Het Haflinger DAGBOEK

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loran_Nolen

Re: Het Haflinger DAGBOEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:42

Saskia en Surprice:

Gisteren een enorme protest gehad van Surprice.
Eerst besprong hij de gehele dag mijn ruin, e bij het op stal zetten, wou meneer ij even de stal uitwerken, door op me in te lopen, en me de voorbenen te gaan slaan.
Heb hem in een sec. reactie terug geduwd, en blijkbaar met zoveel kracht dat hij op de achterbenen ging staan, en achterit liep. Waarbij hij bijna omviel.
Ik schrok hier dus van, maar meneer viel me weer aan.
Dus de stem verzwaard, en de vinger de lucht in, en meneer kroop heel snel in een hoekje.
Surprice heeft nog nooit een schop ofzo gehad (wel eens een tikje tegen de buik als hij wou schoppen tijdens poetsen onder zijn buik), en deed net alsof hij van alles meegeaakt had..

Vanmorgen was de dierenarts er. Voor de laatste basis-inenting.
Met haar over zijn gedrag gehad, en ook het voorval van gisteren besproken.
En de enige optie is toch ruinen.
En op kort termijn. Surprice is nu zo enorm aan het groeien/ontwikkelen, dat zijn hormonen ook enorm door zijn lichaam raast.
Nu bokt hij dan nog op de ruin, maar het feit dat hij mij gsiteren op een hele rare manier aanviel, was de doorslag dat hij ook nu naar ons (man en mezelf) aan het proberen is.
Al wint hij nu nog niet, maar hij moet een rem hebben op zijn hormonen.

Nu nog even overleggen wanneer hij geruind kan worden.
Vindt ik wel heel jammer, maar kies toch voor de veiligheid vor mijzelf, manlief, onze kinderen, en ook voor de rust enz. voor de andere 2 mannen.
Want verder leert hij wel erg snel, en loopt hij buiten ook rustig mee aan het halster (al begint het nu wel meer streken te krijgen).

Hoe gaat het met de rest?
Az, wat vervelend geweest las ik..
Goed dat ze heeft kunnen uitzitten!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 22:33

Marga:
@ Saskia, jeetje ja dan wordt het echt tijd voor hem om te ruinen. Idd je eigen veiligheid is het allerbelangrijkste. Ja Azkaban was echt heel vervelend.

Marga & Azkaban:
============
Vandaag heeft mijn lesgeefster Azkaban gereden, ze vond hem echt 10 stappen achteruit gegaan. Hij was boos en gefrustreerd. Ze heeft niet veel aan hem gevraagd want waar we net vanaf waren (het huppeltje) was er ineens weer. Toen ze 20 min. bezig was ontspande hij pas een beetje en ging weer een beetje ontspannen lopen. Maar toen ging het andere paard uit de bak en was hij nog ff heel sterk en bokkerig. Daarna gaf hij zich over en heeft ze het gelukkig heel goed kunnen afsluiten, zijn oortjes lagen niet meer in zijn nek.

Heb besloten om mijn lesgeefster hem donderdag weer te laten rijden. Denk ook dat het voor Azkaban beter is om niet te veel wisselende ruiters erop te zetten.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:40

Inderdaad Marga, niet teveel verschillende mensen laten rijden nu. Denk dat je goed bezig bent om je instructrice hem af en toe te laten rijden. Zo'n stom huppeltje heeft Storm nog steeds af en toe. Mag ie van mij ook echt niet doen. Hij wordt dan ook boos en gefrustreerd en heel sterk. Uiteindelijk geeft hij vaak ook wel op, maar poeh dan ben ik al kapot.

Denk inderdaad dat je er verstandig aan doet om hem te ruien Saskia. Eigen veiligheid eerst!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:48

Mariska en maron

Gisteren was een rustdag,
Vandaag de uitslag gekregen van het bloedonderzoek. Dierenarts is vorige week bij maron geweest. Vanwegen zijn "overgewicht" en het moeizame lopen. Ze dacht aan EMS/IR daar is dan ook bloed voor opgestuurd en een standaard bloedonderzoek.
Er is geen reden om maron als IR paardje te zien, bloeduitslagen waren prima.
Uit het standaard bloedonderzoek kwam wel het een en ander naar voren.
Er is een parasietenbesmetting die een behoorlijke bloedarmoede heeft veroorzaakt.
Vandaar het niet graag willen lopen.
Maron gaat nu een juiste wormenkuur krijgen en een preparaat met vitamine en extra ijzer.
Over een maandje moet er duidelijk een verbetering zijn.

