[HK] Haflingerklets

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:45

hmm die zender ontvang k niet..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:38

Hinke schreef:
Madeira_ schreef:
Hey meiden.. Sorry heb weer niet bijgelezen.. ik ga zo douchen en duik mijn bedje in. Ik heb vandaag trouwens ook te horen gekregen dat ik maandag onder het mes ga..

Onder het mes? Waarvoor?

Peelie: wat een leip brilletje :P het lijkt alsof hij veels te hoog op je neus zit!

Ben supermoe :Z

Ik zit te twijfelen of ik Ankie weer op hoefijzers zal zetten. Ik zal vanaf nu wss elke week een buitenrit maken, maar het is vooral op de weg rijden. Ik kan het eerst ff aankijken maar ze loopt nu al best gevoelig op het harde...
Wat hebben jullie met je hafjes gedaan? Wel of geen ijzers?

zit hij eigenlijk ook... Maar hij is van mijn zusje. Het is eigenlijk een Hard core bril :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:47

hiphopje schreef:
ArlandO, gefeliciteerd met je zusje. En wat een 'ervaring' dat je bij de bevalling mocht zijn!!

Angela, geweldig dat je een nieuwe baan hebt, weer een hele zorg minder toch? gefeliciteerd. (heb je je nog opgegeven voor de jeugdagen??)

Ik heb zojuist weer lekker gereden. Ze was iets drammeriger, maar niet heel erg, dus ik ben tevreden.
Ik ontdekte wel dat ze wat droge hoeven krijgt, er komen hele kleine scheurtjes in, van die lange dunne scheurtjes alleen in de bovenste laag. Wim heeft mij een pot hoefteer gegeven dat heb ik er na het rijden maar opgesmeerd (ze heeft nu mooi gelakte nageltjes, hahaha)
Iemand een tip? Hoevenvet, of iets van supplementen? Ze heeft geen ijzers onder, en voor is het erger dan achter. (maar niet schrikbarend hoor, gewoon iets om in de gaten te houden)
In april komt de smid.

Mijn Maffo had dit ook, al 2 jaar lang. Ik ben naar oplossingen gaan zoeken, maar kon niks vinden. Hoeven vet geprobeerd, veel nat maken teren alles... Totdat ik wat meer over natuurlijk bekappen ging lezen. Ik had zoiets van ach waarom niet? Ik ga het gewoon proberen. Dus natuurlijk bekapper laten komen en sind een half jaar heeft ze het niet meer. Ze loopt ook soepeler en haar hoeven zijn veel elastieser. Ze slijt ze wel nogsteeds scheef, maar met af en toe een vijl er zelf langs halen en alles is goed. De hoefsmit hoeft bijna niet meer te komen. Alleen om af en toe (eens in het jaar oid) om te controleren of het goed is. En natuurlijk als ik denk dat hij even langs moet komen om haar weer netjes neer te zetten.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:04

Daar zit ik nu ook over na te denken, om Ankie natuurlijk te laten bekappen.

Toen ik haar kocht heeft ze een hele tijd perfecte hoeven gehad, en heb ik haar meer dan een half jaar niet laten bekappen. Afgelopen zomer liep ze in een wei met veel stenen, en was ze door een andere hoefsmid bekapt. Ze kreeg ineens een onwijse scheur in haar hoef, zo erg dat ze op 1 punt bijna op haar zool liep. Toen heb ik haar op ijzers gezet, dat ging goed, maar als het heel nat en blubberig is raakte ze ze wel kwijt. Nu staat ze weer zonder ijzers, en als het kan wil ik dat wel zo houden. Het is altijd zo'n gedoe met die ijzers!

Maar ik zie het niet zo zitten als ze steeds onwijs gevoelig loopt op het harde.. En ik wil ook geen scheuren in haar hoeven liever.

Hoe is dat bij haflinger peelie? Loopt ze gevoelig op het harde?

@hiphopje: idd geen hoefvet. Heb ik ook gedaan, werkt niet. Wat het beste werkt (volgens mijn hoefsmid) is af en toe nat spuiten ;) En biotine schijnt soms ook te werken, maar dat moet je minimaal een half jaar geven wil je er iets van merken.

hiphopje

Re: [HK] Haflingerklets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:09

wat doet een natuurlijke bekapper anders dan een gewone hoefsmid dan???

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:14

@Arlando: gefeliciteerd :D
@Paulien: veel sterkte met de operatie :(:)

Ik ga straks voor de eerste keer sinds zaterdag nog eens naar m'n paardjes! Heb zaterdagnacht in een verroeste nagel getrapt en heb dus de afgelopen dagen op krukken gelopen :')

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:13

Hinke schreef:
Daar zit ik nu ook over na te denken, om Ankie natuurlijk te laten bekappen.

Toen ik haar kocht heeft ze een hele tijd perfecte hoeven gehad, en heb ik haar meer dan een half jaar niet laten bekappen. Afgelopen zomer liep ze in een wei met veel stenen, en was ze door een andere hoefsmid bekapt. Ze kreeg ineens een onwijse scheur in haar hoef, zo erg dat ze op 1 punt bijna op haar zool liep. Toen heb ik haar op ijzers gezet, dat ging goed, maar als het heel nat en blubberig is raakte ze ze wel kwijt. Nu staat ze weer zonder ijzers, en als het kan wil ik dat wel zo houden. Het is altijd zo'n gedoe met die ijzers!

Maar ik zie het niet zo zitten als ze steeds onwijs gevoelig loopt op het harde.. En ik wil ook geen scheuren in haar hoeven liever.

Hoe is dat bij haflinger peelie? Loopt ze gevoelig op het harde?

@hiphopje: idd geen hoefvet. Heb ik ook gedaan, werkt niet. Wat het beste werkt (volgens mijn hoefsmid) is af en toe nat spuiten ;) En biotine schijnt soms ook te werken, maar dat moet je minimaal een half jaar geven wil je er iets van merken.

De scheuren zijn juist we gegaan bij mara. Ze loopt VEEEEEEEEL beter op het harde. Haar hoeven zijn veel elastieser en scheuren dus niet!!! Haar hoeven slijten ook een stuk minder snle omdat ze juist elasties zijn.

Doordat er een mustangrol in de hoef komt zal dit het afrollen bevorderen en kan de hoef weer normaal gebruikt worden. Ook doordat de teen van de hoef af word gehaald kan er geen scheur meer in komen opdat er geen pijnlijk drukpunt is tijdens het afrollen.

@ hiphopje. Natuurlijk bekappen is het aannenmen van een andere vorm dan het traditioneel bekappen...

www.paardnatuurlijk.nl staan heel veel voorbeelden en info waar je even mee zoet bent :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:15

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:28

@hiphopje: weet ik eigenlijk niet precies :+ Het grootste verschil is dacht ik dat ze bijna niks van de straal afhalen, zodat de hoef niet alleen op de rand steunt.

Chipieke: pijnlijk! Dus je hebt je nieuwe zadel ook nog niet uit kunnen proberen?

@peelie: die site ken ik al ;) Heb alleen nog nooit de moeite genomen het te lezen. Ik vind die natuurlijk-mensen altijd een beetje zweverig! Maar goed, als het met dat bekappen goed uit pakt wil ik dat best proberen.
Ik heb alleen wel het idee dat er bij de natuurlijke bekappers nogal wat beunhazen bij lopen...

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:20

Hallotjes allemaal :D

Vandaag echt heerlijk genoten van het weer!! Vanmorgen weer les gehad met Levera.. Ging echt super goed!! Ik helemaal in m'n hum en super trots :+ Daarna nog ff uitgebreid Nora gepoetst, echt wat een haar komt daar alweer uit zeg :? Ook nog ff mooie hengstenvlecht gemaakt.. Noor vond dat maar raar.. Stond steeds te schudden met haar hoofd/hals.. Heb hem toen maar weer uitgehaald (nadat ik wat foto's had gemaakt natuurlijk ;) )

Haha zie mij mooi zijn :o
Afbeelding

Oke en nu los dat haar :=
Afbeelding

Vanmiddag nog naar m'n zus geweest, zij druk in de tuin aan het werk, ik heerlijk op de schommelbank in de zon met m'n kleine Jesse neefje :D

Gefeliciteerd Arlando!! Wat een scheet zeg :D

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:38

hiphopje schreef:

Een 'normale hoefsmid' snijdt in de zool, dit doet de NB niet volgens mij, daarbij is de toon langer bij een Normale hoefsmid, en de hiel is hoger.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:42

Nathalie83 schreef:
Hallotjes allemaal :D

Vandaag echt heerlijk genoten van het weer!!

Inderdaad en daar heb ik echt van genoten,

Heerlijke buitenwandeling gemaakt, voor het eerst alleen door het dorp (waren al vaker door het dorp geweest, maar dan met andere paarden mee) en hij deed het heel braaf zoals ik eigenlijk wel verwachtte. Wel was het bushokje doodeng, en stond het waarschijnlijk klaar om aan te vallen, maar na wat liefkozende woordjes, en een worteltje als aanmoediging, ging hij er zomaar voorbij :D, ook nog langs de andere kant erlangs, en toen zijn we langzaam weer terug gegaan naar stal.

