[HK] Haflingerklets

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Haflingerklets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:21

+:)+
heb jij trouwens weleens een wedstrijd in groesbeek meegerden? een haflingerwedstrijd?

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:16

ik hoop dat ik nu niet een hele hoop mensen voor het hoofd stoot maar ik vind dat natuurlijk bekappen allemaal maar heel dubbel. wat is er uberhaupt natuurlijk aan bekappen, in de natuur worden ze helemaal niet bekapt, daar slijten de hoeven vanzelf zonder dat daar iemand met zn vijltje aan zit. Als je een goed hoefsmid hebt, zet die er een ijzer onder zonder dat de hoef z'n functie verlies en dus ook met ijzer gewoon kan uitzetten als het paard zijn hoef neerzet.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:21

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:21

Waldoalpha: hoeven van niet-natuurlijk gehouden paarden (en geen enkel paard in nederland wordt zo gehouden als ze oorspronkelijk in het wild leefden) slijten niet natuurlijk ;) Al staan ze de hele dag in de wei en niet in de box, dan nog slijten ze veel minder dan de hoeven van paarden die in het wild leven, dus dat vind ik niet echt een argument :P

Ik ben trouwens niet perse voor het natuurlijk bekappen hoor, maar als het zou kunnen werken wil ik het best proberen. Als haar hoeven slechter worden gaat er meteen weer een ijzer onder ;)
Laatst bijgewerkt door Hinke op 12-03-09 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:23

Peelie schreef:
maar dat is dus niet waar. Het is toch niet goed voor de hoef om de zool dunner te maken. dan krijg je een onstabiele hoef.

Mag ik trouwens een citaat? Ik ben benieuwd waar dat dan staat?

het is ook niet dat ze de zool dunner maken, maar dat ie wat holler is (wat ik er uit begrepen heb?) ik ga ff zoeken!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:25

Freya schreef:
Freya schreef:

Op deze site kan je heel veel vinden over natuurlijk bekappen en het zelf leren als je zou willen.
hoefnatuurlijk.nl
Alleen ben ik van mening dat het bekappen van de paardenhoef over gelaten moet worden aan een prof. die er jaren voor naar school is geweest en weet waar hij mee bezig is. Omdat een paard maar 4 voeten heeft waar hij heel zijn leven mee moet doen.

Daarin tegen staat er wel veel info op hun site.

Daarom is er ook gewoon een certivicaat voorte halen. Maar heel veel mensen weten dat niet. Jammergenoeg.

Klopt, alleen vind het ondanks het certificaat toch de taak van de heofsmid die er jaren voor geleerd heeft. Een paar cursusmiddagen is niet genoeg om alles te weten van de paardenhoef. Maar dat is mijn mening[/quote]
Daarom krijgen ze zo'n certivicaat ook niegt zomaar. Dat is niet zomaar even een curus. Dat is voor mensen die de hoeven van hun paard graag zlef een beetje bij willen houden. Een certivicaat krijgen ze ook pas na jaren studie. Het is dat het geen echt beroep is zoals een hoefsmit dat ze er geen diploma voor kijgen. Daarbij doen de meeste hoefsmeden nb er bij omdat er veel vraag naar is. dus doen ze allen een cursus omdat ze de hele basis al hebben.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:29

waldoalpha schreef:
ik hoop dat ik nu niet een hele hoop mensen voor het hoofd stoot maar ik vind dat natuurlijk bekappen allemaal maar heel dubbel. wat is er uberhaupt natuurlijk aan bekappen, in de natuur worden ze helemaal niet bekapt, daar slijten de hoeven vanzelf zonder dat daar iemand met zn vijltje aan zit. Als je een goed hoefsmid hebt, zet die er een ijzer onder zonder dat de hoef z'n functie verlies en dus ook met ijzer gewoon kan uitzetten als het paard zijn hoef neerzet.

dus ook niet waar. Hoe hoef kan dan de schok niet meer opvangen van het neerzetten van de hoef. Bedenke even hoeveel kracht daar op komt te staan. Daarbij lopen de paarden die wij hebben over veel te weinig verschillend ondergrond. Waardoor we er zelf een veil langs moeten halen waardoor je hetzlefde evect krijgt zodat dat de boer grint ed in de wei moet leggen (wat hij absoluut niet zal doen)

Kijk en vergelijk... Je zuld dien (als je je ogen open doet) dat een paard dat al jaren op ijzers staat ECHT NIET goed op zijn hoefen staat. Mede omdat heel veel hoefsmeden eigenlijk ook slecht zijn. en dus ook maar wat prutsen. Maar dat zien we tegenwoordig als normaal omdat we niet anders meer gewend zijn.

Denk er maar eens over na ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:30

VivaLaVida schreef:
Peelie schreef:
maar dat is dus niet waar. Het is toch niet goed voor de hoef om de zool dunner te maken. dan krijg je een onstabiele hoef.

