[HK] Haflingerklets

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:06

Naomi, leuke foto's! :)
Ziet er goed voor een paard dat zeker ook nog niet zo lang onder het zadel is.

Maayke, super dat 't beter gaat met je broer :j
En ja.. van je nichtje: als ze er blij mee is, gefeliciteerd :D (weet anders ook geen reactie haha).

Hiphopje, als ik een zweep erbij mag houden, is een wedstrijdje rennen doen met de hafs? :+ Nee super dat het fijn ging meissie!! :)

Nou echt, heb vijf meisjes in totaal op Madeira laten rijden, 2 zijn eraf gevallen. Gelukkig was bij Susyb @ bokt echt een ongelukje en niet omdat Madeir echt iets gemeens deed geloof ik.

Heb gewoon bedacht; ik wil lekker alleen Madeir blijven rijden haha :D (en ja, ik weet het, zo'n goede ruiter ben ik niet, maar als ik altijd aan andere mensen overlaat, wat leer ik er dan van? Blijf gewoon privélessen enzo volgen, het belangrijkste vind ik dat Madeir mij lief heeft en mij vertrouwt :j)

Madeir gaat met iemand anders donderdag een springlesje doen haha ik ben benieuwd :P (ik wil zelf pas springen als mijn knie weer beter is en als ik nog wat gewicht kwijt ben en wat meer vertrouwen in mezelf heb-- nee, ik geef Madeir hier dus NIET de schuld van).

hiphopje

Re: [HK] Haflingerklets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:09

hahaha, ik rijd nooit met zweep. Als madam een longeerzweep ziet gaat ze al rennen. En ik denk als ik met zweepje zou rijden (wat je met western eigenlijk niet doet) dat ze nòg sneller is.
Ik zou graag eens kijken hoe hard ze kan, dus wie weet, ooit een haflingerrenwedstrijdje organiseren???

Waarom laat je zoveel verschillende meisjes op Madeira rijden? Of heb ik daar overheen gelezen??

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:12

Hiphopje, Madeir begon op een gegeven moment bij elk paard dat ze in de bak tegen kwam te bokken (ja, ik zit altijd op brave paarden, wist ik veel wat ze deed) dus eerst heb ik 'geleerd' van hun hoe zij haar aanpakken. Maar ik heb zelf eigenlijk al de manier gevonden wat Madeir en ik allebei prettig vinden (zover ik voel/weet) en wat goed werkt :j

Maar uhm.. Madeir rijdt ik nu niet meer met zweepje. Dan racet ze ook niet zo in de galop. :P Ze kan echt hard haha. Maar ze kan het ook super netjes. Ligt eraan hoe jij reageert op haar. :P

Naomi, hoe oud ben jij Madeir wezen inrijden eigenlijk? :)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:36

wat goed dat jij de manier gevonden hebt!
gaat ook echt goed met jullie hè?
Wij hebben Lizzy nu bijna 3 maandjes. En hebben sinds januari dus les. En ik merk ook dat het steeds beter gaat, oke, ze is nog steeds snel, maar het gaat echt beter. Het grote probleem ben ikzelf, hihi. Er zit gewoon nog teveel 'engels' in mijn hoofd. Met het westernrijden moet ik echt leren om haar los te laten. Mijn dochter rijd nog maar net een jaartje, en is nog niet zo ver-engelst, die laat de teugels veel makkelijker los. Grappig om te zien.
Lizzy is pas heel laat ingereden, zoals ik begrepen heb pas met een jaar of 8/9. Ze word in mei 12.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:05

Mag ik vragen wat jullie je haffies te eten geven en welk werk ze daarbij verrichten? Ik heb namelijlk een GROOT meningsverschil met iemand.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:08

Mijn haflinger krijgt elke dag 3 plakken hooi, 250gr pavo nature's best en een halve schep zemelen.

En zij doet NIETS :+ (in de winter).

In de zomer staat zij op de wei en krijgt zij niets bijgevoerd, dan werkt zij elke week 2x 20min en 1x een uurtje (buitenwandelen)

wat is het meningsverschil :D

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:14

Het meningsverschil is als volgt:

Mijn haf kreeg bij haar vorige eigenaar geen biks. Ze stond daar overdags buiten (wel op het land) en snachts binnen in stal. Daar kreeg ze flink wat hooi.

Mijn mening is dus dat hij het nog niet nodig heeft om biks te krijgen, hoogstens een handje, maar de persoon die 's avonds voert (helaas niet de stalbaas zelf) is van mening dat hij niet zonder biks kan blabla. Hij stond daar op het land en hier niet (op dit moment niet op het land maar in de bak). Zodra ik 'ja' zegt, zegt hij 'nee' en andersom.

Overigens ben ik het 'werken' aan het oppakken met een beetje longeren en soms wat stappen erop ( ik heb haar pas sinds zaterdag en wil niet te hard van stapel lopen...)

Zit ik dan echt zo fout?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:18

Ik vind het niet zo fout hoor.
Die van mij doet 1 keer per week een klein beetje werk (aan de longe).
Hij krijgt s ochtends (op het land) en s avonds (in stal) een flinke plak kuil. En 2 keer per dag een klein schepje bix (minder dan een kwart nog). Dit is ponybrok, speciaal voor sobere rassen enzo. Dit omdat de rest ook wat krijgt, dan staat hij niet zo te kijken van en ik nou?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:22

Ik vind het prima zo! Ik heb al veel te vaak naar m'n zin te horen gekregen dat m'n haflinger best zonder biks kan :D Ja ik weet het ondertussen maar vind het zielig dat zij niets krijgt dus zij krijgt toch een beetje, NA :+

Gewoon zo verderdoen, vind het prima zo!

