Welke volwassenen zijn ook zo blij met hun haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:21

Wouke: niet elk paard is zo exrteem als Jim hoor! Maar als je zelf onzeker bent is het beter om hem door een ander te laten laden. Anders pikt hij dat op en krijg je onbedoeld misschien problemen.

Welkom terug Mando!

Roweentje: wat betreft de angst: 100x langs die plek lopen. Doe voor de zekerheid een hoofdstel in met hengstenketting, dan heb je iets meer controle. Hij moet er aan wennen. Laat hem kijken, snuffelen, blijf zelf staan alsof er niks aan de hand is. En loop er echt tig keer langs tot hij er rustig langs loopt.

Met Jim gaat het hmmm. Voorbeen was vanochtend dik :\
Straks in mijn pauze ga ik even stappen en als het dan dik blijft maar weer de veearts bellen, want dan vrees ik voor een ontsteking. :\

Faringo

Re: Welke volwassenen zijn ook zo blij met hun haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:31

Balen Amanda dat zijn been dik wordt. Inderdaad maar even de DA bellen als het vandmiddag nog zo is. Beter er op tijd zijn mocht het een onsteking zijn dat te laat.

Zoals jij aan geeft doe ik het met Storm ook als hij iets eng vindt. Als ik wandel doe ik meestal al mijn hoofdstel in met hengstenketting. Kan ik net even wat meer inbrengen mocht hij 1 van zijn koekoekmomentjes hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:34

Ja, precies. Ontsteking moeten we niet hebben. Dan moest ik ook bellen. Maar misschien is het vocht en trekt het met wandelen weg.
Wat een paard :\

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:45

Ik ga duimen dat zijn been weer gewoon slank is vanmiddag. Werk jij trouwens zo dich bij Jim in de buurt dat je in je pauze langs kan?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:48

Ja, is 10 minuutjes rijden :D
Hij staat precies tussen huis en werk in. Voor nu wel heel handig :j

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:09

hallo bokt gebruikers en halfinger liefhebers. ik zoek iets meer info over mijn nieuwe aanwinst anne van henkenshagen. geborte datum 27-4-12 Afbeelding ik heb haar net 2 weken ben benieuwd of iemand mischien familie van haar bezit.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:39

Das wel heel handig Amanda zo lekker dichtbij het werk. Storm staat voor mij ook tussen mijn werk en huis in maar das toch nog op 25 minuten afstand. Red ik echt niet in mijn half uurtje pauze ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:03

Damella staat 1 min van huis en 5 min van werk ideaal :D

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:06

Yvank, wat een luxe :D

Soc staat een kwartiertje verderop

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:06

@EngeltjeS: Er is geen erf, het is weide en dan meteen een dijk langs het water.
En ja ik ben alleen, het is een kleine pensionplek en ik kan niet iedere keer wachten tot eens iemand anders tegelijk iets met zijn paard gaat doen, dit is meestal op tijden dat ik werk en als ik kan kunnen hun niet. Dus dan zou ik te weinig met hem doen. Normaal is alleen met mij weg geen probleem. (Vroeger wel, maar nu zijn we daar overheen met zijn 2en)

@Amanda: Die angst vind ik het probleem niet, normaal is hij super cool, dus dit zal gewoon een eenmalig iets geweest zijn, of misschien dat hij het nog een paar keer spannend vind, maar dan is het over. Ik heb er een half uurtje op en neer gestapt aan de lange lijnen en daarna was het oké.
Hij heeft een hoofdstel aan als ik hem uit de weide pak en de lange lijnen gaan door een longeersingel, dus dan heb ik ook iets meer te zeggen over hem.

Maar het gaat mij gewoon puur om een trainingsschema.
Echt duidelijke dingen zoals 10 minuten stappen aan lange lijnen dan 5 minuten draven.. Zoiets dus. :)

En hij staat ook op zo een 2 minuten van mijn huis, dus ik ben zo bij hem. :)

@chrisje: Misschien handig om de ouders te vermelden en eventueel de fokker of plaats van de fokker?

