Aanschaf tweejarige Haflinger.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonnn

Aanschaf tweejarige Haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 20:20

Hey medebokkers!

De keuze is gemaakt, ik ga een Haflinger van rond de twee jaar kopen.
Nu weet ik niet precies welke prijs reëel is voor een tweejarige Haf zonder gebreken. Liefst een merrie. Op hoeveel zou ik dan ongeveer moeten rekenen?
En waar moet ik op letten bij de aanschaf? Ik ga er immers geen proefrondje op rijden, maar wil toch zo goed mogelijk uitvinden of het dier bij mij past.
Verder ben ik een lijstje aan het samenstellen met wat voor spullen ik moet hebben, denk hierbij aan dingen als een halster.
Het is een heel vragenlijstje geworden, als iemand me wat wijzer kan maken hierover, alvast bedankt!

xx Neonnn.

megahaf

Re: Aanschaf tweejarige Haflinger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:59

Is dit je eerste paard? Want dan kan je lijstje met benodigdheden al snel uitlopen - het hangt er natuurlijk van af wat je later met je haf wil gaan doen.
Wat prijzen betreft: ik heb geen idee wat een 2-jarige moet kosten, ik koop mijn Haflingers als ze afgericht zijn. Maar op Kapaza zie ik vaak prijzen van rond de 1000 - 1500 euro. Hangt af van de afstamming, het uiterlijk van het paardje (modern type, oudere type), of het dier al in de hand geweest is enz. Merries zijn gewoonlijk iets duurder dan ruinen (kan je nog mee verder fokken en je geld terugverdienen, vandaar).
In elk geval heb je al een halster en een touw nodig, en wat poetsborstels. Dan kan je je Hafje al overal mee naartoe nemen en verzorgen.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:02

Hoi hoi,

Je moet inderdaad rekenen op een prijs rond de 1000 euro. Ik heb er zelf 1 te koop staan voor 1100 euro, precies jouw wensen ;). Je hebt inderdaad een halster nodig + touw. Poetskist met inhoud, denk aan betadine e.d. Een stal, eten enz en natuurlijk kennis van een jong paard ;).

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:48

Zou iig ook een ander persoon meenemen, die wel wat verstand van paarden heeft, soms zie je zelf iets over het hoofd omdat je er helemaal weg van bent! zo iemand kan dan vaak wat neutraler kijken. en laat het paardje loslopen in de bak of paddock ofzo, dan zie je hoe het beweegt, verder letten op de dingen waar je ook bij een ouder paard oplet qua gezondheid bij aanschaf, evt een aankoopkeuring laten doen, kunnen ze miss. niet alles uitvoeren maar wel longen, beenstand e.d.

prijs zal idd rond de 1000-1500 liggen, als je een wilt met papier. sjaa...stalling is wle erg handuig als je die van tevoren al heb ( of iig weet waar je hem.haar kan zetten) halster, lijn, poetsspullen, evt. zalfjes, thermometer e.d. zij dingen die je meteen nodig heb, rest kan je daarna bij elkaar kopen, dekens, zadel, dekjes.....

heel veel succes iig met je zoektocht!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:35

Je kunt vanaf 900 euro wel een haflingermerrie kopen ;) Een haflinger met papieren is wel iets duurder, maar ik zou voorzichtig zijn als ze meer dan 1500 euro vragen.
Ik heb mijn haflinger ook als twee jarige gekocht en ik heb helemaal niet op het karakter gelet, omdat je zoals je zegt het nog een jong paard is en je dus niet ff proef kan rijden. Ik ben toen met de trein naar schijndel gegaan, heb 10 minuten gekeken, en toen moest ik alweer terug omdat de laatste trein ging :+ De volgende dag heb ik haar gekocht, zonder keuring oid.
Gelukkig is het karakter helemaal wat ik zoek. Het blijft afwachten met een 2-jarige, ook al lijkt ze nu rustig dan kan het onder het zadel wel een draak zijn.

megahaf schreef:
Is dit je eerste paard? Want dan kan je lijstje met benodigdheden al snel uitlopen - het hangt er natuurlijk van af wat je later met je haf wil gaan doen.
Wat prijzen betreft: ik heb geen idee wat een 2-jarige moet kosten, ik koop mijn Haflingers als ze afgericht zijn. Maar op Kapaza zie ik vaak prijzen van rond de 1000 - 1500 euro. Hangt af van de afstamming, het uiterlijk van het paardje (modern type, oudere type), of het dier al in de hand geweest is enz. Merries zijn gewoonlijk iets duurder dan ruinen (kan je nog mee verder fokken en je geld terugverdienen, vandaar).
In elk geval heb je al een halster en een touw nodig, en wat poetsborstels. Dan kan je je Hafje al overal mee naartoe nemen en verzorgen.

Halster en touw en mss wat borstels is het enige, pas als ze 3 wordt moet je dingen gaan kopen ;) Met haflingers fokken kun je trouwens geen geld verdienen hoor :+

Iemand meenemen die er verstand van heeft is altijd een goed plan. Je wil geen paard kopen dat frans staat oid, of dat gewoon een rare bouw heeft want daar krijg je later problemen mee ;)

Wat ga je met je haflinger doen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:38

Waarom een tweejarige? Wat is het gebruiksdoel van jouw paard? Is dit je eerste eigen paard? Een jong paard inrijden is iets heel anders dan een ervaren paard rijden.
Als dit je eerste eigen paard is, zou ik je aanraden een wat ouder paard te nemen, die al ingereden is. Een jaar of 6 is een mooie leeftijd. Je kan dan ook proefrijden en uitvinden of het paard bij je past.

