[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 08:02

@faitherr, wij gebruiken het gras voor het kauwen om stress te verlagen. Zodra je het erf afgaat bij ons, is het een grote verzamelplaats van verkeer: vrachtwagens, fietsers, motoren, aanhangers, landbouwvoertuigen... Récht voor de deur. De stress moet dus echt wel laag. Dan heb ik als ik moet kiezen liever dat ze grasjes-obsessie hebben dan blind gaan rennen. En omdat we nog midden in het 'we gaan alleen op pad'-aanleerproces zitten.... is er bij ons allebei nog wel van alles dat we spannend vinden... Het is alleen een kwestie van doseren, en dat moet Doortje leren: "we gaan lopen tot ik zie dat je écht spanning opbouwt en dán mag je echt wel eten om het af te kauwen". Nu ging ze gauw eten omdat zij daar zin in had, maar ze had echt nul komma nul spanning. En dáár houd ik niet zo van haha. Komt vast goed.

Gave foto's zo, die blackfoto's!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 13:20

ahh kijk, dan vind ik het een slimme manier van trainen inderdaad, zelf nog nooit aangedacht als hulpmiddel tegen stres.
April was eerst ook als de dood voor groot verkeer, heerlijk zo'n 'verkeersmakke' pony kopen, opzich geen probleem maar ik wist niet wat me overkwam toen er voor de eerste keer een vrachtwagen voorbij zoefde :+ . Gelukkig is dat nu een heel eind opgelost!

Dankjewel! Ik ben heel blij met hoe ze eruit gekomen zijn!
afgelopen donderdag was ik trouwens jarig en van een vriendin had ik 2 foto's op canvas gekregen, een van ons samen en deze:

Afbeelding

echt zoo blij mee, deze is denk ik echt mijn lievelingsfoto van ons samen.
Vandaag hebben we weer een afspraak met de fysio staan voor de spieren in de rug, ik hoop dat we snel weer lekker actief kunnen gaan trainen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 13:36

Ik werk met een paar hele fijne trainsters die met me meedenken over het zo stress-vrij mogelijk trainen van paarden. Ideaal. Heel veel clickeren, natuurlijk gedrag stimuleren, actief en bewust ontspanning opzoeken, etc. Volg zelf ook veel opleidingen en clinics op dat vlak (momenteel een cursus bij Inge Teblick, vorig jaar een weekendclinic (als toeschouwer) van Anna Marciniak en zo nog wel een paar).

Dat is zeker een mooie foto, lekker 'naturel' zo samen! Komt althans als een oprecht moment over, niet zo gestileerd.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 13:47

jaa dat is zo fijn als je goede begeleiding hebt! Dat natuurlijke trainen spreekt mij onwijs aan, ik ben zelf ook van mening dat grondwerk een enorme aanvulling kan zijn op het trainen onder het zadel, zo zijn wij zelf redelijk serieus bezig met de dressuur maar je voorkomt zoveel miscommunicaties als je je paard eert vanaf de grond een oefening kan uitleggen.

Jaa die foto was ook heel spontaan (Voor zover een fotoshoot spontaan kan zijn), ze stond helemaal los in dat natuurgebied, hetzelfde gebied waar ik toen precies een jaar geleden met haar stond toen ze net 2 dagen van mij was, en ik haar met bit en al amper kon houden en ze zich zelf een keer lostrok. Het voelde zo fijn dat we samen daar zo 'vrij' stonden, toen ik hurkte besloot ze dat ze wel een trucje kon uitvoeren: kusje, nog geen seconde na deze foto kreeg ik een heerlijke vieze tong over me heen :+ .

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:25

Staart weer eens los gehaald (zit altijd in vlecht en in een - ademende - staartzak), uitgekamd en geknipt. Ik vind het altijd zo mooi, zo'n schone haflingerstaart! <3
Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:34

Mooie foto faitherr!

Wat voor staartzak gebruik je Skippy?
Olivia haar staart zit ook altijd in een vlecht. :j

Ik ben wel blij dat Olivia zo heerlijk nuchter is.
Verkeer geeft ze niet zoveel om.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 08:15

@Renske, ik gebruik een staartzak van een dame die ze maakt van 'restmateriaal' van western showblouses. Ze is dus eigenlijk blouse-maker, geen staartzak-maker. "It's Me Western Showkleding" geloof ik dat het heet. Ik heb er een aantal jaar terug daar drie besteld. Doen het nog steeds prima. Af en toe een keertje in de was wel natuurlijk.

