Welke volwassenen zijn ook zo blij met hun haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi_Haffie

Re: Welke volwassenen zijn ook zo blij met hun haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:46

Haffy had ook altijd wel humor

wilco ken ik nog niet zo goed.

zijn er mensen die in de buurt van ede wonen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:48

Kwa humor vind ik een haflinger niet anders dan een warmbloed. Of ik het net weer de aap van het stel gekocht :)) :')

Nee ik woon in Drenthe.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:49

Wil zaterdag als ik dan vrij heb teminste eens over de heide / bos rijden

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:16

Naomi_Haffie schreef:
Wil zaterdag als ik dan vrij heb teminste eens over de heide / bos rijden

Helaas wij wonen in Den Helder... zou graag eens door het bos gaan... Niet dat ik mag klagen met duin en strand op steenworp afstand...

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:18

Denk dat een warmblood meer volgzamer is dan een haflinger.
In de regel worden warmbloed paarden beter opgevoed dan kleinere pony's en dan vergissen de meesten zich wat dan zijn ze toch wel heel sterk. Niet voor niets een bergpaardje.
AfbeeldingAfbeelding
Stond in de wei samen met mij dochter, vindt alles best en en is ontzettend lief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:19

wouke schreef:
Denk dat een warmblood meer volgzamer is dan een haflinger.
In de regel worden warmbloed paarden beter opgevoed dan kleinere pony's en dan vergissen de meesten zich wat dan zijn ze toch wel heel sterk. Niet voor niets een bergpaardje.
[ Afbeelding ][ Afbeelding ]
Stond in de wei samen met mij dochter, vindt alles best en en is ontzettend lief.

Dat sowieso! Hij accepteert ook wat sneller nee :))

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:30

Vlakbij het duin is natuurlijk ook wel heel mooi :D

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:13

Yvank, ik vind mijn Haflinger vergeleken met mijn vorige paard (warmbloed) zeker heel anders. Deels is dat gewoon het karakter (mevrouw Haflinger is een boefje :D maar wel op een hele lieve manier) maar deels is dat denk ik ook echt een stukje dat hij het ras hoort. Dat eigengereide, als ze zich zo gedraagt zegt iedereen me altijd 'ja JIJ wilde een Haflinger' :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:15

Haha ja maar dat zal ook per paard verschillen denk ik :j

Santor is net zo gek als Damella altijd was :') , hij verzint de meest achterlijke dingen _O-

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:18

Dat is ook zo natuurlijk! Mijn vorige paard was gewoon echt in álle opzichten totaal anders. Wel leuk dat jouw huidige paard ook een grapjas is, toch je voorkeur dan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:20

Stond laatst even met hem op terrein van de manege met iemand te kletsen, ineens strekt die zn voorbenen helemaal naar voren buigt er volledig doorheen. Gaapt eens een keer diep. Staat weer op, strekt vervolgens 1 voor 1 zn achterbenen naar achteren en ging toen op rust staan _O- _O-

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:03

duivelintje schreef:
Ik kom me ook even melden in het topic.

Na 7 jaar zonder paard te hebben gezeten afgelopen vrijdag een hafje gekocht. Vanaf komende week even rond zoeken en toeren voor een stal en hopelijk kunnen we hem met een weekje of 3 dan op de nieuwe stal verwelkomen.

Zal weer wennen zijn, maar heb er wel ontzettend zin in.

Welkom
Ik weet wel paar leuke stallen voor je

duivelintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:50

Flurk schreef:
duivelintje schreef:
Ik kom me ook even melden in het topic.

Na 7 jaar zonder paard te hebben gezeten afgelopen vrijdag een hafje gekocht. Vanaf komende week even rond zoeken en toeren voor een stal en hopelijk kunnen we hem met een weekje of 3 dan op de nieuwe stal verwelkomen.

Zal weer wennen zijn, maar heb er wel ontzettend zin in.

Welkom
Ik weet wel paar leuke stallen voor je

Dank je.
Zijn vandaag wel ergens wezen kijken wat wel wat leek, maar sta altijd open voor tips. Mag ook in pb i.v.m. eventuele adres of telefoon gegevens.

(Hoop dat bericht beetje goed doorkomt, mobiel wil niet helemaal meewerken)

Dank je.
Vandaag zijn we al ergens wezen kijken, maar sta altijd open voor tips.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:26

Even een vraagje aan de mensen met een jonge Haf. Mijn merrie is nu 6 maar moet eigenlijk nog écht doorgereden worden (was fokmerrie). Ze heeft nog weinig balans en is wat scheef (links is kort, rechts is lang). Wat voor schema zouden jullie hanteren hiervoor?

