Naar keuring met ruinen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Naar keuring met ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 14:47

Wij hebben drie haflingerruinen. Met twee willen we dit jaar naar een keuring gaan, puur voor de lol en om te kijken wat ze van hun vinden.

Ikzelf heb het idee dat we nogal ouderwetse type haflingers hebben. We hebben ze ook aangeschaft om te gebruiken als menpaarden en voor de huifwagens in dubbelspan, dus dan heb je ook minder aan een ielige haflinger.

Ik neem aan dat ze, net zoals bij vele stamboeken, bij de haflinger ook liever het moderne type zien, klopt dat? Dan komen we daar straks met een een heel ander type aan dan dat ze graag willen zien :D, ach ja, het is ook voor de lol he, het zijn ruinen.

Wanneer zijn de keuringen van 2009 en waar? Ik kan nergens een overzicht vinden.

Dit zijn de twee waarmee we naar de keuring willen.

Wilfred is 15 jaar, Were-di van de Vrijthof x Anja van de Egbertkamp.

Afbeelding

Melle is 8 jaar, Max van Bermeteyn x Wilerberg.

Afbeelding

Wildgirl

Re: Naar keuring met ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:48

ik weet niet of je met een 15-jarie naar de keuring kunt, ben ik wel benieuwd naar

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:52

Ik heb geen idee hoe het er bij de haflingers aan toe gaat, maar waarom zou je niet met een 15 jarige naar de keuring kunnen? Lijkt mij dat hij gewoon in een seniorrubriek terecht komt?
Ik denk dat als je haflingers gewoon mooi gebouwd zijn het niet veel moet uitmaken of ze van het luxere of ouderwetse type zijn. Misschien ziet de jury liever luxere modellen maar in principe moeten ze het paard voor hen beoordelen op uiterlijk en bouw, en dat kan voor een ouderwets type natuurlijk ook gewoon goed zijn.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:15

je kan als je lid ben van het KTVH gewoon na de keuring vorig jaar was er een paard van 30 jaar dus leeftijd maakt niet uit en je ben toch trots op je paard dan maakt het niet uit wat ze er van vinden.
hun kijken er 10 min na en jij 365 dagen.

dus ga gewoon met je paardjes heen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:29

Er is geen seniorrubriek voor ruinen. Ruinen/hengsten is 1 rubriek. Jaarlinghengsten en ruinen van alle leeftijd bij elkaar in.
Je moet naar de CK van je eigen provincie en de paarden moeten op jou naam staan. In welke provincie woon je?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:05

je kan altijd gaan,1e premie kan je niet verwachten..
je hebt de CK(centrale keuringen van ieder provincie)

ponys moeten uiteraard papieren,paspoort,geent en gechipt zijn en op naam van eigenaar staan.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 20:10

Ja alles is in orde dus dat is geen probleem.

Ze zijn gewoon goed gezond, mooi op de benen enz.

Het zou wel leuk zijn een goede premie te halen uiteraard ;).

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:23

1ste premie gaat alleen naar ultramoderne haflingers,ouderwetse zonder grove fouten een 2de premie en grove fouten(bijv stekeharig,grijze manen,witt sokken,kleine maat haflingers een 3de

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 20:41

Gewoon een premie is toch ook al goed *D.

Witte sokken? Melle heeft in winter echt behoorlijke sokken. Ik vind dat wel mooi.

En wat is kleine maat haflinger? Ik heb werkelijk geen idee wat precies de stokmaat van onze haflingers zijn. Maar volgens mij zijn ze allemaal zo rond de 1,43 als ik het goed onthouden heb.
Het word tijd dat ik eens een maatstok ga aanschaffen ;-).

Wilfred heeft echt een prachtig koppie. Melle een iets groter hoofd, maar wel met een prachtige voorpluk *D.

Ik moet me ook eens verdiepen in het toileteren voor een haflingerkeuring. Bij Melle heb ik bij de manen wel een stukje geknipt waar het halster zit. Bij Wilfred niet. De staarten knip ik ook altijd recht af.
Mag je de benen scheren totaan de kogel? Of liever niet?

Ik zoek nog even wat duidelijke foto´s. Ik heb amper standfoto´s kom ik achter :o. Alleen foto´s van ver en voor de wagen.

Cassanova jij hebt ook wel een behoorlijk sterke haflinger of niet? Wat een prachtig dier om te zien!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:54

casanova schreef:
1ste premie gaat alleen naar ultramoderne haflingers,ouderwetse zonder grove fouten een 2de premie en grove fouten(bijv stekeharig,grijze manen,witt sokken,kleine maat haflingers een 3de

Het stukje wat ik vet gemaakt heb, is niet waar. Voor elk wit been krijg je een punt aftrek en bij 4 witte benen idd waarschijnlijk een 3e premie, voor de rest van wat je opgeschreven hebt kun je ook een punt aftrek krijgen, maar is niet automatisch een derde premie. De hengsten Willow van het vlaskamp en nobleman of tudors oak waren grijs en zijn daarmee toch goedgekeurd, de kampioen elite merrie van 2 jaar terug was stekelharig ;)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 21:08

Oo witte benen. Nee ze hebben geen aftekeningen op de benen.
Melle heeft voor twee zwarte hoeven en achter twee witte, best mooi om te zien ;). Maar geen witte aftekeningen op de benen.

Afbeelding

Melle´s mooie manen en voorpluk :D

Afbeelding

Ik wist niet eens dat dat ongewenst was bij de haflingers, maar ik had me daar dan ook nog niet in verdiept omdat we ons tot nu toe nog niet bezig hebben gehouden met fokken en keuringen. Misschien dat er ooit een merrie komt en dan is dat veel meer van belang allemaal.

