Welke volwassenen zijn ook zo blij met hun haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:50

Faringo schreef:
Hoi!!

Wat is het hier rustig de laatste dagen :-). Alles goed met iedereen en de paardjes?

Met Storm en mij gaat alles goed. Flink druk. De afgelopen weekenden lekker buiten wezen rijden. Hebben genoten :-)

Wat fijn dat je je draai zo snel gevonden hebt !

Erg druk....
Vorige week maandag poes in laten slapen, ingeschreven voor een pup bij de fokker en dan alle normale zaken (wat eigenlijk al een dagtaak is met fulltime werken, 3 kids een paard en huishouden :+ )
Ga ook verhuizen van stal, per 15 juni gaan we naar Ridderkerk (Reyerparc), nog niet helemaal wat ik wil, maar wel weer een stuk in de goede richting..
Weidegang van eind april t/m september en de rest van het jaar zetten ze hem in de ochtend een uur los of een uur in de stapmolen....
Betekend voor mij niet meer 2x per dag op pad, alleen hoop ik dat hij aan zijn binnenbox kan wennen aangezien hij al jaren een buitenstal heeft...

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:59

Klinkt prima hoor Nancy! Ken Reyerparc van naam wel inderdaad, maar ben er nooit geweest. Waarom eigenlijk pas in juni als ik vragen mag?

Anoniem

Re: Welke volwassenen zijn ook zo blij met hun haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:17

Ligt vast aan mij hoor maar ik zou er niet mee kunnen leven als mijn paard van oktober t/m maart 22 uur per dag in de stal staat :o

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:29

Faringo schreef:
Klinkt prima hoor Nancy! Ken Reyerparc van naam wel inderdaad, maar ben er nooit geweest. Waarom eigenlijk pas in juni als ik vragen mag?

We gaan met stal met het Pinksterweekend nog naar de Loonse en Drunense duinen
Was al geboekt en geregeld :D

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:32

Yvank_ schreef:
Ligt vast aan mij hoor maar ik zou er niet mee kunnen leven als mijn paard van oktober t/m maart 22 uur per dag in de stal staat :o

In deze regio is de keuze zeer beperkt.
Plus ik heb ook nog een dochter van 11 om rekening mee te houden.
Mijn paard is voormalig manegepony en stond soms wel langer dan 24 uur in stal omdat hij niet voor elke les in gezet kon worden.... Vrije beweging was er sws al niet bij.
Zo gaan wij steeds een stap vooruit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:36

Nens77 schreef:
Yvank_ schreef:

In deze regio is de keuze zeer beperkt.
Plus ik heb ook nog een dochter van 11 om rekening mee te houden.
Mijn paard is voormalig manegepony en stond soms wel langer dan 24 uur in stal omdat hij niet voor elke les in gezet kon worden.... Vrije beweging was er sws al niet bij.
Zo gaan wij steeds een stap vooruit :D

Ik snap dat de keuze beperkt is... Maar ik zou een binnenbak bijv zo inruilen voor een buitenbak maar wel altijd naar buiten kunnen.

Begrijp me niet verkeerd maar je gaat van een buitenstal waar vaak iets te zien is naar een binnenstal waar vaak bijzonder weinig te beleven is. Ik heb zoveel paarden ervan weg zien kwijnen. En ik heb ook altijd oprecht medelij met paarden die de hele dag in hun box moeten staan...

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:56

Sorry Yvanka, maar we hebben niet allemaal de luxe om alles aan huis te hebben incl een weide ed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:05

Paulusjuh schreef:
Sorry Yvanka, maar we hebben niet allemaal de luxe om alles aan huis te hebben incl een weide ed!

Grappig dat je dat zo noemt :) wij hebben nu thuis niet te mogelijkheid de paarden lang in de wei te hebben. Daarom staat mijn paard nu jawel op een manege zodat dat wel kan :)

En dat ik het allemaal luxe heb valt best mee. Damella heeft van november 2013 tot januari 2014 thuis gestaan. Daarvoor heb ik mijn paarden áltijd op pensionstallingen gehad en woonde ik in een rijtjeshuis. Maar ik zocht ze er idd wel op uit met weidegang :)

Nou snap ik heus dat ik het geluk heb in drenthe te wonen :) , maar ik vraag me dan gewoon oprecht af of daar bij jullie echt geen mogelijkheden voor zijn dat paarden ook swinters een uur of 4 in de paddock mogen. En dat is geen verwijt hoor maar ik kan me er gewoon geen beeld bij vormen :) !

