Haflingerpaard/pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waarvoor wil jij een haflinger gebruiken?

Als kinder/gezinspony
1 (1%)
Als grasmaaier/gezelschapspony
Geen stemmen
Als sportpony
11 (11%)
Als sportpaard
18 (18%)
Als recreatiepony
45 (46%)
Als recreatiepaard
21 (21%)

Totaal aantal stemmen: 96

Lyonesse

Haflingerpaard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 13:51

Discussie's over het type van de haflinger. De meningen lopen ver uiteen en de argumenten voor die meningen ook. De een vind dat ze moeten blijven zoals ze vroeger waren, een ander vind dat ze moderner moeten, weer een ander vind dat ze wel moderner moeten maar niet groter etc etc.
Daarom vraag ik me af, wat willen mensen met de haflinger? Willen ze ze gebruiken als kinderpony, als sportpony, als gezelschapspony, als recreatie pony, als recreatiepaard of als gebruikspaard? En waaraan herken je zo'n soort paard/pony? Vul de poll in en beredeneer in het topic, wat volgens jou de iegnschappen zijn die het soort paard/pony van je keuze moet hebben. (dus niet alleen: omdat ik dat mooier vind, of omdat ik vind dat dat zo hoort of omdat het anders zonde is ;) )

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:04

Ik heb op recreatiepony gestemd omdat ze dat imo zijn en ook moeten blijven.

De kenmerken hiervan zijn in de eerste plaats recreatie: een goed en betrouwbaar karakter, zodat ook de minder getalenteerde ruiter/menner ermee overweg kan. Daarbij hoort meteen ook sterk en sober, zodat ze makkelijk in onderhoud zijn. Ik wil hiermee niet zeggen dat ze niet mogen uitgebracht worden in de sport; integendeel zelfs. Maar het hoeft geen selectiecriterium te worden in de fokkerij, zoals het dat voor bijvoorbeeld het KWPN wel is.

Ten tweede is er het aspect pony. Dat betekent dat het een ietwat compacter gebouwd dier is van beperkte grootte. Hoewel de officiele ponygrens op 1,48m ligt, mag het voor mij iets groter. Veel groter dan vooraan in de 150cm moet het echter niet worden. Het mag gerust wat moderner zijn dan de tanks van vroeger, maar er moet niet overdreven worden. Een ietwat robuust uiterlijk mag er wel blijven inzitten.

Verder is een sportpaard is meestal gefokt voor de sport en dan nog meestal 1 specifieke discipline. Getuige daarvan de opsplitsing in spring- en dressuur-fokrichtingen binnen het KWPN. Een haflinger moet echter veelzijdig zijn: dressuur, springen, mennen, western, boscrossen... Natuurlijk loop je dan het risico dat ze dan nergens echt goed in zijn, maar dat was ook niet het doel. Bovendien is er voldoende diversiteit binnen de populatie om eentje te vinden die goed kan wat jij ervan verwacht.

Def

Re: Haflingerpaard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:07

Ik vind dat de haflinger een leuk alround recreatie paardje is. Daarvoor zou ik hem ook gebruiken (ik heb n kruising haf).

Een wedstrijdje hier en daar moet ook kunnen hoor, maar ik houd het toch bij recreatie.

Verder gaat mijn voorkeur uit naar de oudere types haflinger en niet naar de 'dunne beentjes' haflinger die je nu ook wel ziet

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:14

Sportpaard, dat is tegenwoordig waar we ze voor fokken, dus ook hetgene waar ik achter sta.. Ze hoeven van mij niet boven de 1.58 m. te worden.. Persoonlijk vind ik 1.54 ook wel groot zat.. Wat ik nog wel mis in het rijtje is fokken..
Laatst bijgewerkt door RvdB op 18-03-09 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:18

@Arrisje: Bedoel je dan sportpaard in die zin dat ze moeten meekunnen met de top, of "dat je er leuk mee kunt dressuren/springen/mennen", dus eerder af en toe een wedstrijdje meepikken zonder een mal figuur te slaan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:19

Wij mennen bij de pony's. Dat betekent dat de haf niet groter mag zijn dan 1.48m, anders moeten wij bij de paarden starten.
Ik maak me wel zorgen dat de dekhengsten steeds groter worden en ook steeds groter fokken. Waardoor het lastig is, binnen de D pony maat te blijven.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 18:22

Wat versta je onder top SuSEQ? Hoge basissport, of internationaal?

