Meningen over Haflingers .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nightlover

Meningen over Haflingers .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:37

Hoi !

Ik ben dus van plan een Haflinger aan te gaan schaffen .
Gisteren ben ik bij hem wezen kijken en heb hem gereden .
Erg sterk maar wel hartstikke braaf .

Nu zeggen de meeste mensen in een ander Topic waar ik meeklets
dat ze absoluut niet voor een Haflinger zouden hebben gekozen .
Sommige in dat topic hebben zelf ervaring met Haflingers en daarvan zijn er weer div. die een haflinger hebben gehad !

Ik heb nu een pony die superbraaf is met rijden maar in de omgang is het een draak .
Ik ben dus opzoek naar een pony die zeker weten braaf is in de omgang .
Zal mijn keuze " Haflinger " dan goed zijn ?

Ik zal graag meningen willen horen betreft de omgang en het rijden en hebben van
een Haflinger :)

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:40

ik zou je dan niet blind staren op het ras 'haflinger' maar gewoon kijken naar een pony waar je de klik mee hebt.

Ik heb 2 haflingers, mijn merrie is een enorme draak :D
en haar zoon, mijn ruin, stuur ik nog de weg uit met een 3 jarige er op, bij wijze van spreken, die doet geen vlieg kwaad.

Dus: gewoon kijken met welke pony/paard je een klik hebt, en als dat een haflinger is, leuk!

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 13:09

MissToseland schreef:
ik zou je dan niet blind staren op het ras 'haflinger' maar gewoon kijken naar een pony waar je de klik mee hebt.

Ik heb 2 haflingers, mijn merrie is een enorme draak :D
en haar zoon, mijn ruin, stuur ik nog de weg uit met een 3 jarige er op, bij wijze van spreken, die doet geen vlieg kwaad.

Dus: gewoon kijken met welke pony/paard je een klik hebt, en als dat een haflinger is, leuk!

Ben gisteren heel de dag met de haf bezig geweest en het ging erg goed !
Hij was ook hartstikke lief .

Ik heb nu een New Forest wat eigenlijk echte kinderpony's zijn ,
Nou die van mij is dat dus totaal niet !

Dus dit zal inderdaad verschillen per pony/ras .

Toch wilde ik graag wat meningen weten .
Want voor zover ik las zou de Haflinger een echte draak moeten zijn !
Terwijl ik deze Haflinger juist braver vond dan mijn New Forest :)

Anoniem

Re: Meningen over Haflingers .

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:50

Ik zou gewoon kijken waar je een klik mee hebt :j
Ik heb zelf een haflinger die is heel braaf en ik rijd nog 2 bij , maar die zijn heel anders. Vooral de oudste is heel kijkerig en die moet je daarom ook erg aan het werk houden.
Kinderpony's vind ik ze alle 3 zeker niet!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:37

mijn 2 haflingers zijn ook zeker geen beginner of kinderpojnys,de 1 te gevoelig,de ander te onzeker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:09

Mijn haflinger is ook (nog) geen kinderpony,hij moet bijna 5 worden en probeert me af en toe flink uit.
Echt een kroelerd is het wel,erg mensgericht,maar geef hem 1 vinger en hij neemt je hele hand.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:14

Jim is ook zeker geen kinderpony.
Ja, in de omgang. Zolang je er niet op gaat zitten is het een ontzettend lief en leuk dier.
Maar met rijden is het echt een draak. Uitproberen, rennen, bokken.
Gelukkig heeft hij ook hele goede dagen :D
Maar het is geen paard waar ik een kind op durf te laten rijden.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:17

De keuze voor een bepaald ras is net als het kiezen voor bijvoorbeeld een bepaalde telefoon,auto,hond, kat etc.
Het is gewoon waar je goede ervaring mee hebt, waar je een goede klik mee hebt of dat je op zoek bent naar bepaalde eigenschappen.