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:29

Dat is echt heel lastig om te vinden in deze regio. Wij hebben hier ook te maken met een totaal anders soort bodem als in Drenthe. Hier zijn de weilanden in de winter gewoon niet begaanbaar zonder dat deze volledig kapot gelopen worden. Daar komt ook nog eens bij dat het gemiddelde winterweitje of paddock geen gras bevat en de paarden regelmatig tot hun knieeen in de modder staan. Doe mijn paard er echt geen plezier mee om hem in een modderlandje tot zijn knieen in de modder te zetten. Dan staat hij net zo stil in een droger hoekje als dat hij in zijn stal ook zou staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:35

Faringo schreef:
Dat is echt heel lastig om te vinden in deze regio. Wij hebben hier ook te maken met een totaal anders soort bodem als in Drenthe. Hier zijn de weilanden in de winter gewoon niet begaanbaar zonder dat deze volledig kapot gelopen worden. Daar komt ook nog eens bij dat het gemiddelde winterweitje of paddock geen gras bevat en de paarden regelmatig tot hun knieeen in de modder staan. Doe mijn paard er echt geen plezier mee om hem in een modderlandje tot zijn knieen in de modder te zetten. Dan staat hij net zo stil in een droger hoekje als dat hij in zijn stal ook zou staan.

Kijk dan heb ik een iets beter beeld! :) Want echt oprecht dat weet ik niet ik heb altijd hier gewoond! Dan kan ik me idd wel indenken dat het voor jullie logischer is ze op stal te zetten :j

Nou kan ik dat kwa bodem wel indenken dat dat niks is wij zitten thuis op veengrond = prut dus nu ook 1 modderwalhala dan gaat alles idd kapot.

Daarom staat mijn paard dus ook op de manege :j daar zitten we op zandgrond en dat is al beter. De weilanden liggen op de hondsrug (hoog gebied hier) dus op de modderpoel bij het hek na zijn de weilanden zelf helemaal droog. Ik heb dan dus de luxe dat te kunnen kiezen :o en dan is het dus voor mij vanuit mijn handelen wat moeilijker te begrijpen dat jullie dan de paarden op stal moeten houden. Zo zou het voor jullie waarschijnlijk moeilijker te begrijpen zijn dat ik mijn paarden altijd maar naar buiten knikker.

Maar dan begrijpen we elkaar zo snap ik dat ook wat beter :j

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:46

Ik was inderdaad een paar weken geleden natuurlijk in Drenthe en moet zeggen dat de grond er daar echt beter bij lag als hier in de regio. Hier is de grond echt van die blubber waar je zelfs je kaplaarzen in verliest zeg maar.

Wat ik hier ook ervaar is dat maneges echt veel meer op lessen gericht zijn dan paarden los zetten. Doordat het hier ook relatief dicht bevolkt is, houden de eigenaren liever wat minder winterweitjes en paddocks en meer weide zodat de paarden in de zomermaanden wel gewoon het hele seizoen het land op kunnen en dan ook voldoende gras hebben. In de wintermaanden is het daardoor regelmatig wat behelpen maar komen de paarden op meeste stallen nog buiten (niet eens overal), maar kunnen ze in de zomer wel gewoon lekker buiten staan. Uiteraard zijn er hier ook wel uitzonderingen op, maar die stallen zijn vaak of enorm duur, of te ver weg, of met wachtrijen van weet ik het hoe lang.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:45

Yvank_ schreef:
Ik snap dat de keuze beperkt is... Maar ik zou een binnenbak bijv zo inruilen voor een buitenbak maar wel altijd naar buiten kunnen.

Begrijp me niet verkeerd maar je gaat van een buitenstal waar vaak iets te zien is naar een binnenstal waar vaak bijzonder weinig te beleven is. Ik heb zoveel paarden ervan weg zien kwijnen. En ik heb ook altijd oprecht medelij met paarden die de hele dag in hun box moeten staan...

