[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:27

Ik hoop in de toekomst meer veulens te fokken met Olivia.
En dan is alles zelf houden idd niet handig. O:)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:36

Nee, dan houdt het inderdaad op. Dan wordt het voor jou meer 'er moet wel iets heel speciaals uitrollen wil ik overwegen het te houden' straks denk ik ;) Soms heb je die, van die veulens die zó gaaf zijn.... ;) O:)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:59

Ik ben bang dat ik dat bij elk veulen ga denken. :')

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:58

Ik kan dat ook niet, verkopen.. Daarom niet verder gefokt met Shanti destijds. Want Kayenne is best goed gelukt.
Maar achteraf gezien maar goed ook, want ze is wel super allergisch. En ik vind altijd dat je met zo'n dier dan niet verder moet fokken. Of het nou wel of niet erfelijk is zijn de twijfels over, maar ik ga het iig niet doen.

Daarbij, ik kan het dan dus niet verkopen, zit ik weer met 2 te kijken :') Dat gaat m dus niet worden. Maar vind het wel heel mooi om zo een keer meegemaakt te hebben van voor af aan en geboren worden ed.
Heb kayenne haar eerste ademteug en pasjes gezien. Zo mooi :+:

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:30

Voor ons weer een heerlijk buitenritje vandaag, minder weer maar niet minder pret :j
we rijden vooral onderlangs de dijk want dat is het rustigste wat je hier kan vinden, de foto's zijn dus vrijwel altijd het zelfde :')

Afbeelding
Afbeelding
En een foto tijdens het maken van de oortjes foto's :+
Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 01:20

War leuk dekkingen, hopelijk pakken ze bij beide.

Ik kon ook niet verkopen dus Kyra is er 30 maart alweer acht jaar haha.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:11

wendy1987 schreef:
Ik kan dat ook niet, verkopen.. Daarom niet verder gefokt met Shanti destijds. Want Kayenne is best goed gelukt.
Maar achteraf gezien maar goed ook, want ze is wel super allergisch. En ik vind altijd dat je met zo'n dier dan niet verder moet fokken. Of het nou wel of niet erfelijk is zijn de twijfels over, maar ik ga het iig niet doen.

Daarbij, ik kan het dan dus niet verkopen, zit ik weer met 2 te kijken :') Dat gaat m dus niet worden. Maar vind het wel heel mooi om zo een keer meegemaakt te hebben van voor af aan en geboren worden ed.
Heb kayenne haar eerste ademteug en pasjes gezien. Zo mooi :+:

Wij hebben er ooit bewust een gefokt om te houden - oude pony was écht oud en op en merrie alleen laten staan: geen optie. Merrie was goed gebouwd, goed van karakter, dus waarom niet?
Dracht verliep echt voorspoedig. Bevalling daarentegen... eerste veulen dat we zelf fokten, merrie weigerde te gaan liggen, dierenarts kon niet direct komen dus heeft ons telefonisch begeleid en uiteindelijk heb ik dat veulen flink moeten knijpen in zijn neus om uit schrikreactie de adem weer op gang te krijgen nadat hij een paar keer teruggleed omdat de merrie te moe was om te persen en omdat ze bleef staan tegen de zwaartekracht aan het persen was... geen leuke nacht... bevalling heeft ook echt een uur geduurd zéker. Maar goed, toen dat kleine mannetje eenmaal op vier beentjes stond en merrielief hem uiteindelijk liet drinken... waren we natuurlijk wel verliefd.
En dat ging snel over! Merrie sloeg hem tegen de muren omhoog geregeld - écht geen moederdier - en het veulen was een draak eersteklas, waar ik dus écht niks mee had... De eigenaar ook niet heel veel. Haar man gelukkig wel en sindsdien is het zijn paard. Inmiddels al 7 jaar.

