[HK] Haflingerklets

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Re: [HK] Haflingerklets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:46

Hallo Dames, ik heb interesse om bij dit toppic te komen.

Ik ga vanavond namelijk beginnen met een halfinger te beleren. en daar bedoel ik van voor af aan. poetsen kent ze al, maar bijvoorbeeld de bak verkennen en stapje voor stapje verder naar longeren, beleren en doorrijden.

Ik huur nu een andere merrie wie gewoon nrps is. maar mijn zwak ligt toch bij deze merrie. ze heet Nina. is een raszuivere haflinger. stamboek zal ik na moeten kijken en leeftijd ook. ik schat 5/6 jaar. een ontzettend eigenwijs beest. net een bakbeest. ze is zo breed. en heeft hele lange manen. tot aan haar schouder. dit jaar krijgt ze een veulen. maar dat is geen raszuivere haflinger. papa is een NRPS. want ze staat op een paardenmelkerij en hebben pas sindskort een haflingerhengst gekocht omdat individueel dekken te duur is voor 10 haflingermerries. dus nu nog een kruising en straks komt : Atlantis van de Hertraksestraat erop. dat is onze nieuwe aanwinst.

wil iemand meer info weten vraag maar..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:49

Nathalie83 schreef:
Ik heb er ook geen verstand van.. Enig wat ik er over zeggen kan is dat ik weet dat het bij het ene paard DE oplossing is terwijl het andere paard er niet anders van wordt..

Het is idd erg mooi weer!! Maar helaas moet ik natuurlijk weer werken.. Hopen dat het morgen nog zo is.. Dan het ik een hele dag paardjes dag :+
Ik moe morgen weer de hele dag werken dus heb het liever vandaag mooi weer :+ Zondag komt dat mischien uit ? :P
Balou_k schreef:
Nathalie83 schreef:
Hallotjes allemaal :D

Vandaag echt heerlijk genoten van het weer!!

Inderdaad en daar heb ik echt van genoten,

Heerlijke buitenwandeling gemaakt, voor het eerst alleen door het dorp (waren al vaker door het dorp geweest, maar dan met andere paarden mee) en hij deed het heel braaf zoals ik eigenlijk wel verwachtte. Wel was het bushokje doodeng, en stond het waarschijnlijk klaar om aan te vallen, maar na wat liefkozende woordjes, en een worteltje als aanmoediging, ging hij er zomaar voorbij :D, ook nog langs de andere kant erlangs, en toen zijn we langzaam weer terug gegaan naar stal.

Groot verkeer is niet meer eng, en wat ben ik trots op hem :D

Ook de hoefsmid is geweest, alles rustig gebeurt, nu krijg ik als tip omdat Balou zulke scheuren in zijn hoef heeft, om hoefOLIE te gebruiken, nu ben ik zelf helemaal niet voor die 'troep' dus hoe denken jullie hierover ?

Groetjes.

Nog een keer :o, hoe denken jullie hier over :o[/quote]

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik ervan moet denken, ik zelf doe coq haar hoeven nooit met hoefolie, wel af en toe met hoefvet. Maar ik zou niet weten wat je tegen de scheurtjes kan doen..[/quote]

Hoefvet zou niet tussen de scheuren komen :o? met hoefolie wel, ik weet het ook niet precies, geen verstand van daarom vraag ik het maar :Y) :o
Ik denk dat ik het maar gewoon goed nat hou en dan wat erover doe, maar kijk nog even wat andere zeggen.
^)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:49

Leuk! maar dan mag je wel heeel rustig aan doen ja als ze dit jaar een veulen krijgt..!
die neiuwe haflingerhengst, si die wel goedgekeurd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:50

ik gebruik nooit hoefvet/hoefolie.

denk dat je wel t beste olie kan gebruiken.
Wat iemand anders hier zei: de plaats bij de drinkbak nat maken, is ook een goeie, maar pas op voor mok dan, niet te nat maken dus.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:42

VivaLaVida schreef:
Leuk! maar dan mag je wel heeel rustig aan doen ja als ze dit jaar een veulen krijgt..!
die neiuwe haflingerhengst, si die wel goedgekeurd?

ja ik doe ook rustig aan.. ze is vrij nuchter :D
maar ze is geloof ik pas in juni uitgeteld.. ik wil haar aan alles laten wennen, maar ga er misschien alleen maar op zitten of dat zelfs niet eens.

die hengst is al een tijd geleden goedgekeurd. hij kwam van een haflingerstal in ettenleur af.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:52

Voor Boy zn hoeven gebruik ik altijd laurierzalf..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:46

hoe werkt laurierzalf dan ?

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:09

Ik gebruik gewoon sla-olie of hoefvet.. :D

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:15

3 a 4 keer in de week maak ik zn hoeven schoon met water en smeer op de kroonrand laurierzalf.
Het zorgt voor betere hoefgroei en sterkere hoeven, het duurt dus heel lang voor het werkt, maar ik ben zeer tevreden over het resultaat. Je zag op een gegeven moment een hele lijn lopen tussen oude hoef, en nieuwe hoef en de nieuwe was soort van dikker..

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:16

dat was echt op me allerbeste best he? Soort van dikker O:)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:04

haha, ja allerbest ja :D

Ok en waar kan je dat kopen, lijkt me heel interessant om te proberen !!