Ik rijd nu om de dag en om de dag krijgt ze actieve rust (niet rijden, wel iets doen: grondwerk of longeren). Rijden doe ik ong. een half uur en met name rechtuit. Ik maak overgangen stap/draf (en arbeidsdraf/middendraf). Galop doen we nog niet wegens het gebrek aan balans.

Als jullie tips hebben zijn die welkom! Ik ben niet enorm ervaren (heb gelukkig wel hulp van ervaren mensen) :)

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:32

Yvank_ schreef:
Stond laatst even met hem op terrein van de manege met iemand te kletsen, ineens strekt die zn voorbenen helemaal naar voren buigt er volledig doorheen. Gaapt eens een keer diep. Staat weer op, strekt vervolgens 1 voor 1 zn achterbenen naar achteren en ging toen op rust staan _O- _O-

Is het niet stiekem toch een haflinger... hahaha.....

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:05

Laatst met de crossless hadden we ook een grapje, was geen 1 april }>
Na de waterbak was de buik nat geworden, mevrouw legt zich neer en rolt een klein beetje heen en weer, staat op en ging weer verder. :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:06

Ryder schreef:
Even een vraagje aan de mensen met een jonge Haf. Mijn merrie is nu 6 maar moet eigenlijk nog écht doorgereden worden (was fokmerrie). Ze heeft nog weinig balans en is wat scheef (links is kort, rechts is lang). Wat voor schema zouden jullie hanteren hiervoor?

Ik rijd nu om de dag en om de dag krijgt ze actieve rust (niet rijden, wel iets doen: grondwerk of longeren). Rijden doe ik ong. een half uur en met name rechtuit. Ik maak overgangen stap/draf (en arbeidsdraf/middendraf). Galop doen we nog niet wegens het gebrek aan balans.

Als jullie tips hebben zijn die welkom! Ik ben niet enorm ervaren (heb gelukkig wel hulp van ervaren mensen) :)

Mag een jonge warmbloed ook :Y) ?

Ik heb een 5 jarige paard die half jaartje onder het zadel is. Ik rijd hem 4/5 dagen een half uur/driekwartier afhankelijk van waar we rijden. Hiervan rijdt ik vaak 2 dagen in het bos dat is heel goed voor ze lange rechte paden wel gewoon nageeflijkheid vragen en op eigen benen. Als ik in de bak rijdt dan juist niet te veel rechtuit als je recht wil maken moet je buigen. Veel voltes en wendingen en veel schakelen in tempo. Alles moet jouw tempo zijn op 1x been moet ze blijven lopen tot jij wat anders wilt en ho is ho. Dan krijg je super controle over ze. De stukken rechtuit gebruik je dan om te testen of je het paard ook daadwerlijk recht kan rijden.

De dagen die Santor rust heeft is bij mij ook echt rust. Als ik 4 dagen rijdt maak ik er wel eens 1 longeerdagje van maar de overige dagen doe ik dan niets met hem behalve weer uit de wei halen.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:16

Haha, tuurlijk mag dat ook! Tnx voor de tips. Momenteel heb ik weinig gelegenheid om buiten te trainen maar onze bak is 60x20m dus er is ruimte genoeg.

Hoe bedoel jij, als je recht wil rijden moet je buigen? Geldt dat ook als het paard continu rechts gebogen is (als ik voltes wil rijden verergert dit -ook als ik linksaf ga)? Ik heb namelijk het gevoel dat dat de balans verstoort in deze fase.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:21

Ik heb ook een jonge haf van net 6 :j
wel al poos onder het zadel maar bij de vorige eigenaar alleen maar op de voorhand getrokken,
beesje liep totaal niet op eigen benen en had weinig balans...
Buiten rijden idd,kilometers maken rechtuit.
In de bak alleen rechtuit ter controle verder goed voelen op welk schouder ze loopt,haar daar vanaf proberen te rijden,niet te veel van voor prutsen maar leren om van achter naar voor te lopen.
Vierkante voltes rijden helpt om het binnen achterbeen er goed onder te krijgen...
longeer met balkjes is ook erg goed....
probeer het eerst nog heel simpel te houden,laat haar jou opzoeken :)
tips van Yvanka zijn ook goed!

Ik rij ook maar zo'n 4x in de week, vrij is ook echt vrij :j

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:24

Bij ons was vrij ook echt vrij, maar daar werd ze vervelend van. Ze wilde iets doen! Dus nu doe ik lekker een kwartier grondwerk en dan heb ik een blij paard :) (doe ik pas sinds deze week, haha)

Ik ben het in principe eens met veel buitenrijden, maar dat hebben we het half jaar hiervoor veel gedaan en daar ben ik eigenlijk niks mee opgeschoten :o van voren niet prutsen ben ik het helemaal mee eens, net als goed aan het been maken (tip van Yvanka). Daar werken we ook aan :j vierkantjes rijden doe ik wel. Die balkjes is ook een goed idee, dat ga ik vanavond proberen!

