Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hinke schreef:Madeira_ schreef:Hey meiden.. Sorry heb weer niet bijgelezen.. ik ga zo douchen en duik mijn bedje in. Ik heb vandaag trouwens ook te horen gekregen dat ik maandag onder het mes ga..
Onder het mes? Waarvoor?
Peelie: wat een leip brilletjehet lijkt alsof hij veels te hoog op je neus zit!
Ben supermoe![]()
Ik zit te twijfelen of ik Ankie weer op hoefijzers zal zetten. Ik zal vanaf nu wss elke week een buitenrit maken, maar het is vooral op de weg rijden. Ik kan het eerst ff aankijken maar ze loopt nu al best gevoelig op het harde...
Wat hebben jullie met je hafjes gedaan? Wel of geen ijzers?
hiphopje schreef:ArlandO, gefeliciteerd met je zusje. En wat een 'ervaring' dat je bij de bevalling mocht zijn!!
Angela, geweldig dat je een nieuwe baan hebt, weer een hele zorg minder toch? gefeliciteerd. (heb je je nog opgegeven voor de jeugdagen??)
Ik heb zojuist weer lekker gereden. Ze was iets drammeriger, maar niet heel erg, dus ik ben tevreden.
Ik ontdekte wel dat ze wat droge hoeven krijgt, er komen hele kleine scheurtjes in, van die lange dunne scheurtjes alleen in de bovenste laag. Wim heeft mij een pot hoefteer gegeven dat heb ik er na het rijden maar opgesmeerd (ze heeft nu mooi gelakte nageltjes, hahaha)
Iemand een tip? Hoevenvet, of iets van supplementen? Ze heeft geen ijzers onder, en voor is het erger dan achter. (maar niet schrikbarend hoor, gewoon iets om in de gaten te houden)
In april komt de smid.
Hinke schreef:Daar zit ik nu ook over na te denken, om Ankie natuurlijk te laten bekappen.
Toen ik haar kocht heeft ze een hele tijd perfecte hoeven gehad, en heb ik haar meer dan een half jaar niet laten bekappen. Afgelopen zomer liep ze in een wei met veel stenen, en was ze door een andere hoefsmid bekapt. Ze kreeg ineens een onwijse scheur in haar hoef, zo erg dat ze op 1 punt bijna op haar zool liep. Toen heb ik haar op ijzers gezet, dat ging goed, maar als het heel nat en blubberig is raakte ze ze wel kwijt. Nu staat ze weer zonder ijzers, en als het kan wil ik dat wel zo houden. Het is altijd zo'n gedoe met die ijzers!
Maar ik zie het niet zo zitten als ze steeds onwijs gevoelig loopt op het harde.. En ik wil ook geen scheuren in haar hoeven liever.
Hoe is dat bij haflinger peelie? Loopt ze gevoelig op het harde?
@hiphopje: idd geen hoefvet. Heb ik ook gedaan, werkt niet. Wat het beste werkt (volgens mijn hoefsmid) is af en toe nat spuitenEn biotine schijnt soms ook te werken, maar dat moet je minimaal een half jaar geven wil je er iets van merken.
Nathalie83 schreef:Hallotjes allemaal
Vandaag echt heerlijk genoten van het weer!!
Balou_k schreef:hiphopje schreef:wat doet een natuurlijke bekapper anders dan een gewone hoefsmid dan???
Een 'normale hoefsmid' snijdt in de zool, dit doet de NB niet volgens mij, daarbij is de toon langer bij een Normale hoefsmid, en de hiel is hoger.
Hinke schreef:@hiphopje: weet ik eigenlijk niet preciesHet grootste verschil is dacht ik dat ze bijna niks van de straal afhalen, zodat de hoef niet alleen op de rand steunt.
Chipieke: pijnlijk! Dus je hebt je nieuwe zadel ook nog niet uit kunnen proberen?
@peelie: die site ken ik alHeb alleen nog nooit de moeite genomen het te lezen. Ik vind die natuurlijk-mensen altijd een beetje zweverig! Maar goed, als het met dat bekappen goed uit pakt wil ik dat best proberen.
Ik heb alleen wel het idee dat er bij de natuurlijke bekappers nogal wat beunhazen bij lopen...
Hinke schreef:@hiphopje: weet ik eigenlijk niet preciesHet grootste verschil is dacht ik dat ze bijna niks van de straal afhalen, zodat de hoef niet alleen op de rand steunt.
Chipieke: pijnlijk! Dus je hebt je nieuwe zadel ook nog niet uit kunnen proberen?
@peelie: die site ken ik alHeb alleen nog nooit de moeite genomen het te lezen. Ik vind die natuurlijk-mensen altijd een beetje zweverig! Maar goed, als het met dat bekappen goed uit pakt wil ik dat best proberen.
Ik heb alleen wel het idee dat er bij de natuurlijke bekappers nogal wat beunhazen bij lopen...
Freya schreef:Balou_k schreef:Een 'normale hoefsmid' snijdt in de zool, dit doet de NB niet volgens mij, daarbij is de toon langer bij een Normale hoefsmid, en de hiel is hoger.
Op deze site kan je heel veel vinden over natuurlijk bekappen en het zelf leren als je zou willen.
hoefnatuurlijk.nl
Alleen ben ik van mening dat het bekappen van de paardenhoef over gelaten moet worden aan een prof. die er jaren voor naar school is geweest en weet waar hij mee bezig is. Omdat een paard maar 4 voeten heeft waar hij heel zijn leven mee moet doen.
Daarin tegen staat er wel veel info op hun site.
VivaLaVida schreef:Hinke schreef:@hiphopje: weet ik eigenlijk niet preciesHet grootste verschil is dacht ik dat ze bijna niks van de straal afhalen, zodat de hoef niet alleen op de rand steunt.
Juist wel... De hoef moet zodanig "hol" worden dat je een ijzer-effect krijgt.. volgens het natuulijk bekappen dan he
ik laat t ook lekker aan mn smid over!!
Freya schreef:Balou_k schreef:Een 'normale hoefsmid' snijdt in de zool, dit doet de NB niet volgens mij, daarbij is de toon langer bij een Normale hoefsmid, en de hiel is hoger.
Op deze site kan je heel veel vinden over natuurlijk bekappen en het zelf leren als je zou willen.
hoefnatuurlijk.nl
Alleen ben ik van mening dat het bekappen van de paardenhoef over gelaten moet worden aan een prof. die er jaren voor naar school is geweest en weet waar hij mee bezig is. Omdat een paard maar 4 voeten heeft waar hij heel zijn leven mee moet doen.
Daarin tegen staat er wel veel info op hun site.