En hoe lang duurt het voor je het effect ziet ?

En hoeveel water gebruik je ?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:38

@jolandaa: klinkt goed, heb je foto's van haar?
Weet je waarom ze niet eerder is beleerd?

Ik liet Ankie vanavond nog even rennen in de bak. Ze wilde steeds naar het hek toe, dus ik wilde haar weer de andere kant op laten gaan. Gaat ze plat op haar muil! En dan echt vanuit rengalop zo flats tegen de grond aan. Dat haflingers niet zo vlug en wendbaar zijn als normale paarden, dat wist ik wel maar blijkbaar houd ze daar zelf geen rekening mee. Ik dacht eerst nog even dat er iets met haar aan de hand was, maar ze stond gewoon weer op, en wandelde weg. Normale paarden maken een struikelbeweging, en rennen dan weer verder, maar ankie gaat meteen tegen de vlakte met haar 500 kilo :+ Dit heeft ze toch wel een paar keer eerder gehad (ook met mij er op, in draf, maar dat ging wel wat normaler dan nu).
Ze zal morgen wel spierpijn hebben :P
Laatst bijgewerkt door Hinke op 13-03-09 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:39

Halloo !! :wave:

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 04:10

He meiden, hoe is het hier? Ben net wakker, bah weer een galstenen aanval gehad. Gelukkig gaat dat rot ding eruit maandag!

Vandaag privéles gehad (nouja vrijdag). Ging echt super :D veel gegalopeerd, ging erg goed. Mijn instructrice zei ook dat het goed ging (zij is erg eerlijk) dus ben erg blij :D ook heel trots op mijn hafje. Verder, ik kan dus zondag nog rijden en dan moet ik wachten totdat ik helemaal genezen ben (ook dus de buikwondjes) dus zo'n ''afsluiting'' is wel prettig :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 04:59

Net wakker ?

Ik ben de hele nacht al wakker, leuke jongen op msn, oe lekker kletsen.

Goed dat het goed ging Madeira ik herinner me het topic nog of je een paard zou kopen !! Daar heb ik goed aangedrongen he :P

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 06:08

Hmm nouja van af kwart over 1 al wakker ;(

Hihi gelukkig wel, kan echt niet meer leven zonder Madeir. Geweldig paard, betere had ik mij niet kunnen wensen :+: Vraag mij altijd eerder af, ben ik wel goed genoeg voor haar? Dan andersom.

Echt vervelend, er zit al vanaf vrijdag zo'n prop in mijn keel, heel vreemd/vervelend gevoel. Zou het kunnen komen omdat ik beetje spanning heb voor maandag? (Niet psychisch na mijn idee, maar lichamelijk)? Of ik word misschien verkouden..

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 08:36

Goedemorgen allemaal :D

Gisteren was het heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk weer en daar hebben Stravero n ik lekker van genoten, heerlijk gereden :+:

Kan zijn dat het spanning is Paulien..Kan ook verkoudheid zijn? :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:55

Hinke schreef:

Ik liet Ankie vanavond nog even rennen in de bak. Ze wilde steeds naar het hek toe, dus ik wilde haar weer de andere kant op laten gaan. Gaat ze plat op haar muil! En dan echt vanuit rengalop zo flats tegen de grond aan. Dat haflingers niet zo vlug en wendbaar zijn als normale paarden, dat wist ik wel maar blijkbaar houd ze daar zelf geen rekening mee. Ik dacht eerst nog even dat er iets met haar aan de hand was, maar ze stond gewoon weer op, en wandelde weg. Normale paarden maken een struikelbeweging, en rennen dan weer verder, maar ankie gaat meteen tegen de vlakte met haar 500 kilo :+ Dit heeft ze toch wel een paar keer eerder gehad (ook met mij er op, in draf, maar dat ging wel wat normaler dan nu).

Mara vroeger ook een keer. Ze stond in de wei en het had die nacht geregend. Dus het was een beetje glad. Op een gegeven moment wil ik haar dus uit de wei pakken maar ze wou niet mee en ging rondjes om me heen rennen. Toen gleed ze ook ook echt giga onderuit. Ik was ook bang dat ze wat had, maar het viel reuze mee. Stond ook weer op en ging verder waar ze gebleven was :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:21

Hinke schreef:

hahaha haflingerstyle!
vief had ik een keer in de bak gezet, ze was toen hoogdrachtig.. ze wilde over het hek spingen in een gekke bui, maar bleef hangen met haar buik!! en sloeg zo over de kop..... :x
echt eng was dat! ze had ook niks :+

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:29

helukkig :P daar schrik je echt heel erg van dan... Terwijl knol zo iets heeft van... is er wat? is heel normaal doe ik altijd zo :+

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:09

he bah de stoeptegels worden hier steeds natter :( bah bah bah ...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:14

hoezo worden die steeds natter, regent het daar ?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:35

ja,,, van die miezer echt zo'n deken weet je wel

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:45

ik ga een filmpje kijken (evan al mighty)

toedels :D

naomimak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:08

morgen heb ik weer wedstrijd :p
met liedewij tje
bianca gaat ook mee ga haar daar denk ik evne rijden