Vervoeren van een 1jarige haflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tineke90

Vervoeren van een 1jarige haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 08:36

Hallo,

Eind juli begin augustus komt mijn haflinger deze kant op.
In Juni word hij 1 maar hoe kan je zo'n jong paardje het beste vervoeren. Moet die vast staan in de trailer?
De rit zou ongeveer anderhalf uur duren dus dat is aardig lang.

Hier wat foto's van hem die ik gisteren heb gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SuSEQ

Re: Vervoeren van een 1jarige haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:48

Als hij kan vast staan, dan zou ik hem binden, anders haal je eventuele tussenschotten uit de trailer en vervoer je hem los. Zorg dan wel voor een netje of een zeil boven de achterklep, zodat hij er niet uit kan.

er zijn vast wel meer topics over het vervoeren van jonge paarden op TAO. Misschien is het een idee om daar eens te kijken?

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 10:37

dank je wel :)

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:39

vastezetten natuurlijk
los is levensgevaarlijk

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:41

bobolien schreef:
vastezetten natuurlijk
los is levensgevaarlijk

Waarom is los levensgevaarlijk?
Als je zorgt dat de trailer dicht is kan hij geen kant op...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:47

ga je hem in een 1(,5) of 2 paards trailer vervoeren?

In een 2 paards trailer kun je hem los zetten, maar wel het tussenschot er tussen laten zodat hij niet kan draaien en natuurlijk de stang erachter.
Anders zou ik hem altijd vast zetten. Niet te kort, zodat hij wel wat bewegingsvrijheid heeft om zich te bewegen en staande te houden, maar niet zo lang dat hij kan gaan liggen bijv.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 10:50

ik moet een trailer huren dus kan dan kiezen maar ik ga nu met hem oefenen om hem vast te zetten en als dat niet goed gaat hebben natuurlijk nog even de tijd. Dan neem ik wel en 2paard trailer klopt ja daar kan die dan niet in keren. In een 1paards trailer gaat dat makkelijker.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:56

Jibbel schreef:
In een 2 paards trailer kun je hem los zetten, maar wel het tussenschot er tussen laten zodat hij niet kan draaien en natuurlijk de stang erachter.

Heb jij wel eens een paard los vervoerd?
Paarden proberen zich namelijk (bijna) altijd om te draaien aangezien ze er uit willen... En een tussenschot veert wel mee en vervolgens heb je meer kans op beschadiging als dat je het er uit haalt ;)

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 10:59

dus je kan het beste een 1paards trailer meenemen en dan los zetten? want ik ben bang als je hem vast zet dat die gaat steigeren en met z'n benen op de stang terecht komt

MissQuina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:59

Wij hebben mijn paardje (toen 3 uur) vervoerd in een 2-paards trailer met (vastgebonden) strobalen aan de ene zijkant en voorin. Paardje stond zo goed vast en had gelijk beetje stro te knabbelen aan de voorzijde. Je helpt ze zo een beetje om het evenwicht te bewaren. PB me gerust voor vragen.

Succes ermee!

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:01

ja maar als je hem zo strak hebt en hij valt omdat het glad worden door het poepen en plassen dan hangt die zichzelf straks op toch of niet?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:04

Rianneke schreef:
Jibbel schreef:

Heb jij wel eens een paard los vervoerd?
Paarden proberen zich namelijk (bijna) altijd om te draaien aangezien ze er uit willen... En een tussenschot veert wel mee en vervolgens heb je meer kans op beschadiging als dat je het er uit haalt ;)

En dat vind ik dan dus levensgevaarlijk. Hou er rekening mee dat een paard wat loopt te draaien en te rotzooien in de trailer de veiligheid op de weg ook niet echt bevorderd. Je trailer gaat aan de slinger en daar gebeuren juist weer de ongelukken.

En nee, ik heb nog nooit een (jong)paard los vervoerd, omdat mijn voorkeur daar absoluut niet naar uit gaat.
Bij mij gaan, ook de jonge paarden, gewoon vast. Maar ze kennen het vanaf het begin, dus hebben er geen problemen mee.
Als je ze ineens vast gaat zetten kunnen er ook levensgevaarlijke situaties ontstaan (hangen, liggen etc. )

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:05

Hij heeft al wel eens vast gestaan maar ben er nog wel mee bezig omdat die onrustig word. Heb nog even de tijd en ga dan gewoon kijken of die dan wel rustig vast kan staan :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:09

Tineke90 schreef:
dus je kan het beste een 1paards trailer meenemen en dan los zetten? want ik ben bang als je hem vast zet dat die gaat steigeren en met z'n benen op de stang terecht komt

