Welke volwassenen zijn ook zo blij met hun haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welke volwassenen zijn ook zo blij met hun haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:58

@roweentje maar bij een zadelmak paard ga je dit nooit gelijk onder het zadel toe ook niet als je jet wel al aan de hand doet. Eem jong paard moet leren je gewicht te dragen en loopt dan nog niet mooi recht em alles die balans hebben ze niet en die rijd je er langzaam maar zeler in en worden ze recht en sterk. dat kan je aan de hamd niet oefenen want ze moeten leren je gewicht te dragen dat vind ik dus het rara aan wat jij moet doen..

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:10

@ muppetmayo: je moet me ff helpen! Ik ken jou, we hebben eerder contact gehad volgens mij. Mijn haf staat ook in moordrecht.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:15

Paulusjuh wat grappig! Het zou heel goed kunnen dat we eerder contact hebben gehad. Ik ben een tijd terug opzoek geweest naar stalling, wellicht hebben we daarover destijds contact gehad of in een ander haflinger topic? Daimy staat inmiddels niet meer in Moordrecht maar in Gouda :)
Er gaat mij inderdaad wel vaag iets dagen maar ik zou echt even niet weten waarover we nou eerder hebben gesproken :+

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:36

Haha ik ook niet! Mijn haflinger heet Anne. Zegt het je dan al meer? Had je toen niet een andere haflinger?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:38

Yvank_ schreef:
@roweentje maar bij een zadelmak paard ga je dit nooit gelijk onder het zadel toe ook niet als je jet wel al aan de hand doet. Eem jong paard moet leren je gewicht te dragen en loopt dan nog niet mooi recht em alles die balans hebben ze niet en die rijd je er langzaam maar zeler in en worden ze recht en sterk. dat kan je aan de hamd niet oefenen want ze moeten leren je gewicht te dragen dat vind ik dus het rara aan wat jij moet doen..

Daarom dat zij als oefening geeft, iemand erop en dan nog iemand die ernaast loopt en hem de rechtrichten oefeningen laat doen, de ruiter doet dus eigenlijk niks, alleen rechtop zitten en meegaan in de bewegingen. Diegene aan de hand laat hem de juiste passen lopen.

Dat is wat zei bedoelt met wat ik nu onder het zadel mag doen en dat doe ik ook, maar dit is enkel in stap en hier valt hij niet van af, hij is te dik en moet afvallen, daar zoek ik een schema voor zonder te rijden.
Dat was eigenlijk mijn hele bedoeling van het bericht waar ik mee kwam. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 23:06

Roweentje: ik ga je morgen meer tips geven. Maar stop met al die voltes rijden. Een jong paard moet juis zoveel mogelijk recht uit. Op de rechte stukken recht richten en sterk maken, af en toe een volte. Juist als je ze steeds op die volte trekt in deze fase worden ze scheef. Hij heeft helemaal de kracht nog niet om nageeflijk met een ondertredend binnenbeen te lopen. Hij moet rechtuit, op eigen benen.
Morgen meer.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 23:21

Ik snap je reactie volkomen, dit is ook wat ik eerst dacht.

Ik heb nu 1x les gehad en 2x per week doe ik de oefeningen 10 minuten, dus erg veel voltes heeft hij nog niet gemaakt. 1x met mij erop. Voor de rest wandel ik met hem door de weide aan de lange lijnen, in de bochten vraag ik wel wat stelling, maar het is voornamelijk rechtuit. Ik merk dat hij enorm waggelt en echt steeds linker of rechterstelling opzoekt.

Maar als ik nu op hem ga zitten en 'gewoon' zou willen rijden dan valt hij naar binnen enz, en dat moet ik ook niet hebben natuurlijk. Loop dus een beetje ertegenaan wat er voor hem goed is. Rechtuit oké, maar de bak is niet zo lang en buiten rijden gaat nog niet met hem.

Maar ik denk ook, die instructrice zal het goede toch wel weten, aangezien ze door iedereen aanbevolen wordt, ze kende mijn paard niet en toch kon ze meteen zien waar we tegen aan liepen en waar het scheef zat.

Ik wil er zo goed aan doen om hem op een juiste manier aan te rijden zodat ik zo lang plezier van hem kan hebben en ik zou ook heel graag dressuur gerichte lessen willen volgen over een tijdje en uiteindelijk wedstrijden willen gaan rijden.

