Haflinger X Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarciaDenise

Re: Haflinger X Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 08:36

Bij deze wil ik alle mensen bedanken die achter me staan, in mijn mening dat deze discussie ertoe moet leiden dat we elkaar respecteren.

Ik ken mijn hafje goed genoeg om te zeggen dat er niks schort aan haar karakter....

Dit topic heb ik geplaatst om me extra te informeren over eventuele plannen.
Daarom respecteer ik iedereens mening maar hoef het niet met iedereen eens te zijn...

Nogmaals bedankt!!!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:44

Een hafxfries Haha! Die hadden we nog niet (geloof ik) in ons HALFlinger topic!
Topic staat ergens anders in dit topic al vermeld, maar kom idd eens kijken op ons huiskamer topic de halflingers...
Wij hebben allemaal een hafkruising en lelijke zitten er niet tussen! Ik heb bv. een kruising hafxgroninger (zie hk topic en profiel)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:51

Sorry, maar ze mag niet fokken met een haf x fries omdat ie eventueel bij de slacht zou belanden?? Hahahaha!! Nee even serieus: HAHAHAHAHA!!! Soms moet je diep graven en ver zoeken om iets te vinden om tegenaan te trappen..!!
Volgens mij is het nationale buitenspeeldag, zoek een voetbal, trap daar tegenaan.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:13

Niemand kan iemand tegenhouden om eender welk veulentje te fokken. Als TS wil fokken, dan is dat haar keuze.

Veulens met papier zijn niet steeds beter dan veulens zonder papieren en dat geld voor paarden ook.
Wordt het een rustig paardje met een leuk model, dan zijn daar altijd kopers voor. Een vol papier lijdt niet altijd tot verkoop.

Mensen die verder willen in de sport gaan heel prestatiegerichte paarden kopen. Daarentegen, mensen die een paardje willen voor recreatie, die gaan kiezen voor een rustig paardje met of zonder stamboom.

Echter wil ik TS ook wijzen op de problemen die kunnen voorkomen uit kruisingen.
Ik hoop voor haar dat haar merrie en de fries niet teveel in schofthoogte verschillen en kwa bouw. Zodat de kans op een geslaagde combinatie mogelijk is, die kan leven zonder gebreken.

Ik kende een paardje dat het resultaat was uit een combinatie van een fjord en een warmbloed.
Deze kruising was een ongelukje, vermits de warmbloed (hengst) door de omheining is gegaan.

Het resultaat was een merrietje met een mooi kleurtje. Dat had ze wel. Maar ze had ook de geblokte nek van haar moeder en de lange benen van haar vader. Zij kon onmogelijk op een normale manier eten in een weide. In het begin werd gedacht dat dit nog bijtrok, maar dit was niet het geval. Om te kunnen eten, plooide ze steeds een van haar voorbenen, met als resultaat dat deze zo ging staan. Het resultaat was een mooi paardje, met een krom pootje, waarmee niets kon gedaan worden.

Hierdoor sluit ik mij volledig aan bij de mensen die reeds zeiden, dat TS moest zien naar de eigenschappen van de merrie en de hengst. Zodat het veulen een normaal paardje kan worden.

Tegen de combinatie heb ik geen probleem, maar blijkt de friese hengst geen goede partner, zoek dan aub een hengst die meer aansluit bij je merrie, zodat de kans om een mooie combinatie veel groter wordt. Er zijn friese hengsten zat, dus keuze genoeg.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:28

Dat vind ik wel een heel verstandig advies, Sandravm! Sluit me er volledig bij aan Ja

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:09

Maar dat IS toch gewoon fokken? Je zoekt altijd een hengst die aansluit bij je merrie, je kijkt altijd naar de goede en zwakke punten van beide én van de voor ouders. Je kijkt altijd welke punten je merrie mist en welke hengst die punten wel doorgeeft. Dat is fokken. Kijk je hier niet naar, dan ben je zowiezo al dom bezig...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:27

MarciaDenise schreef:
Bij deze wil ik alle mensen bedanken die achter me staan, in mijn mening dat deze discussie ertoe moet leiden dat we elkaar respecteren.

Ik ken mijn hafje goed genoeg om te zeggen dat er niks schort aan haar karakter....

Dit topic heb ik geplaatst om me extra te informeren over eventuele plannen.
Daarom respecteer ik iedereens mening maar hoef het niet met iedereen eens te zijn...

Nogmaals bedankt!!!

Knipoog Haha!

Maar nu ff serieus, weet je wel hoe je zo'n kruising moet noemen??

Een Fraflies!!

Dat kun je het dier toch niet aandoen... ROFL ROFL Huilen van het lachen alleen daarom al zou je nog een keer moeten nadenken Knipoog

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:47

Een frieslinger, wat anders?

Groeten, SuSEQ

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:50

Ik noem ze haffries Vork

MarciaDenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 12:52

Sandravm schreef:
Niemand kan iemand tegenhouden om eender welk veulentje te fokken. Als TS wil fokken, dan is dat haar keuze.

Veulens met papier zijn niet steeds beter dan veulens zonder papieren en dat geld voor paarden ook.
Wordt het een rustig paardje met een leuk model, dan zijn daar altijd kopers voor. Een vol papier lijdt niet altijd tot verkoop.

Mensen die verder willen in de sport gaan heel prestatiegerichte paarden kopen. Daarentegen, mensen die een paardje willen voor recreatie, die gaan kiezen voor een rustig paardje met of zonder stamboom.

Echter wil ik TS ook wijzen op de problemen die kunnen voorkomen uit kruisingen.
Ik hoop voor haar dat haar merrie en de fries niet teveel in schofthoogte verschillen en kwa bouw. Zodat de kans op een geslaagde combinatie mogelijk is, die kan leven zonder gebreken.

Ik kende een paardje dat het resultaat was uit een combinatie van een fjord en een warmbloed.
Deze kruising was een ongelukje, vermits de warmbloed (hengst) door de omheining is gegaan.

Het resultaat was een merrietje met een mooi kleurtje. Dat had ze wel. Maar ze had ook de geblokte nek van haar moeder en de lange benen van haar vader. Zij kon onmogelijk op een normale manier eten in een weide. In het begin werd gedacht dat dit nog bijtrok, maar dit was niet het geval. Om te kunnen eten, plooide ze steeds een van haar voorbenen, met als resultaat dat deze zo ging staan. Het resultaat was een mooi paardje, met een krom pootje, waarmee niets kon gedaan worden.

Hierdoor sluit ik mij volledig aan bij de mensen die reeds zeiden, dat TS moest zien naar de eigenschappen van de merrie en de hengst. Zodat het veulen een normaal paardje kan worden.

Tegen de combinatie heb ik geen probleem, maar blijkt de friese hengst geen goede partner, zoek dan aub een hengst die meer aansluit bij je merrie, zodat de kans om een mooie combinatie veel groter wordt. Er zijn friese hengsten zat, dus keuze genoeg.

kijk, jij verteld gewoon je mening zoals een volwassen persoon.
Dus die kan ik respecteren..
Dank je.

Ik ben nog in de orienterende fase, zoals je misschien wel hebt gemerkt....
Wil er eerst meer over te weten komen voor ik eraan begin....

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:56

Ik ben nog steeds van mening dat de TS het gewoon wel moet doen als ze het een mooi idee vindt.

Het enige waar ze wellicht inderdaad rekening mee moet houden is het verschil in stokmaat tussen beide paarden. Een grote hengst op een kleine merrie kan soms een wat gecompliceerde bevalling geven omdat het veulen ook groot is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:20

En dat is dan net weer niet zo Knipoog

Kruisingen tussen groot en klein geeft niet meer kans op problemen bij de bevalling. Het is namelijk zo dat als de moeder erg klein is, het lichaam het veulen aanpast en het veulen na de geboorte gewoon een flinke groeispurt krijgt. Vaker is het zo dat het paard idd wat te lange benen heeft oid maar dat geeft bij de geboorte geen problemen.

MarciaDenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 15:51

anneliesdj schreef:

Kruisingen tussen groot en klein geeft niet meer kans op problemen bij de bevalling. Het is namelijk zo dat als de moeder erg klein is, het lichaam het veulen aanpast en het veulen na de geboorte gewoon een flinke groeispurt krijgt. Vaker is het zo dat het paard idd wat te lange benen heeft oid maar dat geeft bij de geboorte geen problemen.

