Manen- en staartverzorging van je Haf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

autumn08

Manen- en staartverzorging van je Haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:57

Zijn er misschien mensen wat hun ervaringen willen delen wat staart- en manenverzorging betreft en de producten die je er voor gebruikt? :D

Mijn Haf heeft erg dikke, lange dubbele manen. Ik kan ze op het moment lastig wassen wegens warm watergebrek (en geel dat ze worden ;(), en doe er gewoon af en toe wat Cowboy Magic in om te ontklitten. Verder is het niet zo'n zijde-achtige structuur die ik vaker zie op foto's van andere Hafjes, maar vanwege de dikte ook best wel pluizig. De punten van de manen worden nu ook best piekerig, maar ik wil er eigenlijk niets aan knippen omdat je dan zo'n rechte lijn krijgt.

Ik hoop dat er mensen tips/ervaringen willen delen?! ;) Alles is welkom!

stubeck

Re: Manen- en staartverzorging van je Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:03

bij mijn 21 jarige haf staan ze rechtopgetrokken en bij mn andere haf zijn ze gevlochten en haal ik eens per maand de vlechtjes eruit kam en ontklit het en vlecht ze dan weer in.
en ze groeien mega goed.
staarten doe ik bijna nooit iets aan behalve voor speciale gelegenheden ik ontklit ze wel regelmatig met mn handen

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 21:05

Maar laat je de vlechten er dus in op stal? Ik durf dat niet goed, ben bang dat hij misschien eens zou gaan schuren en gelijk alles wegtrekt? Ik weet niet..

Welk type kam/borstel gebruiken jullie het liefst? :)

stubeck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:17

ja ik laat ze gewoon in op stal ik maak niet al te dikken vlechten en vlecht de eerste 4 slagen heel los dan steeds strakker
ik gebruik als ontklitter een siliconen spulletje van leovet geen iedee hoe het heet.

en het liefste gebruik ik zon borstel van oster

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:11

Ik spuit ze ongeveer 1 keer per week in met antiklit(weet zo het merk niet),dan borstel ik ze zachtjes uit met een gewone mensenborstel(voor mensenhaar).
Werkt erg goed.
En qua wassen ben ik fan van zilvershampoo,haalt de gele gloed eruit. Momenteel zijn die van mijn haf ook aardig gelig,maar ik was ze niet zo veel zeker 's winters niet..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:16

Ik heb er ook vlechten in. In het begin wilde ik dat niet. Ook vanwege het schuren.
Maar het elke keer uit de klit halen vond ik een drama. Dus toch maar vlechten er in gedaan.
Ik heb ze 1/2 weken in en dan een week uit. Om het niet helemaal af te knellen.
Als de punten erg splijten en lelijk zijn dan trek ik er een klein stukje af.

De staart spuit ik ook elke week in met anti-klit. Die borstel ik dan uit met een haarborstel. Helaas is hij erg smerig door al het zand uit de paddock. Ik kan niet wachten tot het warm genoeg is om 'm te wassen :D

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:33

Die van mij staan gewoon met losse manen op wei, in de stal en tijdens het rijden. Nu kan dat nog, binnenkort zijn ze te lang om mee te rijden en moeten ze gevlochten worden. In de zomer vlecht ik ze wel omdat ze dan weer in de groep op de wei staan en ik niet wil dat ze opgegeten worden. Ontklitten doe ik ongeveer eens per maand en dan gewoon met een mensenborstel uitkammen. Ik zou nooit met eenn trekkam of schaar in de buurt van de manen durven te komen. vreselijk zonde!

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:34

oh en a;s antiklit gebruik ik de mane en tail spray van Harry's Horse,die werkt echt super en is niet duur. de staart pluis ik eens in de zoveel tijd uit en knip ik alleen bij als ie bijna op de grond hangt.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:11

Manen altijd in vlechten (stuk of 10) en 1 keer per week een dag eruit. Staarten af en toe bij knippen (1 keer per week ongeveer en als ze echt vies zijn of je hebt iets speciaals bijvoorbeeld dan een keer extra :Y)). En die knip ik wel regelmatig bij dat hij niet te lang word. Manen knip ik verder niets aan. Gebruik ook anti-klit.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:55

bij mijn beide haflingers(1 met heel veel dikke manen),doe ik 1 x per 3 weken wassen dan 1 x antiklit en 1 x uitkammen.

daarna 1 x per week antiklit en bijhouden.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:58

Mijn twenter heeft al beste lange manen. Ik was ze zo'n 3 keer per jaar, de staart vaker. En elke poetsbeurt (is swinters 1 keer per week) doe ik er wat manenspray in en kam/borstel ik ze door. Ze heeft nog nooit erge klitten gehad. Kwestie van bijhouden, en een nette haf die op haar manen past denk ik :))