Dan moet je er vooor zorgen dat het touw niet te lang is en dat hij dus niet zo hoog omhoog kan komen ;)

Vastzetten is écht het veiligst.
Als hij geen trailer gewend is zou ik ook eerst maar eens wat daarmee oefenen...
Kost misschien en paar centen als je een tailer moet huren, maar een paard wat braaf is in de tailer is goud waard :P

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:19

Jibbel schreef:
En dat vind ik dan dus levensgevaarlijk. Hou er rekening mee dat een paard wat loopt te draaien en te rotzooien in de trailer de veiligheid op de weg ook niet echt bevorderd. Je trailer gaat aan de slinger en daar gebeuren juist weer de ongelukken.

Er zijn in mijn 1,5 paards trailer al zoveel beesten omgedraait... Dat heb ik wel gevoelt, maar gevaarlijk was het zeker niet! Als jij een paard los in een 2-paards zet incl tussenschot en hij wil zich omdraaien gebeuren er naar mijn idee juist ongelukken

Jibbel schreef:
Bij mij gaan, ook de jonge paarden, gewoon vast. Maar ze kennen het vanaf het begin, dus hebben er geen problemen mee.

Bij mij gaat ook alles vast als ze het kennen en rustig blijven staan... De ts heeft alleen een jaarling die onrustig word en dan is los echt veiliger vind ik. Als paarden echt onrustig worden halen ze rare toeren uit als ze vaststaan. Zo heeft de d-pony van een vriendin van mij zich losgerukt, omgedraait en een sprong naar buiten gewaagd...

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:22

Levends gevaarlijk los vervoeren in een 2 paards trailer zonder tussenschot, als je plots moet remmen en hij is aan het draaien kan je een raar ongeluk krijgen. 2paards trailer los met tussenschot oké. 1 of 1,5 paards vast zetten!!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:25

Toen ik, alweer heel wat jaartjes geleden, mijn 1-jarige haflinger ging ophalen, zou de terug reis ook ongeveer 1 1/2 uur duren. Wij hebben meneer veilig ingepakt in transportbeschermers, die hij toen al een keer van me aan gehad had, en gewoon vast gezet. Persoonlijk vond ik dat toen het veiligst. Mijn haf was ook wel een cool type. Hij vond het wel spannend (wat gezweet zeg maar), maar heeft zich netjes gedragen.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:27

wat voor een maat transportbeschermers had je?

Want die wil ik ook zowiezo om doen maar dat moet die dan maar eerst leren ga er toch nog wel een paar keer heen dan kan ik dat meteen met hem oefenen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:34

Ik vraag me na sommige antwoorden af of mensen wel eens een jong beest zonder trailer/vastzet-ervaring vervoerd hebben?

Ik heb al zovaak jonge beesten in de trailer gehad. En altijd los zonder bescherming of wat dan ook. En ze zijn er altijd ook weer heel afgekomen *D Soms stonden ze al met de neus naar de klep sommige waren gaan liggen en anderen stonden gewoon nog rechtvooruit...
Maar rustig rijden is ook erg belangrijk met losstaande paarden. Nog beter opletten met remmen en bochten etc etc

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:38

Ja oke dat komt wel goed me vriend is vrachtwagen chaffeur dus die weet precies hoe die moet rijden :)

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:41

Wij hebben ons veulen ook los in een lege 2-paard trailer vervoerd, ook een lange rit, geen enkel probleem.
Beestje zet zich zo stabiel mogelijk en loopt echt niet de hele tijd heen en weer ofzo.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:50

Tineke90 schreef:
Ja oke dat komt wel goed me vriend is vrachtwagen chaffeur dus die weet precies hoe die moet rijden :)

Maar met een vrachtwagen rijden is heel wat anders als met paarden rijden... Ik denk dat ik weinig vrachtwagenchauffeurs mijn paarden zou willen laten vervoeren :o

Animal_ABC schreef:
Beestje zet zich zo stabiel mogelijk en loopt echt niet de hele tijd heen en weer ofzo.

Precies! Zodra je gaat rijden zijn ze rustiger als ze los staan :)

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:52

Me vriend heeft al vaker paarden vervoerd en hij rijd super rustig. Vrachtwagen chaffeurs weten wel hoe ze moeten rijden met een vracht erin. Moet je ook veel afstand houden optijd al gaan remmen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:57

Over het algemeen kunnen vrachtwagenchauffeurs namelijk ook aardig lomp rijden... Jou vriend behoort gelukkig niet tot deze groep zo te lezen :D

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:57

hahaha gelukkig niet nee :D