Daarom is alles voor iedereen weer anders. Net als het kiezen voor een haflinger of een ander ras. Het is maar net waar jijzelf uiteindelijk het gelukkigst mee bent. ;)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:15

Tja ik weet niet wat jij graag wilt. Als jij een superbrave knol wil die alles voor je doet en netjes aan de teugel loopt en doet wat je zegt dan heb je ook grote kans dat je dan beter geen haflinger kunt doen. Maar het is natuurlijk per haf verschillend, net zoals bij elk ras heb je verschillen (gelukkig :D). Maar iedereen denkt dat haflingers makkelijk zijn en erg braaf maar die ervaring heb ik niet hoor, ze zijn ontzettend sterk, werklustig en je moet er hard voor werken! Ze kunnen van alles verzinnen, en dat vind ik juist het leuke er aan. En als je eenmaal het vertrouwen van ze hebt doen ze alles voor je!
Maar er zijn ook genoeg brave haffies.

isabelle1212

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:52

Hoi!

Het licht er voor een groot deel aan ben JIJ de baas,
Als jij niet de baas bent dan kan je beter voor een ander
ras kijken.
Ik zelf heb ook een haf ik heb hem gekocht toen ik 11 was nog niet oud. Mijn haf was toen 3,5 jaar en dus net onder het zadel het was alleen maar een partijbokken (maar dat was dan onder het rijden en jouwe is lief zoals je zegt ) in de omgang was het vaak een sgatje maar doordat ie zo jong was was het toch bijten.
Nu is die bijna 5 jaar en heb er geen moment spijt van gehad dat ik hem heb gekocht maar jij en je haf moeten weten wie de baas is en dat ben JIJ. als jullie dat weten zou die in de omgang liver worden maar weet waar je aan begint.

xx veel succes.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:56

Ik zou zeggen, kijk eens op www.hethaflingerforum.nl
Allemaal haflingergekken en genoeg informatie over het ras.
Ik persoonlijk zou geen haflinger kopen, maar ik hou gewoon meer van de wat dressuurachtige paarden. Dus gewoon wat sierlijker.
Qua karakter vind ik haflingers super en het zijn prachtige barbiepaardjes om te zien. Ook zijn ze zeer veelzijdid.

Maar wat al eerder gezegd is. Focus je niet zo op het ras, maar kijk of de klik er is.

angelabailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:59

Mijn haflinger is ontzettend braaf met poetsen en opzadelen vind alles goed alleen met rijden is het af en toe een draak als ze maar even weet wie de baas is, is het ook echt een schat met rijden heeft wel altijd haast maar doet verder geen stap verkeerd.
maarja zo als al eerder gezegd is moet je een klik hebben met het paard en is dat niet met een haflinger dan zul je dat vast wel met een ander paard hebben.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:05

Ik heb mijn haflinger gekregen als kinderpony, wij beiden toen 6 jaar. (zie profiel voor foto :+: )
In het begin ging het nog niet heel goed, als je niet kan rijden, en dan ééns per week een pony uit de wei plukken wordt bokken, en op daarop te leren rijden, is moeilijk... Gelukkig na wat manege lessen ging het beter, en nu groeien we zo goed met elkaar mee!! Na 9 jaar samen zijn zijn we echt maatjes :+:

Sissi was wel een superlieve kinderpony. Ik zou nu ook gewoon mijn nichtje van 1,5 jaar er mee laten wandelen!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:35

Dat kan je niet zomaar zeggen van een ras, of hij in de omgang braaf is. Mone is bij mij erg braaf, maar bij anderen soms iets minder braaf. T hangt gewoon af van de combinatie.

Ik zou dan iets proberen te regelen met iets van een proefperiode :) .

horselove88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:35

kijk of je een klik hebt :D

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:55

Het is verschillend per pony. Je kunt niet zeggen haflingers zijn altijd eigenwijs of nooit kinderpony's. Je zit met presies hetzelfde bij ieder ander ras. De ene pony die ik rijd houd bij mij gewoon van klieren en zorgt dat ik elke keer weer een uitdaging hebt maar weet waar ze stoppen moet. Zet er een kind van 8 op en die rjid dr zo mee weg! De ander die ik rijd is een half jaar onder het zadel en nog een beetje wiebelig soms en me nu lekker aan het uit proberen maar als die echt helemaal goed doorgereden is, denk ik dat je er ook iedereen op kunt zetten.. Terwijl ik ook wel haflinger ken waar je liever niemand opzet omdat die werkelijk iedereen eraf krijgen.. Maar dat heb je met ieder ras.. ;)