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:24

SuSEQ schreef:
@Arrisje: Bedoel je dan sportpaard in die zin dat ze moeten meekunnen met de top, of "dat je er leuk mee kunt dressuren/springen/mennen", dus eerder af en toe een wedstrijdje meepikken zonder een mal figuur te slaan.

Wat mij betreft mee proberen te komen vanaf de ZZ-Licht idd.. Of in de springsport, maar ik weet niet of het bevordelijk voor een Haflinger is om ZZ te gaan springen bijvoorbeeld.. Ik zou dat iig nooit uit gaan proberen.. De 'echte' top zullen we helaas nooit kunnen bereiken, vanwege de stokmaat..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 18:28

De echte top is te behalen door de stokmaat te vergroten ;)

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:29

Maar dan kunnen we net zo goed een sportpaard kopen.. En daar ga ik niet aan beginnen..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 18:31

Sportpony's kun je ook kopen :D

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:35

Nog zo'n vraag... :D Laat ons beginnen met nationaal niveau. Het is ondertussen wel bewezen dat de huidige haflingers wel meekunnen in de basissport. Maar er lopen er geen in de internationale dressuursport. Bovendien is de kunde van het paard op dat niveau niet de enige factor in het spel. De vraag is dus: proberen we via de fokkerij een trapje hoger te komen dan het gemiddelde niveau wat we nu hebben, of vinden we het goed zo? Mikken op de internationale topsport is imo zinloos.

Wat mennen betreft kunnen de haflingers (ook internationaal) zeker goed mee, maar dan loop je weer tegen de ponygrens aan. Bij de paarden zijn ze duidelijk vogels voor de kat.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 18:46

Ik heb gekozen voor sportpaard. Inderdaad om nog net een trapje hoger te komen in de sport en de term "paard" meer ivm het exterieur dan met de stokmaat. Niet meer dat pofferige ponyuiterlijk, maar meer paard, met vloeiendere, grotere bewegingen.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:47

En hoe wil je dat gaan bereiken?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 18:50

Daar wil ik best antwoord op geven, maar dat is niet echt ontopic met de vraag :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:04

ik heb ook voor recreatiepony gekozen.
ik vind dat als je een haflinger koopt je de instelling moet hebben dat je een recreatiepony koopt.
maar dat er ook best een kans is dat je wel wedstrijden er mee kan rijden.

als je echt in de sport wil rijden zie ik geen reden om voor een haflinger te kiezen, niet dat je hem meteen af moet schrijven.
maar er is IMO een grotere kans dat je met een haf niet heel erg hoog komt.

overigens vind ik het voor beginners in de sport wel een goede keuze( b en l moet nog makkelijk te doen zijn naar mijn idee)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:04

Lyonesse schreef:
Niet meer dat pofferige ponyuiterlijk, maar meer paard, met vloeiendere, grotere bewegingen.

Ik vind dat je de moderne haflingers bezwaarlijk pofferig kunt noemen... Verder zijn vlakke/economische bewegingen niet noodzakelijk negatief.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:10

sportpaard, ze zijn steeds meer vergelijkbaar qua bouw als de kwpn-ers en door hun vriendelijke karakter kan je ze redelijk snel dingen bijbrengen. En hun uitstraling is gewoon schitterend.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:18

SuSEQ schreef:
Lyonesse schreef:
Niet meer dat pofferige ponyuiterlijk, maar meer paard, met vloeiendere, grotere bewegingen.

Ik vind dat je de moderne haflingers bezwaarlijk pofferig kunt noemen... Verder zijn vlakke/economische bewegingen niet noodzakelijk negatief.

Klopt hoor, maar de gemiddelde haflingereigenaar heeft geen moderne haflinger in de tuin staan.
Vlakke gangen zijn inderdaad niet persse negatief, maar wel voor een sportpaard zoals ik ze graag zou zien ;)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:51

Voor mijn part (paard? ;)) mag het iets swingender, maar langs de andere kant is alle energie die ze erin steken om naar boven te geraken, energie die verloren is om vooruit te komen. Niet bakslepen, maar ook geen gummybenen, wat mij betreft.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:06

Citaat:
Niet bakslepen, maar ook geen gummybenen, wat mij betreft.