Buitenrijden is mijn Haf ook niet erg gewend, daarom is ivm de veiligheid een goede bak en altijd iemand aanwezig (ivm mijn dochter) gewoon een must.
Verder hebben anderen al wat toegelicht met betrekking tot de mogelijkheden hier in de regio zie ik.
Mijn grootste zorg is inderdaad van een buitenstal naar een binnenstal, maar hij krijgt een plaats op het middelpunt (bij poetsplaatsen en kasten met links en rechts een buurvrouw/man waardoor hij ook veel ziet.

Als dat niet voldoende is kan hij nog naar een box bij de buitendeur en/of een deur krijgen met een luik waardoor hij zijn hoofd naar buiten kan steken.
Er lopen overigens wel zo een beetje de hele dag mensen rond....

Maar de weidegang is wel een enorm pluspunt !!

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:54

Hallo,

Mag ik me hier melden?
Ben 21 met n haflinger :)

(Profiel moet nodig geüpdate worden )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:56

Dan komt het vast goed Nens!

Jahoor :) volgensmij ken ikjou nog wel van eerdere topics!

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:32

over paarden en weidegang, misschien ben ik daar te simpel in, maar als mijn paard om wat voor een reden dan ook zoveel op stal moet staan, zou ik er voor kiezen om of geen paard te houden, of te verhuizen..

maar goed, ik heb natuurlijk ook wel een beetje makkelijk praten, omdat wij ze hier bij huis hebben, en hoog op de veluwe zitten dus droge weides hebben. die van mij krijgen bv nog steeds elke dag een strook nieuw gras erbij, en het bij mij dus niet voorkomt dat ik voor die keuze sta
ik respecteer jullie keuze om wel zo een paard te houden, en zal er geen discussie van maken verder hoor :)

verder alles goed hier, we rijden lekker door nog! en lux heeft denk ik een adhd veulen, poeh wat een actief ding daar in de buik!!

Naomi, welkom!

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:51

Ja dat klopt yvanka,

Ik zal me zo eens voorstellen als ik de laptop heb

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:48

Tja. . Ook al woon ik in t noorden bij ons gaan ze in de winter 3 uur paddock en de rest op stal en Mando vind t prima die is gewoon aan t ritme
In de zomer zodra t kan t land op en in de avond naar binnen en dan zie ik n tevreden paard op stal staan.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:40

Ik ben naomi ben 21 jaar en ik woon in lienden :)
Ik werk fulltime bij de bakker.
Ennn ik heb een haflinger

De pony uit mijn profiel is helaas afgelopen maand overleden op leeftijd van 25 jaar..
Heel erg jammer.

Sinds een week of 3 is er een nieuwe haflinger gekomen :) wilco van 12 jaar het is een ruin.
Ik heb gister pas voor het eerst met hem gereden maar hij kent eigenlijk nog niets.
De laatste 5 jaar heeft ie voor de kar gelopen, dat maf hij bij ons ook doen.

Ik ben van plan om met hem naar de ponyclub te gaan.
En eigenlijk wil ik me ook aan het springen gaan wagen dat lijkt me erg leuk,
Op het moment heb ik ng geen foto van hem op de computer staan.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:02

Nens77 schreef:
Faringo schreef:
Hoi!!

Wat is het hier rustig de laatste dagen :-). Alles goed met iedereen en de paardjes?

Met Storm en mij gaat alles goed. Flink druk. De afgelopen weekenden lekker buiten wezen rijden. Hebben genoten :-)

Erg druk....
Vorige week maandag poes in laten slapen, ingeschreven voor een pup bij de fokker en dan alle normale zaken (wat eigenlijk al een dagtaak is met fulltime werken, 3 kids een paard en huishouden :+ )
Ga ook verhuizen van stal, per 15 juni gaan we naar Ridderkerk (Reyerparc), nog niet helemaal wat ik wil, maar wel weer een stuk in de goede richting..
Weidegang van eind april t/m september en de rest van het jaar zetten ze hem in de ochtend een uur los of een uur in de stapmolen....
Betekend voor mij niet meer 2x per dag op pad, alleen hoop ik dat hij aan zijn binnenbox kan wennen aangezien hij al jaren een buitenstal heeft...

