Haflingers dol op water

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

megahaf

Haflingers dol op water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 20:26

Mijn jongste haf (pas 5 geworden, en af en toe nog wat speels) heeft sinds een paar weken een nieuwe bezigheid: op de weide gooit ze bijna elke dag de badkuip met drinkwater om! (tja, hier in België is dat een traditie, die oude badkuipen). Ze doet niets liever dan met haar voeten in het water plonzen, en als het kan gaat ze er dan nog even instaan, tot de boel omkiepert. En de kans is groot dat ze de badkuip dan nog een eindje verplaatst. Onze "oppas"-buren kunnen niet anders dan ons elke keer weer bellen om te zeggen dat het weer zover is (is vooral heel leuk als je het bad pas gevuld hebt...). We hebben de boel nu proberen vast te leggen met stenen; touwen zijn geen optie want dan zou ze er kunnen in verstrikt raken.
Vorig jaar deed ze hetzelfde op stal. Toen zat ze constant met haar kont tegen de drinkemmer, tot deze met houder en al uit de muur viel. Dat hebben we opgelost door de emmer wat lager te hangen (hielhoogte) en de houder stevig te verankeren door de muur heen. Op wandeling wil ze wel eens in een plas blijven staan, om er dan lekker met haar voorvoeten te gaan spetteren (heel leuk, vooral als je er op zit).
Ooit hadden we een Haflingerruin die niets liever deed na bij regenweer in zijn halfondergelopen weide in het water spelen. Ik heb vroeger nog verschillende rijpaarden gehad, en daar moest je al hemel en aarde bewegen om ze met één voet door een plas te krijgen (ze sprongen nog liever in je nek dan er doorheen te gaan). Terwijl al mijn haffies met plezier door de plassen lopen.
Is dit nou "typisch haflinger", of zijn er toch ook nog Hafjes die het niet op water begrepen hebben?

Emori

Re: Haflingers dol op water

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:30

die van mij vond water altijd heerlijk, croste ook vaak met hem door de waterbak.
maar sinds dit jaar heeft hij besloten dat water eng is :+

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:34

vriendin van mij had ook een haflinger.
daar ging ik een keer mee zwemmen.. nooit verwacht dat ze het zou doen.. maar ja hoor in 1x zo het water in en steeds veder.
was echt onwijs gaaf !
ook wassen etc vond ze heerlijk.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:50

Die van mij heeft een hekel aan water.
Mijn hengst stond wel altijd met 2 benen in de waterbak. (totdat ik er achter kwam dat mijn merrie hem erin joeg :x )

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:01

Die van mij loopt ook OM de plas heen en houdt dus helemaal niet van water

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:04

Hier gooien ze ook vaak de speciekuip om, maar niet allemaal hoor, en water in het bos - plassen, of een vijvers vinden ze ook allemaal geweldig, lopen er zo door heen en in de vijver beginnen ze vaak te maaien met hun voorbenen (van plezier) :), lekker verkoelend natuurlijk in de zomer.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:41

Hier is het ook de ene wel en de andere niet... Er zijn er ook die van dat irritant sloopgedrag vertonen en echt iets aan doen kun je denk ik niet. Behalve nog meer je best doen om te zorgen dat de badkuip niet los kan... Of je kunt een oude beerkar in de weide zetten met een automatische drinkbak eraan; dat is minder omval-achtig.

Eventueel kun je voor wat meer afleiding zorgen; slopen is eigenlijk ook maar bezigheidstherapie.

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:20

me haflinger vind water ook geweldig hij gaat er altijd mee spelen als we bij de zee zijn
Voor de tuinslang is hij bang alleen bij zijn hoofd vind hij het lekker

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:23

Goldy vind het helemaal leuk, ze zwemt er in enzo.

Wolder vind de slang wel leuk als die in zijn mond mag, maar een waterplas/meer/zee, dan steigert hij alleen maar, hij wil er met geen mogelijkheid in.. ;)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:44

dat is hier omgekeerd, mascha heeft een bloedhekel aan water, ze vind het vreselijk. En het bijt, volgens mascha :')

Bij shadow is het afwisselind, de ene keer wel maar de andere keer peinst ze er niet over..