Mag ik trouwens een citaat? Ik ben benieuwd waar dat dan staat?

het is ook niet dat ze de zool dunner maken, maar dat ie wat holler is (wat ik er uit begrepen heb?) ik ga ff zoeken!

Hoe wil je de zool holler maken? als de zool niet holler is als dat hij is gaat het toch niet :+ ik ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:30

kan dat van de zool en hoefrand niet meer terugvinden.. misschien heb ik t anders opgeslagen in mn hoofd dan het was (zou bst kunnen met zo'n war-hoofd :+ )

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:32

hihi.. tjah ik hoor daar wel meer mensen over dat de zool holler moet enzo... maar als de zool van natuure niet hol is is hij niet hol... veel mensen denken dat er dan alsnog in de hoef gesneden word om de hoef hol te maken... wat natuurlijk kul is :P

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:33

Hinke schreef:
Waldoalpha: hoeven van niet-natuurlijk gehouden paarden (en geen enkel paard in nederland wordt zo gehouden als ze oorspronkelijk in het wild leefden) slijten niet natuurlijk ;) Al staan ze de hele dag in de wei en niet in de box, dan nog slijten ze veel minder dan de hoeven van paarden die in het wild leven, dus dat vind ik niet echt een argument :P

Ik ben trouwens niet perse voor het natuurlijk bekappen hoor, maar als het zou kunnen werken wil ik het best proberen. Als haar hoeven slechter worden gaat er meteen weer een ijzer onder ;)

ik heb net hetzelfde geschreven :P maar hij gaf geen meldinge dat er al weer wat geplaatst was :S stom bokt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:41

Peelie schreef:
hihi.. tjah ik hoor daar wel meer mensen over dat de zool holler moet enzo... maar als de zool van natuure niet hol is is hij niet hol... veel mensen denken dat er dan alsnog in de hoef gesneden word om de hoef hol te maken... wat natuurlijk kul is :P

ehh nee dat wist ik ook gelukkig nog wel :P

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:00

maar veel mensen denke wel dat dat zo gebeurt :+

Is toch dom... :P

maar het is de bedoeling van Natuurlijk Bekappen dat de draagrand van de hoef niet alleen de hoefwant is maar de hele hoef. (dus ook een beetje de zool) waardoor je een breed draagvlak krijgt dat de schokken van het lopen van het paard opvangt.
De mustangrol is er om er voor te zorgen dat het afwikkelen van de hoef soepel gaat.

Ik zal even een paar foto's zoeken :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:10

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:07

Balou_k schreef:
Nathalie83 schreef:
Hallotjes allemaal :D

Vandaag echt heerlijk genoten van het weer!!

Inderdaad en daar heb ik echt van genoten,

Heerlijke buitenwandeling gemaakt, voor het eerst alleen door het dorp (waren al vaker door het dorp geweest, maar dan met andere paarden mee) en hij deed het heel braaf zoals ik eigenlijk wel verwachtte. Wel was het bushokje doodeng, en stond het waarschijnlijk klaar om aan te vallen, maar na wat liefkozende woordjes, en een worteltje als aanmoediging, ging hij er zomaar voorbij :D, ook nog langs de andere kant erlangs, en toen zijn we langzaam weer terug gegaan naar stal.

Groot verkeer is niet meer eng, en wat ben ik trots op hem :D

Ook de hoefsmid is geweest, alles rustig gebeurt, nu krijg ik als tip omdat Balou zulke scheuren in zijn hoef heeft, om hoefOLIE te gebruiken, nu ben ik zelf helemaal niet voor die 'troep' dus hoe denken jullie hierover ?

Groetjes.

Nog een keer :o, hoe denken jullie hier over :o

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:14

water... saat hij in de wei???

maak dan een plas water bij zijn waterbak. Een paard gaat namenlijk gemiddled 60 keer per dag wat te drinken halen. Dan staat hij er dus ook 60 keer per dag in.

Andsers als hij op stal staat 3 a 4 keer per dag de hoeven een kwartiertje afspoelen (PER HOEF!!!) en dan olie er op. Gewoon zo olie er op moet je niet doen omdat dat de hoef afsluit. Dan kan er dus geen vocht meer bij.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:40

VivaLaVida schreef:
+:)+
heb jij trouwens weleens een wedstrijd in groesbeek meegerden? een haflingerwedstrijd?

Nee :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:01

Ik gaat naar mijn bed!!

love you all en een kusje kusje knuffel voor de mensen die zich aangesproken voelen :D

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:47

Hij staat op de wei, binnekort weer 24/7

Bedankt voor je advies, zo dacht ik er ook over maar omdat de hoefsmid het zo zei ;)

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:55

Sorry meiden, ga mij niet menen in het gesprek over natuurlijk bekappen. Heb er geen verstand van :P

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 01:17

@madeira: als mensen hier alleen iets zouden zeggen als ze er verstand van hadden, dan zou bokt een heel leeg en uitgestorven forum zijn :D :D

@balou: Wat ik altijd begrepen heb van mijn hoefsmid (en wat ook in boeken over hoeven staat) is dat hoefolie en hoefsmeer etc de hoef afsluit voor vocht. Ik heb er zelf ook wel eens mee gesmeerd, en het lijkt nadat je het erop gedaan hebt vochtig te zijn, maar het vet trekt niet in de hoef.

Peelie schreef:
maar veel mensen denke wel dat dat zo gebeurt :+

Is toch dom... :P

maar het is de bedoeling van Natuurlijk Bekappen dat de draagrand van de hoef niet alleen de hoefwant is maar de hele hoef. (dus ook een beetje de zool) waardoor je een breed draagvlak krijgt dat de schokken van het lopen van het paard opvangt.
De mustangrol is er om er voor te zorgen dat het afwikkelen van de hoef soepel gaat.

Ik zal even een paar foto's zoeken :)

Oh dus dan klopte het toch wel ongeveer wat ik zei? Ik vind het op zich logisch klinken. Maar of het echt gaat werken? Als je vaak op de weg loopt, of als je paard slechte hoeven heeft, lijkt het mij toch niet zo geschikt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:37

dat is het hem nou juist. Mara had slechte hoeven. Ze liep heel erg slecht op het harde (struikelde veel, gevoelig) en op kiezels al helemaal (stel je even voor hoe dat moet zijn geweest als ze al op het harde niet goed liep) Nu draaft ze heerlijk rond op het harde. kiezels zijn vrijwel geen probleem meer. Ze loopt soepeler omdat het afwikkelen makkelijker gaat. Haar hoeven hebben geen scheurtjes meer. Ik zal eens kijken voor je hoe dat van de zomer gaat (heb ik nog geen ervaring mee), maar daar verwacht ik geen problemen mee. Aangezien er een badkuip met water staat die regelmatig schoongemaakt word. En er dus een plas water voor de badkuip ligt. Ze MOETEN! er dus doorheen. Dit hydrateerd dus iedere keer dat ze wat gaan drinken weer de hoef. Zo is het ook belangerijk dat je veel op verschillende ondergronden met ze gaat lopen. Zodat de hoef sterk word.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:27

Even wat anders als het natuurlijk bekappen!
Wat een heerlijk weer is het :) Moet alleen vanmiddag nog naar school he Balou_K! maar daarna ga ik zeker lekker buiten rijden!

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:38

Ik heb er ook geen verstand van.. Enig wat ik er over zeggen kan is dat ik weet dat het bij het ene paard DE oplossing is terwijl het andere paard er niet anders van wordt..

Het is idd erg mooi weer!! Maar helaas moet ik natuurlijk weer werken.. Hopen dat het morgen nog zo is.. Dan het ik een hele dag paardjes dag :+

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:43

Nathalie83 schreef:
Ik heb er ook geen verstand van.. Enig wat ik er over zeggen kan is dat ik weet dat het bij het ene paard DE oplossing is terwijl het andere paard er niet anders van wordt..

Het is idd erg mooi weer!! Maar helaas moet ik natuurlijk weer werken.. Hopen dat het morgen nog zo is.. Dan het ik een hele dag paardjes dag :+
Ik moe morgen weer de hele dag werken dus heb het liever vandaag mooi weer :+ Zondag komt dat mischien uit ? :P
Balou_k schreef:
Nathalie83 schreef:
Hallotjes allemaal :D

Vandaag echt heerlijk genoten van het weer!!

Inderdaad en daar heb ik echt van genoten,

Heerlijke buitenwandeling gemaakt, voor het eerst alleen door het dorp (waren al vaker door het dorp geweest, maar dan met andere paarden mee) en hij deed het heel braaf zoals ik eigenlijk wel verwachtte. Wel was het bushokje doodeng, en stond het waarschijnlijk klaar om aan te vallen, maar na wat liefkozende woordjes, en een worteltje als aanmoediging, ging hij er zomaar voorbij :D, ook nog langs de andere kant erlangs, en toen zijn we langzaam weer terug gegaan naar stal.

Groot verkeer is niet meer eng, en wat ben ik trots op hem :D

Ook de hoefsmid is geweest, alles rustig gebeurt, nu krijg ik als tip omdat Balou zulke scheuren in zijn hoef heeft, om hoefOLIE te gebruiken, nu ben ik zelf helemaal niet voor die 'troep' dus hoe denken jullie hierover ?

Groetjes.

Nog een keer :o, hoe denken jullie hier over :o[/quote]

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik ervan moet denken, ik zelf doe coq haar hoeven nooit met hoefolie, wel af en toe met hoefvet. Maar ik zou niet weten wat je tegen de scheurtjes kan doen..
Laatst bijgewerkt door _coquette_ op 13-03-09 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt