Het Haflinger DAGBOEK DEEL 2 !!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ympi

Re: Het Haflinger DAGBOEK DEEL 2 !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:07

Oeh Aranka, die is leuk! Een braaf en bomproof paard is in mijn ogen heel wat waard!

Die van jou ook hengstig Maureen? Die van mij net weer gedaan... Het gekke is, als Formera hengstig is, is ze in de omgang echt vervelend, niet stilstaan, continu hinniken, ... Maar om te rijden is ze dan echt heerlijk! Lekker los, ontspannen en voorwaarts! Gek eh?!
Wil trouwens ook wel zo een bontje :)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:51

Wieneke: nu snap ik dat je haar terugbrengt op pensioen. Ben je er zeker van dat er daar met haar niet te veel gedaan wordt?
Ja hoor je mag 'je' zeggen. Ik voel me soms weer 14, dus dan ben ik weer jonger dan jullie allemaal }>
Ympi: zo'n bontje kan je zelf maken. Koop een vachtje en vouw en knip net zo lang tot het past. met elastiekjes kan je hem vast ztetten. Of kijk bij Christ.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:07

Ympi schreef:
Oeh Aranka, die is leuk! Een braaf en bomproof paard is in mijn ogen heel wat waard!

Die van jou ook hengstig Maureen? Die van mij net weer gedaan... Het gekke is, als Formera hengstig is, is ze in de omgang echt vervelend, niet stilstaan, continu hinniken, ... Maar om te rijden is ze dan echt heerlijk! Lekker los, ontspannen en voorwaarts! Gek eh?!
Wil trouwens ook wel zo een bontje :)

angel is mij juist altijd te voorwaarts, als ze hengstig is word ze altijd heel lui en rustig. Gisteren een uurtje met haar kunnen knuffelen zonder kopstoten of andere rare fratsen :D

nu weer tot vanavond 6 uur aan de studie en dan naar angel :) :wave:

_xwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:04

Haha oké, ja ben er helemaal zeker van dat er daar niet veel gedaan word met d'r want ze gaat terug naar de zus van de vorige eigenaresse en daar heb k de afgelopen 4,5 jaar contact mee gehouden

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:09

_sab_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:13

@Aranka: Leuk die haf! Ik zeg altijd: buikje rond, dikke kont, staat gezellig en is gezond ;-).
@Maureen: Hihi, fijn dat je toch even met Angel hebt kunnen knuffelen. Gisteren ook nog wat met haar kunnen doen?

Sabrina en Harry
Gisteren allemaal leuke plannen gemaakt. Maar eenmaal op het land aangekomen was moeder natuur ons niet zo gunstig gezind.
Het kwam echt met bakken uit de lucht. Toen maar besloten om niets te doen. Een beetje regen is niet erg, maar de bak was inmiddels veranderd in een modderbad, Harry was kledder nat en dat zou ik ook geworden zijn :( .

Vanmiddag een middagje vrij genomen, er komt vandaag een holistische dierenarts langs. Zij zal Harry ook even een APK geven. Lijkt me wel een keertje interessant!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:56

Hier even geen paardenactiviteiten: ik ben druk bezig met voorbereidingen om mijn leren tassen, portemonnes en inzet/menkragen te verkopen op:
http://www.hubertusrit.nl/

Ben met de laatste 4 kragen bezig; dan heb ik er (ben de tel kwijt) +- 70 klaar. Foto's zien?

Sabrina: ik zou ook niet gaan rijden als het zo tekeer gaat. Maandag regende het hier heel hard in de avond 20ml! en :brr:

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:01

@lore: zoals ik lees bij jou en anderen hebben jullie met jullie hafjes echt last van de hengstigheid. ben ik bli.j dat ik daar weinig van merk.
@sandrina: dit zou ik ook klaar krijgen met nelleke als het er rustig was. alleen dan onder het zadel. haha wel geweildig filmpje.
@aranka: zit met mijn wei direct aan een groot natuurgebied en bos. ook gelijk aan de duitse grens. eigenlijk doen we niks anders als lekker buiten rijden. wel doe ik af en toe oefeningen op een recht pad.
dit vind ik toch wel belangrijk dat er een beetje basis in zit. en wat een leuke tank heb je onder het zadel. en afvallen gaat vanzelf met veel beweging en dieet.
@sabrina: wat valt me dat tegen dat jij met hevige regen niet gaat rijden. :+ :+ dan ga ik juist echt rijden :n :n niet dus.