Heb dan eigenlijk gelijk weer zo'n schuld gevoel als ik denk aan al het vooruit zien te krijgen met de lessen, of gewoon rijden in ons eigen bakje.
Ben dan vandaag een stukje de polder ingegaan omdat maron dan redelijk zelf stapt. Bewegen blijft natuurlijk belangrijk maar het moet wel kunnen en leuk zijn.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:19

@ Marga, jeetje.. Az die weer 10 stappen achteruit is gegaan..
Denk dat hij echt aan het uitproberen is. Een hele verstandige keuze om hem donderdag (morgen) weer door je instructrice te laten rijden.

@ Mariska, kan snel gaan hoor, met de juiste wormenkuur en de vitamines en ijzer..
Hoop dat je snel verbetering ziet.. Enne door de polder is ook wel erg leuk toch!?

Saskia en Surprice:
Surprice is weer gigantisch aan het uitproberen.
Begon me meteen te bijten (in mij mouw) toen ik zijn halster om deed, en hem uit stal wou halen.
Meneer begint ook echt te protesteren als hij terecht gesteld wordt.
Vanmiddag hem maar even bij de andere 2 uit de groep halen, en even 1 op 1.
Kijken of ik wat grondwerk met hem kan doen, want zo wil het niet langer.
Morgenvroeg wordt de dierenarts gebeld voor een afspraak, om te ruinen.
Ben benieuwd hoelang het zal duren voordat Surprice weer 'zichzelf' is, en niet vol van de hormonen...

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:39

vandaag weer gereden, en wat was ik blij met dr
voor het eerst sinds het donderen weer heerlijk gereden!!!
morgen ga k met vriendinnen in drenthe lekker door de bossen crossen (niet met mn eigen poown) en dan savonds les met zaza, k denk dat je me kunt opvegen na 3 uur paardrijden! :O

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:08

Harmanda en Heidi.

Gister even gereden. Ze had er niet zoveel zin in wat waarschijnlijk aan mij lag. Eigenlijk heb bijna altijd de bak voor mij alleen en nu waren we met zen 3en. Op zich geen probleem bak is groot genoeg maar het rijd even anders.

Vandaag de paardjes weer naar buiten gezet. En even paar fotootjes gemaakt van haar nieuwe deken. Kwam er later achter dat ie nogal scheef lag.

Afbeelding

Afbeelding

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:39

Saskia en Surprice:

DA is gebeld. Ze komen woensdagochtend om hem te ruinen.
Ik weet niet wat er met het weer aan de hand is enz. Maar jeetje, hij is echt vervelend vandaag.
Wel een enorme pluspunt bereikt!
Kan nu zijn hoeven optillen terwijl hij gewoon alles ontspant, ivm. Proberen te slaan of verstappen!
Heb hem uitbundig beloond! Was voor beide een grote stap.
Durfde eigenlijk niet de 'moeilijke' achterbeen op te tillen, maar mijn man spoorde me (streng) aan.
Blij dat het gelijk super ging!!
Verder niets gedaan met hem.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:23

gelukkig dat het hoeven uitkrabben beter ging!!
k denk dat je een goede keuze hebt gemaakt om hem te laten ruinen

wieneke en zaza

gister les gehad en wat liep ze heerlijk
ze liep echt geweldig zo trots op mn meisje

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 15:42

Marga en Azkaban
=============
Vandaag heeft mijn lesgeefster Azkaban weer gereden, hij was erg druk met poetsen en opzadelen dus we hadden zoiets van, nou maar ff longeren van te voren. Nou dat had niet nodig geweest, wat was Azzie braaf en hij deed zo goed zijn best, ik heb genoten en mijn lesgeefster ook. Hem uitbundig beloont met een hoop wortels. Morgenavond rijdt ze Azkaban weer, hoop dat ie alles nog onthouden heeft want het buigen om het been om zijn achterhand wat los te krijgen ging super. Knappe Azkaban..........

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:04

Mariska en maron

Lees wel mee, heb zelf even niet zo heel veel te vertellen. Maron kan ik wat laten stappen. Gisteren dacht ik echt dat het nog slechter ging. Maar vandaag zag het er allemaal weer wat "beter" uit.
Wie weet slaan de medicijnen aan en zijn we in een stijgende lijn.