45 euro iedere keer voor een les is ook genoeg geld, maar heb het er wel voor over als het voor hem ten gunste komt.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 23:31

45 euro?? Dat is idd wel een smak geld ja. Daar kan ik een maand lang voor lessen ;)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 07:42

@Roweentje: ergens kan ik me wel vinden in haar methode, maar voor zo'n jong paard? Zou mijn keuze niet zijn hoor... En dan voor 45,- per uur... Maar goed, blij dat jij er tevreden over bent.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 07:59

Ik heb juist heel veel rechtuit gereden. Recht zijn heb ik mij totaal niet druk om gemaakt. Alleen maar op eigen benen lopen en eens een volte om het stuur te installeren. En 45 euro per uur vind ik ook erg veel geld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 08:07

Ga idd met amanda mee.. ik rijd ook veel oefeningen maar mijn paard is 5 en loopt L1 dan kan het voor een net zadelmak paard zou ik dit nooot of te nimmer doen op eigen benen laten lopen niks iemand die hem ook nog vanaf de grond erbij oefeningen vraagt niet goed voor een jonkie dat kunnen de spieren en alles helemaal niet aan vergroot je enkel de kans op blessures em vroegtijdige slijtage. Mijn advies zoek iemand die je kan helpen met het opleiden van je jonge paard. Die je lekker laat rijden en zich bezig houdt met balans en op eigen benen lopen ipv dat jonge paard al steeds in de volte te willen trekkn om het binnen achterbeen te latem ondertreden. Dat kan zon jonkie helemaal nog niet die loopt de eerste tijd gewoon met zn kop in de lucht en slingerig. Als jijnhem dan ook nog gaat vragen om oefeningen te doen wordt dit nog erger. En juist bij zon jonkie moet je kilometers maken ze vetrouwd maken met rijden. Ik heb al heel wat jonge paarden beleerd op deze manier en het zijn stuk voor stuk fijne rijpaarden geworden :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 08:09

De methode is niets mis mee, maar voor zo'n jong paard is het zwaar.
Zo'n jonkie is nog bezig met balans, ruitergewicht op zijn rug, zonder zwabberen in 3 gangen de bak doorgaan. En dan moet hij ook nog kleine rondjes blijven lopen, een achterbeen onder zetten, nageeflijk lopen (?).

Wat ik met Jim deed toen ik hem kocht (hij was toen 3,5 en al een jaar onder het zadel :x), was 3x per week 20 minuten rijden en 1x 15 min longeren. En dat was eigenlijk al vrij veel, maar ook hij was zo scheef als een hoepel en had het in zijn koppie ook nodig om aan het werk te zijn. De overige dagen is wandelen zonder ruitergewicht prima. Lekker lange wegen rechtuit pakken. En verder op de wei.
Met rijden vooral veel 2e hoefslag rijden (zo kan hij niet aan het hek kleven) en af en toe een grote volte. Weinig teugelcontact, zodat hij zijn eigen evenwicht moet zoeken en niet op jou moet leunen. Laat je hem veel voltes lopen en continu in die stelling en buiging, dan kan hij juist op jou leunen. Hij loopt zo alleen maar in stelling, wel 2 kanten op. Maar hoe leert hij dan recht lopen?
Rechtrichten deed ik op de lange zijdes door een heel klein beetje linker en rechterstelling af te wisselen (dus niet alleen maar 'gewoon rechtuit laten lopen'). Verder zijn grote 8en rijden in stap en draf ook prima, dan moet hij ook de juiste buiging maken en elke keer wisselen. Uiteraard niet 20x een 8 rijden, maar zo af en toe eens meepakken.
Maar rechtrichten doe je niet door alleen maar voltes te rijden in stelling. Sterker nog, veel paarden maak je recht door op een volte stukken contragesteld te laten lopen.

Veel stappen, afwisselen met draven en af en toe een galopje (zoveel mogelijk rechtuit of grote volte) is prima.
Zeker voor het eerste half jaar. Dan kan hij aan jou op zijn rug wennen, hij krijgt de kans zijn evenwicht te ontdekken en spieren te kweken. Daarna kun je gerust wat meer gaan vragen en rijden.
De methode van je instructrice kan prima werken. Maar niet voor een jong paard dat vooral nog bezig is met zijn balans te zoeken. Die moet eerst leren hoe hij in evenwicht een lange zijde rechtuit kan lopen, zonder te zwabberen of te plakken aan het hek.

En 45 euro per uur zegt niets hoor :o
Ik heb verschillende instructeurs gehad en de duurste was zeker niet altijd de beste :)
Klinkt misschien wat negatief, maar ik heb al zoveel dingen mis zien gaan omdat jonge paarden niet de kans kregen om te wennen aan het onder het zadel lopen, maar meteen aan de nageeflijk, rechtgericht, ondertredend achterbeen, enz moesten.

Edit: wat Yvank ook zegt dus :D

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:21

Roweentje, ik ga hier in mee, maar had dat ook al geschreven met andere woorden.
Je eigen idee was dat ook: Ik snap je reactie volkomen, dit is ook wat ik eerst dacht.

