heb jij trouwens weleens een wedstrijd in groesbeek meegerden? een haflingerwedstrijd?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Peelie schreef:maar dat is dus niet waar. Het is toch niet goed voor de hoef om de zool dunner te maken. dan krijg je een onstabiele hoef.
Mag ik trouwens een citaat? Ik ben benieuwd waar dat dan staat?
Freya schreef:Freya schreef:
Op deze site kan je heel veel vinden over natuurlijk bekappen en het zelf leren als je zou willen.
hoefnatuurlijk.nl
Alleen ben ik van mening dat het bekappen van de paardenhoef over gelaten moet worden aan een prof. die er jaren voor naar school is geweest en weet waar hij mee bezig is. Omdat een paard maar 4 voeten heeft waar hij heel zijn leven mee moet doen.
Daarin tegen staat er wel veel info op hun site.
Daarom is er ook gewoon een certivicaat voorte halen. Maar heel veel mensen weten dat niet. Jammergenoeg.
waldoalpha schreef:ik hoop dat ik nu niet een hele hoop mensen voor het hoofd stoot maar ik vind dat natuurlijk bekappen allemaal maar heel dubbel. wat is er uberhaupt natuurlijk aan bekappen, in de natuur worden ze helemaal niet bekapt, daar slijten de hoeven vanzelf zonder dat daar iemand met zn vijltje aan zit. Als je een goed hoefsmid hebt, zet die er een ijzer onder zonder dat de hoef z'n functie verlies en dus ook met ijzer gewoon kan uitzetten als het paard zijn hoef neerzet.
VivaLaVida schreef:Peelie schreef:maar dat is dus niet waar. Het is toch niet goed voor de hoef om de zool dunner te maken. dan krijg je een onstabiele hoef.
Mag ik trouwens een citaat? Ik ben benieuwd waar dat dan staat?
het is ook niet dat ze de zool dunner maken, maar dat ie wat holler is (wat ik er uit begrepen heb?) ik ga ff zoeken!
Hinke schreef:Waldoalpha: hoeven van niet-natuurlijk gehouden paarden (en geen enkel paard in nederland wordt zo gehouden als ze oorspronkelijk in het wild leefden) slijten niet natuurlijkAl staan ze de hele dag in de wei en niet in de box, dan nog slijten ze veel minder dan de hoeven van paarden die in het wild leven, dus dat vind ik niet echt een argument
![]()
Ik ben trouwens niet perse voor het natuurlijk bekappen hoor, maar als het zou kunnen werken wil ik het best proberen. Als haar hoeven slechter worden gaat er meteen weer een ijzer onder
Peelie schreef:hihi.. tjah ik hoor daar wel meer mensen over dat de zool holler moet enzo... maar als de zool van natuure niet hol is is hij niet hol... veel mensen denken dat er dan alsnog in de hoef gesneden word om de hoef hol te maken... wat natuurlijk kul is
Balou_k schreef:Nathalie83 schreef:Hallotjes allemaal
Vandaag echt heerlijk genoten van het weer!!
Inderdaad en daar heb ik echt van genoten,
Heerlijke buitenwandeling gemaakt, voor het eerst alleen door het dorp (waren al vaker door het dorp geweest, maar dan met andere paarden mee) en hij deed het heel braaf zoals ik eigenlijk wel verwachtte. Wel was het bushokje doodeng, en stond het waarschijnlijk klaar om aan te vallen, maar na wat liefkozende woordjes, en een worteltje als aanmoediging, ging hij er zomaar voorbij, ook nog langs de andere kant erlangs, en toen zijn we langzaam weer terug gegaan naar stal.
Groot verkeer is niet meer eng, en wat ben ik trots op hem
Ook de hoefsmid is geweest, alles rustig gebeurt, nu krijg ik als tip omdat Balou zulke scheuren in zijn hoef heeft, om hoefOLIE te gebruiken, nu ben ik zelf helemaal niet voor die 'troep' dus hoe denken jullie hierover ?
Groetjes.
Peelie schreef:maar veel mensen denke wel dat dat zo gebeurt
Is toch dom...
maar het is de bedoeling van Natuurlijk Bekappen dat de draagrand van de hoef niet alleen de hoefwant is maar de hele hoef. (dus ook een beetje de zool) waardoor je een breed draagvlak krijgt dat de schokken van het lopen van het paard opvangt.
De mustangrol is er om er voor te zorgen dat het afwikkelen van de hoef soepel gaat.
Ik zal even een paar foto's zoeken
Nathalie83 schreef:Ik moe morgen weer de hele dag werken dus heb het liever vandaag mooi weerIk heb er ook geen verstand van.. Enig wat ik er over zeggen kan is dat ik weet dat het bij het ene paard DE oplossing is terwijl het andere paard er niet anders van wordt..
Het is idd erg mooi weer!! Maar helaas moet ik natuurlijk weer werken.. Hopen dat het morgen nog zo is.. Dan het ik een hele dag paardjes dag
Balou_k schreef:Nathalie83 schreef:Hallotjes allemaal
Vandaag echt heerlijk genoten van het weer!!
Inderdaad en daar heb ik echt van genoten,
Heerlijke buitenwandeling gemaakt, voor het eerst alleen door het dorp (waren al vaker door het dorp geweest, maar dan met andere paarden mee) en hij deed het heel braaf zoals ik eigenlijk wel verwachtte. Wel was het bushokje doodeng, en stond het waarschijnlijk klaar om aan te vallen, maar na wat liefkozende woordjes, en een worteltje als aanmoediging, ging hij er zomaar voorbij, ook nog langs de andere kant erlangs, en toen zijn we langzaam weer terug gegaan naar stal.
Groot verkeer is niet meer eng, en wat ben ik trots op hem
Ook de hoefsmid is geweest, alles rustig gebeurt, nu krijg ik als tip omdat Balou zulke scheuren in zijn hoef heeft, om hoefOLIE te gebruiken, nu ben ik zelf helemaal niet voor die 'troep' dus hoe denken jullie hierover ?
Groetjes.