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:55

Wat een gezelligheid is het hier altijd in dit topice, iedereen die elkaar advies geeft en andere helpt leuk om te zien.
--

Wat is het koud aan het worden he, in Noord-Holland is het gewoon af en toe in de nachten al -5.
Maar gelukkig kan de bak nog niet bevriezen.

Dinsdag avond les met mijn topper gehad ging zo goed en was zo trots op hem.
Hij was helemaal doorweekt het leek wel of ik hem onder de douche had gezet.
Daarna lekker zijn 350 gramsdek op met daar onder een zweetdeken MET hals.

Woensdag had mijn toppertje een rust dag was niet helemaal geplant en ook helemaal niet de bedoeling.
Want nu is ie helemaal stijf!

Donderdag heb ik hem lekker los gereden niks van hem gevraagt.
Lekker over de rug en beneden laten lopen kijken of ik dat stijven een beetje der uit kon krijgen.

Vrijdag (vandaag) hem ff aan de dubbelen longeerlijn gegooit.
Hij was super braaf had er niet zo een zin in want had er niet echt de tempo in en ik kreeg dat er ook niet in.
In het verleden heeft ie ook niet zulke leuke ervaringen met longeren dus ben al super blij dat ie het doet want af entoe is dat best handig!

Nou dat was het weer van de hele week, niet zoveel tijd gehad.

Maar ik volg jullie wel!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 01:15

Marga;

@ Jodie: ja gezellig hier idd. Heb ik ook een x met azkaban gehad dat ie de dag na t trainen helemaal stijf was, ik heb hem dus wel meteen ff los laten werken in de longeerbak maar hij had er toen weinig zin in. Bleek achteraf dat ie heel de dag op stal gestaan had na een avond hard werken. Is Delano geschoren?? Azzie heeft nu een 200gr deken op en is niet geschoren. Ik heb vanaaf een mooie zwarte 340gr voor meneertje besteld in maat 190. Maar die ga ik pas opdoen als het straks echt koud is of als het sneeuwt.

We gaan na veel wikken en wegen zondag verhuizen, azzie staat nu veel binnen of in zijn eentje in een paddock, de winter komt eraan en ik wil eigenlijk dat ie zo veel mogelijk buiten komt. Heb voor hem een plekje gevonden waar die straks als tie gewend is met nog 2 andere paardjes overdag lekker op de wei kan. S nachts lekker binnen met een buitenluik en op vlas komt te staan, lekker warme ondergrond dus.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:18

Mariska en Maron

Marga waar ga je heen verhuizen? Kom je dichter bij Zevenbergen te staan?

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:30

Annemarie en Storm

Weer een drukke week achter de rug. Met Storm gaat alles prima. Overdag staat hij lekker een aantal uur buiten en s'avonds mag ie lekker aan het het werk. Want aan het werk worden gezet heeft hij nodig nu...meneer gaat op zoek naar dingen die eng zijn. Tja het wordt kouder. Donderdagochtend was hij al wat vervelender met buiten rijden en gisteren heeft hij mijn verzorgster 2x in de maling genomen door vanuit het niets een bok te geven en weg te sprinten. Hij gaat van tevoren een soort van piepen dus je weet dat het er aan komt haha. Gelukkig heb je hem ook snel terug genomen maar irritant gedrag is het wel.

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:50

marga, misschien komt het juist wel doordat je even gelongeerd hebt dat hij zo braaf was!
wel fijn dat ie zo goed liep zeg!
waar ga je heen verhuizen?

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:53

Haha dat vergeet ik te vragen. Ben ook wel benieuwd waar je heen gaat verhuizen Marga!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 12:28

hahaha ja we gaan verhuizen naar een poepie sjieke stal bij mensen prive in Ruchpen. Er staan maar 4 paardjes, een super rijbak met geopad bodem, een stapmolen, en meneer krijgt een stal met buitenluik. En we hebben een poetsplaats (dat heb ik dus echt gemist) met warm en koud water. Overdag hele dag op de wei, ook daar staat nog eens een inloopstal op, hij komt bij 2 spaanse paardjes op de wei. Op 5 min. stappen van het bos. Ja wat willen we nog meer...................

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:31

wow klinkt fantastisch marga!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 12:36

Faringo schreef:
Annemarie en Storm

Weer een drukke week achter de rug. Met Storm gaat alles prima. Overdag staat hij lekker een aantal uur buiten en s'avonds mag ie lekker aan het het werk. Want aan het werk worden gezet heeft hij nodig nu...meneer gaat op zoek naar dingen die eng zijn. Tja het wordt kouder. Donderdagochtend was hij al wat vervelender met buiten rijden en gisteren heeft hij mijn verzorgster 2x in de maling genomen door vanuit het niets een bok te geven en weg te sprinten. Hij gaat van tevoren een soort van piepen dus je weet dat het er aan komt haha. Gelukkig heb je hem ook snel terug genomen maar irritant gedrag is het wel.

hahahaha ik weet precies wat je bedoelt dat doet azzie ook zo nu en dan, dat geluidje hahahaha is echt van joligheid.

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:50

Sjemira schreef:
Marga;

@ Jodie: ja gezellig hier idd. Heb ik ook een x met azkaban gehad dat ie de dag na t trainen helemaal stijf was, ik heb hem dus wel meteen ff los laten werken in de longeerbak maar hij had er toen weinig zin in. Bleek achteraf dat ie heel de dag op stal gestaan had na een avond hard werken. Is Delano geschoren?? Azzie heeft nu een 200gr deken op en is niet geschoren. Ik heb vanaaf een mooie zwarte 340gr voor meneertje besteld in maat 190. Maar die ga ik pas opdoen als het straks echt koud is of als het sneeuwt.

We gaan na veel wikken en wegen zondag verhuizen, azzie staat nu veel binnen of in zijn eentje in een paddock, de winter komt eraan en ik wil eigenlijk dat ie zo veel mogelijk buiten komt. Heb voor hem een plekje gevonden waar die straks als tie gewend is met nog 2 andere paardjes overdag lekker op de wei kan. S nachts lekker binnen met een buitenluik en op vlas komt te staan, lekker warme ondergrond dus.

--

Hij is nooit stijf maar nou naar dat harde werken was ie helemaal bezweet heb hem goed uitgestapt een lekker dik dek op. Maar ja het kwam echt door die dag erna stil te staan. (nou ja niet echt stil te staan want hij heeft de hele dag gerent en gespeelt in de padock.
Maar ja het is niet anders, ik merk wel al dat ie steeds loser word dus komt vanzelf wel weer goed niet zo veel vragen lekker gewoon los rijden.

Hij is niet geschoren hij staat over dag de hele dag in de padock met een 200 grams dek en zijn regen deken er overheen.
En dan s'nachts 300 grams op in stal.
Ik wil niet dat ie een wintervacht krijg omdat ik erg met hem aan het trainen ben.
Want ik heb 1x in de week les en de rest train ik hem hartstikken.
Dus hij heeft het echt nodig!
En ik ben zelf een koudkleun dus ik denk dan dat mijn paard dat ook is. HAHAHA

Dus vandaar dat ie een dikker dek op heeft

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 15:40

@ Harmanda en Heidi.

Ik zag je advertentie net voor bij komen op marktplaats.
Af en toe kijk ik wel eens, niet voor een nieuwe paard hoor maar kijken wat er allemaal opstaat.

En toen kwam ik je advertentie tegen, hopen dat je snel een leuk plekkie vind.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 15:46

Ik ben al een tijdje opzoek naar een plekje voor Heidi. Ze staat nu namelijk tijdelijk op een manege maar daar wil ik haar niet houden. Ik ben daar niet op men plek.

Dus als iemand nog een plek weet in de buurt van Hoogezand (Groningen) hoor ik het graag. :D

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 15:51

mandje schreef:
Ik ben al een tijdje opzoek naar een plekje voor Heidi. Ze staat nu namelijk tijdelijk op een manege maar daar wil ik haar niet houden. Ik ben daar niet op men plek.

Dus als iemand nog een plek weet in de buurt van Hoogezand (Groningen) hoor ik het graag. :D

--

Er staan er genoeg op marktplaats, zit er niks in de buurt voor jou tusesn?

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:03

De meesten zijn allemaal te ver weg. Afhankelijk van een scooter. Ik heb al een aantal geïnformeerd die in de buurt zitten maar daar zit nog niks bij. (sommigen reageren gewoon niet meer, anderen die wijzen gelijk af) Daarom heb ik nu maar een gezocht advertentie geplaatst. Hoop dat daar wat uitkomt.