Ik heb nog een mooie foto van in de sneeuw. Ik schaam me rot maar moest even heel goed kijken wie wie is op de foto :o :o. Die voorste is de haflinger die we niet mee naar de keuring willen nemen, dat had ik echt nooit verwacht toen ik net de foto zag haha. Dat is Stacy, die is niet moeders mooiste maar wel ontzettend braaf.
Die in galop is Melle en die achterste is Wilfred, die kan mooi showen.

Afbeelding

Ze zijn allen niet stekelharig en hebben spierwitte manen.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:12

ziet er goed uit gewoon doen zou ik zeggen

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 21:14

Ja het lijkt ons ook wel eens leuk, kunnen we ook rondkijken op de keuring, wie weet zien we nog een interessante merrie ;).

We komen trouwens uit Flevoland. Iemand een idee wanneer daar in de buurt de haflingerkeuring is?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:20

Die eerste ziet er ook goed uit en kan flink lopen zo te zien. Waarom willen jullie die niet mee? Flevoland weet ik zo niet welke keuring dat is, Misschien iemand anders :)

Wat je vroeg over toileteren: Je mag idd de sokken gewoon scheren. (Dat doen de meesten ook) Derde oor knippen mag eigenlijk niet, maar dat gebeurd volgens mij ook wel vaker. Eigenlijk mag je dus knippen wat je wilt :D

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 21:57

Daarom was ik ook zo lang bezig te bekijken wie wie was op de foto. Ik had echt nooit verwacht dat die eerste Stacy is. maar het is wel zo, Melle heeft geen bles (dat is die in galop) en Wilfred een edel hoofdje (die achter Melle). Dus dan moet de eerste Stacy wel zijn, hoe verbaasd ik daar zelf ook over ben :D

Ik vind het zielig om te zeggen, maar hij is niet moeders mooiste dus naar een keuring dat zit er voor hem niet in :(:) . Maar hij is wel de allerbraafste van stal en dat is nog belangrijker als alleen uiterlijk he...
Laatst bijgewerkt door Manda op 10-02-09 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:59

Moeders mooiste in de zin van bouw, of wat? :+ Want ik vind hem er op die foto heel mooi uit zien, zonder echt grove fouten in exterieur ofzo :j

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 22:00

Ik zal laten zien wat ik bedoel. Had mijn bericht net aangepast trouwens.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:04

Ik lees het net :D
Ben benieuwd :j

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 22:14

Nou dit is de enige recente foto die ik heb waar hij helemaal op staat. Dit is van vorige maand. Ik haal hem wel weer weg hoor hihi.

Stacy is niet moeders mooiste qua bouw ja. Hij is ook al 16 jaar en aan hem ga je wel zien dat hij ouder is, aan Wilfred totaal niet. Stacy heeft vaak een opgeblazen buik en is soms wat magertjes (eet alles wat los en vast zit, zelfs een berg stront of haren waar 1 biksje in is gevallen, is medisch onderzocht en gezond en nooit ziek, gewoon een vreettick dat hij heeft, word goed ontwormt). Hij heeft een groot hoofd.

Afbeelding

Het hangt een beetje ervanaf hoe hij is op het moment van de keuring. Hij heeft maanden dat hij er gewoon goed uitziet, en maanden dat hij als een opgeblazen balon rondloopt. (overigens ook geen luchtzuiger hoor).
Ik denk niet dat we enige kans maken op een keuring en dan heeft het naar mijn idee al weinig zin om erheen te gaan, die andere twee zijn veel mooier gebouwd en mooi in de spieren en tonen mooi.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 22:17

Al moet ik zeggen dat Stacy wel mooier (ruimer) stapt en draaft als Wilfred. Maar compenseert de beweging de bouw dan wel?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:28

Helaas is beweging maar een heel klein onderdeel van de keuring. :=
Ik vind hem er helamaal niet slecht uitzien hoor :n Okay, hij heeft een opgeblazen buik, maar dat is ook alles. Ik zou inderdaad even afwachten en niet meteen zeggen dat hij sowieso niet mee gaat. :) De keuring is 10 euro per paard btw. ;)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 22:42

Hmm ok, misschien vergis ik me wel in Stacy.

Ik zal binnenkort wel recente foto´s maken :-).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:06

Zijn ze al opgenomen in het stamboek? Je kan dat zien of er in de levensnummers een K of een S staat.
Hf........ S of K
Want dan moet je s morgens eerst voor stamboekopname. Als je paard opgenomen wordt in het stamboek, kan je in de loop van de dag meedoen aan de keuring in de rubriek ruinen. Je kan ook meedoen met de bestgaande rubriek onder het zadel of voor de koets.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 10:23

Owh dat is een goede, geen idee eigenlijk. Ik zal eens kijken.

Stamboekopname is alleen opname, er worden daar geen premies uitgedeeld?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:04

Bij stamboekopname wordt je paard beoordeeld op 10 punten volgens het 100 punten systeem. Als hij meer dan 67 punten scoort (dus een 6.7 gemiddeld) wordt hij opgenomen in het stamboek. Daarna mag je meedoen met de keuring en dan pas krijgt je paard zijn premie. Stamboekopname begint s morgens voor aanvang van de keuring.
Het is voor alle drie-jarige paarden en ouder die nog niet opgenomen zijn in het stamboek en dus eigenlijk nog een veulenpapier hebben. Ze krijgen dan een .........S of ............K achter hun stamboeknummer.
Als je paard niet wordt opgenomen in het stamboek, mag je ook niet meedoen met de premie keuring.