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:00

Inderdaad gewoon kijken of er een klik is. Er zeggen mensen dat je geen Haflinger moet kopen omdat je er geen dressuur mee kunt. In tegendeel er zijn best haflingers die dat kunnen. Je hebt haflingers die draken zijn en je hebt schatjes. Het ligt er aan of er een klik is of het er niet is. Kijk ook voor andere pony's. Ik zelf ben helemaal gek van haflingers en ze krijgen mij niet klein maar zo denkt niet iedereen er over natuurlijk.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:46

Voor elk paard geldt,als jij zorgt voor voldoende weidegang (paddock),contact met soortgenoten,niet meer energie er instopt dan dat er verbruikt wordt, ben je rijtechnisch al iets onderlegd en heb je ook al wat kennis van zaken dan kan elk paard je droompaard zijn,dat geldt dus ook voor Haflingers.

Haflingers zijn in wezen niet anders dan een ander paard.Hebben wel als voordeel dat ze overal voor in zijn :D ,buitenritten,springen,dressuur,grondwerk en dat op maar sober voer.
Mensgericht,gelijkmatig in de omgang,werkwillig en een groot doorzettingsvermogen.

Merk je dat het niet goed gaat met een dier,overleg dan met mensen met kennis van zaken,gaat de opvoeding goed?Past het harnechement?Geef je niet teveel voer?enz,enz.

Opmerkingen van ze hebben een eigen willetje en ze moeten weten wie de baas is,zegt in de regel meer over de baasjes dan over de paardjes.
Zorg dat de basisvoorwaarden goed zijn,ontwikkel je als baasje,duidelijk maar fair, en het komt allemaal goed,die klik komt vanzelf ;)
Het is zo'n leuk ras,maar ach alle paarden hebben wel iets :o

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:51

de mijne word eind mei 4 jaar en ik heb haar zelf ingereden toen ze 3 werd.
toen ze 3 maanden onder het zadel was heeft mijn vriend er een bosritje mee gemaakt(hij is beginner en ze hebben alleen gestapt maar toch.)
hiervoor had ik een kwpner maar ik heb altijd al een haf willen hebben.
ze was ook de eerste waar ik ben wezen kijken en ben daarna niet eens meer verder gaan kijken, ze is nooit chagereinig en het beste wat mij ooit is overkomen.
en ik moet zeggen ze is grappig maar absoluut niet eigenwijs.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:01

Je kunt niet van een bepaald ras zeggen dat het per defentie een 'draak' is of bij voorbaad al bepaald gedrag zal vertonen omdat het bijvoorbeeld een haflinger is, dat weet jezelf denk ik ook wel.

Tuurlijk zijn er rassen die bekend staan....als dit of dat maar dan nog heeft het voor een groot deel te maken met meerdere factoren.

Mijn haflinger bijvoorbeeld is een echte scheet een knuffel beestje op en top, aar toch zou ze niet geschikt zijn voor een kind of onervaren volwassene.
Ze is onzeker en lomp, niet echt een handige combi als je niet zoveel gewent bent.
Maar als je ermee om weet te gaan is ze een superpony, het heeft een hoop tijd en energie gekost om haar te laten zijn zoals ze is en haar zekerheid en vetrouwen te geven, dat ontbrak bij haar toen ik dr kocht en gaf veel problemen, geeft op zich niks want ik was op de hoogte van haar gedrag dat is me eerlijk verteld tijdens de verkoop.
Want bij mij van doorslaggevende aard is geweest is de klik, klinkt cliche ik weet het, maar voordat ik bij haar ben gaan kijken, had ik mezelf voorgenomen......dat bij zo'n soort pony die bekend stond om haar negatieve gedrag dat er wel een hele grote klik moest zijn van beide kanten anders zou het naar mijn idee nooit wat worden, nu niet en in de toekomst ook niet en zou ze weer van hand zijn gegaan naar eigenaar nummer 7, beejte teveel voor een pony van 5 jr oud vind ik tenminste.

Advies van andere krijg je vaak genoeg als je er maar om vraagt, bijna iedereen heeft wel een mening, maar hoeveel is deze waard als jou gevoel bij een bepaalde pony/paard onovertroffen is?

Je moet kijken naar je eigen rijcapaciteiten/ervaring met paarden in het algemeen/ je karakter/ je lengte en gewicht/ je doel in de sport of misschien recreatief?/ karakter van het paard die je op het oog hebt/ ervaringen die het paard heeft onder het zadel en moet het nieuwe paard nog veel leren en kan ik dat aan?/ heb ik de nodige ervaring om hem dat te kunnen bieden?/ vergeet daarbij de huisvesting niet... enzenz.

Probeer je daarbij altijd in het paard te verplaatsen, staat hij nu in een stalling waarbij hij veel buiten komt in een kudde, dan kun je problemen verwachten als je hem naar een stal verhuisd waar hij veel binnenstaat en weinig contact heeft met andere paarden. Vaak uit zich dit ook onder het zadel, als je paard niet prettig gestald staat.

Haflingers zijn veelzijdig en in verschillende type te koop, rank en sportief, maar ook een ouderwetse haflinger met veel front en een dikke kont zoals ik dat noem zijn er ook te koop (heb er zelf 1tje :P ), vraag jezelf af welk type het beste bij je doel past en als het karakter dan ook erg aanspreekt kun je gaan nadenken over een evt aankoop.

Haflinger zijn over het algemeen vrij hard en sober, maar exzeem komt wel steeds vaker voor, komt je haf bij het bos te staan? let hier dan extra op bij een aankoop want het leed wat daarbij gepaard kan gaan is soms niet overzien.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:09

ik vind haflingers over het algemeen slome beesten, maar ik heb dan ook graag paarden die een beetje pit hebben. Mijn paard is in de omgang een heel lief en braaf beestje, maar tijdens het rijden heeft hij lekker veel pit. (het ras weet ik niej zeker.. in het paspoort staat een draver, maar dat geloof ik niet.. ik denk een russische volbloed, zijn vader is een ukraines warmbloed, nouja ergens in die richting dus) maar kijk idd gewoon met welk paard het klikt en kijk niet naar 1 ras.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:22

@xxmyrtheexx gelukkig heb ik geen slome haf. Ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt er zijn ook veel kwpners en andere rassen die wat mider voorwaarts zijn, ik den niet dat het ras gebonden is.
Die van mij is erg voorwaarts, die van een kennis is ook zeker niet lui.

In omgang is die van mij braaf ( af en toe steigert ze aan de hand) Met rijden kan het een draak zijn, ze heeft ook zeker een eigen mening en dat laat ze ook duidelijk weten.

Ik vind het niet echte pony's voor beginners.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:09

Ze zeggen idd dat haffies geen kinderpony's cq beginnerspony's zijn.
Waarom... ze "kunnen" .. vreselijk lomp zijn, onhandig, eigenwijs en hebben vaak een flinke kop erop zitten en hebben vaak een consequente hand cq ruiter nodig.
Je heb ook onder de Haffies uitzonderingen die gewoon braaf zijn....
Het zijn wel werkers... dus ze op stal pletteren en ze er per dag een half uurtje uithalen is vaak uit den boze.... dan krijg je dus onhandelbare portretten....

Die van mij heeft er echt wel een flinke kop opzitten en absoluut niet voor beginners.

Ik zal niet zeggen dat je het niet moet doen maar ze hebben vaak wel hun ondeugende streken en daar moet je tegen kunnen en om kunnen lachen....

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:09

Het is al een paar keer gezegt, maar het gaat er niet om welk ras je koopt, maar of de klik er is. Ik wilde heel graag een haf omdat ik nu een een paard wilde hebben die koel in het hoofd is. Nou dat is gelukt, madam zal niet snel schikken. Voor de rest is het een drama queen, nu is ze ook nog jong hoor, dus volop aan het puberen. Maar pin je dus niet vast op een haflinger, zeker niet qua omgang. Want ze kunnen mega mega mega eigenwijs zijn en erg goed hun zin doordrijven!!!!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:53

Dat verschilt echt van paard, wij hebben thuis 2 haflingers lopen en ze zijn van karakter heelverschillend.
Wel moet ik zeggen, dat ze niet geschikt zijn voor beginners, daarvoor zijn ze toch soms iets tè eigenwijs en vaak een eigen willetje.

Wel zijn de meesten haflingers lekker eigenwijs, maar wel vaak hele fijne paarden om mee te werken, ze blijven gewoon erg fijn om op te rijden.