Ga dingen doen waar je achter staat en ga niet blindelings met een instructrice mee.
Gebruik je idee en ingeving (ben gevoelsmens).

Misschien iets anders maar vroeger volgenden ik mijn moedergevoel al zei iemand dat klopt niet maar ik had het wel goed.
Mijn kind was bijna uitgedroogd (Baby 3dagen).

Lina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:39

Haaaai,

Hier ook een dertigplusser :D die haar hart verloren heeft aan een geweldige Haflinger genaamd Bacchante!
Ik heb haar pas sinds februari dit jaar, en het was liefde op het eerste gezicht.

Ondanks dat ze al 13 jaar is, kent ze de basis nog niet echt.
Voordat ze bij mij kwam was ze pas enkele weken ingereden, en weinig meegedaan. Een grote en super leuke uitdaging dus...

Afbeelding

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:29

Bedankt voor jullie duidelijke verhalen.

Amanda, zo als jij het uitlegt heb ik het ook altijd geleerd, ook bij andere jonge paarden.

Ik wil zooooo graag met hem rijden, en dan niet alleen oefeningen in de bak, maar ook lekker buiten met mijn vriend ernaast op de fiets. Nu tijdens het rechtrichten zou ik niet op. Manier met hem mogen rijden zoals ik graag zou willen en dat steekt me een beetje tegen.

Ik heb hem wel echt laten groeien, hij is nu 4 en hij is al 2,5 jaar in de hand met grondwerk, net voordat hij 4 werd ben ik pas met hem gaan 'rijden'. Hij is een lekker ouderwets typte van ongeveer 1,52 denk ik.

Ik wil niet volledig gaan rijden zonder instructie, maar ik woon hier nog niet zo lang dus ken in de buurt niemand die goede dressuurles kan geven en dan bedoel ik echt goed voor een jong paard, balans en evenwichtsoefeningen, niet alleen voor hem maar ook voor mij, en de basis er goed in krijgen.
Als iemand toevallig een instructrice kent in de omgeving van Antwerpen, let me know. :)

Ik wil niet zomaar aankakken met hem, wil graag gaan rijden, maar dan op een juiste en correcte manier.
Misschien dat het rechtrichten voor ons dan toch niks is op het moment. (Terwijl hij er wel super goed in is.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:33

Ik zou persoonlijk voorlopig met die lessen stoppen. Misschien oproepje op de bokt markt voor les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:51

Ik heb over 2 weken de keuring met Damella. Gisteren is ze op de foto geweest en ze staat er echt super op al zeg ik het zelf :D

Afbeelding

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:53

Ze ziet er echt super uit Yvank!! Ben benieuwd wat ze van haar vinden op de keuring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:57

Ja ik oko ben heeeel erg benieuwd!

Ze is al jaarling, 2jarige en 3 jarige op de keuring geweest. En met vele linten en prijzen naar huis gegaan dus we hebben goede hoop :Dc

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:02

Kan bijna niet anders dan dat ze wel weer een lint mag ophalen. Kan me niet voorstellen dat ze na 3 jaar in de prijzen ineens niets meer zou krijgen. Zeker niet zoals ze er qua bouw uit ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:06

Nee dat denk ik ook niet!

Vorig jaar nog opgenomen in stamboek met 1e premie waardige punten dus het zal wel goedkomen :D

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:11

Ja denk dat het inderdaad wel goed moet gaan komen :-).

Jeempie is het al 17 uur...heb echt zo geen zin meer om te werken...wil gewoon weekend en lekker in het zonnetje zitten :-)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:16

Ze ziet er zeker fantastisch goed uit Yvanka! Toppie! Ik moet zeggen dat Anne dit jaar ook wel goed 'in shape' blijft. Maar niet zo strak als Damella hoor! Kan niet anders als prijzen over twee weken :D

Ik ben vanochtend met een vriendin en haar 1,5 jarige dochtertje naar Anne geweest. Eerst even goed gelongeerd aan de dubbele longe en daarna wat leuke foto's gemaakt met de kleine erbij. Anne gedroeg zich echt voorbeeldig! Kleuter liep er zo onderdoor! Uh nee... dat was niet de bedoeling maar Anne gaf er geen kick om. En kusjes geven, zo schattig!

Nu weer hard aan de NIMA cursus verder. Blegh!

Morgen om half 9 weer les. Hoop dat ze lekker los is na de dubbele longe en ik dus morgen resultaat ervan zie!

Lina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:20

@ Yvanka die mening deel ik ook! Ze ziet er zeer goed, en prachtig uit. Alvast heel veel succes met de keuring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:28

Bedankt :D

Leuk paulien!

Hier nog wat plaatjes. Als ik alles heb maak ik wel even een topicje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding