Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Hypofocus schreef:Niet alleen haflingers hoor...
De meeste rassen zijn nog volop aan het groeien als ze een jaar of 3 zijn. Dus het is voor bijna alle paarden het beste om nog eventjes te wachten met het inrijden.
Maar omdat veel ruiters ongeduldig zijn, en er soms ook geld op het spel staat (kijk bijv. maar naar race paarden en Quarter horses in de VS, die worden vaak op hun 2e jaar al ingereden) worden veel paarden "erg vroeg" ingereden.
Op zich is daar niets mis mee, met vroeg in rijden (vanaf het 3e jaar). Mits je weet waar je mee bezig bent en het paard absoluut niet te veel belast.
Tot slot; je kunt niet echt per ras zeggen wanneer een paard ingereden kan worden. Omdat ieder paard uniek is.
Het kan best zijn dat jouw paard een laat bloeier of misschien zelfs een vroeg bloeier is, waardoor het later, of juist ietsje sneller ingereden kan worden.
Ik heb mijn eigen paardje ingereden toen ze 4,5 was.
Maar ik heb haar al ingespannen voor de kar toen ze 3 was.
Krokusje schreef:Renpaarden worden niet zo vroeg in de jaren ingereden omdat dat dat anders te veel geld gaat kosten, maar omdat de bouw van deze paarden dit eerder aan kan, en omdat de botten eerder ''ingegroeid'' zijn.
Hypofocus schreef:Krokusje schreef:Renpaarden worden niet zo vroeg in de jaren ingereden omdat dat dat anders te veel geld gaat kosten, maar omdat de bouw van deze paarden dit eerder aan kan, en omdat de botten eerder ''ingegroeid'' zijn.
Ah, ok... en dat is dan zeker ook de reden dat die paarden vaak met hun 5e al met pensioen moeten?
Het is helaas gewoon zo dat er gigantisch veel geld in de rensport in omloop is, en zodra het om geld draait, gaat dat ten koste van het paard.
De rensport is daar een prachtig voorbeeld van.
De gemiddelde levensverwachting van een paard is nergens zo laag als in de rensport.
Een Engels Volbloed zal wellicht íetsje eerder zijn qua ontwikkeling, maar echt geen vol jaar.
Dat is anatomisch gezien gewoon absoluut onmogelijk.