Doortje is niet per se onder de indruk van verkeer, maar ze hangt enorm aan 'haar kudde', dus als ze alleen op pad moet, dan is ze sneller overprikkeld dan wanneer bijvoorbeeld haar weidemaatje mee zou gaan. De eerste vrachtwagens, fietsers en motoren zijn sowieso absoluut geen probleem, maar hoe meer er voorbij komen, hoe overprikkelder ze raakt (trigger stacking) en dan moet ze dat 'kwijt'. En dat doet ze normaal gezien door heel fanatiek te gaan grazen. Kauwen is natuurlijk een kalmeringssignaal, dus ze probeert het zo zelf op te lossen. Op zich kan ik daar alleen maar achter staan :) (Zeker omdat mijn vorige dus bij trigger stacking aan de kletter ging en zichzelf - en mij als passagier - in allerlei soorten gevaar stortte)

We hebben nu gelukkig een paar paarden op stal erbij gekregen die nergens van onder de indruk zijn, dus ik ga binnenkort daar eens achter aan hobbelen naar buiten denk ik. Het leek me niet zo heel slim om achter heethoofden aan naar buiten te gaan in het kader van 'buitenrij-mak maken'... Daarom ging ik tot nu toe steeds alleen aan de wandel :') :roll:

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:11

Haflinger logica? :=

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:59

Hmm.. Gras eten laat ik niet meer toe onder het zadel omdat ik daarmee een ware 'gras oorlog' was begonnen tijdens iedere buitenrit. Meneer vondt dat hij na 3 stappen wel gras verdiende en gooide inderdaad ook zijn hele gewicht in de strijd maar buitenrijden was geen pretje meer zo. Sinds ik het niet meer toelaat gaat het een stuk beter. :')

Mooie foto's Faitherr!

Olivia loopt netjes aan de longe, dat dekje staat haar ook erg leuk met die kleurtjes.

Vandaag de tweede les gehad van E&Y Westernriding.
Ik kan niet elke week lessen maar ik vind het echt geweldig om weer "huiswerk" mee te krijgen en lekker te gaan oefenen. Door mijn houding te veranderen merk ik zo veel verschil maar iemand moet je er wel even op wijzen! We hebben geoefend met overgangen zonder de teugels te gebruiken dus met name stemhulp en zit. Totaal halthouden zonder teugelhulp vond hij nog wel lastig maar verder pikt hij het zo snel op!

Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:12

XjesLiess schreef:
[ Video ]

Haflinger logica? :=

_O-

Stoer he haar Friese dekje. :D
Van mijn vriend gekregen. <3

Fijne les geweest dus _Tristan!
En huiswerk mee krijgen is idd altijd erg prettig. :j

Ik heb vandaag mijn zadel voor Olivia binnen gekregen.
Dus de komende dagen lekker longeren met zadel, en dan kunnen we volgende week beginnen met zadelmak maken. :D

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 16:54

Zo wij hebben onze wereldreis er bijna opzitten.
Nog een dik uur rijden en dan zijn we weer thuis. :')

Olivia gaat gedekt worden door Liz. Wales. :D
Super leuke ochtend/middag gehad in België, veel uitleg gehad, en alle paarden gezien.
Nu wachten op de volgende cyclus van Olivia. Vind het wel spannend allemaal hoor. :=

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 08:07

Oeh, jeej, Wales geworden dus! Cool! <3

Is ook súper spannend!

Doortje en ik hebben dit weekend de volgende generatie liefhebbers gecreëerd :Y)
Buurmeisje MOEST en zou mee. Geloof dat de smile alles zegt. Heb m'n "welgemeende"(ahum) excuses aangeboden aan de buren voor het verpesten van hun kind O:)
Afbeelding

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 08:46

Renske_W schreef:
Zo wij hebben onze wereldreis er bijna opzitten.
Nog een dik uur rijden en dan zijn we weer thuis. :')

Olivia gaat gedekt worden door Liz. Wales. :D
Super leuke ochtend/middag gehad in België, veel uitleg gehad, en alle paarden gezien.
Nu wachten op de volgende cyclus van Olivia. Vind het wel spannend allemaal hoor. :=

Super leuk zeg :D mooie dag gehad bij Gino en Charlotte dus :) Wij gaan volgende week zaterdag weer richting België poging 2 voor Monet.
hopelijk dit jaar meer geluk.

