Het Haflinger DAGBOEK DEEL 2 !!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_sab_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:53

@Annemarie: Ga even je topic bekijken. Oh oh, fijn al die ongezouten meningen ;-). Als je maar plezier hebt gehad met Storm!

Even een fotootje ter illustratie
Afbeelding

Afbeelding

Faringo

Re: Het Haflinger DAGBOEK DEEL 2 !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:18

Thanks voor je reactie sabrina. Gelukkig weet ik zelf heel goed dat ik Storm niets te kort doe en zijn er ook nog mensen die wel leuk kunnen reageren :-)

Oh harry was echt een moddermonster hahaha

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:23

he an@ heb even in dat topic gekeken. wat een leuk tafereel. en die vooroordelen laat ze maar lekker .
@sabrina: harry is toch NIET VIES. hoe durf je dat te zeggen :D :j := . als hij maar weer goed op de voetjes staat.

kim en nelleke
vanmorgen al om 7.15 naar de wei. ja alweer vroeg.
stal gedaan en voeren. het regent en manlief moest werken. alles voor vanavond klaar gezet zodat ze na de intocht binnen kunnen worden gezet. het al donker als we thuis komen, dus als je dan nog alles moet doen is niks. dus vanavond naar binnen en daneten en naar huis. hoop wel dat het om haf drie droog is.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:10

Badkamer weer schoon. Ik kan het niet blijven uitstellen. Ik heb vanochtend Fralla op gras gezet met nog 4 anderen en wat gaan lezen op stal. Toen met diverse stalgenoten contact gehad wie alles weer binnen zet en wie alles of een deel van de paarden in de middag weer even buiten zet. Zo komen alle paarden er 2x per dag even uit. Veel samenwerking met alle eigenaren, wat een zaligheid!

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:18

Aan huishoudelijke klusjes heb ik ook echt een hekel! Moet wel toegeven dat ik een zalige vriend heb en dat hij heel veel helpt, mag het eigenlijk niet helpen noemen, hij doet heel veel en hier en daar help ik hem. Ben dus echt heel erg blij met hem!

Het springen ging eh redelijk Sabrina, zal straks kort verslagje schrijven! En oh heel gênant zo een vuil paard bij de smid, maar de meeste zullen wel erger tegenkomen hoor, je hebt nog je best gedaan eh! En vuil?! Nee hoor, hij wou gewoon een modderbadje en een verwenmassage :)

Oud brood kan inderdaad niet veel kwaad dacht ik hoor Kim! En lekker gemakkelijk dat je dat bij de bakker kan halen.

Vind dat voetballen wel leuk hoor An, maar ja, zou bokt niet zijn als er geen commentaar zou zijn, helemaal niets van aantrekken, ze doen het zelf niet beter hoor, ze durven het alleen niet tonen!

En voor Kim volgt een drukke periode!

Zo, eens kijken of ik de foto's van gisteren kan laden en dan krijgen jullie verslagje!

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:27

Verslagje Lore en Formera 17/11/2012

Opzadelen
https://lh3.googleusercontent.com/-qEN3 ... 5773_n.jpg
Afbeelding
Had trouwens mijn thermolaarzen aan, lekker warm :D

Nog even aansingelen of zo...
Afbeelding

Op weg naar de inrijbak
Afbeelding

Na het inrijden
https://lh5.googleusercontent.com/-n4Qi ... CN0957.JPG

Al eens belonen en lief toespreken
Afbeelding

Parcours nog eens overlopen met vriendlief
Afbeelding

En dan het parcours, dit beeld zegt genoeg denk ik...?
Afbeelding

Formera is dus duidelijk niet gewoon om parcours te springen, gewone balkjes en staanders springt ze heel erg flink, maar die gekke sprongen moest ze toch even aan wennen. Ook was ze enorm heet (niet gewend om op verplaatsing te gaan) en kon ik haar bijna niet houden en sturen, heb zelfs rodeo gehad!
Ze heeft enkele sprongen gemist, ze ging er gewoon naast, verder niet stout of zo en ben uiteindelijk toch foutloos rond gesprongen, waarmee ik bedoel dat ik geen balkjes af had gesprongen. Maar heb dus wel veel naast-loop-weigeringen gehad.

Bewijsje dat het wel goed ging eigenlijk...
Afbeelding

Terug op weg naar de auto, vind ik een hele leuke foto!
Afbeelding

Daarna hebben we ze even wat laten drinken en wat gestapt en daarna heeft mijn zus er nog de proef hoger mee gereden en die had maar een naast-loop-weigering, maar dat was haar eigen fout.