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:11

Yvank_ schreef:
Damella staat 1 min van huis en 5 min van werk ideaal :D

Beter als dat kun je het niet hebben :D

Storm staat op tien minuten van mijn huis (mits die rotbrug niet openstaat ;-)) en op 25 minuten van mijn werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:36

Ik train niet aan de lange lijnen dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar ik train 5 dagen per week onder het zadel.Stap altijd 10 minuten los dan ga ik draf en galop werk doen met tussendoor natuurlijk wel eens een stap oefening. Dit vaak zo 20-35 minuten maar net hoeveel tijd ik heb en hoe fijn ze is ben veel bezig met losbuigen en achterhand ondertreden. En naderhand nog 5 minuten uitstappen. Geregeld vervang een keer trainen ook wel voor buitenrijden maar dan rijdt ik ook stevig door meestal.

En op dit moment bestaat haar training verder uit elke avond even netjes opstellen zoals dat voor de keuring moet en rondje draven aan de hand ook voor keuring.

Ze krijgt verder 1 kg basis/sportbrok 2x daags hooi en staat verder in de wei. Normaal hele dagen nu halve dagen met oog op de keuring.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:45

Dat is een mooi schema, als ik dat kon uitvoeren METEEN!
Maar helaas gaat dat nog niet met die van mij.
Van mijn rechtricht instructrice mag ik alleen op hem rijden als iemand de rechtricht oefeningen aan de hand met hem doet als ik op hem zit.
Als ik nu 'gewoon' ga rijden dan hebben de lessen rechtrichten helemaal geen zin zegt ze.

Vind ik wel wat moeilijk, want ik vind het super leuk om te doen en het is ook zeker goed voor zijn lijf, maar ik mis toch wel het rijden, ik was net begonnen met hem inrijden en hij pakte het zo leuk op. Dan had ik wel beter met hem kunnen trainen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:56

Je kan toch rechtrichten als je erop zit? Dat doe ik ook daarvoor hoeft er echt noemand naast... is belangrijkste van mijm trainin. Voorwaarts rechtgericht en los :j

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:17

Wij wonen 5 minuten af van de pony, makkelijk.

Roweentje
Volgens mij lekker ontspannen rijden, rechtrichten is ook lange lijnen rijden. Dus van de ene kant recht naar de andere kant stappen en niet zo veel bochten maken.
En zorgen dat hij recht blijft lopen en niet met de buitenhand of binnenhand op verschillende sporen gaat lopen.
Dat doe je namelijk ook met de lange lijnen, je houdt hem recht tussen de lijnen.
Veelal gaan ze scheef lopen omdat je scheef zit, of te veel vraagt met je hand. Druk gelijk houden, makkelijkste is lange teugel en zelf laten lopen en zorgen dat je zelf in evenwicht zit. Het is voor een jonge pony om de balans te vinden altijd moeilijk.

Zelf stap ik vaak 20 minuten, begin dan pas met oefeningen. Maar dit is vaak voor de rust, ze is soms nogal heet, door veel te stappen krijgt ik rust en ontspanning.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:15

Ah ik had een heel verhaal getypt, maar het is ineens weg.

Wat jij zegt is echt precies het tegenovergestelde van wat mijn instructrice zegt. Ik mag net niet 'gewoon' ontspannen rijden en rechtuit, hij moet net als hij werkt voltes draaien, continue en bochten maken zodat hij goed leert zijn binnenbeen onder zijn massa in te zetten.

Een paard is van nature scheef en als je hem dan niet aan het werk zet, maar gewoon rechtuit laat lopen gaat hij dus vanzelf weer scheef lopen.
Zo citeer ik mijn instructrice even.
Daarbij zijn we nog lang niet in het zadel met het rechtrichten bezig, echt alleen nog maar aan de hand waarbij ik schuin voor hem loop (ik loop achterwaarts).