Wil je gaan meedoen met menwedstrijden? Zo ja, zoek dan een haflinger die onder de 1.48m blijft, zodat je bij de pony's kan starten.
WIl je onder het zadel wedstrijden rijden? Dressuur / Springen? Dan is meer maat wel fijn.
Wil je gaan fokken met de merrie? Dan heb je een merrie met goede papieren nodig.

Kortom je zal eerst zelf een lijst moeten maken wat je zoekt en wilt in de toekomst, want dat bepaalt waar je naar op zoek moet gaan.

En ga dan kijken met ervaren paardenmensen, laat je paard klinisch keuren door de VA, chippen en inenten. En heel belangrijk nakijken of ze geen zomereczeem heeft. Neem de tijd om te zoeken naar een paard die voldoet aan jouw eisen. WAnt ze zijn allemaal prachtig en schattig als je komt kijken.

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:11

ik denk dat janouk gelijk heeft, kijk eerst eens naar wat je wil. misschien wil je juist graag een groen paard omdat je al ervaren genoeg bent om de uitdaging aan te gaan. maar bedenk wel, je weet vrijwel nooit wat je krijgt als je een jonge groene haflinger koopt. wat je ook aan je lijstje zou kunnen toevoegen is een longeer lijn. ik ben met mijn haflingers met longeren begonnen net voor ze 2 werden en naar mijn idee kunnen jullie heel veel van elkaar leren tijdens het longeren.

Neonnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 16:43

Ik hoef er sowieso geen papieren bij, en wil er later recreatief mee gaan rijden.

@ Nala26: Dat lijkt me inderdaad verstandig. ;)

@ Hinke: Ik ga er eerst natuurlijk alleen mee wandelen en poetsen, tegen de tijd dat ik 'm ga inrijden worden het recreatieve ritjes.

@ Janouk: Dat heb ik allemaal al lang gedaan, en uiteindelijk heb ik deze keuze gemaakt. :) Ik kan sowieso rekenen op zeer goede hulp bij het inrijden.

Iedereen bedankt voor jullie reacties!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:26

ik heb mijn haflinger merrie gekocht toen ze 2 en een half was en heb er 1800 voor betaald maar ze is het meer dan waard!
wat heb ik allemaal gebruikt in die peiode van opvoeden?
halster
touw
longeerlijn
poetsspullen
zadel (om zo af en toe mee te oefenen aan de longerlijn niet er op dus!)
hoofdstel voor als ze wat druk was met wandelen.
shabrakje
longeersingel
bijzet teugeltje om haar te laten wenen aan druk op haar mond.
zweet dekentje.
dekens? is eigen keuze ik gebruik ze niet.
longeerzweep
ja ik denk dat dit het wel zo ewas, zadel was nog niet om te rijden maar ik had hem nog liggen van mijn vorige paard en hij paste super dus die heb ik er vlak voor het inrijden af en toe opgelegd met longeren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:30

Je bent je er wel bewust van dat je nog 2 jaar moet wachten alvorens er echt op te gaan zitten? Je kunt vanaf het derde jaar natuurlijk wel het paard africhten vanaf de grond.
Voor een eerste paard zou ik dan kijken naar een evt onbeleerd iets ouder exemplaar, anders moet je wel erg lang wachten voordat je iets mag doen.
Dat een paard beleerd is wanneer je hem koopt zegt vaak weinig. Soms is dat ook nog eens even hardhandig gedaan binnen 14 dagen... Dan kun je het maar beter zelf doen met veel tijd, geduld en goede begeleiding.

Ps: en zoals hierboven gezegd wordt een hulpteugel? Niet doen.... Geeft korte rukjes in de mond omdat de druk niet bepaald wordt door jouw hand. In het begin rijdt je je paard met losse teugel om ze op eigen benen te laten lopen, pas veel later pak je ze op. En dan zijn je eigen handen milder dan een hulpteugel... zo houdt je een frisse pony die reageert op kleine hulpen.

Neonnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 17:20

Plientjedres, bedankt voor je reactie! :)

Ninx: Daar ben ik me zeker bewust van, ik ben ook lang bezig geweest met de vraag of ik het echt wil. Ja ik wil het, zeker weten, ik vind rijden niet zo belangrijk, de omgang met paarden vind ik belangrijker. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:15

Neonnn schreef:
Plientjedres, bedankt voor je reactie! :)

Ninx: Daar ben ik me zeker bewust van, ik ben ook lang bezig geweest met de vraag of ik het echt wil. Ja ik wil het, zeker weten, ik vind rijden niet zo belangrijk, de omgang met paarden vind ik belangrijker. :)

Helemaal top! Ik ben net zo! Vanaf het derde jaar kun je al lekker van alles gaan doen vanaf de grond, en vanaf het vierde jaar lekker rijden! Geniet ervan!!!

Neonnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 18:39

Genieten zal vast wel lukken! :D
Lijkt me echt superleuk om m'n jonge paardje vanalles te leren, en er later op rijden.
Ik ben ook zeker voorstander van pas inrijden als het paard vier is, ik vind drie jaar toch iets te vroeg. :)