Na haar tweede parcours
Afbeelding

En opladen en naar huis toe
Afbeelding

Nog even heel hard benadrukken dat de weigeringen mijn fout waren, ik kon de snelheid niet bolwerken en heb haar dus gewoon echt net goed genoeg rondgestuurd, ben wel heel trots op mezelf dat ik het toch heb uitgereden en heb een leuke dag gehad en ben weer een ervaring rijker!

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:51

Leuke foto's van je wedstrijd!!! Die ene foto terug na auto is idd heel leuk!!!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:57

Wat een leuk verslag van je wedstrijd Lore. Formera heeft in ieder geval weer heel wat nieuwe indrukken opgedaan. Netjes hoor dat je toch het parcourtje hebt uitgereden al heb je er dan wat langer over gedaan ;-)

Bij Sandrina de badkamer weer netjes. Fijn dat je onderling met je stalgenootjes hebt kunnen regelen dat de paarden lekker 2x naar buiten kunnen.

Kim al weer heel vroeg op pad voor een drukke dag.

Nee ik wist van te voren best dat er reacties gingen komen en dat vind ik ook niet erg, ieder zijn mening. Zou dit zelf ook zeker niet veel vaker gaan doen. Zelf weet ik wel dat ik Storm nooit iets te kort doe en hij er echt wel plezier in had. Vandaag heb ik weer gereden in bak. Heb wat langer ingestapt maar kon niet merken dat hij last van spierpijn had. Sterker nog, hij liep voor het eerst sinds een flinke tijd echt weer heel fijn :-)

_sab_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:26

@Kim: respect zo vroeg in de regen al weer op pad geweest. Hoop dat het vanmiddag droog was bij je.
@Sandrina: Goed bezig, schone badkamer altijd fijn. Lekker even gelezen op stal, leuk. Fijn zeg dat er zo een goede samenwerking is met alle eigenaren.
@Lore: Jij hebt het echt getroffen met je vriend! Doet het huishouden, gaat mee naar de paarden en rijdt zelfs af en toe. Dat is hier wel anders ;-), maar ieder zijn hobby. Leuke fotootjes en een nieuwe leerzame ervaring.

De meiden en Harry
Het weer was hier goed, dus de meiden zijn lekker op pad gegaan.
Kwamen onderweg een sinterklaas optocht tegen. Harry vond het spannend maar heeft zich keurig gedragen. Trots op hem!!
Harry zijn maatje (waar Harry zich graag achter verstopt als iets spannend is) vond het nog wat spannender dan Harry, maar geen gekke capriolen uitgehaald. Ze kwamen wel nog een paardje tegen dat zijn ruiter onderweg verloren was, ze hebben dat paardje weer in de richting van de manege geprobeerd te drijven. Ondertussen kwam de ruiter ook weer aan. Eind goed al goed gelukkig. Trots op Harry en de meiden, want ondanks dat ze jong zijn gaan ze goed met dit soort situaties om. En geven ze Harry de rust/tijd die hij nodig heeft om dit soort avonturen aan te kunnen en te verwerken. (waar ik misschien gedacht had ohjee wat nu :-))

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:26

Bedankt voor de leuke reacties over de foto's! Is voor mij echt leuk aandenken dat ik er zoveel foto's van heb, heb er echt van genoten en weet niet of ik nog ga kunnen/mogen in de toekomst, nu al een hele dag veel pijn, maar heb het er voor over.

Dat is vaak zo eh An, als ze eens iets anders hebben mogen doen, dat ze ineens beter lopen! Heeft Formera ook na springen of wandeling! Paarden vervelen zich ook wel als ze altijd gewoon dressuur rijden, ook zij doen graag eens iets anders!

Sabrina heeft samen met Harry de sint gezien :D Klinkt als ook een ervaring rijker. De Hafjes hier doen het goed!

Lore en Formera
Ik kom net van pony en nieuw bijrijdstertje was er, eigenlijk is het meer een hulpje dat als beloning Formera mag rijden. Maar ze heeft dat weer heel goed gedaan. Als ze van haar mama mag komt ze woensdag, dan ben ik er niet en moet ze het dus alleen doen. Vind dat wel eng maar Formera is echt superbraaf dus heb er wel vertrouwen in. Mijn mama is dan wel thuis dus ze is niet helemaal alleen maar toch, mama weet ook niet veel van paarden.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:14

Hey dames!
Ik heb nu eventjes een vrije avond en ik wil jullie niet in de steek laten ! Ik heb gisteren een top dag gehad met angel <3