Zo kan het dus ook: fokken en ondanks dat je door die bevallingsperikelen zou denken dat je dan helemaal blij met hem bent... nope! En het was echt een knap veulen hoor, dat was het niet.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:06

Lekker zeg zo’n buitenritje! Hopen dat wij dat aankomend zomer ook weer wat kunnen oppakken. Gister les gehad van de fysio en ook de contragalop geprobeerd, in de rechergalop op de linkerhand gingen het heel moeizaam, uiteindelijk wel een stukje kunnen doen dus toen heel erg beloond en gestopt, linkergalop op rechterhand is geen probleem. Rechtergalop voelde een stuk beter, netter van achter, alleen voor was wat kort, maar onze bak is echt niet te doen (nooit geweest hoor, is echt een flut bak) maarja, armzalige ponyclub in een armzalig dorp dus wat wil je hahah, komt overigens wel verandering in als het goed is, wordt nu een bijdrage vab de gemeente verwacht.
Ik denk dat de bak dus ook een heel grote rol speelt in haar spiervastheid steeds.
Ik heb ons getrakteerd op een nieuw dekje :o Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 08:30

@faitherr, hier ook een héle slechte bakbodem hoor (werken niet voor niets heel veel aan de hand ook... spieren, spieren, nog meer spieren nodig om mij te kúnnen dragen). Dat maakt het zwaarder en laat nóg duidelijker zien waar de ontwikkelpunten in de bespiering liggen... maaaaarrrrrr: als je dan een keer een wedstrijdje start in een goede bak, danst je paard zó de baan door vermoedelijk :D

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:57

Skippy01 schreef:
@faitherr, hier ook een héle slechte bakbodem hoor (werken niet voor niets heel veel aan de hand ook... spieren, spieren, nog meer spieren nodig om mij te kúnnen dragen). Dat maakt het zwaarder en laat nóg duidelijker zien waar de ontwikkelpunten in de bespiering liggen... maaaaarrrrrr: als je dan een keer een wedstrijdje start in een goede bak, danst je paard zó de baan door vermoedelijk :D

Ahh iemand die het leed kent, grondwerk doen wij inderdaad ook veel aan! Was laatst inderdaad samen met April logeren bij een vriendin met een bak aan huis (geweldige bak) en moet zeggen dat dat haar inderdaad wel heel gemakkelijk af ging.
Afbeelding
Afbeelding

Gister weer gereden en ze voelde alweer een heel stuk fijner, ze begint nu ook vanaf het begin al lekker na te geven dus dat is heel fijn, rechtergalop gaat steeds fijner, contragalop blijven we oefenen, vind ze heel moeilijk (en ik ook overigens), ze begint spontaan weer met de vliegende wissels hahahah, dus meer stelling naar rechts behouden op de linkerhand in contragalop. Ben blij dat we vooruitgang zien.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:59

Ow super fijn als je vooruitgang ziet! Lekker door oefenen (en hopen dat het beetje ok blijft buiten... hier komt het al sinds gisteren met bakken uit de lucht vallen, dus we zijn weer even uitgereden helaas...)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:16

Bij mij weer rustiger aan. Maar ze doet het opzich wel goed. Ik moet zelf meer ritme houden in het rijden, dan gaat het beter, bij rust periodes ben ik daarna echt weer bezig met loswerken en vertellen dat ze best op 2 teugels kan lopen zonder zo te trekken :')

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:25

Herkenbaar Wendy! Hoe gaat het nu met je enkel?
Het weer helpt inderdaad niet mee, eergister ook in de stromende regen gereden, verkeerd ingeschat.
Het rijden gaat de laatste tijd heel lekker, gister voelde de rechtergalop weer een stuk beter en contragalop gaat ook steeds beter.
Rijden jullie wel eens veel dagen achter elkaar? Normaal houdt ik 2 dagen rijden 1 dag rust aan wat soms uitloopt naar 3 dagen rijden of 2 dagen rust. Maar nu doordat de les is verplaatst rijd ik 5 dagen achter elkaar, ik probeer het dan wel afwisselend te houden door bv balkjes neer te leggen maar toch vind ik het geen fijn gevoel als ze zoveel achter elkaar loopt, al lijkt ze er zelf weinig last van te hebben.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:37