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 12:41

De badkuip-met-stenen-eronder houdt intussen al 3 dagen stand. Intussen heeft het al flink geregend, ze zullen nu wel water genoeg gehad hebben... *D . (maar wie weet vinden zu weer iets nieuws uit, het zou me niet verbazen).

sheshe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:25

Mijn haflinger houd ook erg van water het liefst gaat tie nog in een plas liggen rollen :D

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:01

mijne vind het nog wat eng..... gisteren wezen plassen stampen buiten in de berm om het te leren en dat ging best goed..... ik zat meer onder de spetters dan hem maar tis een begin ;)

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:45

Die van mij is dol op water! Op buitenrit loopt ze het liefst door de plassen heen :+
Ook hebben we in de zomer door een waterbak gereden en dat vondt ze helemaal geweldig!

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:49

Mijn haflinger was altijd super bang voor water, maar daar is ze nu behoorlijk overheen gelukkig.

Wel ga ik dit jaar waars voor het eerst echt naar het strand met haar, ik ben benieuwd. :+

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:13

die van mij vinden plassen niet leuk, maar spelen in water (bijvoorbeeld een meer) vinden ze helemaal het einde. vooral Nour is er bijna niet meer uit te krijgen af en toe.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:44

Mijn haf wou jaren terug echt niet in het meertje vlakbij ons, nu wil ze er eigenlijk liever niet meer uit :P Die van oliver op bokt is ook echt helemaal gék op water!
Oeeh, en over 3 weekjes ga ik naar het strand met mevrouw, ben heeeeeel benieuwd hoe ze dat gaat vinden!!!

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 22:15

Zo'n strandrit, dat lijkt me ook wel wat! Maar we hebben zelf geen vervoer, ik hoop dat het ooit eens lukt via vrienden. Zijn er Hafjes op Bokt die kunnen zwemmen?

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:38

Jet vond het leuk, tot de zomer.. Ze kreeg jeuk, en moest nog een weekje 's nachts op stal, toen heeft ze de drinkbak eraf geschuurd, hele schuur blank, het water spoot dus door haar stal heen..

siesti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:19

Die van mij is ook helemaal gek op water.
We gaan wel eens zwemmen in een meertje in de buurt of gewoon even door het water rijden.
Zodra hij altijd in het water is gaat hij met zijn voorbenen maaien door het water zodat het omhoog spat :)
Het lukt me ook altijd pas na 5 minuten om hem eruit te krijgen omdat hij dan gewoon in het water blijft staan en niet meer reageert op mijn been :+ Vind het wel leuk al dat waterballet in de zomer!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:06

Tjaa, wat moet ik zeggen?
Op dit moment op buitenrit doet hij alles om de plassen te ontwijken, een keer zo'n megesprong dat ik er bijna naast lag.
Gelukkig gaat het nu wat beter, en oopt hij heel voorzichtig door een ondiepe plas heen. ('s Zomers banjerd hij overal doorheen)
Maar op stal kan je beter gaan emmer laten staan, dan ligt ie gegarandeerd om.

En de andere Haf, wordt bijna 2, banjerd in het land overal doorheen en komt meestal donkerbruin uit het land. Maar afspuiten is toch zo eng...

VDLStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:04

die van mij mag ook graag in het water spelen en als ik niet op pas gaat ze er ook nog in rollen:P:D

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:07

mijn hafje heeft niet zozeer een hekel aan water en plassen als wel aan de ENORME krokodillen die erin zwemmen..
:o :D

_douwinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:12

Goohh :O
Mijn haflinger .. Die schijt in de broek als ze water ziet ,

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:30

Die van mij accepteert water. Maar niet te dicht bij zijn hoofd.
Vandaag rukte hij zich nog los omdat ik zijn manen wilde wassen en hij het te dicht bij zijn oren vond komen.
Hij zoekt het niet zelf op, maar accepteert op zich wel dat ik hem helemaal afspuit.