Het is niet snel goed he, wat anderen vinden???!!!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:36

Het is ook inderdaad niet waar dat het veulen te groot zal zijn voor de merrie. Het veulen zal zich gewoon aan het formaat van de baarmoeder aanpassen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:39

Natuurlijk let TS erop of de bouw van de 2 paarden bij elkaar passen, maar dit is ook zeker wel het geval!
Het vult elkaar goed aan!

(ik ben overigens degene die rijdt op de stal van de eventuele hengst en ik rijd de halfdraver in voor TS)...

Ik denk niet dat er ook maar 1 zinnig woord valt te zeggen over wat ooit eventuele kopers willen, want dat is toch voor iedereen en ieder doel verschillend!

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:32

gaat toch over Linda? of over Tamara die kruising? Bloos Haha!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:38

Heeft je haflinger papieren?
[/quote]
Hoezo???[/quote]
Als ze die wel heeft is het zonde om er geen mooi veulen uit te fokken met papieren. Heeft ze geen papieren dan ga je rasloze kruisingen fokken en het is zeer de vraag of je dat wilt. Je kunt niet zomaar een mooi paard met een mooi paard kruisen, zeker bij rasloze paarden is het erg belangrijk dat ze een goed karakter hebben en een functionele bouw wil je ze niet op de slacht laten eindigen.[/quote]

Waarom is dat papiertje toch zo heilig voor sommige mensen?? Voor elk paard is t belangrijk dat ze een goed karakter hebben, papiertje of niet. Een mislukt raspaard wat niet functioneel is gebouwd is net zo slecht bruikbaar als een papierloze mislukte. Het belangrijkste is een leuk en bruikbaar paard. Ik ben de trotse eigenaar van een Kruising en ben super blij met m wat andere ook mogen vinden van mijn bastaard.

Ik ken ook kruisingen fries x haflinger. Heb geen foto's maar ik vond ze erg leuk om te zien.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:13

Klopt, een mislukt raspaard is net zo onbruikbaar. Ook dáár hoor je niet mee te fokken.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:22

Mystica schreef:
Klopt, een mislukt raspaard is net zo onbruikbaar. Ook dáár hoor je niet mee te fokken.

dus met 2 goed bruikbare paarden zonder papier kan je wel fokken

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:59

Imo niet. Tenzij je een speciaal doel hebt zoals hier het geval is.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:08

Maar waarom is het dan dat ik, en veel mensen om mij heen, he-le-maal niets om 'raszuiver' geven? Het paard moet je aanspreken, drie goede gangen hebben en gezond zijn, that's it toch?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:23

Ik heb geen idee waarom dat is. Waarschijnlijk omdat dat ook gewoon mooie levende ademende paardjes zijn met gevoel Haha! Die er vaak ook nog apart uit zien Haha! Maar kijk eens hoeveel mensen wél juist een paard met papieren willen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:24

Ja tuurlijk zijn die er ook genoeg te vinden. Ik bedoel meer te zeggen dat er juist ook genoeg zijn die daar níet naar zoeken Lachen. En mocht een kruising te koop staan dat daar dan wel een baasje voor te vinden is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:27

MarciaDenise schreef:
anneliesdj schreef:

Het is niet snel goed he, wat anderen vinden???!!!

Dit is gewoon bewezen, heeft niets met 'vinden' te maken, maar als jij je daar onterecht bezorgd om wilt maken; ga vooral je gang!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:50

sandr0 schreef:
Mystica schreef:

dus met 2 goed bruikbare paarden zonder papier kan je wel fokken

Jullie hebben wat mij betreft allebei gelijk... Als ik "een haflinger" zoek, zal het er eentje moeten zijn met papieren; ik ben dan immers op zoek naar een specifiek ras. Als ik daarentegen "een pony" zoek, dan doet het er helemaal niet toe of er een afstammingsbewijs bij zit of niet; de pony moet voldoen voor het gebruiksdoel en dat is dat.

Ik ben eens gaan kijken op marktplaats naar die frieslinger en ik moet zeggen dat hij me op foto niet echt aanspreekt. Een mooi kleurtje heeft hij wel, maar ik vind het net een fries met te korte beentjes... Ik hoop dat die van de TS er beter uit komt.

Groeten, SuSEQ