shows zijn geweest, menig hengst is van eigenaar/huurder verandert en, het is nu aan de merriehouder om te kiezen.....
Mijn vraag aan jullie merriehouders is dan ook:
Welke hengst gebruik je voor het dekseizoen 2009/2010?
Uiteraard is het ook wel leuk om wat te vertellen over het waarom en waar je op hoopt qua veulen.
Om gelijk maar het spits af te bijten; ik begeef mij dit jaar op gestippeld terrein.
Aangezien Fay nog niet officiëel opgenomen is in het Nederlandse stamboek(Duitse import)wou ik graag een leuke kruising fokken.
Ik ken meerdere haflingerkruisingen en om heel eerlijk te zijn spreken mij die vaak meer aan kwa maat,gangen,behang,kleur en bouw.
Daarnaast, Fay is niet het type wat de Nederlandse fokker graag ziet als moederdier voor een veulen en al fok ik niet om rijk te worden; quitte spelen is toch wel gewenst(en winst is natuurlijk altijd mooi).
Daarom is de keuze dit jaar gevallen op een redelijk onbekende appaloosahengst van 1.60.
Hij is veterinair goedgekeurd wat betekent dat gastmerries geen papier bij het veulen krijgen, mocht ik hem/haar aanhouden(zeer onwaarschijnlijk)dan kan ik 'het' op 3 jarige leeftijd wel op laten nemen in het Nederlandse Appaloosa Stamboek.
Inmiddels heb ik de hengst van dichtbij bekeken en ook enkele nakomelingen gezien, die mogen er zeker zijn.
Daarnaast wat kruisingen haflinger appaloosa en die zijn echt
Mooi hoog op de benen,vaak champagne met appaloosa kenmerken,ruimere gangen en een edel hoofdje.
Ik heb daarom ook bewust gekozen voor een kwpn gefokte appaloosa en geen amerikaans gefokte ivm de compactheid en grovere bouw van mams.
Nou brand los zou ik zeggen!
edit:typefout

.
Fantastische hengst!