[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:08

Troubles in Fredo-land. :+
Hij kraakt. Iemand dat ooit al meegemaakt bij zo'n jong paard? Als veulen deed hij dat niet, pas sinds kort hebben we gemerkt dat hij op de weide, als hij gewoon rondstapt dus, kraakt. Het is hetzelfde gekraak wat je hoort bij paarden die artrose hebben. Maar 1 jaar is toch echt véél te jong om al artrose te hebben?
Hij heeft constant weidegang dus tekort aan beweging is het toch ook niet lijkt me? En hij mankt niet, en geen gezwollen gewrichten fzo. Heb de indruk dat het van zijn achterpootje komt. Van 1 poot dus.
Maakt me alsnog toch een beetje zorgen :?

Daihyo

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:11

Is het echt kraken of van dat knakken dat je zelf ook wel eens in je knie of enkel hebt?
Dat laatste doet Jim ook in zijn voorbeen en daar is niets mee aan de hand.
Maar als je twijfelt even een foto laten maken :j

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:12

Tgoh ik weet het niet. Het is echt het geluid dat je hoort wanneer je een artrose-paard aan het instappen bent. Ik kan het niet anders beschrijven denk ik (mijn knie/enkel knakt nooit dus geen idee hoe dat klinkt) Het is als hij stapt *knak* stap *knak* stap etc

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:32

Hm wat vreemd... Als je het niet vertrouwt zou ik het voorleggen aan de dierenarts.
Heb het zelf nog niet meegemaakt met een paard, dus geen idee.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:38

Amanda schreef:
Voor ons te ver weg :D

Lekker geshopt dames! Was het verder ook nog leuk met demo's enzo?

Wij hadden vandaag een clinic Ranch Riding. Erg leuk onderdeel van de western :j
Foto's: [WN-ITP] Clinic Ranch Riding met alpenquarter Jim

Edit:
Nog een foto gevonden <3
[ Afbeelding ]

Sommige demo's vielen erg tegen; bij Trec zat het bit bijna achter z'n oren bij eentje.
En bij Marion Alblas werd er irritant veel met de stick getikt en aan de kaptoom geragd. En ik ben echt geen pennysoftie wat dat betreft. :=

Maar andere dingen waren weer heel interessant! Twee demo's van Piet Bakker, wat een heerlijk enthousiaste man is dat toch. :D
En het vrijheidsdressuur van Vibriseteam was ook erg leuk.

Verder veel kennissen gesproken en bij wat stands informatie ingewonnen. :)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:56

Ik vond Piet Bakker een beetje vaag. De 2 lazy 7 ranch daarentegen vond ik heel interessant, net zoals Visibreteam!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:59

Ik ga zo weer naar mijn toekomstige topper kijken *\%/*
Eens zien hoe hard ze gegroeid is in 2 weken tijd. :D

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:30

<3 <3 <3
Afbeelding

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:33

Ooooh zo cute <3 Pff ik wou dat die van ons ok terug zo mini was. Die tijd vervliegt veel te snel -O-
Geniet er maar van!

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:38

Ach gut <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:41

Aaaah <3
Wat een droppie!

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:06

Wat een lieffie!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:31

Knappe Jim
Gave foto's zeg.Mooie omgeving ook.

Ah wat een snoezig veulen.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:30

Pff Fredo zijn hoeven zijn zo'n nachtmerrie hé. Ik ga nu denk ik toch mijn eerste smid terugbellen, ook al ben ik er niet zo tevreden van (qua communicatie, hem aan de lijn krijgen is bijna mission impossible) maar ga hem toch nog eens proberen aan de lijn krijgen voor een tweede (of beter gezegd derde) opinie. Hij heeft al veel ervaring met probleemhoefjes dus als hij zegt dat het geen probleem is, dan ben ik toch iets geruster.. Zelf heb ik het gevoel dat ons veulen enorme platvoeten aan het ontwikkelen is, en ondanks dat er niets af kan nu (ne mm misschien?) en toch zijn ze aan het barsten. Echt raar. Van voor lijkt er te veel afgedaan te zijn. Het is precies of zijn zool groeit sneller dan zijn hoefwand.

De smid is 3 weken geleden geweest en zijn hoeven zijn weer helemaal vol barsten... Pff het is zo deprimerend, het is precies dweilen met de kraan open wat zijn hoeven betreft. Nog nooit een paard met zo slechte hoeven gehad.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:31

Zit het met je voer wel goed? Als ze niet genoeg binnen krijgen, kunnen ze ook slechte hoeven ontwikkelen. Wel balen zeg.

<3
Afbeelding

Afbeelding

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:48

Heb voer al laten analyseren (ook het hooi) en dat zat echt goed. Maar ja misschien toch "ergens" tekort.. Twijfel al van biotine bij te geven.. Edit: en twijfel ook om een bloedonderzoek te laten doen (zei het onlang tegen mijn DA maar die vond het toen een beetje te overbezorgd van me -O- )
Heb nu gelukkig mijn oude smid (van de eerste keer, een wonder!) aan de lijn gekregen. Ik leef even op goede hoop dat hij ons toch hopelijk op de goede weg kan zetten, of dat die eventueel kan zeggen of de bekapping misschien gewoon anders moet voor de haflinger.. Zou geruststellender zijn van een 3de opinie te hebben.
Zou het wel jammer vinden als ik van smid moet wisselen, want huidige smid vond ik echt heel netjes werken (en dat is tenminste iemand die kan communiceren en die last minute ook altijd komt als er iets is etc, dat vind ik heel fijn, wat ook niet makkelijk te vinden is bij een smid heb ik al ondervonden). Maar misschien bekapt huidige smid voor het oog wel netjes, maar op een niet - standaard hoef is het misschien toch niet helemaal correct? Ik weet het echt niet (wil hier mijn smid ook absoluut niet zwart maken fzo, ben er op zich heel tevreden van).
Maar ben toch benieuwd wat de oude smid ervan gaat zeggen (dat is iemand die echt al heel lang in het vak zit en veel opleidingen geeft etc erover).
Laatst bijgewerkt door FjordHorse op 12-04-16 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:49