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 10:06

Ja bij gino en Charlotte staan er daar wel genoeg prinsjes <3

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:21

CandyArmando schreef:
Ja bij gino en Charlotte staan er daar wel genoeg prinsjes <3

De moeder van Neriva staat ook bij Gino <3 <3

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:30

Knappe hengsten zeg <3

Wheran gaat dit weideseizoen voor mooi rood :o
Afbeelding
We gaan nog lang de wei niet op maar we zijn alvast een beetje aan de hand aan het grazen en dat vind ie heerlijk

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 22:59

Spannend Farah! Hopelijk lukt het dit jaar!

Olivia is aan het wisselen. :=
Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 08:15

Oh, heerlijk, zo'n kleuter-bekkie :D
Gaat gelukkig ook weer over :')

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:11

Gaaf hoor Wales! Ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen!
Hier gaat het een stuk beter met aprils vaste rugspieren, de rechtergalop blijft erg lastig, is ook echt niet lekker te zitten nu maar de fysio heeft gezegd dat een het het best veel kunnen gaan oefenen. Ik vind het dubbel, er komen nu langzamerhand wel steeds meer goede stukjes maar ik ben zo bang dat het straks wel iets anders is dan de rug, een pees of iets en dat ik het alleen maar erger maak. Maar aan de andere kant is er niks warm of dik, is ze in de wei flink tekeer aan het gaan de hele dag, en is ze dolgelukkig als ze weer mee mag.
We blijven dus maar even volhouden en donderdag hebben we les van de fysio dus dan zullen we zien wat die zegt.

Met deze warme dagen is het rijden overigens heeerlijk, april was laatst van top tot teen zeik nat van het zweet (heel blij dat ze geschoren is anders was ik nu nog aan het stappen geweest :+ )
Toen genoot ze heerlijk van even lekker afgespoeld worden.
Zielig paardje
Afbeelding
Afbeelding
En na het afspoelen
Afbeelding

Ze is trouwens wel wat dikker geworden van het rustig aan doen de laatste tijd := , dat buikje moeten we er maar weer even af trainen :o

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:23

@faitherr zijn de rugspieren niet ook een stukje vaster door de temperatuurschommelingen? Dat idee heb ik hier: voorjaar in de lucht, hengstigheid weer op gang aan het komen, dan de kou weer op de spieren s nachts...

Doortje wordt vrijdag losgemaakt door de osteopaat. Ik vind haar ook wat strak in de spieren en ik vermoed een blokkade rond de atlas. Maar het is wel puur de rug die strak is. Billen, schouders, borst, hals: allemaal goed te doen en niet heel strak.

Galop is hier juist echt haar fijnste gang. Ze laat zich er fijn in schakelen en sturen. Draf is ook nog best prima, maar in het begin moeten we daar héél veel in schakelen om haar soepel te maken. Een dieseltje wat dat betreft altijd. Stap is bij ons het grootste 'probleem' altijd. Ik moet altijd éérst door de draf en galop heen voor ik de stap echt fijn en goed krijg.
(Ik krijg dan ook de kriebels van trainers die zeggen 'niet gaan draven voor de stap goed is!' -- in ons geval komen we dan nooit aan draf of galop toe, terwijl haar galop haar andere gangen verbetert.)
Bij alle gangen geldt hier wel dat schakelen écht de sleutel tot verbeteren is. Veel schijnovergangen maken.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:42

Skippy01 schreef:
@faitherr zijn de rugspieren niet ook een stukje vaster door de temperatuurschommelingen? Dat idee heb ik hier: voorjaar in de lucht, hengstigheid weer op gang aan het komen, dan de kou weer op de spieren s nachts...

Doortje wordt vrijdag losgemaakt door de osteopaat. Ik vind haar ook wat strak in de spieren en ik vermoed een blokkade rond de atlas. Maar het is wel puur de rug die strak is. Billen, schouders, borst, hals: allemaal goed te doen en niet heel strak.

Galop is hier juist echt haar fijnste gang. Ze laat zich er fijn in schakelen en sturen. Draf is ook nog best prima, maar in het begin moeten we daar héél veel in schakelen om haar soepel te maken. Een dieseltje wat dat betreft altijd. Stap is bij ons het grootste 'probleem' altijd. Ik moet altijd éérst door de draf en galop heen voor ik de stap echt fijn en goed krijg.
(Ik krijg dan ook de kriebels van trainers die zeggen 'niet gaan draven voor de stap goed is!' -- in ons geval komen we dan nooit aan draf of galop toe, terwijl haar galop haar andere gangen verbetert.)
Bij alle gangen geldt hier wel dat schakelen écht de sleutel tot verbeteren is. Veel schijnovergangen maken.

Jaa dat zou goed kunnen, het was al wel wat eerder dan deze hele schommelende tempraturen aan de gang maar ik denk dst het zeker meeteld, echter heb ik haar (bewust) de laatste tijd wel eerder wat te waren onder de dekens dan te koud.
Hengstigheid dacht ik laatst ineens ook, ze is momenteel ook al een tijdje heeel hengstig, dus ik dacht zelf ook dat het misschien daarmee te maken heeft, het is eigenlijk tegelijk komen opzetten met haar hengstige gedrag.
Hier is de stap en draf wel goed te doen eigenlijk inderdaad wel lekker warm worden daarin, ik begin zelf ook vaak redelijk vlot met de galop, moet zeggen dat ik haar daarin ook sneller nagevelijk heb dan in de draf. De linkergalop is ook prima alleen rechts is een drama, het probleem komt van linksachter en rechtsom is dat natuurlijk buiten achter dus de galop voelt heel erg ‘uit elkaar’

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:15

En als je dan stukjes contra pakt? Dus bijvoorbeeld gebroken lijnen in je rechtergalop (en linkergalop) en aanspringen op de ene kant en dan over de diagonaal en nog een klein stukje door (bijv. rechtsom aanspringen net voor A, dan de eerste diagonaal gelijk op, doorgalopperen in rechter galop en voorbij C weer de diagonaal op, waardoor je het stukje M-C-H in contra pakt). Die kleine stukjes contra zijn enorm goed voor de achterhand en verbeteren je galop vaak behoorlijk. Niet te lang doen - nog geen hele voltes pakken in het begin bijvoorbeeld. Linksom hetzelfde natuurlijk :)
(Achterhand activeren krijg je ze natuurlijk makkelijker bij elkaar gereden.)

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 19:19

Skippy01 schreef:
En als je dan stukjes contra pakt? Dus bijvoorbeeld gebroken lijnen in je rechtergalop (en linkergalop) en aanspringen op de ene kant en dan over de diagonaal en nog een klein stukje door (bijv. rechtsom aanspringen net voor A, dan de eerste diagonaal gelijk op, doorgalopperen in rechter galop en voorbij C weer de diagonaal op, waardoor je het stukje M-C-H in contra pakt). Die kleine stukjes contra zijn enorm goed voor de achterhand en verbeteren je galop vaak behoorlijk. Niet te lang doen - nog geen hele voltes pakken in het begin bijvoorbeeld. Linksom hetzelfde natuurlijk :)
(Achterhand activeren krijg je ze natuurlijk makkelijker bij elkaar gereden.)

Dat is zeker een goed idee!! Dat gaan we meenemen! Ik deed al wel eens slangevoltes in de galop, beetje hetzelfde idee maar die heb ik de laatste tijd ook minder meegepakt. Ik ben benieuwd hoe ze dit gaat doen! Ik kan dit weekend misschien wel proberen een stukje rechtergalop te filmen, dat jullie mee kunnen kijken wat ik bedoel.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 08:04

Ah ja, slangenvoltes zijn daar inderdaad ook heel handig bij! Ik ben benieuwd!

Hier hadden we gisteren met het mooie weer en de warme zon 'rondje wasstraat'. Heeeeerlijk zo na de winter en na maanden geen manen wassen (staart houd ik wel bij in de winter, maar we hebben alleen koud water, dus de manen en daarmee hoofd hals en schouder, vind ik niet zo fair): er zit nog steeds een mooi crème-wit kleurtje onder de grijze stofwaas :D *\o/*
Manen ook even gemeten: ze zit nu op 70 cm! Dat is een ruime verdubbeling in de kleine 2 jaar dat ik haar nu heb :j
Afbeelding

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:46

Ojaa heerlijk is dat he! Ik had dat laatst ook weer Ein-de-lijk na deze winter, heerlijk weet schone manen. Manen zijn een mooie lengte zo! Wil je ze zo lang laten groeien als mogelijk?
Aprils manen groeien ontzettend snel, ik zal ze een keer opmeten maar toen ik haar kreeg in september 2017 was het zo:
Afbeelding
En momenteel is het zo:
Afbeelding
Ik hoop ze echt heel lang te kunnen groeien, ik vind deze lengte zo net wel net niet, ik heb ze overigens altijd in de vlecht en dan vind ik dit wel een mooie lengte, maar ik vind het ontzettend gaaf als je de manen in 1 hengstenvlecht kan doen en dan een ontzettend lange vlecht aan het eind over houdt, alleen heb ik ze vaak in 2 omdat ik 1 te strak vindt voor op de wei.
Afbeelding
In een hengstenvlecht zit het zo:
Afbeelding