Welke volwassenen zijn ook zo blij met hun haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ELpatcho

Re: Welke volwassenen zijn ook zo blij met hun haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:41

Maar bij mij rijst dan echt de vraag waarom je dan een paard koopt!?

Ik neem ook geen hond als ik die niet vier keer daags kan uit laten. Ik neem ook geen kat als ik aan een drukke weg woon.. Ik neem ook geen vissen als ik geen water heb!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:44

Idd Nens.. Dan zijn er hier blijkbaar mensen die hun paarden liever in de blubber zouden zetten dan zoveel op stal. Agh agh agh... Mijn paard kijkt ook altijd vre-se-lijk zielig... Wat een drama's drama's... Wij zijn het gewoon niet waard om paarden te houden denk ik...

Kom op... En wat als ik nou ook in de groep gooi dat ik 2 binnenkatten thuis heb? Ben ik dan helemaal een slecht persoon? :+

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:46

ELpatcho schreef:
Paulusjuh schreef:
Als ik het hier zo eens lees... Wat hebben veel van onze paarden het dan toch slecht he... Inclusief de mijne. Staan swinters op stal en een uurtje molen of even buiten. Geen paardwaardig bestaan allemaal..
Oh oh...

Sorry.. Ik word er een béétje moe van!

Ik word moe dat mensen dit serieus goed kunnen praten!

Ik begrijp dat je niet kunt volgen dat het aan deze kant van het land iets anders werkt.
Waar jij woont (Drenthe) zou de boel niet onder lopen zonder dijken en ligt ook niet meters onder de zeespiegel.
Dat is hier dus wel zo, daarnaast is het hier dichter bevolkt en is de grond zeldzamer en een stuk duurder.
Maar goed, je moet het ervaren om te kunnen oordelen.
Als ik in jouw schoenen stond en ik had de keuze/mogelijkheid, zou mijn paard ook meer buiten staan.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:49

Paulusjuh schreef:
Idd Nens.. Dan zijn er hier blijkbaar mensen die hun paarden liever in de blubber zouden zetten dan zoveel op stal. Agh agh agh... Mijn paard kijkt ook altijd vre-se-lijk zielig... Wat een drama's drama's... Wij zijn het gewoon niet waard om paarden te houden denk ik...

Kom op... En wat als ik nou ook in de groep gooi dat ik 2 binnenkatten thuis heb? Ben ik dan helemaal een slecht persoon? :+

Waarom niet eens serieus antwoord geven op mijn vraag ipv het op zo'n manier te kleineren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:49

Ik denk wel dat het een misverstand is dat hier de weilanden niet blubber zijn hoor! WIj werken hier alleen met een verschillende weides en laten zo'n land dan ook kapot lopen en trekken die jaar erop weer erbij. Nu spreek ik even niet van ons thuis maar van de stallen hier in omgeving.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:51

Haha indd hier is het ook nat!

Ik kom trouwens uit de omgeving Utrecht. Ook daar ken ik genoeg die hun paarden lekker buiten hebben. Ik ken mensen uit Wieringerwerf en den Oever die hun paarden lekker buiten hebben..

Nogmaals waarom een paard nemen als je de middelen er duidelijk er niet voor hebt..? Dat is echt serieus iets wat ik maar niet snap!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:53

Paulusjuh schreef:

Yep, een vreselijk persoon :j
Mijn katten komen ook niet buiten, ik wil niet dat ze andere mensen frustreren door bij anderen in de tuin te poepen (de katten van mijn buren poepen altijd in mijn tuin }> )
Een keer ontsnapte mijn kat en werd ook aangereden, heeft het overleefd maar was voor mij een extra bevestiging om ze binnen te houden.
Overigens vind ik het pas sneu dat er mensen zijn die een paard willen en het dier vervolgens ergens op een stukje land zetten en er vervolgens amper naar om kijken, die dieren zie je dan wegkwijnen omdat veel paarden toch ook wel menselijke aandacht erg op prijs stellen en het fijn vinden om aan het werk gezet te worden....

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:54

Nens77 schreef:
Paulusjuh schreef:

Overigens vind ik het pas sneu dat er mensen zijn die een paard willen en het dier vervolgens ergens op een stukje land zetten en er vervolgens amper naar om kijken, die dieren zie je dan wegkwijnen omdat veel paarden toch ook wel menselijke aandacht erg op prijs stellen en het fijn vinden om aan het werk gezet te worden....

Goed argument.. -O- Tuurlijk is er altijd iets slechters te vinden.. Is dat de manier van goed praten?

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:55

ELpatcho schreef:
Paulusjuh schreef:

Waarom niet eens serieus antwoord geven op mijn vraag ipv het op zo'n manier te kleineren?

Wat voor antwoord wil je horen dan? Waarom wij paarden houden...? Waarschijnlijk om dezelfde reden als jij? Op de stal waar ik hiervoor stond met mijn toenmalige Shetlander konden ze wel naar buiten tussen de landjes in. Helaas was deze ruimte te klein voor mijn huidige pony. Dus zijn we verhuisd. En tja.. Bij een grote pension stal kunnen er helaas geen 30 paarden naar buiten in paddocks of weet ik het wat... So be it! Nergens hier in de omgeving.... Ja of op blubberlandjes, daar wil ik mijn paard zelf niet neerzetten. Zodra het weer en het gras en naar is gaat de hele groep het land op, vaak van maart/april tot eind okt.

Misschien was mijn reactie wat bot of kortaf maar ik wordt er zó moe van.... Iedere keer weer...
Zo wonen mijn katten ook binnen, huis is groot genoeg voor ze, om over de speeltuinpalen nog maar te zwijgen. En geloof me, ze komen niets te kort....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:59

ELpatcho schreef:
Haha indd hier is het ook nat!

Ik kom trouwens uit de omgeving Utrecht. Ook daar ken ik genoeg die hun paarden lekker buiten hebben. Ik ken mensen uit Wieringerwerf en den Oever die hun paarden lekker buiten hebben..

Nogmaals waarom een paard nemen als je de middelen er duidelijk er niet voor hebt..? Dat is echt serieus iets wat ik maar niet snap!

Utrecht ligt toch echt nog zo een 65 kilometer hier vandaan :=
En ook die regio loopt niet onder zonder dijken.
Ik zit tegen Rotterdam aan, aan de zuidkant tegen de eilanden, wat dus zonder dijken niet zou bestaan zeg maar.
En ik heb mijn paard niet gezocht, mijn dochter kreeg les op de manege en we wilden deze Haf een beter leven geven, we zijn dus per toeval tegen hem aan gelopen....
Ondanks dat zijn huisvesting hetzelfde bleef is hij enorm opgeknapt van de persoonlijke aandacht en de juiste verzorging.
En nu dus weer een stukje beter voor hem, voor ons is het een stuk verder rijden maar hij gaat erop vooruit.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:02

ELpatcho schreef:
Nens77 schreef:

Goed argument.. -O- Tuurlijk is er altijd iets slechters te vinden.. Is dat de manier van goed praten?

Nee dat is een manier om te zeggen dat sommige mensen hun dier op de wei willen hebben zodat ze er niet zoveel tijd aan hoeven te besteden.
En dat is een vorm van verwaarlozing waardoor weidegang ineens helemaal niet meer zo geweldig is.
Ik bedoel dus dat het niet zaligmakend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:03

Er zit natuurlijk nog wel een wereld van verschil tussen 24/7 in stal of 24/7 in een gaar landje zonder aandacht.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:05

Ja, maar wat voor argument is dat op mijn vraag waarom je een paard neemt als er niet eens fatsoenlijke huishouding voor hem aanwezig is? Nogmaals ik neem geen hond als ik die niet kan uitlaten. Ik neem geen vis als ik geen water heb. En ik neem geen paard als ik geen weidegang kan bieden. Maar goed dit is een never ending discussie. Mijn punt is volgens mij wel duidelijk. Ik vind het verschrikkelijk dat er paarden úren in stalletjes staan voor 6 wintermaanden. Je maakt mij echt niet wijs dat deze paarden gelukkig zijn. Ze hebben het enkel aangeleerd. Dat is een heel verschil!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:06

Yvank_ schreef:
Er zit natuurlijk nog wel een wereld van verschil tussen 24/7 in stal of 24/7 in een gaar landje zonder aandacht.

Uiteraard! Maargoed dat die van mij/ons geen 24 uur binnen staan dan, he?! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:08

Laat ik het zo zeggen ik zou het heel goed vinden als de wetgeving er door komt dat paarden minimaal 4 uur per dag buiten moeten staan :j

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:09

ELpatcho schreef:
Ja, maar wat voor argument is dat op mijn vraag waarom je een paard neemt als er niet eens fatsoenlijke huishouding voor hem aanwezig is? Nogmaals ik neem geen hond als ik die niet kan uitlaten. Ik neem geen vis als ik geen water heb. En ik neem geen paard als ik geen weidegang kan bieden. Maar goed dit is een never ending discussie. Mijn punt is volgens mij wel duidelijk. Ik vind het verschrikkelijk dat er paarden úren in stalletjes staan voor 6 wintermaanden. Je maakt mij echt niet wijs dat deze paarden gelukkig zijn. Ze hebben het enkel aangeleerd. Dat is een heel verschil!

Verschrikkelijk he! Maar prijs jezelf gelukkig dat jij je paard lekker buiten hebt en alles kunt geven wat zijn hartje begeert! Er zijn paarden die heeeeeeel lang in stalletjes staan en doooooodongelukkig zijn... Wellicht gevalletje dierenpolitie?

Damn...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:10

Paulusjuh schreef:
ELpatcho schreef:

Verschrikkelijk he! Maar prijs jezelf gelukkig dat jij je paard lekker buiten hebt en alles kunt geven wat zijn hartje begeert! Er zijn paarden die heeeeeeel lang in stalletjes staan en doooooodongelukkig zijn... Wellicht gevalletje dierenpolitie?

Damn...

Weer diepgaande tegenargumentatie... -O-

Ben het eens met Yvank, kom maar op met strenge regelgeving!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:10

Die regelgeving is naar wat ik weet ook al behoorlijk ver :j zuig ik niet uit de duim ofzo die plannen zijn er echt! Net als afmeting van de stal meende dat stal voor een pony minimaal 3 bij 3(,5) moet zijn vanaf 2016

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:12

Yvank_ schreef:

Uiteraard, maar waar vind je hier nou in de winter een goede wei (of andere buitengang waar je paard de benen kan strekken en niet in de blubber staat) ??
Ze bewaren allemaal de kostbare grond voor het weideseizoen.
Hier en daar is er een stalletje met uitloop, maar dat is qua oppervlak ook niet voldoende om even de benen te kunnen strekken.
Dat heeft dan ook niet veel meerwaarde.

En net als er goede buitengang bestaat, bestaan er ook fijne stallen.
Als ik de keuze had tussen een fijne stal of fijne buitengang (lees mooi stuk grond om ook een sprintje te kunnen trekken, stabiele kudde, schuilgelegenheid en niet in de winter in de blubber) zou ik zeker voor het laatste kiezen.
Helaas is dat hier niet te vinden, dus dan heb ik hem liever in een fijne stal en van april t/oktober op een wei die wel voldoet aan de normen van een goede wei.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:12

Lijkt me ook een strak plan! Zeker voor alle maneges e.d. Geloof dat er in het paardenwereldje dan maar weinig overblijft... Zeker hier in de regio.

Kom op mensen.... Niet overal is alles mogelijk volgens je wensen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:14

Paulusjuh schreef:
Lijkt me ook een strak plan! Zeker voor alle maneges e.d. Geloof dat er in het paardenwereldje dan maar weinig overblijft... Zeker hier in de regio.

Lijkt me alleen maar goed! Weg met al doe oppotmanege's. Dus omdat iemand wilt rijden moeten het welzijn van het paard maar wat korten?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:15

Yvank_ schreef:
Laat ik het zo zeggen ik zou het heel goed vinden als de wetgeving er door komt dat paarden minimaal 4 uur per dag buiten moeten staan :j

Ik ook, want dan zou het aanbod er ook moeten komen.

Denk alleen wel dat hier een paar duizend paarden naar de slacht kunnen omdat maneges dat niet kunnen bieden....
Dus al die manegedieren moeten dan ergens heen als ze opgedoekt worden.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:16

Yvank_ schreef:
Die regelgeving is naar wat ik weet ook al behoorlijk ver :j zuig ik niet uit de duim ofzo die plannen zijn er echt! Net als afmeting van de stal meende dat stal voor een pony minimaal 3 bij 3(,5) moet zijn vanaf 2016

Volgens mij is 3x3 voor een paard.....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:17

ELpatcho schreef:
Paulusjuh schreef:

Lijkt me alleen maar goed! Weg met al doe oppotmanege's. Dus omdat iemand wilt rijden moeten het welzijn van het paard maar wat korten?

Waar heb jij leren rijden dan ?
Niet op een manege ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:17

Nens77 schreef:
Yvank_ schreef:

Ik ook, want dan zou het aanbod er ook moeten komen.

Denk alleen wel dat hier een paar duizend paarden naar de slacht kunnen omdat maneges dat niet kunnen bieden....
Dus al die manegedieren moeten dan ergens heen als ze opgedoekt worden.

Ik denk dat we dan veel meer manege's als manege de burght in barneveld gaan krijgen :) Die de ruimte van de stallen gebruikt hebben om 1 hele grote loopstal van te maken voor alle paarden. Met mogelijkheid tot een stuk naar buiten.