kim en nelleke
ben vanmorgen toen onze muts naar school heb gebracht lekker naar de wei gegaan en mijn baggerpony lekker gaan poetsen, zadelen en heerlijk ritje over de hei gemaakt. we hebben er heerlijk van genoten.
weet niet wat het morgen voor weer wordt dus daarom vandaag lekker gaan rijden.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:14

Krijg een sms-je van bijrijder; Fralla is weer fris en fruitig; mankeert echt niets. Ik zag het al, maar is altijd fijn als meer mensen het zien en zeggen.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:01

Harmanda@ Wat ziet heidi er weer op en top mooi geschoren bij :D
Sandrina@ ik ken je nog niet goed maar fijn dat je zo eerlijke rit heb gemaakt. Lkkr ook dat het bos maar 30 min lopen is.
Kim@ ja koud he. De winter komt er ecgt aan. |( maar het heeft ook wel weer wat. Lkkr warme chocomelk, lkkr knus/warm in huis.
Staat jouw haffie ook al zo dichtbij een bos? (Jaloooeeers)
Lore@ shakira plast ook veel maar ik denk dat het door de kou komt.
Sabrina@ wat leuk dat je les goed ging. Idd erg leuk om te horen dat je vooruit gaat +:)+
Wieneke@ tijd gaat snel he :(. Wat een lieve foto
Aranka@ waauuw wat goed en leuk zeg. Wat een knappe haffie ook.
Maureen@ wat fijn dat het rijden goed gaat. Zo is het postitief blijven _/-\o_
Sabrina@ lkkr he die regen bahh. Hoe is je apk gedaan :D
Kim@ heerlijk over de heide ( jaloeeers weer)
Sandrina@ gelukkig

Josien en shakira
Ik heb een tijdje weer niks gepost maar ik heb niet elke avond tijd/zin om iets te plaats. Hopelijk vinden jullie dat niet erg. Ik lees wel altijd nog jullie berichtjes :P.
De afgelopen 2 weken was ik druk met het oefenen van me wedstrijden. Ik moet nog 1 winstpunt en dan mag ik L1 in. Ik heb 21 okt wedstrijd en toen had ik 2 winstpunten erbij. Voor mij gevoel ging de 2de proef heel slecht maar toch een winstpunt. Toen was ik B+9 geworden. Dus moet ik nog 1punt. Nou had ik afgelopen zaterdagavond wedstrijd op een loactie waar wij nog niet geweest waren. Shakira was super braaf en ze was heel ontspannen. De proeven gingen ook heel goed en beter dan het weekend derop. Maar helaas geen winstpunt. De jury was erg streng voor de klasse b. Niemand had ook in de b een winstpunt. Heel apart. Ik denk ook dat hij haflinger ook niet zo leuk vind. Ik baalde als een stekker. Ik moest nog 1 punt. Ik had hem wel verdient vond ik maar de jury dacht er anders over. Nou heb ik pas weer 25nov wedstrijd. Mijn streef is nog steeds voor het nieuwe jaar in de L1 te zijn.

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:49

Bedankt voor de leuke reacties meiden :D ik ben ook weer helemaal in luf!! (helemaal omdat ze ook western kan :P)

@josien: och maakt niet uit hoor, ik heb ook geen zin meer om savonds na school, paarden en huiswerk nog iets te plaatsen. Ik lees dat heg bij jullie ook de goeie kant op gaat super he!! Helemaal top! Alleen heel gierig van die jury op dat laatste proefje! En al helemaal dat ze discrimineren op de haflinger :n Veel suc6 25 nov.

@sandrina: jij bent lekker ondernemend zo! K zou zeggen geniet ervan ;)

@Kim:Heerlijk! Lijkt me alleen wel cervelend in de winter!

Ik lees hier heel veel over hengstige paardjes, zo raar ik heb dat nog nooit meegemaakt og gemerkt bij een paard! Hoe lang duurt dat dan?

