Aan de teugel lopen en haflingers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xQuinta

Aan de teugel lopen en haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 18:05

Hee,

Mijn haflinger wil nooit aan de teugel lopen.
Ik probeer het op te lossen door een actieve achterhand.
Die actieve achterhand heeft ze wel maar aan de teugel
komt ze maar niet. Wel is ze ontspannen en nagevelijk.
En als ik haar probeer aan de teugel te laten lopen gaat
ze met haar hoofd schudden omdat ze gewoon geen zin
heeft. Volgens mijn instructrice moet ik dat hoofdschudden
oplossen door even te laten voelen met mijn been dat
ze dat niet mag. Maar het helpt niet heel erg want ze
blijft schudden.

Hebben jullie hetzelfde probleem? En hoe hebben jullie
dit opgelost?

Groetjes,
Anneloes
Laatst bijgewerkt door Leo op 25-02-09 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 18:38

Anoniem

Re: Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:40

Het probleem zal niet aan het ras zitten maar 9 van de 10 x ligt het aan de ruiter ;)

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 22:30

Dat weet ik maar het is zo dat ik een meisje
ken met een haflinger die precies hetzelfde
probleem heeft. Ik heb wel het gevoel dat ik
het goed doe omdat veel paarden heb gereden
ook paarden die nooit aan de teugel wouden
en dat is bij mij wel gelukt. Maar bedankt voor
je reactie;)

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:33

Het ligt aan het rijden van de ruiter. Als een paard slecht gereden wordt zal er spanning zijn waardoor het paard niet nagevelijk loopt. Zorg dat er eerst ontspanning is. Lees dat topic eens wat Yvank_ je gegeven heeft.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:17

xxelviraxx schreef:
Het ligt aan het rijden van de ruiter. Als een paard slecht gereden wordt zal er spanning zijn waardoor het paard niet nagevelijk loopt. Zorg dat er eerst ontspanning is. Lees dat topic eens wat Yvank_ je gegeven heeft.

De TS geeft aan dat de pony wel ontspannen is dus eerst lezen :o

Het is zeker niet per definitie te zeggen dat het aan de ruiter ligt. In veel gevallen is dat wel zo maar dat is alleen als je de volgende punten uit kunt sluiten.
Past het bit wel goed, past het zadel wel, heeft ze medische problemen, heeft ze mondproblemen?
Als je deze dingen met zekerheid kunt uitsluiten kan je verder kijken om het rijtechnisch op te lossen.

Succes ermee!

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:10

LadyF schreef:
xxelviraxx schreef:

De TS geeft aan dat de pony wel ontspannen is dus eerst lezen :o

Het is zeker niet per definitie te zeggen dat het aan de ruiter ligt. In veel gevallen is dat wel zo maar dat is alleen als je de volgende punten uit kunt sluiten.
Past het bit wel goed, past het zadel wel, heeft ze medische problemen, heeft ze mondproblemen?
Als je deze dingen met zekerheid kunt uitsluiten kan je verder kijken om het rijtechnisch op te lossen.

Succes ermee!

Wie zegt dat ik niet lees. Dat kan jij niet voor mij zeggen hoor maar goed :) MIJN mening is altijd nog als het rijden niet ontspannen genoeg is dat het nagevelijkheid ook niet komt. En natuurlijk kan er iets medich zijn of tuig wat niet past...

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:06

..
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 20-09-23 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

EmilieXRaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:17

HOE rij jij haar aan de teugel? doe je dat door te zagen in haar mond of zo,ik zal een typen hoe je het beste onderin kan lopen met je haf.

1.hou beide teugels ietsje strakker aan
2. begin met je rechter teugel kleine ophoudingen te make
3.hef je linkerbeen ietsje naar achteren en tik wat met je voet

begin eenst in stilstand en ga zo verder tot je haar zelfs in galop aan de teugel krijgt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:27

En dat is dus fout ;)

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:31

Daar zou ik ook absoluut niet aan beginnen!!
Dat is alles behalve goed.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:39

Volg in ieder geval niet het advies van emiliexraisa op.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto (liefst filmpje)..
Want zoals jij het schrijft ben je gewoon goed bezig.
Denk dat je instructrice er de meeste kijk op heeft, zo is het nogal moeilijk te oordelen.

Leo

Re: Aan de teugel lopen en haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:00

De TS is al verwezen naar het centrale topic, en ik begrijp dat zij meer informatie over haflinger specifiek wil. Daarom heb ik de titel aangepast zodatg dit topic gebruikt kan worden als algemeen topic over aan de teugel lopen op het haflinger forum.

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:44

Hallo,

Mag ik vragen hoe oud je haflinger is? Want die van mij zijn nu 5 jaar en beginnen nu een beetje onderin te lopen. Een van die van mij ( alpha ) heeft ook een tijd met z'n hoofd geschud, hij wist wel dat ie iets met z'n hoofd moest doen maar wist niet precies wat en was dus zoekende naar dit punt. Maar dat hoeft bij die van jou niet zo te zijn natuurlijk. Liep je hflinger voorheen wel aan de teugel of ben je hem dit aan het leren? Ga er dan maar vanuit dat dit wel een hele tijd kan duren en dat je ( als er indd niks met je tuigage aan de hand is ) dit gewoon even een tijdje vol moet houden en veel moet oefenen. Het is ook belangrijk dt je dit met een paard wat dit aan het leren is, niet te lang doet, dit is namelijk best vermoeiend voor ze omdat ze weer andere spiergroepen gebruiken. En als ie het goed doet, dat je dan ook weer toestaat met je handen als beloning. Ik hoop dat je hier een beetje iets aan hebt.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:49

Ligt het misschien aan het plaatje?? Ik bedoel een haflinger heeft een kortere nek als andere rassen, wellicht loopt ze wel "aan de teugel" maar ziet het er niet zo "mooi" uit als bij bv een KWPN'er????

Als jij zegt dat ze wel ontspannen is en vanuit haar achterhand loopt, moet dat laatste stukje niet zon probleem meer zijn.. Misschien je wat meer verdiepen in de bouw en gangen van een haflinger??

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:56

Schudden met het hoofd wil zeggen teveel druk op de teugels,heel simpel dus,oftewel fout.

Even nog een keer voor de duidelijkheid.
De term 'aan de teugel lopen"heeft niets met de teugel te maken.
Het aan de teugel lopen wil zeggen,een dier dat aan de hulp van de ruiter staat,zijn achterhand onderplaatst waarbij hij zijn buikspieren aanspant,bol in de rug wordt en daardoor zijn hals laat zakken en de ruiterhand gaat volgen.
Het verhaal begint dus altijd achter,actief voorwaarts op het been,correct de volte op,aanleuning op je buitenhand die uitnodigend werkt.
Dus niks zagen,trekken,dwingen :(
Je nodigt je dier uit als je tempo en rond je been worden voor elkaar hebt om op je hand te zakken maar wel actief door te blijven gaan.De zit van de ruiter is hierbij het belangrijkste,openen in je bekken,je dier de kans geven zijn rug bol te maken.

Voor al degen die moeten plukken en doen,laat voor voor wat het is,desnoods de neus eruit maar begin je dier te rijden voorwaarts op je zit,correct het bochten werk te doen,zonder hem te storen en "aan de teugel"komt dan vanzelf.

Overigens voor een KWPN-er,welsh-cob,shetlander,haflinger,noem maar op maakt het totaal geen verschil,het gaat niet om de hals maar om een lijf wat goed gebruikt wordt.Alles is met de juiste techniek,juiste training van de ruiter mooi nageeflijk te rijden.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:35

Haflingers kunnen makkelijk aan de teugel lopen, dus het ligt zeker niet aan het ras!
Wel zijn haflingers moeilijker dan bijvoorbeeld een welshje.
Doordat ze een sterk nekkaak gewricht hebben.
Maar het is zeker niet onmogelijk en jouw probleem ligt denk ik meer bij jou. Zoek een goede instructrice en ga daarmee aan de slag :) .

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:22

Zoek een goede instructrice en succes ermee. ;)

Ik kan je vertellen dat het niet aan het ras ligt. ;)

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:09

Stravero schreef:

Ja,je zegt hetzelfde in een korte omschrijving.
Ik had er zo'n heel mooi verhaal/uitleg van gemaakt :D

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:16

als het echt schudden is heeft je haf misschien last bij het afbuigen al eens gedacht aan tanden? dikke nekklieren?

sommige hafs hebben weinig ruimte bij de kaken waardoor ze moeilijk loslaten als hun nekklieren dan ook nog dikker zijn dan normaal ( dmv overproductie speeksel) hebben ze geen ruimte om de kaak los te laten.
Misshcien hebje een rijfoto van je paardje?

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:25

Stravero schreef:

Ben ik het helemaal mee eens!
Verder kan je oefenen met Pessoa?(longeren) gewoon lekker los instellen, dan gaan ze vanzelf zakken en daarbij dus goed opletten dat ze actief van achter komt, dit is voor een paard makkelijker dan met een ruiter onder het zadel..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:19

Gelukkig loopt Stan super makkelijk afgebogen, hij heeft gewoon zo'n stoere houding en dan met wat ontspanning erin lijkt het al heel gauw heel wat. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het dressuurtechnische super is, een mooie ontspannen aanleuning is nog heel wat anders.
Maar wat ik wilde zeggen, het schudden kan ook komen van vocht in de holtes van het hoofd. Stan heeft daar ook wel eens last van, dan gaat hij schudden als hij een poosjes in beweging is geweest en hij 'klappert' dan ook met zijn oren (sorry, kan het niet anders zeggen :+ . Als we hem dan een weekje luchtwegcompositum geven van de paardendrogist is het weer weg.
Kleine moeite en misschien helpt het.
HIj hoest dus niet.
Sterkte!
En het ligt inderdaad echt niet aan het ras.

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:04

Ik heb het ook wel eens gehad met mijn verzorgpaard en dat is ook een haflinger. Hij doet omdat ik aan zijn spieren kom, misschien is dit ook het geval bij die van jouw

love_esprit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:05

hoi mijn rare haflinger arabier loopt ook aan de teugel maar ze is heel sterk in haar mond maar als ze eindelijk niet meer eigenwijs doet kan ze super mooi lopen. *D