We begonnen met een buitenritje, een vriendin van mij op de fiets, en ik op angel. Ik hield mijn hart al de hele tijd vast... Want de laatste x dat we dat hadden gedaan heb ik er naast gelegen. We begonnen, alles was wat spannend want de paarden waren aan het rennen op de wei. Na een paar huppeltjes en gestuiter was ze weer kalm. We begonnen rustig aan, wat stapjes en drafjes. Durf het bijna niet te zeggen.. maar ik vond haar bijna lui :') normaal zit er juist geen rem op. We kwamen langs een leeg maisveldje. Het knaagde echt aan me, ik wou het ZO graag..
Ik durfde het eerst niet, de angst dat ze dan vol in de remmen ging.. Maar ik probeerde het maar, ze vertrok, met haar oortjes naar voren, in een hard galopje wat steeds langzamer wil. Een kleine tik met de zweep en ik had der vertrouwen. Ze ging voor me door het vuur. Zo hebben we het veldje 2 x op en neer gegaloppeerd en zijn we verder gegaan. Daarna even een schrikmoment gehad.. een fazant die uit het veld vloog, ik schrok me dood, net als mijn vriendin op de fiets en angel die maakte enkel een sprongetje opzij :)

Verder hebben we nog een bospad gegaloppeerd, bij mijn werk langs geweest met angel, en nog een bermpje gedaan :D Daarna mocht mijn fotografe/fietser ook nog eventjes op angeltje. De foto's zal ik voorlopig nog even niet hebben ;( aangezien ze het kabeltje van de pc kwijt is...

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:02

Zo dat was een fijne rit op Angel! En hoe braaf! Soms verbaas je je gewoon over je eigen pony. Dat lees ik althans uit je stukje.

Kunnen je me helpen? Morgen komt de hoefsmid en ik laat elke winter Fralla zonder ijzers om haar hoeven even rust te gunnen (en mijn portemonnee ook) MAAR............... het wordt helemaal niet koud of regenachtig zoals zaterdag, maar mild en droog de volgende week.
ZAL IK HAAR NU TOCH NOG IJZERS GEVEN? evt later in het jaar laten afhalen voor betere grip met blote voeten?
Mijn bedenkingen zijn: Weer ijzers geven:
Wordt het niet te koud voor een koetsritje?
Het blijft nog mild en droog.
Nog geen sneeuw/ijzel verwacht.

Blote voeten:
Scheelt me €60,-
Ik kan ook OHZ naar buiten.
Soms kom je weken de erf niet af als de wegen glad zijn.
Het hoefmechanisme kan zijn werk weer even doen.
HELP!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:06

Sandrina schreef:
Zo dat was een fijne rit op Angel! En hoe braaf! Soms verbaas je je gewoon over je eigen pony. Dat lees ik althans uit je stukje.

Kunnen je me helpen? Morgen komt de hoefsmid en ik laat elke winter Fralla zonder ijzers om haar hoeven even rust te gunnen (en mijn portemonnee ook) MAAR............... het wordt helemaal niet koud of regenachtig zoals zaterdag, maar mild en droog de volgende week.
ZAL IK HAAR NU TOCH NOG IJZERS GEVEN? evt later in het jaar laten afhalen voor betere grip met blote voeten?
Mijn bedenkingen zijn: Weer ijzers geven:
Wordt het niet te koud voor een koetsritje?
Het blijft nog mild en droog.
Nog geen sneeuw/ijzel verwacht.

Blote voeten:
Scheelt me €60,-
Ik kan ook OHZ naar buiten.
Soms kom je weken de erf niet af als de wegen glad zijn.
Het hoefmechanisme kan zijn werk weer even doen.
HELP!

Ik heb precies hetzelfde ! Aangezien ik denk dat fralla op voor en achter ijzers staat vanwege de koets.. Ik ga angel nu nog op ijzers zetten, tegen de tijd dat het echt gaat vriezen en dat het ijs koud word laat ik ze eronder uit halen. Je weet nooit of er nu nog binnen 3 weken een lekker zonnetje aan komt zetten.. Het zou zonde zijn als je dan niet kan gaan.
Misschien kan je haar alleen voor op ijzers zetten? Maarja of dat nou zo slim is als je ook met de koets gaat.. ?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:32

HUmpf ben dus niet de enige twijfelaar. Nee, Fralla op alleen ijzers vóór is geen optie. Voor de koets moet ze er echt 4. Ikdenk inderdaad dat ik haar toch maar ijzers geef en later eronderuit laat halen. Wat je zegt: voor hetzelfde geld wordt het een mooie dag en dan kan je erop uit en dan mag het niet door de blote voeten. (want dat slijt als de wiederweerga!)

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:37

Ik kan helaas niet zonder ijzers dus moet ze er wel onder laten, wel laat ik Storm als hij begin december weer naar de smid moet op sneeuwbeslag zetten, mocht er dan sneeuw komen dan kan ik wel blijven rijden. Is iets duurder, maar de ervaringen die ik ken van anderen zijn wel heel positief. Mijn ervaring is inmiddels dat als het echt ijzig is je ook zonder ijzers niet de weg op kunt.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:45

Faringo schreef:
Ik kan helaas niet zonder ijzers dus moet ze er wel onder laten, wel laat ik Storm als hij begin december weer naar de smid moet op sneeuwbeslag zetten, mocht er dan sneeuw komen dan kan ik wel blijven rijden. Is iets duurder, maar de ervaringen die ik ken van anderen zijn wel heel positief. Mijn ervaring is inmiddels dat als het echt ijzig is je ook zonder ijzers niet de weg op kunt.