Nu maar gaan leren heb morgen een toets over melken -O-

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:39

@aranka: het enige minpunt is dat ik in de winter als het echt gevroren heeft dat ik niet kan rijden vanwege te harde grond en de waterbakken moeten we dan stuk slaan. verder kan ik me goed kleden op de kou. dus voor mij geen dure pensionstal of manege.
@josien: zal blij zijn dat de kou voorbij is. maarja dat duurt nog even. en je hoeft niet jaloers te zijn. ik ben ook jaloers op diegene die lekker met hun paardje het strand op kunnen.

net als aranka heb ik er weinig last van , van die hengstigheid. ik heb me laten vertellen dat ze ong. de zelfde cyclus hebben als een vrouw. iedere drie weken en dan ong een weekje.
veel succes met je toets morgen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 08:24

Josien: Ken je ook nog niet. Je zult een (H) eerlijke rit bedoelen?

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 08:31

Gaaf Sandrina die Humbertusrit!! Heerlijk daar in Epe. Heb er inmiddels een vast plekje waar ik nu 2 keer met Storm ben geweest.

Meiden hoop vanavond weer wat tijd te hebben voor een reactie en dagboekpost!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 08:39

Faringo schreef:
Gaaf Sandrina die Humbertusrit!! Heerlijk daar in Epe. Heb er inmiddels een vast plekje waar ik nu 2 keer met Storm ben geweest.

Je snapt toch dat ik niet mee rijd? Fralla wordt woest als een stier!!!!!! In plaats daarvan ga ik mijn eigen gemaakte leren tassen, portemonnees en inzet/menkragen verkopen. Is beter voor mijn schouders/ handen :D ; Fralla trekt dat zo knoerthard. Ik ga niet meer met haar in een stoet rijden! _/-\o_
Epe is heerlijk rijden, kom je zaterdag ook? En kom je dan ook aan mijn tafeltjes?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:11

Goedemorgen dames :)
Mijn examens zijn EINDELIJK achter de rug en nu ga ik ook lekker op iedereen reageren :)

@sabrina: jezus zeg de natuur zit hier echt niet mee.. stom nederland :P Wat cool dat die dierenarts langs is geweest! hoe is dat gegaan ?
@Kim: fijn dat je van je ritje hebt kunnen genieten. Moet je lang rijden voordat je op mooie plekjes bent?
@josien: pfff wat een jury zeg.. dat moet jij weer hebben. maar zolang jij weer dat shakira lekker loopt is het goed :) dat puntje komt er wel hoor! Succes met trainen en houd ons maar af en toe op de hoogte
@aranka: ja het ligt heel vaak aan de merrie hoor. Ik ken merrie's die echt iedere maand een week lang hengstig zijn (zoals wij ongesteld zijn) en dan dus vreselijk gedrag vertonen. Ik heb in het hele jaar dat ik angel heb pas 1 x gezien dat ze hengstig is geweest...
@anne: doe maar rustig joh :)

Maureen en Angel, Elyze en Muppet:
Gisteren was het een prachtige dag ! en waarschijnlijk ook de enigste prachtige dag die we zullen hebben deze week want nu gaat het weer bergaf. Mijn moeder had in de ochtend (toen ik op school was, bezig aan mijn laatste examen) op Angel een half uurtje les gehad, en dat ging super :D Na mijn school ben ik naar huis gegaan en om half 2 zijn en Elyze en ik gaan buitenrijden. Ik op Angel en zij op Muppet. We zijn eerst door de velden gaan rijden, wat we normaal vreselijk vinden.. Maar vandaag was het vreselijk mooi met die zon ! Daarna een stukje galop bovenaan het kanaal (het lijkt op bos, dat maakt het leuk) Angel was niet vooruit te krijgen, conditie van een steen :+ Dus heb ik een tak gepakt als improvisatie zweep :D
Na het galopje bovenaan het kanaal was er nog een open stukje waar we nog wat galop hebben gedaan, daar werd ze al wat pittiger zo leuk :D
Na een erg smal bospad wat stijl naar beneden gaat kwamen we uit bij Kanne (belgie). Een heel mooi stukje belgie, wat langs het Albertkanaal loopt. Eerst moesten we de brug over.. Elyze was haar eigen zweep verloren en ik had alleen dat stomme takje dus heen ging eventjes niet zoals we wilden.. maar we zijn er over gegaan, welliswaar maar in stap :P
Over de brug hebben we een heerlijk stuk langs het kanaal gereden, dat was zo ontzettend fijn. En de paarden vonden het ook helemaal niet erg :) Na het kanaal hebben we een stuk bos gedaan (sint pietersbos)
Daar wat rond gecrosst en ik ben super trots op angel maar... ik heb mijn eerste boomstammetje gesprongen *\o/* ! en alsof het niks was :D Dus ikke ook weer blij
Hierna zijn we weer naar huis gegaan met een prachtige zonsondergang. We verwachten dat dit onze laatste rit is geweest dit jaar.. heel miss gaan we ook nog in de sneeuw rijden maar dan moeten eerst Angel haar ijzers eraf dat zal volgende maand wel ergens gebeuren :)

Ik ben zo ontzettend trots op haar. Buitenrijden is een tijdje vreselijk geweest, altijd maar oppassen voor dingen bang zijn dat ze zou schrikken maar als er een ander bij is is het alsof het niks is. Ik durf de laatste tijd veel meer en Angel ook :)

wow... lang verslag :o

_sab_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:36

@Sandrina: Nee hihi, ik probeer niet te veel te piepen en zo vaak mogelijk gewoon te gaan. Maar dinsdag vond ik het echt te nat en koud inderdaad.
Heb je website even bekeken, je maakt leuke en mooie dingen! Fijn om te lezen dat het weer goed gaat met Fralla.

@Kim:Ja watje ben ik hè ;-). Moet maar eens wat harder worden. Heerlijk dat je gisteren hebt kunnen rijden, het weer was er goed voor!

@Josien: Geeft niets hoor, leuk om nu weer wat van je te lezen. Wat ontzettend flauw van de jury. Maar je bent nu zo dichtbij, het gaat je vast en zeker lukken om je doel te behalen.

@Aranka: Leuk dat je zo in luf bent! Succes met je toets vandaag.

@Maureen: Wouw!! Zo gaaf dat je gisteren zo lekker met Angel hebt kunnen rijden! Het vertrouwen groeit met de dag zo te lezen. Echt knap van jullie!!

Sabrina en Harry
Harry is gisteren dus onderzocht door een holistisch dierenarts, een APK-tje. Ik heb totaal geen ervaring met de holistische werkwijze, had het heel zweverig ingeschat, dat viel gelukkig mee. Het was een hele leuke vriendelijke arts.
Zij heeft al Harry zijn organen op energie doorgemeten. Daaruit kwam naar voren dat Harry zijn leverwaarde te laag is. Zijn lever ligt zo goed als plat. Daarnaast had last van zijn SI gewricht. Hierdoor belast hij waarschijnlijk zijn linker voorbeen, die daardoor volgens haar nu gevoelig was.
Het SI gewricht heeft ze gelijk kunnen verhelpen, door hem op een bepaalde manier te rekken en strekken(ik weet niet hoe ik het uit moet leggen).
Hierdoor hij mag daardoor 3 dagen niet bereden worden.
Voor zijn lever heeft ze een draadje op hem geplakt om de energie door te laten stromen. En krijgt hij een tijdje dagelijks houtkruid door een handje muesli.
Zij vertelde over de vijf elementen (en daar werd kwam het holisme om de hoek kijken) dat zal ik jullie verder besparen. Maar ze haalde er daardoor wel uit dat Harry zo snel moody of gestrest kan zijn, hangt ook weer samen met zijn lever.
Meneer zou binnen nu en twee weken eigenlijk al wat vrolijker moeten worden door het houtkruid.
Zij gaf ook aan, wat ik zelf al vermoedde, Harry zijn zadel ligt niet goed. Daar ga ik dus een nieuwe voor kopen, want hij krijgt twee hardere plekjes op zijn rug. Is nu nog niet ernstig en of geen echte schade, maar wel iets om goed op te letten.
Heb vorige week het boomloos zadel verkocht, dat opbrengst kan mooi in het potje voor een nieuw zadel.

Hihi hoop dat jullie er nog wat van snappen, er wordt zoveel verteld om zo een moment, dat het best moeilijk is alles weer zo na te vertellen.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:43

Sandrina schreef:
Faringo schreef:

Je snapt toch dat ik niet mee rijd? Fralla wordt woest als een stier!!!!!! In plaats daarvan ga ik mijn eigen gemaakte leren tassen, portemonnees en inzet/menkragen verkopen. Is beter voor mijn schouders/ handen :D ; Fralla trekt dat zo knoerthard. Ik ga niet meer met haar in een stoet rijden! _/-\o_
Epe is heerlijk rijden, kom je zaterdag ook? En kom je dan ook aan mijn tafeltjes?

