Haflingers Springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Haflingers Springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 20:59

Hoihoi. :)
Ik wil héél misschien een eigen pony gaan kopen, en een Haflinger is toch wel mijn 1e keus.
Toch vind ik dressuur en springen erg leuk en wil hier ook wel in verder.
Maar kun je dit bereiken met een Haflinger? Hebben ze er het vermogen voor om een pacours rond te komen?
Ik hoor van veel mensen dat dit kan maar dat het niet bij alle pony's zo is, maarrum, dit was dus mijn vraag. :D

Kus.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:01

Natuurlijk hebben haflingers dat! Het gaat wellicht bij sommige moeilijker dan een warmbloedpaard die het in zijn bloed heeft zitten, maar met genoeg doorzettingsvermogen gaat dit prima. Aangezien je wel hoog in de sport wil komen, kun je kiezen voor een slank gebouwde haflinger die hebben over het algemeen ook meer talent voor de sport dan breedgebouwde. Verder, als je écht de Z heel makkelijk in wil moet je een ander ras kiezen, maar als je genoeg doorzettingsvermogen hebt en je paard heeft een beetje talent kun je heel ver komen!

AmberHeijman

Re: Haflingers Springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 21:04

Oke. :)
Nou Z weet ik niet hoor. :P
Maar ik keek net op zo'n onderwerp waar je kunt zeggen hoe hoog je haflinger springt, nou, gemiddeld wel 1 meter!
Haaaha. :)

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:08

Ik heb me die vraag ook gesteld voor ik mijn Haflinger kocht !
Maar ik denk da het van haflinger tot haflinger afhangt en of je het oudere type of het moderne type hebt want het moderne type is dan ook echt voor de sport gefokt !
Ik heb gekozen voor het moderne type en ben daar dan ook content van op sport gebied . Ze heeft redelijke lange benen (is ook typisch aan het moderne type ) en dit helpt dan weer bij het springen en ze heeft super gangen voor dressuur !

veel succes in je keuze !
Groetjes
Ekuh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 00:04

Ik heb er een die over de 1.30 klimt. Het ligt maar net aan je trainingen, de aanleg en het karakter van het dier. Als je een kwpn-er koopt ben je er ook niet zeker van dat ie de 1.30 foutloos rond komt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:54

Als je echt verder in de springsport wil vind ik het tegenover een Haflinger niet eerlijk om dat te eisen, B en L pony's kunnen ze wel aan maar hoger moeten ze toch heel wat zeilen bij zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:02

Hierbij nog een foto van mijn pony. Zoals je kunt zien haalt hij het ruim...
Afbeelding

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 19:43

Ooh oke. :D

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:10

Het ligt denk aan het paardje zelf, heeft het paardje het in zijn bloed (dus dat hij het goed kan en leuk vind) dan kan je erg ver komen :j
Maar als je echt er mee in de sport wil, kan je denk ik beter een ander ras nemen. Die hebben er vaak iets mee aanleg voor, maar er zijn uitzonderingen :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:11

De mijne vind het ook leuk en springt alles voor me, maar lichamelijk is het ook zwaar.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:17

Over het algemeen zijn het niet de haflingers die doorbreken in de springsport.
Maar dan moet je eens bij jezelf gaan afvragen, hoe ver wil jij zélf komen in de sport?
Een B/L parcours moet de gemiddelde haflinger wel kunnen halen.. maar wil jij meer?
Niet elke haflinger kan een heel M (of hoger) parcours rond komen. En dan zijn er wel
haflingers die wél die hoogte kunnen springen, maar alleen maar één hindernis heb
je dan ook niks aan natuurlijk.

Gelukkig zijn er nu ook de moderne type's haflingers die meer aanleg hebben voor de
sport, maar ik geloof niet dat je met een haflinger een hoog spring niveau kunt halen.
Een haflinger kan misschien een leuke opstap wezen in de springsport maar ergens zit
de grens en die zal misschien niet op het niveau zijn waar jij wilt stoppen.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:08

Volgens mij kan dat makkelijk. Maar daarmee moet ik zeggen dat ze wel heel erg kunnen verschillen, ik heb 2 haflingers en eentje heeft er echt het pit er voor en wil heel graag lopen. Maar mijn andere haflinger Joy die heeft er echt het pit er niet voor die doet liever rustig aan. :+

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:20

Het licht allemaal van jou verwachtingen en het gekozen paard af.
ga je een robuuste haflinger nemen omdat die net dat lief koppie heeft, dan zal een parcours van 1 meter en M dressuur oefeningen echt veel gevraagt zijn.
Ga je een slanke haf nemen, hoger op de benen, meer bloed , en van ouders die het al bewezen hebben( ook duurder prijskaartje) dan heb je wel vooruitzichten.

maar wederom is het moeilijk om dit te beoordelen, er zijn haflingers die diende als manegé paarden en als ze eens gekocht zijn geweest kwam de ruiter er wél mee tot de Z! het licht er maar aan.

als je gaat kiezen, kijk dan niet voor je eerste paard op een paar euro' s meer of minder. Want veel eisen hebben een hoger prijskaartje. Kijk ook (als je ervaren genoeg bent) voor een haf met wat meer bloed. BV de M lijn heeft meer bloed in hun dan bv de W lijn (uitzonderingen daargelaten). Kijk ook op een haflinger die hoog op de benen staat, harde hoeven, en een goud eerlijk karakter (laat je niet verleiden door dat lief hinnikje of whatever) eentje die wilt! Die liever iets sneller loopt dan die je moet sleuren. En ook een alert! paard. Een paard die meestal in dromenland zit (zie mijn eigen haflinger :+ ) zijn eigelijk moeilijker om bij je te houden (qua wakker zijn) in de dressuur.

Maar let er op (als je het belangrijk vind dat een haf een echte HAFLINGER moet zijn,) dat ze niet "kapot gefokt is" die kan je zien aan een TE iel gebouwde haflinger (ik praat hier over +-5 jaar) alles eronder kan nog uitzetten. Ga ook naar een echte haflingerfokkerij of iemand die zich ermee bezig houdt, geen in-en uit verkoop handelaar/particulier! Een goede haflinger heeft hard en droog beenwerk, gezonde sterke hoeven!
ect ect :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:29

De haflingers die ik gereden hebben konden best leuk springen! De moeder en oma van mijn twenter heb ik wel mee gesprongen en dat ging harstikke goed. Gewoon recreatief, ik heb geen ambities in de springsport. Maar het kan zeker wel :)

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:25

Mijne springt ook met gemák een parcours rond, dus ze kunnen het best aan hoor :)!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:17

Zeker moet dat kunnen lukken maar zal het vaak wel wat lastiger gaan dan bij "gewone" springpaarden. En als je goed traint moet het natuurlijk nog beter gaan.