Geef je alleen ruwvoer of nog iets erbij?
Biotine kan helpen, maar dat duurt wel lang voor je goed effect ziet.
Moeilijk hoor, die voeten :j

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:00

Voor de haflinger geven we onbeperkt ruwvoer (kruiden hooi, dat dus geanalyseerd is op samenstelling en het was goed om geen andere supplementen te moeten geven volgens mij DA) en er hangt een liksteen. Ze krijgen wel elke dag een 2tal kleine handje korreltjes (is een suikervrije gezonde brok dat ik gebruik als belongings brok, maar is feitelijk dus een soort korrel en geen paardensnoep waar ze te veel suiker mee binnen krijgen).
Sinds een dikke week krijgen ze ook een kuurtje van vlozaad, luzerne, zemelen, lookpoeder, lijnzaadolie en korrel voor jonge paarden. Ik doe dat altijd preventief na de winter (omdat ze toch op een zanderige paddock staan), beetje zuivering van hun darmen voor het geval er zand zou achtergebleven zijn. Ook volgens mij DA gecheckt hoor.
Lijnzaadolie geef ik altijd bij rond de tijd dat ze ruiven, dan gaat het wat vlotter :D

Als veulen gaven we hem cavalor start mix dacht ik (de mix van cavalor voor veulentjes) omdat we er niet uit raakten of we wel of geen korrel moesten geven aan een jong veulentje, dus toch maar een beetje extra gegeven voor de gemoedsrust.

EDIT: die problemen met de hoeven heeft hij dus al van dag 1 gehad.. dus is niet recent na of tijdens de winter vb ontstaan, het is al van dag 1 dag hij bij ons is dat we merken dat zijn hoeven dikke miserie zijn -O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:06

Weet je zeker dat ze dan geen vitaminegebrek heeft?
Ik zou toch eens denken aan een vitaminebrokje, liefst 1 met hoog biotinegehalte. Dan weet je zeker dat ze alles binnen krijgen om te groeien. Wil je suikerarm voeren kun je dan denken aan Vitalbix, Marstall Force en zo zijn er nog wel een paar.
Bij alles wat je verder voert, want dat is prima voor en paard in de groei :j

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:15

Maar zou dat dan kunnen van bij het begin een vitamine tekort? Heb dat al enkele keren tegen mijn DA ook gezegd (2 verschillende DA's gehad) en in de zomer zei die tegen mij dat het onmogelijk was gezien onze weide zo rijk was (heel veel kruiden en niet enkel gras). In de winter aan de andere DA gevraagd na de hooi analyse en die zei dat het ook niet kan want in het hooi (incl kruiden dat erbij zitten) zou alles zitten wat ie nodig had, enige wat ik ev nog kon bijgeven was dan wat luzerne x zemelen voor de Ca/P balans goed te hebben.
Ik wou toen nog bloedonderzoek doen voor na te kijken dat alles in orde was, maar dat leek hem echt overbodig..

Ik ga eens zoeken achter die Vitalbix etc. Ben hem nu uiteindelijk toch terug korrel beginnen geven (cavalor juniorix, voor paarden vanaf 1 jaar oud dus) omdat ik het zelf niet helemaal vertrouw gezien zijn hoeven probleem.
Ik wil de paarden wel zo natuurlijk mogelijk voeren, maar een jong paard moet ook groeien hé.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:18

Ja precies. Daarom vraag ik me af of het geen tekort is. Dat uit zich namelijk wel snel in hoefproblemen, huidproblemen, vachtproblemen, dat soort dingen.
Bloed trekken geeft je in ieder geval zekerheid. :j
Wel fijn om te weten dat je hooi en gras in orde is overigens. Maar voor jonge paarden in de groei vraag ik me af of het voldoende is.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:34

Ja wel, het is net daarom dat ik het allemaal heb laten onderzoeken omdat het net voor 2 jonge paarden was. En de DA zei dat het goed was, maar ja, ik twijfel zelf ook wel hoor. Mijn ander paard ziet er top uit, heeft ook oersterke hoeven. Maar de haflinger, dat is echt miserie. Zijn vacht etc is wel in orde, en hij groeit goed, maar de hoeven zijn altijd zo'n miserie.
Volgens de fokkers van de haflinger, dan komt dat wel vaker voor. Als in: de moeder heeft hier ook last van gehad, en de halfbroer kampt ok met zelfde probleem.. Maar in hoeverre dat echt genetisch bepaald is, dat weet ik ok niet.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:04

Wat ook goed werkt voor brokkelhoeven of met barsten erin, is gewoon simpele zonnebloemolie erop sprayen.
Mijn moeders paard heeft ook altijd barsten in de hoeven gehad (werd zelfs van gezegd dat ie niet zonder ijzers kon), maar die olie erop werkte super.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:38

Nog beter: eerst de hoef nat maken en dan olie erop. Dan houdt het het vocht vast in de hoef. Alleen olie erop sluit de hoef van buiten af voor vocht. En dat wil je met brokkelhoeven niet. Vocht hebben dit soort hoeven nodig.

Aldus mijn smid tegen een stalgenootje met paard met brokkelhoeven een paar jaar terug. Paard knapte er overigens goed van op, dus is absoluut de moeite waard om te doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 18:22

Heey lieve mensen nu me pups er uit zijn en ik eindelijk een laptop heb kunnen aanschraffen kan ik er weer zijn als ik welkom ben =)