Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Die hadden we nog niet (geloof ik) in ons HALFlinger topic!
MarciaDenise schreef:Bij deze wil ik alle mensen bedanken die achter me staan, in mijn mening dat deze discussie ertoe moet leiden dat we elkaar respecteren.
Ik ken mijn hafje goed genoeg om te zeggen dat er niks schort aan haar karakter....
Dit topic heb ik geplaatst om me extra te informeren over eventuele plannen.
Daarom respecteer ik iedereens mening maar hoef het niet met iedereen eens te zijn...
Nogmaals bedankt!!!
alleen daarom al zou je nog een keer moeten nadenken
Sandravm schreef:Niemand kan iemand tegenhouden om eender welk veulentje te fokken. Als TS wil fokken, dan is dat haar keuze.
Veulens met papier zijn niet steeds beter dan veulens zonder papieren en dat geld voor paarden ook.
Wordt het een rustig paardje met een leuk model, dan zijn daar altijd kopers voor. Een vol papier lijdt niet altijd tot verkoop.
Mensen die verder willen in de sport gaan heel prestatiegerichte paarden kopen. Daarentegen, mensen die een paardje willen voor recreatie, die gaan kiezen voor een rustig paardje met of zonder stamboom.
Echter wil ik TS ook wijzen op de problemen die kunnen voorkomen uit kruisingen.
Ik hoop voor haar dat haar merrie en de fries niet teveel in schofthoogte verschillen en kwa bouw. Zodat de kans op een geslaagde combinatie mogelijk is, die kan leven zonder gebreken.
Ik kende een paardje dat het resultaat was uit een combinatie van een fjord en een warmbloed.
Deze kruising was een ongelukje, vermits de warmbloed (hengst) door de omheining is gegaan.
Het resultaat was een merrietje met een mooi kleurtje. Dat had ze wel. Maar ze had ook de geblokte nek van haar moeder en de lange benen van haar vader. Zij kon onmogelijk op een normale manier eten in een weide. In het begin werd gedacht dat dit nog bijtrok, maar dit was niet het geval. Om te kunnen eten, plooide ze steeds een van haar voorbenen, met als resultaat dat deze zo ging staan. Het resultaat was een mooi paardje, met een krom pootje, waarmee niets kon gedaan worden.
Hierdoor sluit ik mij volledig aan bij de mensen die reeds zeiden, dat TS moest zien naar de eigenschappen van de merrie en de hengst. Zodat het veulen een normaal paardje kan worden.
Tegen de combinatie heb ik geen probleem, maar blijkt de friese hengst geen goede partner, zoek dan aub een hengst die meer aansluit bij je merrie, zodat de kans om een mooie combinatie veel groter wordt. Er zijn friese hengsten zat, dus keuze genoeg.

anneliesdj schreef:En dat is dan net weer niet zo
Kruisingen tussen groot en klein geeft niet meer kans op problemen bij de bevalling. Het is namelijk zo dat als de moeder erg klein is, het lichaam het veulen aanpast en het veulen na de geboorte gewoon een flinke groeispurt krijgt. Vaker is het zo dat het paard idd wat te lange benen heeft oid maar dat geeft bij de geboorte geen problemen.

Mystica schreef:Klopt, een mislukt raspaard is net zo onbruikbaar. Ook dáár hoor je niet mee te fokken.

Die er vaak ook nog apart uit zien
Maar kijk eens hoeveel mensen wél juist een paard met papieren willen. 
. En mocht een kruising te koop staan dat daar dan wel een baasje voor te vinden is. MarciaDenise schreef:anneliesdj schreef:En dat is dan net weer niet zo
Kruisingen tussen groot en klein geeft niet meer kans op problemen bij de bevalling. Het is namelijk zo dat als de moeder erg klein is, het lichaam het veulen aanpast en het veulen na de geboorte gewoon een flinke groeispurt krijgt. Vaker is het zo dat het paard idd wat te lange benen heeft oid maar dat geeft bij de geboorte geen problemen.
Het is niet snel goed he, wat anderen vinden???!!!
sandr0 schreef:Mystica schreef:Klopt, een mislukt raspaard is net zo onbruikbaar. Ook dáár hoor je niet mee te fokken.
dus met 2 goed bruikbare paarden zonder papier kan je wel fokken