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:30

Dan weet ik het niet, succes. :+

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 17:39

Wat jij zegt had ik ook aan haar gevraagd. Zo van, mag ik nog rijden, ja hoor zei ze. Enkel en alleen als je deze oefeningen onder het zadel doet, dus iemand ernaast laten meelopen die de oefeningen doet zoals in ze normaal doet als jij naast hem loopt, en jij als ruitergewicht op hem.

Dat was eigenlijk niet mijn bedoeling, ik wilde hem gewoon lekker dressuurmatig blijven rijden, maar dan gaat hij dus weer scheef lopen en hebben de lessen van 42 euro per uur die zij geeft geen nut zei ze.

Is dan ook wel weer zonde geld denk ik dan zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 18:23

Sorry dat ik het zeg maar vind het wel een beetje vreemde methode := ik rijd in training continue voltes wendingen en oefeningen dat is rechtrichten niet rechtuit rijden dat doe ik ter controle of die recht is op dat moment. Zo zorg ik ervoor dat die altijd het binnen achterbeen onder de massa plaatst!en dit is aan de hand niet anders dan onder het zadel :)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 18:46

Precies, wat yvanka zegt, zo doe ik het ook. En daarbij heb ik nu dubbele longe genomen om haar (dus op de volte) ook te kunnen stellen. Rechtuit lopen doet mijn pony prima. Pas met galoperen wil ze scheef trekken... Ook balans probleem.

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:29

Ken een pony die loopt wel scheef, op twee sporen trekt met binnenhand naar binnen.
Voor een jonge pony is het volgens mij nog moeilijk om veel te werken met voltes en buigingen. Moeten eerst leren balanceren.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:55

Ik ben op cap jacht geweest vandaag. Ik kom op 1 cap uit, wat wel een flinke investering wordt...

Iris ging vanochtend best fijn! Alleen jammer dat ze een paar keer flink moest hoesten. Heel fijn, een paard wat de hele ochtend met haar neus in het zand ligt en daar niet goed tegen kan.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:11

Ik vind het ook een rare methode hoor.
Ik werk Mando ook aan de hand, lange lijnen enz enz.
Hij is gewoon recht.

Kijk maar eens op de site van rechtpaard.
Daar staat best wel info op

Ik ben met Marieke en Doosje lekker rondje bos geweest.. echt genoten.
Gewoon lekker van die kruipdoor-sluipdoor bospaadjes genomen... geloof 2 stukjes gedraafd en meer niet.

Heerlijk maar pffffffffffffff wat een dazen... poeh... was en vliegendeken en spray vergeten.

Mando is best wel aan het maatje nu... net alsof hij een skippybal ingeslikt heeft hahahahaha

Afbeelding

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:11

Yvank_ schreef:
Sorry dat ik het zeg maar vind het wel een beetje vreemde methode := ik rijd in training continue voltes wendingen en oefeningen dat is rechtrichten niet rechtuit rijden dat doe ik ter controle of die recht is op dat moment. Zo zorg ik ervoor dat die altijd het binnen achterbeen onder de massa plaatst!en dit is aan de hand niet anders dan onder het zadel :)

Maar dat is toch precies hetzelfde als wat ik zeg. Hij moet continue tijdens de les rechtrichten voltes lopen enz, alleen met de lessen zijn we enkel nog maar aan de hand bezig, nog niet in het zadel, en omdat hij enkel zadelmak is kan ik dit dus tijdens het rijden met hem nog niet goed toepassen omdat hij al mijn hulpen nog niet goed kent.

muppetmayo
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:32

Goedenavond, zou ik mij hier ook mogen melden?
Marjolein, 29 jaar, en in het bezit van een haflinger genaamd Daimy (en een shetlander Kebab :+ )
Daimy is een haflinger van 8 jaar oud, zijn papa is Amarok (en de papa van mama Altjo van de Kenterstreek)
Afbeelding
Helaas hebben wij momenteel wat pech... een paar weken geleden is Daimy waarschijnlijk in volle galop op de wei in een kuil gestapt, waardoor zijn checkligament en diepe buigpees zijn beschadigd. Voorlopig nog even in de lappenmand dus...