Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
XjesLiess schreef:
Renske_W schreef:Zo wij hebben onze wereldreis er bijna opzitten.
Nog een dik uur rijden en dan zijn we weer thuis.
Olivia gaat gedekt worden door Liz. Wales.
Super leuke ochtend/middag gehad in België, veel uitleg gehad, en alle paarden gezien.
Nu wachten op de volgende cyclus van Olivia. Vind het wel spannend allemaal hoor.
Skippy01 schreef:@faitherr zijn de rugspieren niet ook een stukje vaster door de temperatuurschommelingen? Dat idee heb ik hier: voorjaar in de lucht, hengstigheid weer op gang aan het komen, dan de kou weer op de spieren s nachts...
Doortje wordt vrijdag losgemaakt door de osteopaat. Ik vind haar ook wat strak in de spieren en ik vermoed een blokkade rond de atlas. Maar het is wel puur de rug die strak is. Billen, schouders, borst, hals: allemaal goed te doen en niet heel strak.
Galop is hier juist echt haar fijnste gang. Ze laat zich er fijn in schakelen en sturen. Draf is ook nog best prima, maar in het begin moeten we daar héél veel in schakelen om haar soepel te maken. Een dieseltje wat dat betreft altijd. Stap is bij ons het grootste 'probleem' altijd. Ik moet altijd éérst door de draf en galop heen voor ik de stap echt fijn en goed krijg.
(Ik krijg dan ook de kriebels van trainers die zeggen 'niet gaan draven voor de stap goed is!' -- in ons geval komen we dan nooit aan draf of galop toe, terwijl haar galop haar andere gangen verbetert.)
Bij alle gangen geldt hier wel dat schakelen écht de sleutel tot verbeteren is. Veel schijnovergangen maken.
Skippy01 schreef:En als je dan stukjes contra pakt? Dus bijvoorbeeld gebroken lijnen in je rechtergalop (en linkergalop) en aanspringen op de ene kant en dan over de diagonaal en nog een klein stukje door (bijv. rechtsom aanspringen net voor A, dan de eerste diagonaal gelijk op, doorgalopperen in rechter galop en voorbij C weer de diagonaal op, waardoor je het stukje M-C-H in contra pakt). Die kleine stukjes contra zijn enorm goed voor de achterhand en verbeteren je galop vaak behoorlijk. Niet te lang doen - nog geen hele voltes pakken in het begin bijvoorbeeld. Linksom hetzelfde natuurlijk
(Achterhand activeren krijg je ze natuurlijk makkelijker bij elkaar gereden.)