Op welke leeftijd Haflingers inrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Op welke leeftijd Haflingers inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 11:50

Ik hoor overal geruchten dat Haflingers er wat langer over te doen om uit te groeien.
Welke leeftijd is ideaal om je Haf in te rijden?
(en dan heb ik het niet over zadelmak maken, of alvast langeteugel oefeningen doen, maar echt om het erop zitten en rijden)

Ik zat zelf te denken aan een jaar of 4? ik heb zelf geen ervaring met inrijden, maar heb wel mensen in mijn buurt die me willen trainen en helpen.

Is 4 jaar te vroeg?

Stravero

Re: Op welke leeftijd Haflingers inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:58

4e levensjaar is prima hoor Ja De mijne is op zijn 4,5/5e 'zadelmak' gemaakt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:02

Niet alleen haflingers hoor... Knipoog
De meeste rassen zijn nog volop aan het groeien als ze een jaar of 3 zijn. Dus het is voor bijna alle paarden het beste om nog eventjes te wachten met het inrijden.

Maar omdat veel ruiters ongeduldig zijn, en er soms ook geld op het spel staat (kijk bijv. maar naar race paarden en Quarter horses in de VS, die worden vaak op hun 2e jaar al ingereden) worden veel paarden "erg vroeg" ingereden.

Op zich is daar niets mis mee, met vroeg in rijden (vanaf het 3e jaar). Mits je weet waar je mee bezig bent en het paard absoluut niet te veel belast.

Tot slot; je kunt niet echt per ras zeggen wanneer een paard ingereden kan worden. Omdat ieder paard uniek is.
Het kan best zijn dat jouw paard een laat bloeier of misschien zelfs een vroeg bloeier is, waardoor het later, of juist ietsje sneller ingereden kan worden.

Ik heb mijn eigen paardje ingereden toen ze 4,5 was.
Maar ik heb haar al ingespannen voor de kar toen ze 3 was.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:03

onze haffen zijn nu rond de 3.5, eentje bijna 4 zelfs.
Wij zijn nu rustig bezig met het zadelmak maken/ inrijden.
zodra het stuur en de rem erop zit gaan ze weer een half jaar de wei op en pakken we ze tegen 4.5 weer op Lachen (dressuurmatig)

Zo doe ik het overigens bij al onze paarden niet alleen de haflingers Knipoog

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 14:38

Ohww, mooi, dan denk ik netjes, ik wil inderdaad rond hun 3,5 beginnen met wat dingetjes zoals zadel opleggen, lange teugels enz, en met 4 (uiteraard als ze er aan toe zijn, anders stellen we het gewoon nog uit) kijken wat we verder kunnen doen al kwa inrijden.

Ben zo benieuwd! Haha!

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:42

Die van mij is toen ze nog maar net 3 was al ingereden (was ze nog niet van mij). Ik merkte afgelopen zomer (net 4 jaar) dat ze er moeite mee had. Ik heb haar nu vanaf september al lekker in het land in een kudde staan. Ik pak haar in het voorjaar wel weer eens op.
Ze is in die maanden behoorlijk gegroeid! En ze lijkt veel vrolijker.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:50

Die van mij was met 4,5 zadelmak en toen gaan inrijden op een rustige manier... 2x per week 10 min ongeveer en verder lekker longeren etc etc.
Hij werd pas echt doorgereden op zijn 5,5 jaar na een blessure van een half jaar....

Ik vind dat je het netjes doet..... zouden meer mensen een voorbeeld aan moeten nemen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:01

Ik vind zelf 3.5 een prima leeftijd om te beginnen. Het is maar net wat je zelf wilt, voor de 3 zou ik zeker niet beginnen en 4.5 vind ik nou wel weer erg laat.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:59

Die van mij is op haar 8e ingereden Knipoog
Met de volgende ben ik van plan tussen het 4e en 5e jaar te beginnen.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:29

Ik ben met mijn haf begonnen toen hij ong. 3,5 was. Hij is nu bijna 4 en ik rij hem 1 a 2 keer per week een half uurtje. Ik vind 3,5 een mooie leeftijd om te beginnen. Voor 3e zou ik nooit doen, maar ik vind dat ze rond hun 3,5e / 4e best aan het werk kunnen.

Krokusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:17

Hypofocus schreef:
Niet alleen haflingers hoor... Knipoog
De meeste rassen zijn nog volop aan het groeien als ze een jaar of 3 zijn. Dus het is voor bijna alle paarden het beste om nog eventjes te wachten met het inrijden.

Maar omdat veel ruiters ongeduldig zijn, en er soms ook geld op het spel staat (kijk bijv. maar naar race paarden en Quarter horses in de VS, die worden vaak op hun 2e jaar al ingereden) worden veel paarden "erg vroeg" ingereden.

Op zich is daar niets mis mee, met vroeg in rijden (vanaf het 3e jaar). Mits je weet waar je mee bezig bent en het paard absoluut niet te veel belast.

Tot slot; je kunt niet echt per ras zeggen wanneer een paard ingereden kan worden. Omdat ieder paard uniek is.
Het kan best zijn dat jouw paard een laat bloeier of misschien zelfs een vroeg bloeier is, waardoor het later, of juist ietsje sneller ingereden kan worden.

Ik heb mijn eigen paardje ingereden toen ze 4,5 was.
Maar ik heb haar al ingespannen voor de kar toen ze 3 was.

Renpaarden worden niet zo vroeg in de jaren ingereden omdat dat dat anders te veel geld gaat kosten, maar omdat de bouw van deze paarden dit eerder aan kan, en omdat de botten eerder ''ingegroeid'' zijn. Knipoog

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:38

het ligt niet echt aan het ras maar vooral wat voor paard het is. Sommige hebben een hele sterke rug, sommige een veel zwakkere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:07

Krokusje schreef:
Renpaarden worden niet zo vroeg in de jaren ingereden omdat dat dat anders te veel geld gaat kosten, maar omdat de bouw van deze paarden dit eerder aan kan, en omdat de botten eerder ''ingegroeid'' zijn. Knipoog

Ah, ok... en dat is dan zeker ook de reden dat die paarden vaak met hun 5e al met pensioen moeten?
Het is helaas gewoon zo dat er gigantisch veel geld in de rensport in omloop is, en zodra het om geld draait, gaat dat ten koste van het paard.
De rensport is daar een prachtig voorbeeld van.
De gemiddelde levensverwachting van een paard is nergens zo laag als in de rensport.

Een Engels Volbloed zal wellicht íetsje eerder zijn qua ontwikkeling, maar echt geen vol jaar.
Dat is anatomisch gezien gewoon absoluut onmogelijk.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:46

4 JAAR?? PRIMA!! VEULEN VAN MY BYRYDPAARDJE IS OK OP DEI LEEFTIJD ONG. INGEREDEN:d

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:47

haha:P niet dat ik er heel veel verrstand van heb maar das wel goed!!

_Aletta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:49

4 jaar vind ik een goede leeftijd, de mijne is trouwens
toen ze 7 jaar was, zadelmak gemaakt Lachen

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:50

Hypofocus schreef:
Krokusje schreef:

Ah, ok... en dat is dan zeker ook de reden dat die paarden vaak met hun 5e al met pensioen moeten?
Het is helaas gewoon zo dat er gigantisch veel geld in de rensport in omloop is, en zodra het om geld draait, gaat dat ten koste van het paard.
De rensport is daar een prachtig voorbeeld van.
De gemiddelde levensverwachting van een paard is nergens zo laag als in de rensport.

Een Engels Volbloed zal wellicht íetsje eerder zijn qua ontwikkeling, maar echt geen vol jaar.
Dat is anatomisch gezien gewoon absoluut onmogelijk.

Idd, er was hier laatst een man die race paarden trainden, die wou onze jonge paarden (9 maanden en anderhalf jaar) al gaan
berijden!!
Onze buurvrouw vangt paarden op die naar de slacht gingen. Daar staat ook een 5 jarige renpaard bij wat gewoon
was 'weggegooit' omdat hij niet snel genoeg kon voor die leeftijd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:13

4 jaar is een mooie leeftijd! Lachen

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:24

In de VS worden Haflingers ook vaak op hun 1,5 - 2e ingereden Boos! daar draait het dan ook vaak om het geld, veulen fokken, snel inrijden, een paar prijzen binnen slepen en weer verkopen Boos!
ik vind dat je het prima aanpakt Haha! ga zo door!

chriss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:21

Mijn haflinger is 3,5...en wordt in het april/mei 4 jaar.
Ik ga nu rustig aan beginnen met longeren. Maar ze heeft nog niet een super sterke rug heb ik het idee...dus ik wacht nog even met echt rijden.

lotje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:21

wat kan er met je paard gebeuren als hij 2/2.5 jaar is? en je wilt hem inrijden net als in de vs

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:41

Ik heb een fjord die op zijn 3 zadelmak gemaakt is en dan zijn we tot zijn 4 gewoon 1x per week gaan buitenrijden. Niet te lang en opbouwend uiteraard.
Vanaf 4 jaar zijn we dan intensiever gaan rijden.

Hij bleef wel altijd buitenstaan in een kudde, wat volgens mij ook invloed heeft op bespiering etc.