Mando schreef:Nens, kan me voorstellen dat je een ex manege paard niet van heel hard werken naar ineens weinig moet terugzetten.
Maar vind wel dat hij idd veel moet doen.
Ik weet niet waar je woont, ik heb zelf ook op een manege gestaan en altijd in de grote stand gewoond en voor je dochter zal het wel ideaal zijn want ze kan met haar vriendinnen gezellig rijden en altijd sociale contacten.
Ik vond het persoonlijk te druk dus ben daar weg gegaan.
Ja mijn blondje komt per dag minimaal 3 uur in de paddock weer of geen weer.
sneeuw, regen hagel enz enz... hij gaat naar buiten.
Bij mij is hij 2x per week ongeveer vrij... soms alleen op vrijdag maar verder is hij ook aan het werk, wel afwisselend, longeren, werken aan de hand, springen, lol met je knol hobbelen en ik denk dat dat wel heel belangrijk is voor de hersenen
Ik oordeel of veroordeel niemand dat ligt niet in mijn aard, ik ken jouw paard niet maar als ik dit zo lees vind ik het best wel veel.
Op donderdag en soms in het weekend heeft hij vrij, in de zomer kan dat iets vaker en als hij op de wei staat hoeft hij 2,5 maand helmaal niets (behalve zijn buik rond eten en met zijn vriendjes spelen).
De lessen van mijn dochter, zijn niet de lessen zoals die aan een gevorderde, volwassen ruiter gegeven worden. Het is niet zo intensief, veel stappen draven en een galopje linksom en rechtsom.
Af en toe proberen ze een pasje te wijken, maar echt doodmoe wordt hij er niet van.
Dat was anders toen hij (als manegepaard) eerst een uur voor de pony carrousel werd gebruikt en daarna nog een uur bij de paarden carrousel, dan was hij echt moe !
Als ik hem dagelijks vier uur naar buiten kon doen, sloeg ik ook gerust een dagje over, maar op dit moment is dat niet verstandig, want hij is jong, blij en dan wordt hij een bommetje....