Wie heeft er trouwens een idee om een zadelkamer in te richten. Het is een rechthoekige ruimte met aan de ene kant hooi en stro en aan de andere kan wil ik alles zo praktisch mogelijk hebben staan! Wie heeft er een idee hoe ik het het best kan doen? Er is 1 wand met deur, 1 vaste wand, 1 open want en 1 dichte wand met spleetjes tussen.

Ik zal dit weekend wel eens een foto maken :')

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:31

Ik wou al zeggen, kun je een foto of een schets maken want ik snap er niet zoveel van! Ik zou in ieder geval je zadel en hoofdstel uit de buurt van het stro houden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:33

Je hebt al de tweede die dat zegt over dat zadel :P Waarom eigelijk :D Zadels blijven wel in zadelkasten, maar de rest wil ik zo praktisch mogelijk houden.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:35

Omdat er van het stro onwijs veel stof afkomt, wat niet echt goed is voor je zadel :) Gaat er op, onder, tussen, achter, boven op zitten. Ik zou het dus zo ver mogelijk bij het stro vandaan doen :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:51

Ok, hier eventjes een schetske :D

Afbeelding

naomimak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:08

bij ons krijgen ze in de winter 2kilo bix 1 emmer wortels en 2 plakken hooi over de hele dag
de oudere werken
en de jonge hafies zijn in de groei
somigge krijge meer zoals bianca gaat naar 3 a 4 kilo bix om dat ze nu elkedag bijna gereden word en fresa krijgt al 3 kilo en die is 1 jaar maar was erg mager dat ze kwam vandaar het extra :P

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:11

Goh naomimak: zijn die haflingers dan geen stuiterende haflingerpingpongballetjes :D

naomimak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:15

nee zeker niet :p ze komen elkedag buiten
maar die dus niet werken zijn jong :p
en die werken worden ongeveer 4 a5 keer of vaker gereden in de week door mij :p
ik ga slapen tot morgen

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:16

Shania krijgt smorgens en savonds 1 kilo Ponybrok en een halve kilo zwarte havermix..
Verder krijgt ze verdeeld over 4 voerbeurten tot 6 kg voordroog..
Maar ze word/is te dik, dus ze moet op dieeet.. :Y) Dat word dus gewoon droog hooi eten..

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:26

Hmmmm, misschien heeft de persoon waarmee ik deze discussie had dan toch een punt?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:31

Misschien heeft je Hafje het nu nog niet nodig, aangezien je er nog niet gek veel mee gaat doen, maar ik zou hem zeker voorzien van een boel hooi en een goede mineralenliksteen.
Misschien kan je hem Pavokoeken voeren? Summerfit of Aura, daar zit genoeg in zonder veel energie enzo. Mijn Irish Cob merrie krijgt daar de brokvariant van, Liga.. Ze doet het er heel goed op, zo krijgt ze toch voldoende vitaminen en mineralen binnen zonder dat ze op t land staat.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:32

Ik moet wel zeggen, toen Shania niks deed kreeg ze alsnog 2 kilo Cavalor Juniorix per dag.
Speciaal voor de groei.. :)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:35

Ja ik zal eens rondkijken. Zolang het weer het toelaat wil ik wel met haar bezig zijn 's avonds. Zo heb ik vanavond weer 20 min. gelongeerd en haar daarna weer lekker op stal gezet met natuurlijk een hoop hooi.

Ben van plan om morgen wat korter te longeren en er derna even op te gaan. Wellicht probeer ik een drafje :)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:41

:)

Ik denk dat naarmate je haar dus dagelijks gaat laten lopen, werken zal ik t nog maar niet noemen, ze wel meer energie etc. nodig zal hebben. Denk dat je dan wel aan de biksjes moet.. :)

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:42

Mijn haf krijgt 2 kilo sportbrok per dag, een emmer wortels en ongeveer 3 plakken hooi.
Daarbij werkt hij 5 a 6 dagen per week.

Leuke foto's trouwens!!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:10

chipieke schreef:
Ok, hier eventjes een schetske :D

Afbeelding

Leuk! Hoeveel vierkante meter is het in totaal?

Sita_ schreef:
Shania krijgt smorgens en savonds 1 kilo Ponybrok en een halve kilo zwarte havermix..
Verder krijgt ze verdeeld over 4 voerbeurten tot 6 kg voordroog..
Maar ze word/is te dik, dus ze moet op dieeet.. :Y) Dat word dus gewoon droog hooi eten..

Ik denk idd dat je haflinger aan alleen hooi snel genoeg heeft.. Op mijn nieuwe stal voeren ze (jammer genoeg) erg weinig hooi, dus ik moet nu veel krachtvoer bij gaan geven. Ik heb vandaag en gisteren elke dag ongeveer 2,5 kilo muesli gegeven en tarwezemelen maar ik heb geen idee of dat genoeg is want ze krijgt echt weinig hooi erbij... Alleen hooi voeren is veel makkelijker!

Voor de mensen die een wintec zadel hebben en een paarse of roze boom nodig hebben: Ik heb ze zaterdag in de winkel gezien! Een verkoper had tegen mij gezegd dat je ze niet los kan kopen, maar dat kan dus wel!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 07:52

Dat is fijn om te weten Hinke :)
Voor als mn hafje ooit in mn wintec gaat passen hahaha.
Ik hou m nog wel voor de zekerheid, maar tot nu toe past ie niet echt helaas... Mijn haffel is gewoon echt tonnetje rond zonder enige schoft... Vandaar dat ik dan ook maar overstap op boomloos...