Poeh, zo wil je toch geen paard houden? 6 maanden maar een uurtje vrij buiten lopen? Dat is toch helemaal niks voor een paard! Hier is de bodem ook niet optimaal hoor, dat is onzin. Paarden lopen nou eenmaal snel grond kapot, helemaal in zo'n nat kikkerlandje als Nederland :P Hier hebben we dan ook een winterweide. Deze lopen ze helemaal stuk. Wij hebben een gedeelte verhard, zodat ze altijd een droge plek hebben om te staan. Niet dat het ze weerhoud om lekker door de blub heen te lopen, te rennen en te stoeien.. Van het voorjaar trekken we het weer glad en zaaien we het weer in.

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om een paard te nemen als je hem niet eens fatsoenlijke huishouding kan bieden

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:01

ELpatcho schreef:
Nens77 schreef:

Erg druk....

Poeh, zo wil je toch geen paard houden? 6 maanden maar een uurtje vrij buiten lopen? Dat is toch helemaal niks voor een paard! Hier is de bodem ook niet optimaal hoor, dat is onzin. Paarden lopen nou eenmaal snel grond kapot, helemaal in zo'n nat kikkerlandje als Nederland :P Hier hebben we dan ook een winterweide. Deze lopen ze helemaal stuk. Wij hebben een gedeelte verhard, zodat ze altijd een droge plek hebben om te staan. Niet dat het ze weerhoud om lekker door de blub heen te lopen, te rennen en te stoeien.. Van het voorjaar trekken we het weer glad en zaaien we het weer in.

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om een paard te nemen als je hem niet eens fatsoenlijke huishouding kan bieden

Grappig dat je alleen reageert op hoe ik mijn paard momenteel houd.

De grond wordt gehuurd van Rijkswaterstaat, die bepalen dus wanneer er weer paarden op mogen, zodat niet alles aan gort gelopen wordt.
Als ze zich niet daaraan houden is er helemaal geen weidegrond meer.
De stal waar hij nu staat heeft helemaal geen wei, dat is de manege waar ik hem van gekocht heb.
Dus ja, dit is al een hele verbetering :j

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:27

Klopt dat ik alleen op jou reageer. Ik las het, en zat er met volle verbazing.. Ik vind dat echt een no-go om een paard te houden. Als ze op deze grond niet naar buiten mogen dan zoek je toch wat anders??

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:30

Als ik het hier zo eens lees... Wat hebben veel van onze paarden het dan toch slecht he... Inclusief de mijne. Staan swinters op stal en een uurtje molen of even buiten. Geen paardwaardig bestaan allemaal..
Oh oh...

Sorry.. Ik word er een béétje moe van!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:33

ELpatcho schreef:
Klopt dat ik alleen op jou reageer. Ik las het, en zat er met volle verbazing.. Ik vind dat echt een no-go om een paard te houden. Als ze op deze grond niet naar buiten mogen dan zoek je toch wat anders??

Ik schreef ook wat over mijn overleden kat enzo maar je pikt alleen het laatste stukje eruit, dat bedoelde ik.
Er is hier inderdaad zat anders te vinden ja, zonder weidegang
Ik heb al wat anders gezocht omdat hij op mijn huidige stalling (de manege waar hij jaren gestaan heeft en ik hem van gekocht heb) echt alleen buitenkomt als ik er ben.
Een van de weinige plaatsen waar hij wel het hele jaar buiten kan is de hit actief, oh ja daar is een wachtlijst van 10 mensen voor me (en ja ik sta er al bijna twee jaar op).

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:35

Paulusjuh schreef:
Als ik het hier zo eens lees... Wat hebben veel van onze paarden het dan toch slecht he... Inclusief de mijne. Staan swinters op stal en een uurtje molen of even buiten. Geen paardwaardig bestaan allemaal..
Oh oh...

Ik word moe dat mensen dit serieus goed kunnen praten!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:37

Paulusjuh schreef:
Oh oh...

_/-\o_

Een beetje ?
Men heeft er echt geen besef van, hoe moeilijk het is om een goed plekje te vinden, en al helemaal niet hoe zeldzaam hier buitengang in de winter is.
De weilanden hier liggen nu nog steeds enorme plassen op, elders zie je een enkeling buiten staan, tot de knieën in de blubber....