Ik probeer nooit meer dan 3 dagen achter elkaar te rijden en echt wel 2 dagen in de week écht vrij te geven. Maar dan moet wel gezegd worden dat Doortje over een maand 5 wordt pas ook.
ALS ik al 3 dagen achter elkaar rijd, is meestal één daarvan wel echt met balkjes, obstakels of sprongetjes. Het moet tussen haar oren én voor haar spieren afwisselend blijven - overtrainen is echt funest voor spieren en motivatie :)

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:51

Skippy01 schreef:
Ik probeer nooit meer dan 3 dagen achter elkaar te rijden en echt wel 2 dagen in de week écht vrij te geven. Maar dan moet wel gezegd worden dat Doortje over een maand 5 wordt pas ook.
ALS ik al 3 dagen achter elkaar rijd, is meestal één daarvan wel echt met balkjes, obstakels of sprongetjes. Het moet tussen haar oren én voor haar spieren afwisselend blijven - overtrainen is echt funest voor spieren en motivatie :)

Ja precies, zo doe ik het eigenlijk ook, maandag heb ik dressuurles, dinsdag rij ik meestal niet, woensdag rij ik zelf dressuur donderdag heb ik les van de fysio, of grondwerk of rijden maar dan vooral gymnastiserend, dan vrijdag heeft ze altijd vrij en zaterdag en zondag rijdt ik vaak weer waarvan meestal een dag een sprongetje. Woensdag of de weekenddagen doen we ook vaak iets van vrijheidsdressuur of een buitenritje i.p.v. het rijden.
Maar ik hoop dat eenmalig 5 keer achter elkaar niet teveel kwaad kan, ik denk dat ik vandaag dan maar een sprongetje opbouw.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:56

Nee joh, van één keer 5 dagen achter elkaar zal het wel meevallen hoor :)
moet je gewoon niet structureel doen, maar dat doe je dus ook niet :)

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:20

Ik heb toch na even twijfelen besloten om de les van donderdag met de fysio af te zeggen, 5 dagen vind ik toch wel erg veel, vandaag hebben we galopbalkjes gedaan en dan vond ze wel heel leuk dus dan morgen nog een dressuurlesje en dan weer lekker een rust dagje.
Dus... de galopbalkjes :+ Afbeelding
Dat leverde een hoop enthousiasme op, zoals je kan zien hahaha. En in de draf kreeg ik zelfs een uitgestrekte draf over een balkje die totilas haar niet na zou doen Afbeelding(of misschien kwam ze niet lekker uit en redde ze zichzelf maar net :') )

Maar ze voelde in elk geval wéér beter dan gister dus ik ben ongelofelijk blij dat het de goede kant op lijkt te gaan!
Hier nog eentje van het wijkenAfbeelding

Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto’s, stills uit een filmpje.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:41

Ik rijd wel vaker 3a4 dagen achter elkaar. Dan pakt ze t juist fijner op. Maar ze wordt 8. Dan mag t ook wel een keer :')

Deed ik eerst ook nooit. Maar nu al weer ff niet want mijn enkel gaat nog niet zo lekker. Zacht uitgedrukt.
Beetje de balen van...

Hier nog van afgelopen weekend. Of had ik die al geplaatst..?

Afbeelding
Ook zo lekker strekken. Nu ik nog beter mee :')

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:20

Gisteren had ik weer een les gepland staan maar gezien de wind er besloten niet op te gaan. Dat was een verstandig besluit :+
Mijn longeer en film multitasking is niet echt fantastisch.
We begonnen met de normale dubbele longe maar dat waren weinig ronde rondjes dus daarna maar iets meer bijgezet. Dat ging wel wat beter :')

Hebben jullie haffies last van harde wind?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:51

Kayenne was wel fris vandaag maar is wel goed te doen ondanks t weer eigenlijk altijd.
Galopje ziet er fijn uit zo!! :))

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 08:01

Ow wow, die was wakker! Pittig ding, hopelijk alleen als het waait?
Doortje reageert gelukkig niet zo op het weer.

Wij hadden vrijdag de osteopaat en de dingetjes die ik al merkte, waren ook de problemen. Behandeld en ze hoefde maar één dag rust. Gisteren dus even een kwartiertje aan de longe en ze kon haar linkerachterbeen weer ónder de massa en in het spoor van het voorbeen plaatsen zonder moeite, kantelde haar hoofd niet meer en overboog haar hals niet meer naar links. Ik ben happy! Als het weer nou nog wil meewerken, zodat de bak wat opdroogt, dan kunnen we weer los :D

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:11

Ow fijn! Altijd mooi als je zo merkt dat er iets is en dat ook bevestigd wordt :))

Hier lekker t weekend gereden, lage neusriem gaat echt 100 x beter bij haar. Was nog niet optimaal maar echt zoveel fijner. Zeker gisteren. Dat was de 3e dag achter elkaar (max 30 min totaal bij elkaar per keer maar) en dan is ze zoveel losser en fijner..

Alhoewel, gister had ze wel de wind in der kop :') >;) Ze vond wel dat ze bij het aandraven mocht springen. Letterlijk. Gek dier. Ze had iets teveel energie maar had ook binnen gestaan ivm het ontzettende natte weer icm wind. Had haar even een halfuurtje buiten gehad maar daar was ze het ook niet mee eens, stel je voor dat je natte oren krijgt :')

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 07:57

wendy1987 schreef:
Ow fijn! Altijd mooi als je zo merkt dat er iets is en dat ook bevestigd wordt :))

Hier lekker t weekend gereden, lage neusriem gaat echt 100 x beter bij haar. Was nog niet optimaal maar echt zoveel fijner. Zeker gisteren. Dat was de 3e dag achter elkaar (max 30 min totaal bij elkaar per keer maar) en dan is ze zoveel losser en fijner..

Alhoewel, gister had ze wel de wind in der kop :') >;) Ze vond wel dat ze bij het aandraven mocht springen. Letterlijk. Gek dier. Ze had iets teveel energie maar had ook binnen gestaan ivm het ontzettende natte weer icm wind. Had haar even een halfuurtje buiten gehad maar daar was ze het ook niet mee eens, stel je voor dat je natte oren krijgt :')

Haha, wat grappig dat karakters zo verschillen! Als ik die tante tut van mij binnen zet buiten normale uren, dan is ze het daar NIET mee eens... en die van jou houdt niet van nat worden? Grappig zeg!

Wel fijn dat ze het op lage neusriem zoveel beter doet! De fokker van Doortje rijdt ze eigenlijk allemaal op lage neusriem - ik rijd nu zelf op een anatomisch hoofdstel, met kaakriem en neusriem (hooks fairfield chester) en merk dat ze daar veel fijner op is dan op een hoge neusriem. Lage heb ik nooit geprobeerd eigenlijk.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 08:24

Ja ze vind binnen staan net zo prima als buiten. Als ze maar eten heeft :') en regen vind ze gewoon geen flikker aan whaha.
Ja merk echt verschil. Reed altijd op lage bij der maar poos terug op hoge overgegaan want wil dat ze dat ook doet. Vind ik ook mooier. Ging o okk goed maar net niet goed genoeg. Dus toch weer lage erbij en gaat gewoon echt beter. Zal af en toe best hoge blijven pakken. Foto's ed. Maar vnl op de lage blijven rijden.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 08:36

Ze lopen lekker beide hierboven.

Peep twee x behandeld door de osteopaat, zat vast achter laatste ruggen wervel en si gewricht. Ze bokten hierdoor in galop rechts zo heftig echt niet tof. Vanaf vandaag alles weer opbouwen, alles mag weer het opbouw schema is afgerond.

Kyr gaat super, galop in de bak gaat steeds beter. Ze begint afentoe stukjes na te geven en wijkt al vrij netjes op de linkerhand naar rechts.
Nooit voor mogelijk gehouden, super blij mee.

Peep staat vooral in 't binnen verblijf met dit weer en kyr blijft lekker buiten staan haha. Ach pe wordt ookal 17, ouwe bok