Sorry ik kan niet...heb al de hele dag volgepland en het is voor mij nog meer als een uur rijden erheen anders was ik zeker even langsgekomen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:21

@sabrina: lijkt me erg apart zo`n holistisch arts. heb je dit ook weer eens meegemaakt en dat nemen ze je niet meer af. ik merk juist dat nelleke door het boomloos zadel beter en rustiger is gaan lopen. maar ja ieder paard is anders.
@sandrina: zou ook graag bij ons eens zo`n rit willen rijden, maar durf dat niet goed met nelleke. ze wordt al druk als ze andere paarden ziet. en heb nog niet vaak met andere paarden gereden. wel verstaat ze zich met alle vreemde paarden, maar wordt af en toe dan hengst ipv merrie. :+
@maureen: ik zit op 5 minuten rijden van bos heide en duitsland, dus ben er eigenlijk zo. wat goed dat je ook weer buitenrit hebt gemaakt. zo zie je maar dat je met doorzetten heeeeeeel ver komt. al is dat niet altijd even makkelijk.

kim en nelleke
ben ik blij dat ik gisteren ben gaan rijden. wat een ......weer is het. ga dadelijk even paardensnoepjes halen en kippenvoer. doordat het duitse zondag is moet mijn man van 8 tot half8 wewrken dus die is ko vanavond. verder zal er wel niks gedaan worden.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:41

* Alles gelezen, maar nog een geheugen als een zeef, sorry*

Saskia en Surprice:

Afgelopen week weinig gedaan. Even een wandeling nar buiten, maar verder hem lekker met rust gelaten. Straks de weide groter maken en aanbieden :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:11

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:19

Sabrina, je piept echt niet onnodig. Het IS gewoon vies, koud weer. Ik heb een legging onder m'n jeans aan, dat ziet lekker niemand en ik houd warme benen. Kost dat grapje nu zo'n holistisch 'arts'? Excuseer mijn septcisme.
Faringo: ik zie nu dat je niet in de buurt van Epe woont, maar veel verder weg. Ik denk telkens: " Putten is toch dichtbij?"
Kinel: over de winter heen wil ik best eens jouw kant opkomen; kunnen we koets en ruiter samen rijden. Haflingers zijn niet altijd even hoffelijk haha

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:23

@sandrina: dat lijkt me een leuk idee. je bent van harte welkom. en ook ik ga als het de eerst volgende keer kouder wordt een legging of maillot aantrekken onder rijbroek . ben weer even met neus op de feiten gedrukt vorige week. hahaha.

_sab_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:59

@Kim: Ja was zeker een bijzondere ervaring. Nee sorry, heb ik ook niet goed vermeld. Harry had en een boomloos en een dressuurzadel. Ik rijd zelf met het dressuur zadel, omdat ik bang ben Harry nog schever te maken als ik met het boomloos zadel zou gaan rijden (door mijn eigen houding). Boomloos verkocht. Dressuur zadel blijkt toch ook niet zo lekker te liggen.
@Sandrina: Geen probleem, wees zo sceptisch als je wil zijn hoor! Ik dacht ook dat ik misschien wel een beetje te nuchter was voor het gezweef zoals ik het me voorgesteld had. Vond het achteraf toch wel bijzonder om een keertje mee te maken. Probeer er de dingen uit te halen die bij mij passen.
Het grapje was zeker niet goedkoop, €150,-.

Sabrina en Harry
Knuffelen, poetsen, vertroetelen en wat lekkers toestoppen is wat we gisteren en vandaag hebben gedaan.
Niets spannends, maar we wachten rustig af tot de 3 dagen voorbij zijn.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:04

Kinel: verstandig wat dikkere kleding aan te doen. Niet ziek worden!
Sabrina: Is nu je portemonneetje leeg? Heb je nu ook 'medicijn' gekregen?

Fralla&Sandrina
Heb bijrijder Marieke ondersteund met Fralla poetsen en haar geld betalen dat ze me voorschoot. Niet voor controle! Ik heb haar nog wat longeertruukjes geleerd en de slag van de longeerzweep af getrokken. :D Melk gepakt uit de tank en naar huis gereden. Was een makkelijk dagje vandaag. Morgen helemaaaaaal makkelijk, heb ik helemaal geen tijd.