Groot verkeer is niet meer eng, en wat ben ik trots op hem :D

Ook de hoefsmid is geweest, alles rustig gebeurt, nu krijg ik als tip omdat Balou zulke scheuren in zijn hoef heeft, om hoefOLIE te gebruiken, nu ben ik zelf helemaal niet voor die 'troep' dus hoe denken jullie hierover ?

Groetjes.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:24

@Hinke: helaas, nog steeds niet kunnen rijden :') Het is alsof de duivel ermee gemoeid is!

naomimak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:34

had vandaag liedewij gereden en bianca
ging echt super goed :P

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:46

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:57

Balou_k schreef:
hiphopje schreef:

Een 'normale hoefsmid' snijdt in de zool, dit doet de NB niet volgens mij, daarbij is de toon langer bij een Normale hoefsmid, en de hiel is hoger.

Op deze site kan je heel veel vinden over natuurlijk bekappen en het zelf leren als je zou willen.
hoefnatuurlijk.nl
Alleen ben ik van mening dat het bekappen van de paardenhoef over gelaten moet worden aan een prof. die er jaren voor naar school is geweest en weet waar hij mee bezig is. Omdat een paard maar 4 voeten heeft waar hij heel zijn leven mee moet doen.

Daarin tegen staat er wel veel info op hun site.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:30

Hinke schreef:
@hiphopje: weet ik eigenlijk niet precies :+ Het grootste verschil is dacht ik dat ze bijna niks van de straal afhalen, zodat de hoef niet alleen op de rand steunt.

Chipieke: pijnlijk! Dus je hebt je nieuwe zadel ook nog niet uit kunnen proberen?

@peelie: die site ken ik al ;) Heb alleen nog nooit de moeite genomen het te lezen. Ik vind die natuurlijk-mensen altijd een beetje zweverig! Maar goed, als het met dat bekappen goed uit pakt wil ik dat best proberen.
Ik heb alleen wel het idee dat er bij de natuurlijke bekappers nogal wat beunhazen bij lopen...

Ik weet een hele goed. Annette Nielsen. Als je op google zoekt vnd je haar. Ze heeft haar certivicaat enzo. Uiteindelijk ben ik overgstapt op een hoefsmit die ook natuurlijk bekapt. Want ik moet eerlijk toegeven, Annette is duur. maar dan heb je wel het beste van het beste.

En ja, er zitten een hoop prutsers tussen. maar er zijn ook een hoop gewoone hoefsmeden die prutsers zijn (maar dat vergeten mensen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:31

Hinke schreef:

Juist wel... De hoef moet zodanig "hol" worden dat je een ijzer-effect krijgt.. volgens het natuulijk bekappen dan he :P
ik laat t ook lekker aan mn smid over!!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:32

Freya schreef:
Balou_k schreef:

Op deze site kan je heel veel vinden over natuurlijk bekappen en het zelf leren als je zou willen.
hoefnatuurlijk.nl
Alleen ben ik van mening dat het bekappen van de paardenhoef over gelaten moet worden aan een prof. die er jaren voor naar school is geweest en weet waar hij mee bezig is. Omdat een paard maar 4 voeten heeft waar hij heel zijn leven mee moet doen.

Daarom is er ook gewoon een certivicaat voorte halen. Maar heel veel mensen weten dat niet. Jammergenoeg.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:33

VivaLaVida schreef:
Hinke schreef:

Juist wel... De hoef moet zodanig "hol" worden dat je een ijzer-effect krijgt.. volgens het natuulijk bekappen dan he :P
ik laat t ook lekker aan mn smid over!!

dat is dus niet waar :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:38

ow ik heb dat gelezen op paardnatuurlijk.nl !

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:41

maar dat is dus niet waar. Het is toch niet goed voor de hoef om de zool dunner te maken. dan krijg je een onstabiele hoef.

Mag ik trouwens een citaat? Ik ben benieuwd waar dat dan staat?

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:56

Freya schreef:
Balou_k schreef:

hoefnatuurlijk.nl

Daarom is er ook gewoon een certivicaat voorte halen. Maar heel veel mensen weten dat niet. Jammergenoeg.[/quote]
Klopt, alleen vind het ondanks het certificaat toch de taak van de heofsmid die er jaren voor geleerd heeft. Een paar cursusmiddagen is niet genoeg om alles te weten van de paardenhoef. Maar dat is mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:18

HOERA! ik ben EINDELIJK weer begonnen aan mijn profiel. :)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:38

Het interview ging goed gisteren :D Hij vroeg best wel rot vragen hahahahaha maar kon goed antwoorden :))