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:29

Ik heb gister voor de 3de keer op wilco gereden, het is zn braverd. Die is laatste paar jaar alleen maar af en toe voor de kar gereden dus die moet nog los komen in het lijf. Met rijden kent ie eigenlijk ook niet veel maar hij is zeer leergierig :D

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:29

tussen buiten rijden en buiten rijden zit wel een verschil natuurlijk ;)
je kunt ze buiten ook gewoon aan het werk zetten,daar leren ze van op eigen benen lopen (in een bak hebben ze vaak steun aan de bakrand)
in de bak kun je ook op de binnenhoefslag rijden (hebben ze al een stukje minder steun)
Als jou paard rechtsgebogen is betekend dat de spieren op links korter zijn,aan jou de taak om
die langer (sterker) te maken,dat gaat niet lukken als je alleen maar rechtuit rijd...
Probeer ook eens in contra stelling te rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:36

Ryder schreef:
Haha, tuurlijk mag dat ook! Tnx voor de tips. Momenteel heb ik weinig gelegenheid om buiten te trainen maar onze bak is 60x20m dus er is ruimte genoeg.

Hoe bedoel jij, als je recht wil rijden moet je buigen? Geldt dat ook als het paard continu rechts gebogen is (als ik voltes wil rijden verergert dit -ook als ik linksaf ga)? Ik heb namelijk het gevoel dat dat de balans verstoort in deze fase.

Ja want dat wil je dan niet juist door te buigen breng je het paard in de juiste houding met alleen rechtuit gaan train je dat binnenachterbeen dan niet.

Dus als je paard verergert van voltes dan doe je het niet helemaal goed. Als het paard rechts bijvoorbeeld veel te veel in wil buigen dan begrens je dit en zorg je met die voltes dat de schouder erin in blijft en het paard niet wegloopt. Je controleert het tempo en laat het binnen achterbeen ondertrainen. Op dit punt heb je je paard dan recht gemaakt. Snap je het nog? Recht maken is niet letterlijk rechtuit gaan een paard moet ook rechtgericht zijn in voltes en wendingen.

Als die dan linksom bijvoorbeeld niet goed in wil buigen dan probeer je daar juist uit te nodiger om wel te buigen, goed je binnenbeen gebruiken en begrenzen met je buitenteugel/buiten been. Ik breng mijn binnenhand dan wat naar binnen om het wat meer uit te nodigen.

Voltes openen en sluiten zijn fijne oefeningen hiervoor net als slangenvoltes.

Het rechtuit rijden doe je dan alleen ter controle of je paard nu rechtblijft.

Buitenrijden heb je natuurlijk in 2 varianten ik kan een buitenrit maken (ga wel altijd met stalgenoot) en dan rijden we dressuurmatig over de bospaden veel draf en tempowisselingen maar ik kan ook een buitenrit maken om het buitenrijden dan stap ik gerust 2 uur kletsend met een lange teugel door het bos.

En verder is echt de toversleutel hou het simpel! Als ik een middendrafje vraag en hij gaat in galop straf ik dat niet af hij reageert immers op mijn been en dat is goed. Ik moet alleen de keer erop het wat beter doseren.

Wil je terugschakelen in tempo in draf en het paard valt in stap. Dan ook weer dat straf ik niet af hij reageert hij ging terug alleen ook hier geld weer ik moet beter doseren en mijn been eraan houden.

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:09

en wat ook niet te veel willen, stapje voor stapje en van Yvanka zegt hou het simpel.
Vaak willen ze wel maar snappen niet altijd wat je bedoelt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:14

http://www.paardenbegrijpen.nl/natuurlijke-scheefheid/

http://www.paardenbegrijpen.nl/rechtrichten/

hele duidelijke informatie over de natuurlijke scheefheid bij een paard en oefeningen om recht te richten. Let wel; dat geldt ook voor de ruiter: veel ruiters zijn ook scheef; daar is ook werk aan de winkel

Maar dat is een plan voor maanden. Het duurt wel even voor je je paard volledig recht heb op beide handen, in balans door de baan kan sturen in alle gangen en dat vraagt veel discipline in het rijden van de ruiter/koetsier.
Want ook voor de koets moet een paard recht zijn en zowel links als rechts fijn stelling en buiging aannemen en in balans lopen.

Wij zijn super blij met onze Maflinger <3
Janouk was al ZZ dressuur mennen en mag sinds dit weekend ook uitkomen in de klasse ZZ vaardigheid mennen. Komt ze dus uit in de hoogste klasse van Nederland *\o/*
Niet gek voor zo'n bolle blonde Maflinger.