Maar dan ga ik de weg ook niet op. Ik kijk wel uit; soms ben ik blij dat ik met glippen en glijden de longeerbak heb bereikt. Daar ligt stroef zand en in de bak en nieuwe longeerbak ligt een Agterberg bodem. Ja, wij zijn verwend!
Sneeuwbeslag is niet nodig voor Fralla en mij; als het gruwelijk koud is ga ik toch niet met de koets. Jeannette en ik hebben afgelopen maandag al zo zitten rillen. :brr: Het waaide vooral in onze mouwen. :brr:

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:52

Onze rijbak heeft een achterberg bodem dus dat verwende herken ik wel. Helaas de longeerbakken/paddocks niet, dus vandaar het sneeuwbeslag. Dan kan ie nog wel even lekker buiten spelen. Ook kan ik dan eventueel nog met hem naar het parkje lopen dat aan stal grenst, maar nee echt buitenritten maak ik ook zeker niet met gladheid ;-), dan risico neem ik ook niet. De winter blijft toch altijd een beetje behelpen en de dagen beginnen al korter te worden. Ben benieuwd wat we allemaal gaan krijgen deze winter, van mij mag het snel voorbij zijn.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:04

Sorry winter moet nog komen. You aint seen nothing yet!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:09

Nee das waar misschien gebeurt er wel helemaal niets, wat zou dat fijn zijn :-)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:41

Geef haar toch ijzers morgen. Zolang het 'mooi' weer is (lees; droog en te nat/glad) kan ik de kar nog nemen. Zonde als ze dan op blote voeten loopt.

_sab_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:27

@Maureen: leuk om even wat van je te lezen. Wat goed om te lezen dat jullie zo een goede rit hebben gemaakt! Top meis!
@Sandrina: lastig dilemma. Harry staat altijd op blote voetjes. Werd bij zijn vorige eigenaar altijd "natuurlijk" bekapt, dat zet ik dus voort.

Sabrina en Harry
Vandaag niet heen geweest. Morgen middag weer grondwerk les.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:13

even korte reactie. heb iedereen even bijgelezen en zie dat het allemaal goed gaat gelukkig. kan het even niet meer bijhouden. druk met de sint.
hier ging het gisteren allemaal goed. ze geloofd er weer even heilig in. ondanks de regen gistermorgen was het bij de intocht om half vier droog en zelfs even zonnig. vanmorgen zat ze met haar zzaklamp in dehoutkachel te zoeken naar sporen van de piet die wat in haar schoen gedaan had. :D . lach innerlijk helemaal dubbel van het lachen. aankomend weekend staat ook weer helemaal in het teken van de sint en zijn pieten. zaterdag mag ze er naar toe bij de reddingsbrigade en zondag bij papa op het werk. wel leuke tijd maar ook erg vermoeiend. nelleke vind dat helemaal niet erg. als ze maar te eten krijgt. hoop donderdag wel even te kunnen rijden.
nog even wat ijzers betreft. nelleke kan ook niet zonder en komt binnenkort op winterbeslag te staan.hoop dat we niet teveel krijgen.
Laatst bijgewerkt door kinel op 19-11-12 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:25

Heerlijk toch dat Sint bij de jonge kids, denk er zelf nog altijd met heel veel plezier op terug.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:40

ja an absoluut. zo ga nu slapen.

_sab_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:49

Sint is een leuke periode :-).
Tegen de winter zie ik ook wel een beetje op, wordt mijn eerste winter met een paard :brr: .
Maar ik vind kou wel fijner dan het natte weer.

Sabrina en Harry
Vandaag weer les en grondwerk en werken aan de hand. Was wel weer nodig, want Harry probeert de rollen weer een beetje om te draaien.
Meneer is een beetje dominant en wil wel even laten zien dat hij best de leider van ons twee kan zijn ;-).
Hij heeft zich afgelopen week 1 keer bij mij en 1 keer bij de meiden losgetrokken om een happie eten te gaan halen, de schurk!
Weer even wat basis dingen van het grondwerk herhaalt, volgen, stilstaan, achteruit, om me heen ipv door me heen ;-).
Aan de hand werken vind vooral ik lastig, ben dan nog zo met mijn eigen houding en motoriek bezig, die arm omhoog, kijken, sturen, drijven (voor iemand die een beetje motorisch onhandig is best lastig).
Wel weer lekker bezig geweest, nog niet alles ging goed maar goed geoefend!