Geweldige omschrijving _O-

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:21

Ik denk dat de meeste mensen een haflinger gebruiken als recreatiepony, lekker het bos in, beetje in de bak rijden, gewoon "genieten".
Voor mezelf zou ik er tussenin kiezen, recreatief-sport pony. Ook al zijn ze 1.52 m groot (die wat ik rij), ik vind het nog steeds een "pony", maar dat doet er verder ook niet echt toe. Echter vind ik de haflingers die ik rij geen kinderpony's (eentje komt aardig in de buurt), ze zijn (/kunnen) absoluut niet makkelijk, eigenwijs, druk en kunnen een loopje met je nemen, maar dat is per haflinger, ras en paard natuurlijk altijd verschillend. Ook vind ik het mooi als ze groot zijn en "slank" gebouwd, dus eigenlijk wat ze nu veel fokken.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:45

sjorsie schreef:
sportpaard, ze zijn steeds meer vergelijkbaar qua bouw als de kwpn-ers en door hun vriendelijke karakter kan je ze redelijk snel dingen bijbrengen.

Niet mee eens, ik heb recreatiepony aangevinkt ;) Ik dacht er van de week nog aan, toen ik mijn haflinger losgooide in de bak. Dan zie je haar met die korte beentjes en dat dikke lijf door de bak rennen :+ En toen wilde ze een wending maken, vanuit rengalop, gaat ze plat op haar gezicht! Zo ineens vanuit galop, op de grond! Ze is gewoon niet vlug en wendbaar, zoals sportpaarden dat wel zijn.
Ook 'modernere' haflingers halen het imo in de verste verte niet bij een sportpaard. Niet dat dat een minpunt is van haflingers, het hangt er natuurlijk maar net van af wat je met je paard wilt. Als je binnen een jaar van B naar Z wilt moet je gewoon geen haflinger kopen, maar als je relaxt buiten wil rijden zou ik zelf weer geen bloederig sportpaard willen.

Qua karakter vind ik haflingers ook echte ponys: eigenwijs en ondeugend. Verder zijn ze braaf, sober, en supersterk, en dat vind ik goede eigenschappen voor een recreatiepony.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:55

@Hinke : dan hebben we een andere mening, mijn haflinger staat hoog op de benen en is zeker geen kluns zoals jij de jouwe beschrijft, verder heeft ie veel looplust maar blijft goed hanteerbaar door de vriendelijkheid.
Misschien moet je er wat meer moeite voor doen als het Jazz type maar ze komen er ook wel, dat ze niet hoger als ZZlicht mogen starten is jammer door de hoogte want er zijn tegenwoordig best haflingers die mee zouden kunnen komen en winstpunten halen in de subtop.
Ponies zijn het zeker niet, niet qua bouw en niet qua karakter, de KVTH spreekt ook duidelijk over het Haflingerpaard.
Binnen een jaar van B naar Z moet je met geen een paard willen, dan kan je ze net zo goed meteen naar de slager brengen. Kan ook niet eens aangezien je geen Z mag starten met een 3 jarige.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:10

@sjorsie: Ik vind dat een beetje een rare redenering: waar heb ik het over een 3jarig paard?

Verder mag je natuurlijk altijd een andere mening hebben ;) Mijn haflinger is trouwens geen kluns (waar heb ik dat gezegd?). Ze struikeld niet vaak, en ze gaat ook niet vaak onderuit. Maar ze kan gewoon niet vanuit rengalop een bocht van 90 graden maken. Daar is ze te log voor, en te traag (terwijl ik echt geen superouderwetse haflinger heb).

Ik weet niet hoe modern jouw haflinger is (is het de hafligner uit je profiel?) maar zet hem voor de grap eens bij zo'n jazz type in de bak, dan zie je het verschil denk ik wel ;)

Waarom vind je haflingers qua karakter geen pony? Het is maar net wat je gewend bent misschien...

even offtopic: Ik wist trouwens niet dat haflingers niet zz-licht mogen starten? Ik dacht dat er iemand was met een haflinger (merlin oid) die nu zz-licht ging starten?