Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sita_ schreef:MaaikeUshi schreef:Als ze qua uiterlijk echt een haflinger is vraag ik me altijd af: waarom zit er dan geen papier bij? TOch kleine moeite er een aan te vragen als pa + ma echte haflingers zijn.
En anders is het gewoon een leuke pony van een bepaalde maat maar geen haflinger![]()
Zou voor een merrie altijd voor een met papieren gaan, kun je er nog een leuk veulen uit fokken, of iemand anders dat laten doen mocht je haar ooit weer verkopen.
Voor een ruin is het leuk om te weten wat de achtergrond is omdat je soms bepaald gedrag kunt verklaren / een idee kunt krijgen welke sport ze het beste ligt (let wel: idee en soms gedrag verklaren, je weet het maar nooit natuurlijk).
Heb zelf altijd paarden / pony's met papieren gehad, vind het dus wel belangrijk. En ook omdat ik dat gefok met paarden zonder papieren, tegen goedkooop dekgeld en maar doorfokken eigenlijk nergens op vind slaan (of wordt nu iedereen boos op me) dus ik doe er ook niet aan mee door paarden te kopen zonder papieren of hele goedkope die niet eens gechipt zijn / zonder papieren. Maar goed, dat is maar mijn mening hoor. En dan betaal je inderdaad vaak wel wat meer.
Mijn Haflinger is een merrie zonder papieren.
Ik weet wie haar ouders zijn, haar vader is Amor van Kwistegelt en haar moeder is een Haflingermerrie van de kinderboerderij uit de buurt.
Maar ze heeft dus geen papieren.. En waarom niet? Wrs, de dekbon kwijtgeraakt? Ik zou het ook niet weten.
Ik kocht mijn merrie vorig jaar als 2 jarige en toen heb ik contact gehad met het stamboek.
Ook al weet ik wie de ouders zijn, ze staan zelfs beiden bij mij in de buurt. Kan ze zo aanwijzen.
Toch geven ze geen papier uit. Daarom zit ik nu met een papierloze merrie. Niet dat ik op dat papiertje zit te wachten, ze word er voor mij niet minder waard door. Maar puur omdat ik nu niet met haar kan fokken, omdat ik dus ook van mening ben dat papierloos doorfokken niets aflegt.
Er zou nog wel wat kunnen via DNA onderzoek, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit hoe en wat.
Echt helemaal geen spijt van..moniekk schreef:Prince schreef:Ik ga morgen kijken bij een 5 jarige haflingermerrie 1.47m, verkeersmak ook dressuurmatig mee gereden, echter zonder papieren. Ze vragen er € 1.750 voor, lijkt mij nogal veel omdat ze geen haflingerpapieren heeft. Is dit een normale prijs of idd aan de hoge kant ?
belachelijk veel geld! snap zoizo niet dat ze het durven vragen voor een haf zonder papieren!! zeer zeker niet kopen dus!
Ben benieuwd hoeveel er daad werkelijk weg gaan voor de 2000 tot 4000 die soms gevraagd worden.
Prince schreef:Nog even een update over de haflingermerrie zonder papieren: het is haar niet geworden, niet vanwege de prijs, maar ze was niet wat ik zocht, geen klik.
Ik kijk regelmatig eens op Oostenrijkse websites, bij haflingerfokkers, en daar zijn de merries (meestal drachtig) rond de 5000€.
Mystica schreef:De vader van silberstern is niet star